Onko niin paha että äitiysloma alkaa heinäkuussa

viherpantteri

Puuhakas puhuja
Elomammat 2017
Marraskuun äidit 2019
Onko kukaan muu törmännyt siihen, että kun ihmiset kysyvät milloin on laskettu aika tai milloin alkaa äitiysloma ja kerron asian, niin suhtautuminen on tosi negatiivista tai jopa vahingoniloista. Lähes joka ainut ihminen (sanoisin että jo kymmeniä tähän mennessä) alkaa heti virnistellen pohtia kuinka "tulee varmaan olemaan tosi tukalaa", "no toivotaan ettei tule kuuma kesä" tai "sinulla varmaan meneekin sitten pääosa kesästä suihkussa" tms. :sorry:

En kyllä toki tiedä millaista on loppuraskaus keskellä kesää mutta itse ainakin näen, ettei varmaan kovin paljon mukavampi ainakaan olisi olla keskitalvella, paksuissa ja ahtaissa toppavaatteissa ja ähkiä talvikenkiä jalkaan ym. Itsestä tuntuu ainakin ihanalta ajatus, että kun pitää vielä ennen äitiyslomaa muutaman viikon kesälomaa niin voi olla melkein koko kesän lomalla :happy: Ja minun ajatukseni tästä lomailusta on se, että heitän ohuen hellemekon päälle, otan kannullisen kylmää juotavaa ja työnnän jalat avokkaisiin/släbäreihin ja menen meidän ihanalle pihalle omenapuun varjoon pihakeinuun lukemaan kirjaa :grin Lataan pattereita ennen vauvan syntymää :hilarious: Minun on vaikea nähdä miten tämä olisi niin kamalaa ja tukalaa. Mutta voihan se olla että olen ihan väärässäkin. Silti en oikein itse jaksa ymmärtää, miksi pitää muiden ihmisten koko ajan niin negatiivisesti kommentoida...
 
En ollut asiaa ajatellut sen kummemmin mutt totta tosissaan, valtaosa on kommentoinut loppukesän odottamisen tukaluutta! :woot: Ihmeen negatiivista väkeä me suomalaiset :p

On toki tullut vastapainoksi kommentteja että oih ihanaa, kesävauva! Ja tässä mielentilassa itsekin odottelen h-hetkeä. Sun kanssas täysin samoilla linjoilla, släpärit jalkaan, hellemekko päälle ja tekemään ihanan rentouttavia asioita ja lataamaan akkuja ennen pienokaisen tuloa. Moni kommentoinut että kun ei kenkiin enää mahdu, niin eikös kesä ole just otollisin aika sille? Ja kun mikään vaate ei enää mee päälle? No kesällä ei tarvi kun biksut ja shaali, niin avot, olet valmis vaikka kaupungille.

Mä odotan tosi innoissani kesävauvaa ja kesän odotusta. Ja mulle käy vielä niin hyvin että vappuna ehtii tulla 2 vuotta täyteen nykyisestä duunista niin näyttää cv:lläkin hyvältä. Loppiaisesta heinäkuun loppuun pelkkää lomaa! Mikäs sen ihananmpaa suomen kesässä :)

Väittäkäämme kunnolla vastaan kaikille negatiivisille kommenteille ja ylistetään omaa odotusaikaa ja siihen kuuluvasta irtojäätelöstä, rentojen ihmisten seurasta, alennusmyynneistä, suomen kauniista luonnosta, hellemekoista, släpäreistä, maukkaasta marjasadosta, tuoreista kanttarelleistä, vaikuttavista ukkoskuuroista ja ylenpalttisesta löhöilystä omenanpuun varjossa! En malta odottaa:happy:
 
Mä kyllä vähän jännityksellä odotan, millainen kesä tulee... loppuraskaudessa yleensä turvottaa, ja kuumuus ei ainakaan helpota. Toki jos ei tarvitse juosta lasten perässä ja on ihana viileä piha, niin ei se kauhean kurjaa voi olla! Meillä on järkyttävän kuuma asunto ja aurinko paistaa pienelle takapihalle päivät.
 
Täytyy lisätä vielä, kun tuli mieleen, että mulla on edellisissä raskauksissa ollut kuvotusta vielä 30+ -viikoilla. Se kesäkuumalla ei ollut kivaa. Nyt kuvotusta ei oo ollut vikkoihin, joten ihan eri meininki!
 
Mulle on moni sanonu että varmaan tulee tuska kesä. Oon vaan kommentoinut että en usko, olen palelija ja mulla on kesällä myös kylmä oli kuuMa ilma tai ei. Tyttö on syntynyt 31.7 ja silloinkaan ei odotus ollut mitenkään epämiellyttävää.
Äitiyslomalle jään jo kesäkuun alkupuolella, mutta silti näitä kommentteja kuulee.

Ootan jo "innolla" koska alkaa ne "joko joko, onko se syntynyt, no miksei se vieläkään synny, kyllä sen nyt jo pitäis"... poika meni 10 päivää yli ja mua ei haitannut, koska kaikki hankinnat ja muut valmistelut jäi viime tippaan niin olin ihan tyytyväinen ettei tullut ajallaan ja olo oli tosi hyvä, muille se tuntui olevan suuri ongelma kun ei syntynyt ajallaan.
 
Mullekin on kommentoitu, mutta kai se on vaan jutustelua. Jos talvella odottais viimeisillään, niin tulis päivittelyä että kun on kylmä ja takit pitää ostaa erikseen ja...

Itse oon tosi onnellinen tästä ajankohdasta. Sain sovittua kesälomat kans niin, ettäolen käytännössä koko kesän lomalla. Oon vaikka sitten alastomana ja kylmän juoman kanssa jos ahdistaa - ja milloin ne Suomen kesät oikeasti nyt NIIN lämpimiä on.. :D kuitenkin sataa vaan vettä!
 
Mulla on edelliset syntyny kesä ja heinäkuussa ja oli täyttä tuskaa ne helteet... voi sitä turvotuksen määrää, tuskan hikeä ja kun yötkin on kuumia niin ne vähäsetkin unet on huonoja... kauhulla odottaa mitä tämä kesä pitää sisällään. Toivon kylmää kesää!
 
Mullekin on kommentoitu, mutta en pidä sitä pahana, tuntuu että ihmiset haluaa vaan sanoa jotain eikä sit välttämättä muuta keksi. Musta kesä on just kiva ajankohta tässä ketjussakin mainituista syistä! Ajattelin olla lähinnä mökillä ja uimarannan/uima-altaan välittömässä läheisyydessä!
 
2010 oli ihan järkyttävän kuuma kesä. Meillä oli silloin parikuinen vauva. Ei paljon vaatteita tarvinnut! Olispa kristallipallo, niin tietäisi, millainen kesä tulee ja miten pitkään se kestää! Elokuu ja syyskuukin voi olla niin erilaisia lämpötiloiltaan.
 
Mäkin oon kuullu että ihanaa kesävauva :)
Oli tukalaa pukea talvivaatteita viimeisillään kun esikoisen LA huhtikuun alussa. Oli kevät vauvakin ihana ja nyt elokuun LA:sta en keksi huonoa sanottavaa! Toki jos asuu tosi kuumassa asunnossa niin ikävää...mutta Suomen kesissä muutoin mä lähinnä palelen helteilläkin jos aurinko vähän menee pilveen :D
Kesä just hyvä monelle äidille ja isälle lomien suunnittelun kannalta ja sen loppu odotuksen tylsyys ei ole ehkä niin ikävää helteillä kun luvan kanssa sää möllötellä!​
Kevyempi syöminenkin maistuu paremmin :) Toki maksaläiskien takia aurinkoa vähän varottava ja voi olla ettei uinti kannata loppuvaiheessa jos paikat auki. Mun suunnitelma on istua terassilla kun esikoinen leikkii matalassa kahluualtaassa :) Vieressä kylmää juotavaa ja mansikoita! Ja vadelmat poimitaan puskista heinä-elovaihteessa.
Vauvaa saa sitten nopeammin viedä ulos ja pian kumminkin syksy ettei tarvii kauaa ihmetellä miten vauva selviää helteistä.
 
Ite oon ihanaa kesävauva kerhoon kuuluva. Niinkuin jossain jo olen kertonut niin esikoinen syntyi heinäkuun lopulla ja heinäkuun oli kovat helteet. Miulla oli sellaisia hellemekkoja joihin ei tarvinnut rintsikoitakaan laittaa niin ah miten mukavaa.. :hilarious: uimassa kävin ihan loppuun saakka joka oli niin mukavaa ja teen sitä tulevana kesänä myös jos se vaan suinkin on mahdollista. :woot: oon niin kesäihminen niin odotan vain lämpöä innolla, tosin ei meillä pohjois-karjalassa hirveitä (+28->) helteitä ole kuin satunnaisesti.. joskus tietysti on niitä jaksoja, mutta kyllä keksin aina miten viilennellä ihteeni.. :happy:turvotuksista en ole ennen kärsinyt, mutta katotaan mitä tämä raskaus tuo tullessaan..
 
Mullekin suurin osa kommenteista on ollut tyyliin että toivotaan ettei tuu kuuma kesä. Mä oon ihan järkyttynyt ja sanonutkin et mitä helvettiä, Suomen kesät ei ikinä oo kuumia, oon asunut oikeasti kuumassa maassa ja kuka hullu toivois paskaa kesää kun kaks edellistäkin on ollut niin syvältä? Ja kun ei tosiaan töissä tarttee olla melkein koko kesänä niin eipä mua haittaa :happy:
 
Mullekin suurin osa kommenteista on ollut tyyliin että toivotaan ettei tuu kuuma kesä. Mä oon ihan järkyttynyt ja sanonutkin et mitä helvettiä, Suomen kesät ei ikinä oo kuumia, oon asunut oikeasti kuumassa maassa ja kuka hullu toivois paskaa kesää kun kaks edellistäkin on ollut niin syvältä? Ja kun ei tosiaan töissä tarttee olla melkein koko kesänä niin eipä mua haittaa :happy:

Tää on kyllä niin totta. Ja oon saanu minäkin kylmän kesän toivotuksia. Ei käy! Toivotaan me nyt vaan kaikesta huolimatta lämmintä ja kaunista kesää, hyvä siitä tulee 8)
 
Esikoinen syntyi marraskuun lopulla ja voin sano että se vasta tuskaa oli pukea hirveä määrä talvikamppeita päälle kun ulos meni. Ja tosiaan oli vaikeuksia löytää hyvää äitiystalvitakkia! Ootan kyllä kesää innolla, palelija kun oon minäkin. Voihan se loppuajasta olla tukalaa mutta mielummin helteet kuin hirveät pakkaset.
 
Meidän kolmas on syntynyt marraskuun lopussa, ja mä menin viimeiseenkin neuvolaan pyörällä muistaakseni... :D Odotan nyt kyllä innolla ekaa loppuraskauttani kesällä. Jospa olisikin just sopivat kesäsäät eikä raskausvaivoja juurikaan!
 
Mä olen kanssa saanut vaan kommentteja "toivo että ei oo kuuma kesä". Paskanmarjat. Mä rakastan kesää, aurinkoa ja lämpöä ja en vois muuta toivoa tältä kesältä!:cool14 Kiva kun äikkäri alkaa jo heinäkuun puolesta välistä ja samalla säästän tän vuoden lomat ja saan käytettyä ne sit ens vuonna. Inhoon talvea ja ois kamalaa ajatella et se olis nyt vastassa....
 
Hassua, miten kaikki saa nämä samat kommentit. Mäkin oon taas parin päivän sisällä kuullut muutaman kerran, että toivottavasti ei tule kuuma kesä. Oon vastannut, että ihan kiva vaan kun ei tarvi ahtautua takkeihin (kun ei meinaa nytkään enää omat takit mahtua) ja saa pitää vaan kevyitä mekkoja. :) Esikko syntyi hellekesän alkupuolelle ja tuskanhiki oli siinäkin, imetyshormonit ja hikinen äiti, ja vauva rinnalla tunnin, parin välein. Ihana kesä sekin toki oli, ihan ainutlaatuinen, mutta kyllä mä jotenkin odotan kanssa noita mekkokelejä ja leppoisaa, rauhallista kesää. Imetyshormonit saa lämmittää sitten alkusyksyä. :)
 
Tässä loppukesän la:ssa on parikin oikein käytännöllistä ja hyvää puolta: ensinnäkään pienten ei tartte palella! Etenkin nyt kun tulee kaksoset (jotka on monesti pieniä ja joilla ruumiinlämmön ylläpitäminen on hankalampaa), olen tyytyväisenä ajatellut tätä. Eikä tuu itsellekään rintatulehdus niin helposti kun tissit ei saa kylmää.
Toisena hyvänä puolena on että kerrankin isompien lapsien (mulla pikkukoululainen ja eskarilainen) kesälomahoito järjestyy helposti kun pääsee äitiyslomalle! Mulla tosin Kelan äitiyspäiväraha alkaa vasta 14.7. ja vuosiloma n. 10 pv ennen (ei oo vielä laskettu tarkkaa alkupäivää esimiehen kanssa) mutta kaksosraskaudesta kun on kyse niin hyvin todennäköisesti jään saikulle jo viimeistään kesäkuun puolivälissä (maha alkaa olla jo valtava ja olo raihnas, saa nähdä selviänkö niinkään pitkälle). Miinuksena tietty se etten itse pysty juuri mitään tekemään mutta tuon ikäisille onkin tärkeintä että äiti/aikuinen on kotona paikalla. Ja miehelläkin osa lomasta jo kesäkuussa joten se voi järjestää isommille jotain aktiviteettia ja mä saan maata kyljelläni ja haukkoa henkeä rauhassa :grin
 
Takaisin
Top