Onko ok antaa sama nimi kuin läheisellä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teistä ok antaa lapselle sama nimi kuin on käytössä lähisukulaisella, ystävällä tai lemmikillä? Keskusteluun osallistumisen lisäksi vastatkaa myös kyselyyn: https://www.vau.fi/ajankohtaista/va...a-lapselle-nimi-joka-on-jo-serkulla-kaytossa/

Itse en ehkä antaisi samaa nimeä kuin vaikka itselläni, lapsen isällä tai äitiystävän lapsella on. En kuitenkaan pitäisi sitä mitenkään vääränä, jos joku haluaa antaa. Jos lapsi vaikka on sen nimen näköinen. Isovanhemman kanssa voisin ehkä antaakin saman nimen, jos ne ei tuntuisi mielikuvana hassulta lapsen nimenä - onhan ne kuitenkin omien vanhempieni nimiä. Oman isovanhemman nimen voisin jo hyvinkin antaa, jos lapsi on nimen näköinen.
 
Mielestäni ei ole ok. Se aiheuttaisi turhaan vaan sekaannuksia. Kun maailmassa on kuitenkin nimiä, joita ei omassa lähipiirissä ole, niin miksei antaisi sellaisia. Tuntuisi myös hassulta, että oma lapsi nimen kautta muistuttaisi jostain lähipiirin ihmisestä, puhumattakaan eläimestä.

Oman isovanhemman nimi on jo mielestäni riittävän kaukainen annettavaksi omalle lapselle. Itse en ole serkkujeni tai muiden kaukaisempien sukulaisten kanssa tekemisissä, mutta en silti haluaisi mielikuvien takia antaa samoja nimiä kuin heillä tai heidän lapsillaan.
 
Itse en antaisi samaa nimeä kuin kenelläkään tutulla. Saattaisin pahastua, jos joku suhteellisen läheinen antaisi saman nimen kuin omalla lapsella, mutta olen ilahtunut kun jotkut vieraat ovat kuulleet lapseni nimen ja antaneet sen omalle lapselleen. Kaikilla lapsillani on sellainen nimi, joka on ristiäisten aikaan ollut harvinainen, mutta yleistynyt hiljalleen vuosien kuluessa.
 
Meidän oli vaikea keksiä nimeä, koska tässä iässä kaikilla tutuilla on jo lapsia ja kivoimmat nimet oli jo viety. Pitkällisen miettimisen jälkeen päädyttiin antamaan sama nimi kuin työkaverin lapsella on. Emme liiku muuten samoissa piireissä ja johonkin se raja oli vain vedettävä. Paras ystäväni osoitti suurisydämisyyttä, kun sanoi, että voimme hänen puolestaan antaa saman nimen kuin heidän pojallaan. En voisi kuitenkaan ikinä tehdä sitä, niin kiva nimi kuin se onkin.

Oman edesmenneen isäni nimen olisin saattanut antaa, mietin sitäkin. Mutta sitten päätin, että aloitetaan kokonaan puhtaalta pöydältä.
 
Miehen suvussa kaikilla miespuolisilla henkilöillä sama 2.etunimi mikä jatkunut useamman sukupolven perinteenä. 1.etunimi kuitenkin kaikilla erilainen :)
 
Totta kai voi antaa saman nimen. Ei nimiä voi varata, eikä niihin ole mitään copyright-lakeja. Ei se mene niin, että hankinpa kolme koiraa, annan niille nimet ja tadaa, nyt näitä nimiä ei enää kukaan tuttu saa mihinkään käyttää.

Jos joku loukkaantuu jonkun vauvan nimestä, on sellaisilla ihmisillä ongelmia oman päänsä sisällä. Muiden ihmisten vauvojen nimet eivät ole asia, joihin on mitään nokan koputtamista. Vauvojen nimistä ei kommentoida ääneen, eikä ainakaan osoiteta mieltä vauvan perheelle, olipa niistä oman päänsä sisällä mitä mieltä tahansa.

Meillä lapsen nimi on sellainen, etten tuntenut ketään samannimistä, jälkeen päin niitä on kyllä tullut vastaan. Tämä ei-samannimisiä kuin tutut ei ollut mikään kriteeri, tutuilla vain ei ollut sellaisia nimiä, joita olisi lapselleni halunnut antaa.
 
En ole nimennyt lasta vielä, mutta vaikka kuinka paljon rakastaisin jotain tiettyä nimeä niin en antaisi äitini/siskoni/parhaan kaverin nimeä lapselleni. Se että se on SUN keksimä ainutlaatuinen nimi, on aina ollut mulle tärkeää. Tiedän myös miten läheinen sukulainen voi reagoida siihen että joku "varastaa" toisen varaama nimi. Mun serkku lopetti yhteydenpito kun mun sisko otti hänen nimi tytölleen. Hän siis otti sama nimi ja sitten päätti olla juttelematta meille enää. Pikkumaista mun mielestä, mutta minä en tosiaan varaile tai huuda mun vauvanimiä kellekään...:bored:
 
Mä oon sitä mieltä, et kaikki saa nimetä lapsensa ihan miten haluavat, mut sekaannuksien välttämiseksi saattais olla ihan kätevää, et lapsella ei oo samaa nimeä kuin ihan lähisuvussa olevilla. Tosin tämänkin voi ohittaa puhumalla esim iso ja pieni alkuosilla, esim iso Eero ja pikku Eero, tms. Se tosin toimii siihen asti, kuin pikku Eero on vielä lapsi :grin Tosin meidänkin tytön nimi on lähes sama kuin mun siskon, vain kirjain eroa - mut eri nimi se mun mielestä on. Myös mun oman kummitytön nimi eroaa omastani vain yhdellä kirjaimella.

Mulla tosin oli ennen tytön syntymään jo pitkään suosikki nimi, jota mun hyvä ystävä olisi halunnut käyttää, mutta ei jotenkin rohjennut. No, valitettavasti kaunis nimi jäi käyttämättä, kun mies ei tuolle nimelle kovasta työstä huolimatta lämmennyt. Myös mun sisko on ilmoittanut että eräs nimi on ns varattu - saa nähdä tuleeko koskaan käyttöön.

Tosin joskus voi käydä outoja sattumia. Meillä lapsi ja hänen pikkuserkkunsa saivat nimensä viikon erolla ja molemmilla on sama toinen nimi ja aika samankalatainen etunimi. Ei tosin olla erityisen läheisiä, mutta olihan se aluks vähän semmonen mikä harmitti, kun meillä oli ristiäiset myöhemmin, mutta nimi jo löyty papereihin. Tuskin tosin oltaisi sitä toiseksi muutettu.
 
Nimiä ei voi varata eikä ole olemassa mitään sääntöjä siitä, etteikö saisi antaa lapselleen samaa nimeä kuin joku läheinen tai tuttava on antanut omalleen. En oikein osaa kuvitella että loukkaantuisin, jos joku lähipiirissä antaisi lapselleen saman nimen kuin omillani on - ennemminkin ehkä ajattelisin, että olen nimennyt lapseni niin kivasti, että joku muukin on vaikuttunut. :)

Itse en kuitenkaan halunnut antaa samaa nimeä kuopuksellemme kuin serkkuni antoi omalle lapselleen. Se on nimi, josta olimme miehen kanssa päättäneet jo kauan aiemmin, että jos meille tulee joskus tyttö, hän saa tämän nimen. No, serkkuni sai tytön ensin ja antoi tälle tuon nimen (tietämättä meidän suunnitelmistamme, jos sillä nyt on merkitystä). Kun meille sitten tuli tyttö, mietimme pitkään, voisimmeko silti antaa tuon nimen hänelle, mutta lopulta päädyimme toiseen nimeen. Kyse ei ollut siitä, että meistä olisi tuntunut että olisi jotenkin väärin antaa samaa nimeä. Jotenkin se vain alkoi tuntua "käytetyltä" ja halusimme tuoda sukuun kokonaan "uuden" nimen. :)
 
Riippuu kuinka läheinen se saman niminen on. Loppupeleissä on meiän oma päätös mikä nimi annetaan. Jos jonkun maailma siitä kaatuis niin sittenhän kaatuis.

Ekat nimet lapsilla on sellaiset, ettei tunneta muita saman nimisiä lähipiirissä. Toisissa nimissä on jokunen sama, mutta se ei estänyt käyttämästä niitä nimiä.
 
Mun mielestä kans saa antaa haluamansa nimen lapselleen, vaikka ystävissä/tutuissa sen nimisiä olisikin. Itse en anna, mutta en ihmettele sen enempää, jos joku antaa.
Tietty toi sekaannuksien riski kasvaa, ja ois kiva jos sen ottais huomioon.

Olisin itse ehkä ennemmin jopa otettu, jos joku haluaa antaa saman nimen lapselleen, jonka olen omalleni antanut. Koska silloin olisin keksinyt jonkun muunkin mielestä sen parhaan nimen :)
 
Kaikki nimet ovat yleensä jo jollain käytössä, mutta itse vähän karttaisin kyllä nimiä, jotka ovat jo lähipiirillä. Tosin jos joku nimi olisi suuri haaveeni, en välittäisi todennäköisesti yhtään, vaikka olisi jo lähellä käytössä. :) Sen verran mietittiin, ettei omille lapsille ollut olemassa yhtään etunimi+sukunimi -nimikaimaa. Pienessä suvussa olisi tuntunut hassulle antaa jo elossa olevilla olemassa oleva nimi.
 
Takaisin
Top