Opiskelu/työssäkäynti ja raskaus!

Kyllä ne palautteet yleensä käsitellään. Itsellä sattui kohdalle hoitovirhe nilkkaleikkauksen kohdalla. En jaksanut valittaa tai muutakaan - vuotta myöhemmin kun sama nilkka leikattiin uudelleen niin se ortopedi sanoi, että pakkohan siitä on tiedottaa, kun kaikki mennyt pieleen.. Ja se sitten oli yhteyksissä sinne ja kyllä sieltä sitten pahoiteltiin..
 
Minäkin sain seuraavana päivänä valituksen jättämisestä sairaalasta puhelun.
 
Siis mua niin sapettaa noi "osaavat" lääkärit jotka sais kaikki mennä jollekin sosiaalisten taitojen kurssille, ihan oikeesti... En muista oonko vielä maininnu täällä mutta raskauden alussa koin terveydenhoitajalta samankaltasta upeaa kohtelua. Pahoinvointi oli huipussaan ja voimat ihan lopussa. Yhdelle päivälle oli vaan pakkp hakea saikkua mutta th sanoi tylysti: ei raskaus ole mikään sairaus, kyllä kaikki muutkin jaksaa!
Just joo.. ja pitäis sitte jaksaa nostella liikuntakyvyttömiä ihmisiä ja jakaa lääkkeitä pirteenä ja niellä omat yrjönsä :D :D
 
Opettajia paikalla? Olen ihan hukassa äitiyslomajuttujen kanssa. Milloin voin hakea virkavapaata/ (vai millä nimikkeellä tuo äitiysloma haetaan)? Pitääkö odottaa siihen asti, että saan neuvolasta todistuksen kela-asioita varten? Olisi kiva jos rehtori voisi hankkia pätevän sijaisen ajoissa, eikä vasta kesäloman alettua aloittaa etsimistä...
 
Ainakin vielä onnistuu vanhat työtehtävät samoin kuin viime vuonna :) Toki tämä viikko on ollut vielä rauhallisempi, ens viikolla tehdään vähän kovemmalla tahdilla. Onneksi meillä töissä esimiehet aina kyselee, että kuinka jaksan ja käskevät sanomaan, jos en pystykään tekemään niin keksivät jotain muuta hommaa mulle :) Ihanaa että huomioidaan! Aika paljon on kyykkimistä/kyyristelyä ja muuten se vielä menee, mutta ylös ei enää yhtä rivakasti nousta :D Muutenkin tuntee jo selkeästi, että on joku "ilmapallo" mahassa tiellä :p Mutta apua, reilu 3kk enää töitä :eek:
 
Vähän myöhässä, mutta meillä ohjeistettiin hakemaan virkavapaus ja täyttämään se perhevapaasuunnitelma, kun kelan paperin saa palkkikseen. Palkkiksestakin tarvitsee jonkin lappusen kelalle päin, joten yhteyttä kannattaa ottaa hiukan jo ennakkoon, niin saa kaikki paperit ajoissa.

Meillä rehtori aikoin pyytää kaupungilta luvan aloittaa rekryprosessin ennen kuin tuo hakemus on tehty. Tekee päätöksen ja työsopparin sijaisen kanssa sitten vasta, kun olen anonut vapaan.
 
Kävin tänään lääkärissä supistelujen takia, neuvolan täti laittoi ajan. Olin valmistautunut menemään suoraan sieltä töihin mutta lääkäri määräsikin heti kaksi viikkoa sairaslomaa! Enkä minä edes tajunnut että supistelut täytyy ottaa niin vakavasti. Töissä suhtautuivat ihanasti kovasti toivottivat tsemppiä..

Onko muut jääny töistä paussille puolen välin tienoilla?
 
Onko sulla siis ollut kipeitä ne supistukset? Tai ollu aiemmin jotain muita ongelmia, että nyt on syytä olla erityisen varovainen?

Mun neuvolalääkäri käski vaan jatkaa rehkimistä samaan malliin, ihan sama vaikka supistaa tai sattuu mahaa. Oon koittanu ottaa rauhallisemmin, mut kyllä silti aina yleensä muutaman kerran työvuoron aikana vatsa vetää ihan kramppiin. Jos niitä alkaa tulla ihan yhtenään, niin huolestun sitten vasta.
 
Mun mielestä tuo Mamaantonin lääkäri on ollu hyvinkin edesvastuuton tuossa kommentissaan. Ikinä en oo missään muualla moiseen kehotukseen edes harkkasuppareiden saati kipujen kohdalla törmänny, vaikka aika paljon oon lueskellu. Nimenomaan ennemminkin suhtauduttu tuollain kun pikkuketunkin lääkäri, että mieluummin vaikka "turhaankin" saikkua ja lepoa kuin mitään turhia riskejä noiden supistusten kanssa. Kivuttomatkin voi joillain tehdä muutoksia kohdunsuulle.
 
Mulla ollu kipeitä ja eikipeitä, muutaman kerran päivässä(töissä) tullu ku päiväkotityö pienten kans on sellasta nostelua ja ährimistä..

Lääkäri sano että jos ei nyt rauhota kunnolla nii saattaa äityä pahemmaks ja jopa vuodelepoon joutua jos kohdunsuulle alkaa tulla muutoksia. Parin vk lepäämisellä saattaa mennä ohi ja voi olla että pystyy tekemään samaa työtä myöhemmin..

Mulla oikeen osaavan olonen ja tarkka lääkäri, kiitollinen että se otti tosissaan kun itse en tajunnu tilannetta ❤️

Mamaanton sun lääkäri kuullostaa kyllä pelottavan huolettomalta, entä jos sulla vaan pahenee nuo? Kannattaa kyllä käydä uuestaan lääkärissä, voitko käydä jollain toisella?
 
Mulla on paljon harjotussupistuksia, ihan päivittäin kovettuu kohtu ja välillä useita kertoja. Kysyin asiasta rakenneultrassa ja sain ohjeeksi jatkaa elämää ihan samaan malliin, kunhan pysyvät kivuttomina. Mullakin työ nostelua, liikkuvaa ja seisomista. Oon iha normaalisti ollu kyllä. Pelottavaa jos tällä sais nyt jotain pahaa sitten aikaan?
 
Onhan sillä tietty merkitystä miten usein ja miltä ne supistukset ylipäätään tuntuu. Mulla oli esikoisen odotuksen aikaan harkkasupparit semmosia sen verran huomaamattomia, etten ees tajunnu niitä supistuksiksi ennen kuin neuvolassa tuli yksi, jonka neuvolan terkka huomasi ja mulle kertoi, mitä tapahtui, tämä ihan loppuraskaudesta. Ja onhan ne harjotussupparit muutenkin ihan tavallisia ja jossain määrin toivottaviakin, että kohtu vähän valmistautuisi tulevaan.

Sitten jos ne supparit on ihan jatkuvia tai kivuliaita tai vaikkei ois kivuliaitakaan, mutta haittaavat menoa, taikka jos muuten on ikäviä kipuja, niin lepoa pitäs sillon saaha. Kuitenkin mieluummin herkästi vähän huilimaan kuin että sivuuttaisi supistukset kokonaan.
 
Mutta siis vanillacupcake, ihmettelen kyllä tuotakin, jos ultrassa on kehotettu vaan jatkamaan normisti. Minusta tuossa kohti pitäisi vähintään kehottaa kuuntelee kroppaansa, ettei kukaan sais semmosta kuvaa, että tuskasen olosenakin pitäs vaan hammasta purren painaa menemään.
 
Niin siis en mä siitä semmosta fiilistä saanu, että hammasta purren. Kun ei mulla tosiaan oo kipuja eikä muuta niiden yhteydessä eikä juuri muutenkaan. Se vaa välillä kovettuu iha kivikovaks ja sen tuntee, muttei ainakaa mun mielestä menoa haittaa. Hankalaa kuunnella omaa kehoa kun ei yhtään tiedä miltä mikäkin kuuluu tuntua ja mikä on huono ja mikä ei :D
 
No sepä se! Kun ei voi itse tietää, mikä on vaarallista!

Mulla ne kivut liitty silloin kohdun kasvamiseen ja sellaiseen. Suolisto haki paikkaansa. Se helppas, mutta supparit on jatkunu. Ei ne satu, mutta kyllä mä mielelläni pysähdyn hetkeksi ja odotan, että se kramppi menee ohi. Ei se miellyttävääkään ole, ja tilanne tuntuu pahenevan, jos ei hellitä tahtia. Pysähtymällä taas on menny äkkiä ohi toistaiseksi.

Lääkäri tsekkas kyllä sillon kohdunsuun tilanteen, ja se oli ihan ok. Mieluummin mä siellä töissä olen kuin sairaslomalla, vaikka tää tällasta taistelua jo onkin kun kroppa väsyy ja sattuu. Särkylääkkeitä kuluu varmaan enenevissä määrin mitä pidemmälle mennään.

Yritän kuitenkin vielä jutella terveydenhoitajan kanssa tosta seuraavassa neuvolassa. Luin nimittäin just sellaisenkin, että supisteluherkkyys voi johtua myös streptokokista, joka on päässy raskauden aikana riehaantumaan. Mulla ei oo mitään käsitystä, testattiinko se multa verikokeissa. Jos ei, haluaisin, että testattaisiin vielä. Se ei nimittäin synnytyksessä vauvaan tarttuessaan oo mikään leikin asia. Jos asia on tiedossa, tartunta voidaan estää.
 
minä jouduin saikuttamaan alkuraskaudessa kovan väsymyksen ja etomisen takia 2 kertaa ja nyt viikkoja on 21+1 ja nyt puolessa välissä saikuttanut sen 2 kertaa...mulla maha kasvanut tosi kovaa vauhtia, nostelut ym. hankalat liikkeet töissä/kotona sattuvat alamahaan, jalat kipeytyvät 8h seisoessa ja nivuset aristaa...mulla oli ekassa raskaudessa ihan samoja vaivoja ja töistä jäinkin kokonaan poissa rv24 tai 25....että itse en ala leikkimään kipujen kanssa ja ottamaan riskiä, että loppuaika maataan sitten sängyssä...nyt voin kuitenkin kotona touhuilla kaikkea ja välillä levähtää...huomenna olisi työvuoro, mutta katson sen sitten huomenna, mikä vointi on :)
 
Mulla supisteli ekassa raskaudessa tosi paljon ja kokenut gyne sanoi että toisilla vaan on supistusherkkä kohtu ja jos on tarkistettu että eivät tee mitään kohdunsuulle tai ole mitään tulehdusta tms ja ovat kivuttomia, niin voi elää ihan normaalisti ja ei tarvi välittää vaikka olisi paljonkin. Tietysti supistuksen aikana kannattaa höllätä jos tuntuu ikävältä. Sillä sitte menin useamman viikon.

Jossain vaiheessa ku supparit muuttu ensin ihan kokopäiväiseksi epämukavaksi ja sitten kivuliaiksi ja tuli ihan tyhjästä ja jatku yölläkin ja jouduin saikutteleen loppuraskauden ku kohdunsuu rupes kypsyyn enkä voinu tehä oikein mitään ilman että olis supistanu kipeesti, niin kyllähän sitä mietti et olisko niin hard core lepäilyn voinu välttää jos olis huilannu enemmän siinä alussa vai oliko vaan hyvä painaa menemään niin kauan ku pysty ku lopussa olis kuitenki joutunu huilaamaan. No mutta.. kuitenkin vaikka sanottiin et runsaistakaan kivuttomista harkkasuppareista ei tarvi huolestua eikä niiden tuloa tarvi yrittää mitenkään välttää, niin sellaista kuvaa en saanu etteikö supistuksen ollessa päällä kannattais kuitenki höllätä menoa kehoa kuunnellen!
 
Ois kyllä siistiä, jos joku tekis tieteellistä tutkimusta tuostakin aiheesta.

Mulla on onneksi ollu nyt vähemmän töitä niin tilanne on helpottunut omalla kohdalla. Ei supista edes joka päivä enää.
 
Nyt mullekin on tullut noita harjoitussupistuksia. Eilen haittasi menoa oikein kunnolla, kun vatsa oli kipeänä. Edellisessä raskaudessa oli paljon harjoitussupistuksia, mutta ei tällaisia kipeitä. Toivottavasti eilinen oli joku poikkeus eikä tästä tule suurempaa ongelmaa..
 
Tietämätön kysyy viisaammilta...

Kannattaako minun keskeyttää koulutus?
Vai onko mahdollista jäädä äitiyslomalle?
Ja saako opiskelija mitä tukia jos jää äitiyslomalle/keskeyttää?
 
Takaisin
Top