Opiskelu/työssäkäynti ja raskaus!

Mäkin meen huomenna neuvolaan lääkärille saman vaivan takia kuin sinä pikkukettu. Oon töissä opetellu kävelemään hitaammin, tekemään raskaampia juttuja varovaisemmin, ja ihan surutta (no ei nyt ihan) pyytämään työkavereita hoitamaan raskaimmat nostot. Kun talviloman jälkeen nää vaivat alko, en älynnyt hidastaa. Nyt kun lusmuilen enemmän, vatsa kipuilee vähemmän. Mut hyvä silti käydä siellä lääkärillä.

Tuu sit kertomaan, mitä sulle sanottiin!
 
Mamaanton lohdullista kuulla että jollain muullakin tämmöstä vaivaa.. :/ jaetaampa sitte kuulumiset neuvoloista huomenna! :)
 
Pikkukettu, mä olin esikoisen raskaudessa puolivälistä vähän pidemmälle pienten puolella päiväkodissa ja vaikkei mulla supistellu niin olo oli silti vaikee, kumartelut ja nostot tuntu ikäviltä ja tuntu että happi loppuu monessa tilanteessa. Lopulta alko selkäkin hajoomaan. Kaiken kukkuraksi koin työpaikkakiusaamista tiimin lto:n taholta ja stressi töissä oli aika kova. Tiedän siis ainakin jollain tasolla, mitä koet nyt töissä. Ei se helppoa tosiaan ole! Mutta siinä vaiheessa, kun kyseessä on oma lapsi, niin se pitää vaan laittaa kaiken muun edelle - myös sen mahdollisuuden, että saikulla tylsistyy. Eikä sekään tosiaan reilua ole, jos joutuu kovasti hidastamaan töissä, vaan reilumpaa on sitten jäädä pois ja antaa sijaisen hoitaa hommat.

Tsemppiä! Ei oo helppoja juttuja nämä.
 
Selvennys: Tuo "puolivälistä pidemmälle" tarkottaa siis raskauden alusta sinne vähän yli puolen välin, oisko ollu 23. tai 24. viikko kun lopetin ja ihan vaan sen stressin ja työpaikkakiusaamisen vuoksi ja keikkailin muutaman viikon, kunnes selkä hajosi niin, että jouduin olee saikulla aina äitiysvapaan alkuun saakka.
 
Mä oon kans päiväkodissa pienten ryhmässä. Raskasta on. Selkä ja vatsa kipuilee ja väsyy tosi helposti. Kumartelutkin tuntuu ikävältä ja alkaa heti närästää kun vähänkään kumartuu. Oon yrittäny hiljentää, mut eihän tuolla nyt kauheesti pysty hiljentää. Sit tuntuu et kunto loppuu kesken. Alkaa väsyttää niin helposti työn keskellä ja sit tuntuu et hermotkin on kireemmällä eikä jaksais sitä huutoa ja kiukkua niin hyvin kuunnella. Kai se täytyy jossain vaiheessa vaan sit jäädä saikulle kun toteaa ettei vaan pysty enää...
 
Täällä onneks saatiin pomon kanssa sumplittua kummallekin sopiva ratkaisu kun olen jo mun vahvan pahoinvoinnin takia joutunut saikkuilemaan. Teen etätöitä äippälomaan asti, kun samat työt mitä toimistolla tulisi tehtyä pystyn myös kotoa käsin hoitamaan :) Ja alkuun pelkäsin ihan hirmuisesti edes pomolle kertoa että olen raskaana, ollut vähän sellainen juro mies, mutta ihan positiivisesti yllätti sen suhtautuminen asiaan :grin Keskusteltiin jo että äippäloman jälkeen kun palailen takaisin töihin niin voisin olla viikosta 3 päivänä toimistolla 2 kotona, eli pehmeä lasku lapsellekin päivähoitoon olisi sitten :)
 
Pelp, ihanaa että on tuommonen pomo ja onnistuu tuommoset järjestelyt! :)

Päiväkodissa kyllä varmasti olisi rankkaa.. Se lienee niitä työpaikkoja, joista itse olisin ollut aikalailla vain sairaslomalla jostain rv8 lähtien.. Voin vain kuvitella!
 
Osa sai jo niskaansa mun avautumisen tuolla salaisella puolella, mutta tulen vielä tännekin mesoamaan, kun sovittiin, että jaetaan lääkärikuulumiset. Itselläni oli ensimmäinen raskauden seurantaan liittynyt ERITTÄIN negatiivinen kokemus tuo äskeinen lääräikäynti.

Sain mielestäni epäasiallista kohtelua.

Lääkäri ensi töikseen kysyy minulta ihmetellen, että miksi olen siellä ilman mitään syytä. Kerron, että terveydenhoitaja antoi varhaisen ajan vatsakipujen takia. "Onpa erikoista." Kohta lääkärillä välähtää: "Oletko sä osallistunut seulontoihin? No sen takia sut on tänne lähetetty!"

Samalla kun siirryn ilman housuja tutkimuspöydälle lääkärin ja harjoittelijan varsin kovakouraiseen tutkimukseen, lääkäri tenttaa minua ikävään sävyyn siitä, MIKSI en osallistu seulontoihin. Syyksi ei riittänyt selvästikään, kun vastasin, että eettisistä syistä. "Tiedätkö, että Turussa 98% odottajista osallistuu niihin seulontoihin." Sanoin, että moni ei tunnu tietävän, että se on vapaaehtoista, ja että se kuitenkin ON vapaaehtoista. "Kannattaisi miettiä sitäkin miten kiva se sitten on kun saa sellaisen vammaisen lapsen." HYVIN ASIATON KOMMENTTI MIELESTÄNI!!!! Tottakai olen miettinyt asiaa perusteellisesti enkä ole tehnyt päätöstäni hetken mielijohteesta. Ja tottakai se on ikävää, jos saan vammaisen lapsen, mutta ei se muuta mun vakaumusta siitä, että abortti on murha. Silloinkin, kun lapsella on down tai jokin muu poikkeavuus. Yhtä lailla ihminen hänkin on. Sain suustani vain, että en tekisi aborttia missään tapauksessa, niin turha tutkia jotain, mistä ei seuraa toimenpiteitä. Tämä tuntui lääkärille riittävän, mutta vielä hän lisäsi, että olisihan silloinkin ehkä hyvä tietää etukäteen, mitä on tulossa.

VOI HYVÄNEN AIKA!

Ja mitä vatsakipuihin tulee, minua ei kuunneltu lainkaan. "Vatsakivut kuuluvat raskauteen." Selitin tekeväni raskasta työtä ja kysyin, että eikö ne supistukset sitten ole vaarallisia, ja voinko siis tehdä töitä yhtä kovaa kuin ennenkin, vaikka sattuu. "Kyllä tässä vaiheessa voi tehdä ihan niin kuin ennenkin. Ennenaikaiset synnytykset tapahtuu ihan ilman harjoitussupistuksia. Puolenvälin jälkeen kuitenkin joudut ottamaan sairaslomaa, kun ei noin raskasta työtä sitten enää voi tehdä. Mutta kyllä tänne saa tulla aina valittamaan." Vastasin, että näillä puheilla en enää valita, vaan teen vaan töitä täysillä hammasta purren. Kiitos ja näkemiin.

Enkä kyllä enää IKINÄ halua mennä tuolle lääkärille, vaikka miten olisin sairasloman tai minkä tutkimuksien tarpeessa. Kieltäydyn kaikesta, ja jos henki on vaarassa niin menen vaikka yksityiselle! Mulla on henkisesti pahoinpidelty olo.
 
Tunnemyrskyn voimakkuutta varmasti lisää se, että menen töihin aina vaikka pää kainalossa, koska en halua mennä lääkäriin "valittamaan turhasta". Ja nyt sitten mua haukuttiin siitä, että olin siellä turhaan ja valitan turhasta.

Plus olen raskaana ja yleisesti ottaen herkempi. Ei ihme, että lähdin sieltä itkien ja ovet paukkuen!

Luulen, että tarttee selvittää, mihin voin antaa tästä palautetta. Vitsi, kun ois siinä saman tien kyennyt!
 
Eikös niitä oo jotain potilasasiamiehiä tollasia asioita varten? En oo ikinä tarvinnu, niin en tiedä varmaks onko toi se oikee termi.
 
Keksimamma, tollanen kuulostaa vähän liian rajulta :) Mulle riittäis ihan, että laitan neuvolaan sähköpostia ja kerron, että mielestäni minua ei kohdeltu asiallisesti. Tai sitten odotan toukokuun puoleen väliin seuraavaa neuvolakäyntiä ja kerron terveydenhoitajalle. No ei, ei se kyllä mitään auta. Meillä töissä ainakin vakavasti tunnutaan otettavan vain kirjalliset palautteet. Nykyisin, jos asiakas valittaa, että meillä on liian vähän henkilökuntaa ja kestää liian kauan, pyydän asiakasta antamaan ihan kirjallista palautetta. Ei se mitään auta, että minä kerron pomolle, että asiakas sanoi näin ja näin. Mutta jos puljuun tulvii koko ajan asiakaspalautetta KIRJALLISENA, silloin johtokin ottaa asian vakavasti.
 
Todella ikävää ja epäammattimaista käytöstä lääkäriltä!! Kirjallista palautetta vain menemään!
 
Olipas epäammattimaisesti käyttäytyvä lääkäri! :eek: jotain palautetta ainakin laittaisin sinuna.. Eihän tuommonen käytös käy!
 
On kyllä törkeää kohtelua lääkäriltä!

Mä oon tässä vähän samassa tilanteessa, tosin otan varmasti yhteyttä potilasasiamieheen. Musta tuntuu että on paljon näitä lekureita, joilla ei ole asiakaspalvelu hanskassa.
 
Mamaanton järkyttävä kokemus kyllä, mulla nousee verenpsine sun puolesta!! Miten voikaan olla noin asiatonta käytöstä lääkäriltä?!

Mulla meni neuvola hyvin, onneks meijän terkkari on lämmin ja ihana ihminen. Oti vakavasti mun kipuilut ja kyseli tarkkaan. Kerroin työstäni päiväkodissa. Hän sanoi että kannattaa nyt koittaa tehdä rauhallisemmin ja jos se ei tunnu työpaikalla hyvältä niin sitten vaan rohkeasti sairaslomaa anomaan. Voi kokeilla olla esim viikon kerrallaan töistä pois et auttaako. En aio vielä jäädä jos vaan mitenkää pystyn jatkaan. Mut ymmärtäväinen oli mun neuvolatäti.

Ähh Mamaanton soita sinne neuvolaan ja kysy mitä kautta voi antaa palautetta?
 
Jep samaa mieltä! Soita Mamaanton sinne neuvolaan ja kysele että miten sais nopeiten annettua palautetta. Turha odotella toukokuuhun.

Olen ravintolatyöntekijä ammatiltani ja nyt jo seisominen tekee kipeää välillä. Samoiten kumartelu. Kuormien purut olen nyt jättänyt muille :D Katsotaan mihin asti selvitään. Kesäloman meinasin viettää normaalisti ja palata vielä hetkeksi töihin ennen äippälomaa. Ainakin toivottavasti..
 
Kylläpä mamaanton lattoi tuo sinun kirjoituksesi veren kiehumaan!!!! Varmaan olisi multa mennyt jalat tiukasti yhteen ja kirosanojen saattelemana olisin häipynyt koko paikasta.
 
MaryAnn, mulla kanssa oli kroppa aika kipeenä, kun just tein kuuden päivän putken! Nyt on ihmeellistä, kun on päivän saanu levätä ja olo on vetreä! Mä oon vielä purkanu kuormia ja hyllyttäny marketissa ja noukkinu pois päiväysvanhoja tuotteita yms. Muut on hoitanu raskaat juomat ja sellaset, mutta kyllä ihan se kyyristely alimmille hyllyille on jo aika ärsyttävää.

Kaupungilla on sellanen sivu, josta voi antaa palautetta eri palveluista sähköisesti. Laitan nyt sitä kautta palautetta, koska oikeastaan haluaisin vain jo unohtaa koko jutun.
 
Mä olen tehnyt sähkösesti yhdestä lääkäristä valituksen kun lähdin lekurista itkien kotiin. Voin sanoa että se valituksen laitto kannatti kyllä...
 
Takaisin
Top