Opiskelijaäidit tänne!

Paapi, samoin pitkälti ajattelen minäkin tuossa raha-asiassa. Tosin tuttuja kyllä on, jotka aivan minimirahoilla elävät ja pärjäävät. Itse kuitenkin haluan, ettei koko ajan tarvi laskea senttejä ja pitää kirjanpitoa. Että saa ostettua muutakin kuin ne pakolliset perustarvikkeet ja että löytyy rahaa jos sattuu jotain yllättävää. Muutettiin keväällä myös reilusti isompaan kämppään et on tilaa varmasti pikkuiselle (eiköhän 45 ylimääräistä neliötä riitä [:D]). Haluan myös juurikin kaiken maailman vauvauinteihin ja muskareihin [:)]
Meillä muuten sinällään aika sama tilanne et täälläkin nuo yhteenlasketut nettotulot 5000€ paikkeilla, ja omat vanhemmat poissa, mutta anoppila parin kilsan päässä [:D]
 
Aika huimalta kyllä kuulostaa tuo 5000 euron keskitulot? [:D] Mikä ihmeen opiskelija se tuo tuommoinen on? Kyllä mulle ainakin tuli opintukea vaan se pari sataa ja asumistukea päälle saman verran. Nyt minimi äippärahalla eläessähän sitä on melkein rikas! Ja onkin kun viime vuoteen vertaa.

Allekirjoitan toki sen, että jos on rahaa ni elämä on hiukkasen helpompaa kuin ilman rahaa. Mutta se määrä vaihtelee näköjään ihmiskohtaisesti, millä tulee toimeen. Meidän perhe tulee toimeen äippärahat ja lapslisä mukaan laskettuna alle parilla tonnilla. Ja meillä sentään oli pitkät sairaala-ajat, isot laskut, kalliiit keskoskorvikkeet, lääkkeet, jne. Onneksi on Kela ja julkinen terveydenhuolto. Veroja ennättää maksella yliopistotutkinnon jälkeen myöhemmin. Saanpahan valtiolta nytkin pienemmät tuet äitiysloman aikana kuin mitä työssäkäyvä saa, joten turha valittaa kenenkään.

Ja on lapsella ruokaa, vaatetta, leluja, turvaistuimet, meillä farmari-auto, kolmio, jne. Vauvauinnissa käydään ja matkustellaan. Pyykkikone ja tiskikonekin löytyy, joten luxustahan tämä melkein on. [:D]  Eikä meilläkään ole ketään sukulaisia eikä tuttuja lähellä vaan useiden satojen kilometrien päässä ja silti hyvin pärjätään.

Elämä on ihanaa, kun sen oikein ymmärtää. (Saa olla terve ja elossa ja on katto päänpäällä ja vielä murkinaa vatsantäytteeksi.) [:)]
 
cedomira, siis tarkoitin että mun ja miehen  yhteenlasketut tulot on tuon 5000€, mies on kokopäivätöissä.  Ja Paapin kanssa kummatkin kerrottiin et on tullut opiskelujen ohessa painettua duunia paljon. En mä pysty siksi opintotukia nostamaankaan, mutta kyllä mä silti itseni opiskelijaksi lasken, koska päätoimista on opiskelu.

Kuten jo kerroinkin, tunnen monia jotka hyvin pärjäävät minimituillakin. Mutta kuten sanoit, tää on niin yksilökohtaista. Meillä menee tälläkin hetkellä ilman lasta palkkapäivänä yli 2000€ suoraveloituksena yhteiseltä tililtä saman tien, asumismenot suuret ja noita laskuja riittää... Joten esim. meidän tilanteessa on pakko tienata vähän enemmän. Täällä Helsingissä tuppaa kaikki olemaan aika kallista, harrastuksetkin syö lompakosta suuren palan [>:]
 
Meillä myös se 5000€ on yhteenlasketut tulot! Opintotukia ei tosiaankaan pysty aina nostelemaan, mutta kyllä myös itseni opiskelijaksi lasken. Työni painottuu illalle joten olen jo 2 vuotta ollut sekä päätoiminen opiskelija ja työntekijä. Rankkaahan se on, mutta mikäs siinä kun energiaa mulla on ja työ mieleistä [:)]

Ollaan myös varmasti miehen kanssa tuhlailevammasta päästä [;)] tykätään syödä hyvin --> siitä harvemmin tingin, terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on mulle tärkeä!...ja käydään ulkona jne. ja molempien harrastukset lohkaisee myös palasen yhteisestä kassasta puhumattakaan asunnosta ja muista laskuista... Eikä asuta lähelläkään pääkaupunkiseutua [:D]

Pienemmällä varmasti pärjää ja pärjättäisiin varsinkin jos katsoisi vähän enemmän mitä ostaa... Mutta olen aina tottunut siihen että kun painaa tarpeeksi töitä niin sitten voi palkita itseään arjen ylellisyyksillä [:)] Rahaa ei aina ole ollut ja on tehnyt tiukkaa mutta nyt kun olen saavuttanut tietyn elintason työtä tekemällä niin haluan nauttia siitä...

Kommenttieni tarkoitus ei ollut olla mitenkään tarkoitus olla "vauva vaan jos massii" tyylisiä ---> se vaan pakkaa aina menemään niin että asioilla on aina kaksi puolta ja mielipiteitä on monia![:)]
 
Juu, en sanonutkaan etteikö opiskelijaksi voisi laskea. :) Ja sanoinkin että yhteistuloiksi tuo 5000 euroa on paljon.

Ei sillä etteikö varmasti menojakin olisi, mutta ne menot on kumminkin aika pitkälti kiinni omista valinnoista. :) Ja me ei tosiaan olla tuhlaileviimasta päästä.
 
Paapi, siinä oot ihan oikeessa, että ei sinänsä oo kiva että jos lääkärikuluihin menee niin tarttee miettiä, että mistä maidot... Mutta siis kun priorisoi, niin sitä rahaa jääkin ettei tartte elää kädestä suuhun aina [:D]

Meillä yhteenlasketut tulot tällä hetkellä on vaan jotain... hmm... 2000euroo korkeintaan kuussa, mutta mies kuitenkin päässee tammikuussa sivarin jälkeen töihin niin tulo nousee. Sivaripalkalla tehdä mitään [:D]
 
Joo meilläkin kyllä elintaso on ehtinyt nousta, että ihan minimeillä ei huvittais elellä [:D] Kyllä sitä varmaan toimeen tulis, mutta ei enää kiinnosta. Nyt on jo tottunut siihen, että kaupasta voi ostaa ruokaa ihan kunnolla, eikä tarvi leipäpaloja laskeskella niin kuin joskus opiskelujen alkuaikoina. Ja näin raskausaikana mulle on ollu tavallista tärkeämpää panostaa terveelliseen ruokavalioon, joka valitettavasti on aika kallista. Vaikka opiskelija olenkin, mies on vuosikaudet jo ollut hyvässä työssä ja itsekin tehnyt töitä koko ajan opiskelun ohessa. Äitiyspäiväraha ei silti tule päätä huimaamaan ja todennäköisesti ekan kolmen kuukauden jälkeen jää minimille. Mutta sekin on enemmän kuin opintoraha! Asumislisiä en ole toviin nähnytkään. Mutta mä en meidän taloustilanteesta huolissani kyllä olekaan, sen kuitenkin sanon, että parin vuoden lapsikeskustelujen aikana siitäkin on ihan oikeasti keskusteltu. Ja paljon. Hankintoja tehdään järjellä, mutta panostetaan laatuun. Ja tuo mitä paapi sanoi, että ihan perheen hyvinvoinninkin kannalta on ihan mukavaa, jos on yksi asia mistä ei tarvi stressata.

Sitten ihan tuosta raskaudesta voisin sen opiskelijoille sanoa, että siinä kohtaa kun plussa pärähtää testiin, voi kaikki suunnitelmat heittää roskiin opiskelujen suhteen. Karrikoidusti sanoen. Opiskeluista on teoriassa helppo ottaa vähän sairaslomaa, mutta käytännössä ei ollenkaan niin helppoa. Stressitason saa aika äkkiä ihan äärimmilleen, jos yrittää väkisin jaksaa "kun kerta olen päättänyt nämä kurssit tehdä". Ja siitä alkaa alamäki. Eli sitä yritän sanoa, että vaikka opintoja pystyy teoriassa jatkamaan vaikka synnytyssaliin asti, niin on hyvä jättää liikkumavaraa suunnitelmiin ja varautua siihen, että raskaus ei ole aina kovin kivaa. Itse olen päässyt todella vähällä, mutta alkuraskauden pahoinvointi ja väsymys kuitenkin vei heti alkuunsa voiton. Silloin oli pakko todeta, että vaikka oli tarkoitus keväällä saada kandi kasaan, niin siitä on nyt pakko joustaa tai muuten lähtee järki. Nyt on sitten tarkoitus syksyllä tehdä nuo kevään rästit, eikä yhtään ylimääräistä, töissäkin kun olen, mutta nyt jo väsymys painaa ja on pitänyt taas valmistautua henkisesti siihen, että voi jäädä tentit taas kesken. Eikä siitä tarvitse potea huonoa omatuntoa. Ja se tosiaan, että vaikka vauva ei olekaan vielä syntynyt, niin yöt ovat jo katkonaisia ja usein unettomia, eli se väsymys voi ennen yösyöttöjäkin olla jo aika hirveä. Vauvan kanssa sentään voi sitten päivisin nukkua, nyt pitäisi vielä päivät jaksaa olla suurin piirtein hereillä ja erityisesti aivot pitäisi olla messissä. Ei muuten ole.

Ihan siksi halusin tämän sanoa, koska opinnoista voi joskus olla vaikea päästää irti, varsinkin jos on vähääkään tunnollinen. Se voi kuitenkin joskus olla tarpeen. Kivuliaat supistukset ja muut ikävät vaivat kertovat siitä, että kehon pitää levätä ja se tarkoittaa myös irtautumista opiskeluista, vaikka sitä sängyssäkin voisi tehdä. Tällaisiin asioihin on hyvä varautua, on sitten helpompi sopeutua tilanteen osuttua kohdalle.

Ja nyt esseen pariin [:)] Paljon onnea ja kärsivällisyyttä yritykseen kaikille!
 
Mitäs tänne kuuluu?

Itsellä ollut hiljaiseloa ja syystä... [&:]
Nyt hiukan omaa napaa, pakko purkaa jonnekkin. Eli täältä suunnalta jää kuumeilu, miehen kanssa luultavasti ero tulossa. [:(] Ollut tässä jo jonkun aikaa riitaa eräästä exästä, mies luulee että oon sen kanssa aina vaan tekemisissä, mitä en todellakaan ole. Mutta kun tämä ex on kännipäissään parina viikonloppuna nyt soittanut. Soitin tänään sitte exälleni ja sanoin hyvin tiukkaan sävyyn että antoi olla viimeinen kerta kun mulle erehtyy soittamaan. Muutenkaan ei erottu silloin mitenkään mukavissa väleissä, se teki semmoisia asioita mitä en voi sietää. Mieheni kuuli tämän puhelun mutta ei siltikään usko että en ole tekemisissä tämän exän kanssa. Tänään sanoi sitten että ei jaksa edes yrittää ja lähti hyvä ettei ovet paukkuen.. [:(][:(] On silti sen jälkeen soitellut ja puhuttu mutta ei auta. [:(]

Anteeksi tämä purkautuminen ja sekava viesti mutta oon ihan rikki ja sekaisin ja kaikkea. [:(][:(][:(][:(]
 
chrystal: Voi ei, isot halaukset täältä! Toivotaan nyt että saatte asiat selväksi!
Miksi se mies nyt noin epäilee? Onko joku tietty syy miksi ei usko? Tai siis tarkoitan, että onko kyse vain siitä, että mies on kenties jonkin verran epävarma itsestään ja mustasukkainen luonteeltaan?
Meidänkin suhteessa oma ex on välillä kränää aiheuttanut, tosin onneksi vain vähän! Itsellä ex on hyvä ystäväni ja näemme vähintään joka toinen päivä. Käymme myös ulkomailla yhdessä jne. Meidän tilanteessa pienen kiukkuilun miehen puolelta voi siis ymmärtääkin, mutta kuulostaa niin oudolta että teillä mies  ilman mitään syytä raivoaa.

Täällä saa ja pitääkin purkautua! Tsemppiä ja voimia!
 
Mieheni on epävarma itsestään, hänellä on lievä masennus, joka ei normaalisti näy/vaikuta mitenkään mutta sitten tämmöisissä tilanteissa... [&:] Joskus sanonut pitävänsä itseänsä täys nollana. Mustasukkainen on sen takia kun edellisessä suhteessa hänen silloinen tyttöystävä petti miestä tämän mun exän kaverin kanssa. Oon kehunut miestä ja sanonut miten paljon rakastan ja en pidä häntä mitenkään nollana. Mieheni on komea ja ihana ja kaikinpuolin täydellinen mulle. Nyt kun saisin sen vaan uskomaan sen. Tämä exäni on kavereineen täällä meillä päin aika "vaikutusvaltainen" porukka ja yleensä saa kaiken mitä haluaa. Joten kai tämän takia mieheni ajattelee että oon aina vaan tekemisissä sen kanssa ja juuri pelkää sitä kun edellinen suhde kaatui sen samaisen kaveriporukan tyypin kanssa, mikä luultavasti on täälläkin edessä vaikka mä en oo tehny mitään väärää [:(]

manque; voi kun sais säilytettyä tuommoiset välit exän kanssa kun teillä, ja jos miehesikin sen kerta ymmärtää, ainakin jotenkin ! aivan mahtavaa [:)]

Kiitos tsempeistä ! Vaikka tässä kävisi kuinka niin elämä jatkuu vaikka tällä hetkellä ei siltä tunnukkaan. [:(] Ja jos sopii niin jään tänne teidän kanssa kuumeilemaan ja olemaan hengessä mukana ! [:)]

Jos jotain piristävää vähän.. Pesin koirani juuri äsken, on niiiin hauskan näköinen märkänä kun turkki sojottaa mitenkä sattuu [:D] Toinen piehtaroi olohuoneen matolla ja murisee itekseen [:D] Välillä pistää makaamaan ja tuijottaa mua kulmiensa alta, sopis niin hyvin koiran päälle puhekupla että "mä muutan pian mummolaan". [:D] Tais hiukan suuttua kun suihkuttelin, ilkeä mamma ! [:D]
 
chrystal
voi ei [:o]
Vaikea tilanne, mutta nyt iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisoooooooooooooo voimahali täältä tulossa! [:)]
yritä jaksaa, ja toivottavasti kaikki järjestyis <3333
 
Nyt se sitten tapahtui, ero... Mies ilmoitti ettei pysty enää jatkamaan. Täällä on itketty ihan koko päivä ja oon ihan hajalla, tuntu että pohja putos ihan kaikelta [:(][:(][:(][:(][:(] 
 
chrystal, valtavat jaksamishalit täältä! Todella kurja homma [:(] Täällä voit oloasi rauhassa purkaa, jos vähääkään helpottaa.
 
Chrystal voi ei...[:o] Jaksamishalaus sinulle! Yritä jaksaa vaikka nyt ei välttämättä tunnu siltä [&o]
 
Voi, Chrystal, suuren suuret pahoittelut ja halit, ihan kamalaa.. [:(][:(][:(] Puhu ja pura ihmeessä meille tänne, jos yhtään oloa helpottaa! Varmasti rankka paikka erota, kun ihan hetki aikaisemmin kuitenki yhteistä tulevaisuutta vauvan muodossa suunniteltu..
 
Manquelle kuitenkin iloiset onnittelut! Kävin tuolla toisen ketjun puolella ihastelemassa haamuasi, eiköhän se siitä tummene! [:D] Ihanaa!! [:D]
 
Täällä tärppipäivät lähenee ja greippimehun juonti on aloitettu.. [;)] Ja viimeiset kurssitkin alkavat tällä viikolla eli valmistuminen lähenee, kunhan saisi tuon gradun vääntöön innon puuskan..! [8|]
 
Sanra, suuret kiitokset! [:)]
Kävin juuri ostamassa digin apteekista, huomenna aamulla käyttöön!
Hienoa et greippimehut käytössä, mulla tosiaan eka kierto kun kokeilin ja kuinkas kävikään [:D]
Toivotaan et sielläkin tärppää! [:)]
 
Kiitos kaikille ! Ihanaa kun joku kuuntelee ja on paikka minne purkaa !
Mutta... Nyt suru ja semmoiset tunteet on vaihtunut. Suoraan sanottuna vitutukseen ja ärsytykseen ym [:@][:@] Mies, tai siis ex-mies, on ruvennut ihan äärettömästi kyselemään entisistä suhteista ym. Kaiken aikaa tenttaa teinkö sen ja sen kanssa silloin ja silloin siellä baarissa jotain tms ! Ärsyttää niin vietävästi !! Miksei menneiden voi antaa olla menneitä ! Ollaan siis puhuttu tämä ero selväksi, itse muutan Tampereelle ja mies jää tänne, ei halua kuulemma tulla mukaan. Nyt ollaan ihan yhteisymmärryksessä, paitsi mun entisistä suhteista [:@]
On myös haukkunut mua tässä parin päivän aikana oikein urakalla, kai yrittää vain purkaa pahaa oloaan, mutta tekis jollain muulla tavalla. :/

Mutta mä en luultavasti aivan heti pääse eroon tästä palstasta, joten jos ei haittaa niin käyn kurkkailemassa teidän kuulumisia välillä [;)] *utelias*
 
Niin kurja tilanne sulla, chrystal, että itelläkin täällä sappi kiehuu..! [:@] Jos mies kerta itse eroa tahtoi, niin mitä se enää sinua kiusaa haukkumalla ja kyselemällä hulluja..? Voimia kovasti sinne! <3 Ja kurki ihan rauhassa ja kerro välillä omiakin kuulumisia! [;)]
 
Heippahei ! Täällä ollaan miehen kanssa juteltu, tapeltu, juteltu, juteltu.... Mies on pyytänyt anteeksi itkien ja ollut pahoillaan, kiukuspäissään kuulemma vain sanonut rumasti. Ei ole tarkoittanut.
Huomenna menen katsomaan yhtä kämppää Tampereelta ja mies onkin nyt kysellyt että jos aloitettais alusta siellä jos sittenkin tulis mun mukaan. En oo oikein osannut sanoa mitään. Tunteet ollu niin sekaisin tän kaiken takia. Tottakai miestä rakastan ja ehkä ollaan suutuspäissään sanottu vähän ikävästi toiselle. Nyt kun on "pöly laskeutunut" vähän, niin ei toisesta ajattele että v**** mikä ääliö tuokin on. [:D][:D] Nyt siis jatketaan puhumista, ja katsotaan mihin tilanne edistyy..
 
Takaisin
Top