Onko lapsi isällä "hoidossa"

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä olette tästä ajatuksesta, että lapsi on isällä "hoidossa"?

Minä en oikein ole ikinä ymmärtänyt sitä. Vähän kuin lapsi olisi isällä ollessaan jollain ulkopuolisella hoidettavana sillä aikaa kun äiti käy jossain. Kyllä meillä varsinkin miehen ollessa terve isä ja äiti oli imetystä lukuun ottamatta tasavertaisia vanhempia. Nyt kun hän taas jaksaa hoitaa lasta enemmän kyse on siitä että hän osallistuu taas enemmän eikä siitä että lapsi olisi useammin "hoidossa".
 
Minä saatan käyttää ilmaisua kertomaan, kumpi hoitaa sillä hetkellä lapsia. Jos esim olen yksin jossain, saattaa joku ulkopuolinen kysyä, missä lapset, johon saattaisin hyvin vastata, että isä hoitaa tai että ovat isällä. Hän on sillä hetkellä vastuussa lapsista ja heidän hoidosta.

Mies meillä pitkään yritti lasten synnyttyä kertoa auttavansa minua lasten hoidossa. Käytiin aika pitkiä keskusteluita, että kyllä hän ihan yhtä lailla on velvollinen lapsia hoitamaan kuin minäkin, eikä mikään hoitajan apupoika.. :rolleyes:
 
Meillä on vuoroviikkosysteemi. Isä hoitaa yhtä paljon, mutta sanon aina, että "poika on isällään". Hoidossa-sana tarkoittaa lähinnä pphlla olemista
 
Lapsi ei ole hoidossa ollessaan isänsä kanssa. Hoidossa hän voi olla päiväkodissa, mummilassa tms mutta ei isänsä kanssa ollessaan. Eihän lapsi ole hoidossa minunkaan kanssani ollessaan, joten miksi se olisi eri asia, kun on isä kyseessä?

Toki ymmärrän tuon elaffyn pointin, että jotkut voivat käyttää kieltä sillä tavalla, että sanovat lapsen olevan hoidossa eli jonkun hoivissa tietyllä hetkellä. Mutta tällöin sama koskee äitiä, joten se on vähän eri asia.

Hämmästyttää, kun esim. Facebookin ryhmissä niin usein puhutaan tyyliin "Lapsi oli ensimmäistä kertaa hoidossa 1-vuotiaana, tuolloin hoitaja oli lapsen isä". o_O Eihän se lapsi missään hoidossa ole ollut, jos on ollut isänsä kanssa! Näin siis monet puhuvat vaikka asuisivat samassa taloudessa puolisonsa ja lapsensa isän kanssa. (Itse en kyllä ole puhunut hoidossa olemisesta silloinkaan, kun kyseessä on ollut esikoiseni, jonka isän kanssa en ole enkä asu yhdessä. Onhan tämä silti lapsen isä eikä mikään hoitaja.)
 
Mun mielestä lapset on isin kanssa kotona, mikäli itse menen jonnekin. Samoinhan ne on mun kanssa kotona jos mies on töissä tai harrastuksissa. Jos ovat muualla esim mun äidillä, sanoisin että ovat mummulla hoidossa.
 
Meillä se olis lähinnä vitsi että isällä hoidossa :wink:joyful: ja oikeesti se vitsi kertois siitä että kuinka vähän mies olis osallistunut lasten hoitoon lähiaikoina, eli sinällään ei kovin hauska vitsi kuitenkaan.

Meillä mies osallistuu lastenhoitoon siinä missä minäkin ja jos mä lähen jonnenkin, niin lapset jää isin kanssa kotiin tai tekemään jotain isin kanssa. Lasten hoidossa olo on sitten asia erikseen.
 
Lapset on isän kanssa kotona. Ellei isä lähde isänpäiväaamiaiselle päiväkotiin, sitten ne voisi olla "isän kanssa hoidossa" :D
 
Takaisin
Top