Tää on mielenkiintoinen aihe, ja alkaa uhkaavasti kääntyä vähän tälläiseen yleispätevään ääripäiden välillä lipumiseen, eli tuolla joku sadisti haluaa tuottaa tarkoituksella lapselle huonon olon, jotta tästä tulisi vahva, mutta kyllä lapsen muuten kuuluu kokea myös huonoa oloa, muuten kyseessä on curling-vanhemmuus.
Mutta entä se välivaihe? Milloin te itse ajattelette oman lapsenne kohdalla, että näin pitää vanhempana toimia, jotta lapsesta kasvaa vahva/itsenäinen/pystyvä/pärjäävä/sopivalla tavalla nöyrä, niin että se on ihan normaalia vanhemmuutta? Se mikä toisen mielestä on normaalia, voi toisen mielestä olla sadistista, tai se mikä toisen mielestä on curling-vanhemmuutta, voi toisen mielestä olla lapsen kehityksen tukemista.
On aika paljon erilaisia käsityksiä siitä millä tavalla lapsen itsenäisyyttä on parasta tukea. Ja myös monta erilaista lasta, joille jokaiselle sopii omanlaisensa tapa. Itse olen tässä miettinyt sitä, että usein törmää ohjeisiin siitä, että itsenäiseksi voi oppia vain siten, että viedään tilanteisiin, joissa joutuu olemaan itsenäinen. Näissä siis aiheuttaa lapselle pettymyksen siitä, ettei saakaan odottamaansa tukea vanhemmalta. Omasta taustastani johtuen pidän arvossa sitä, että ensin luodaan vahva perusturvallisuus. Vasta sitten voi turvallisesti uskaltaa toimia itsenäisyyttä vaativissa tilanteissa. Lapsesta ei välttämättä tule nössöä, vaikka tämä olisikin yksilönä herkempi ja keräisi voimia enemmän vanhempiin tukeutuen, ennen kuin uskaltautuu yksin esimerkiksi vieraiden ihmisten kanssa juttelemaan tai vastaavaa. Vaikeinta tässä lienee se, miten tunnistaa lapsen persoonallisuus ja se mitä hän tarvitsee. Moni vanhempi voi hyvää hyvyyttään ajatella tukevansa lasta, mutta toimiikin omista lähtökohdistaan käsin. Vanhempi ajattelee tuottavansa opettavaisen pettymyksen, mutta lapsi tulkitseekin sen turvattomuudeksi, ettei voi luottaa vanhempaansa. Tai vanhempi voi ajatella luovansa lapselle turvallisuuden tunnetta, mutta lapsi kokeekin vanhemman toiminnan ylisuojelevana tai oppii siihen ettei hänen tarvitse nähdä vaivaa asioiden eteen. Ja niin edelleen ja niin edelleen.