Ongelmia/riskejä raskaudessa? Radi jne.

MariQ

Sukkela juttelija
Tässä ketjussa voisi rupatella ne joilla on jotain erikoista raskaudessa, esim diabetes taikka radi, monikkoraskaus, jne.
 
Mullahan on siis takana 4 radi raskautta ja lopulta 1,5v sitten tuli dg: DM2
Lisäksi mulla on virhegeeni joka altistaa tulpille, ja mulla on ollutkin jo veritulpat keuhkossa. Tähän käytin marevania ennen raskautta ja nyt siirryin ihan veen kalliiseen kaksipistoshoitoon Klexanella.Kontrollin kontrollia koko ajan.
Kaiken kukkuraksi olen tietty vanha synnyttäjä, eli äitiyspolin kanttis,ja kauhuasiakas :D

Sain just hyviä kuulumisia, että Klexut toimii hyvin ja mun ja vauvan veren pitäis virrata ilman paakkuja vastaisuudessakin :)
 
Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa radi ja ilmeisesti on ihan oletus, että tulee tässäkin raskaudessa. Pitäisi mahdollisimman pian mennä kuulemma rasitustestiin, mutta tuntuu ihan kamalalta ajatus mennä juomaan sitä litkua, kun muutenkin jo oksettaa kaikki. :hungover:
 
Mulla todettiin radi ekassa raskaudessa rv36. Onhan se riski toki nytkin, mutta ymmärrys ruokavaliosta on paljon parempi. Silloin tuli vedettyä vähän kaikenlaista ja painokin nousi sen mukaisesti. Joudun ihan varmasti testiin, ja mua pelottaa se, koska tiedän mun kehon kestävän sokeria nykyään huonosti. Siitä tulee vaan huono olo. Pelkään että mulla todetaan radi jo alkuraskaudessa ja joudun mittaamaan verensokereita koko raskauden. Se on niin tympeää, enkä kaipaisi ylimääräistä stressiä raskauteen.
 
Mulla piti pari kuukautta seurailla edellisessä raskaudessa sokereita, vaikka kotimittauksissa ei ikinä ollut kyllä mitään heittoa. Itsellä ei ollut kyse ruokavaliosta, painon noususta tai mistään muusta fyysisestä rasitteesta. Ainoa syy oli sukurasite ja tietenkin se radi tuli sitten kans mulle vaikka muuten kaikki olisi ollut ns. kunnossa.:shifty:
 
Muokattu viimeksi:
Mulle käynyt aina hyvin, en oo yökkiny glukoosiliuoksesta. Muutamassa rasituksessa saanu jopa extrahyvää litkua,kokiksen makuista, ai että se on maistunut taivaalliselle 12t paaston jälkeen

Sokrumittailuista tulee rutiinia kun sitä tekee. Mulla on nyt menossa raskaudenaikainen eka tiivis kotimittausjakso,viikko ja joka pv paasto,sekä ennen ja jälkeen syömisten. Loistavat arvot olleet, tokihan mulla on siis lääkitys ollut jo 1v8kk tähän ja koska painoa sain pois tuossa hiljattain,niin sekin auttaa.

Eniten mua jännittää toi veren tukostaipumuksen hillitsemisen onnistuminen, koska mulla ei oo varaa saada tulppia,koska niissä shouveissa menee vauva ja niis voi mennä omakin henki.

Mut hyvä Untamoinen sullakin kun oot saanu ruokavalion jo kondikseen, se on muuten jännä että kun ruokavalio on hyvin vähäsokerinen,niin se sokeri (=myrkky) vaikuttaa elimistöön tosi dramaattisesti. Tosin se tunne mikä siitä tulee, ei automaattisesti tarkoita, että itse glukoosiarvo nousisi liikaa, mutta se voi nousta nopeesti,josta se tunne tulee.
 
Täällä ei varmaan oo ketään kellä olis raskaushepatoosia ollu?

Mulla seurataan taas maksa- ja sappihappoarvoja läpi raskauden sen takia...
 
ei oo mulla ollut koskaan. Useinhan se iskee vasta loppuraskaudessa. Sulla ollut ennenkin???
 
Mulla oli ekassa (ja ainoassa).
Iski vähän puolen välin jälkeen vaikka tosiaan 30 viikon jälkeen yleensä iskee...
 
Mullakin on vahva sukurasite diabetekseen. Mummolla oli niin paha kakkostyypin diabetes että piti leikata varpaita pois, kun tuli kuolioita. Hän ei kylläkään koskaan suostunut muuttamaan erittäin runsassokerista ruokavaliotaan vähäsokeriseksi...
 
Niia mulla seurattiin myös aika tiheään maksa arvoja ekassa raskaudessa kun kutitti niin paljon, mut ne arvot oli aina kunnossa.. Sit vasta tajuttiin kun itse otin selvää mahdollisesta monimuotosesta raskausihottumasta ja ehdotin sitä neuvolalle niin pääsin tutkimuksiin.. Mulle ekana toitotettiin, että se on niin harvinainen, että tuskin sitä on. Kunnes äippäpolilta tuli kutsu käydä siellä näytillä ja mahdollinen käynnistys alotettas ja sit jouduin juoksee ihotautipolin ja äippäoolin väliä. Noh ihotautipolilla sit diagnosoitiin toi monimuotonen raskausihottuma ja sain luvan käynnistykselle. Se ihottuma oli jotain aivan helvettiä.. Harmi ku ei oo enää kuvaa tässä kännyssä olemassa siitä. Siinä siis ihottuma alkaa mahan raskausarvista, eka ne helottaa ihan punasina ja sit niihin nousee sellasta röpelöö joka kutittaa. Pikkuhiljaa levii sellasia nokkosrokon tyyppisiä näppylöitä pitkin kehoo jotka kutisee. Siihen kutinaan ei oo mitään helpotusta. Kuvitelkaa sellanen kutina mikä tulee itikan pistosta, mutta se ei helpota raapimalla vaan jää!! Kokeilin kaikki voiteet yms.. Mun farmaseutti mieheltäkin loppu jo keinot kesken kun kävin apteekin kaikki viilentävät ja kutinaan auttavat voiteet läpi.. Noh synnytyksen jälkeen toi ihottuma hävis, mut kutina jäi 4kk ja pikkuhiljaa vaihteli paikkoja..
Suuri riski on, että sama uusiutuu siis tässäkin raskaudessa! Toivottavasti ei.
 
Ihanaa että jollain on edes jotain samantapaista kokemusta! Vaikka toki en kenellekään toivo mitään ongelmia raskauteen.
Olin aivan yksin sen kutinan kanssa. Mulla ei onneks ollu mitään ihottumaa, kutisi ihan ilman sitäkin. Ja kun se ei rajoittunut niihin jalkapohjiin ja kämmeniin mitä kuulemma yleensä. Raavin sääret ja käsivarret aivan verelle välillä. Ja mikään ei auttanut. Ei lääkitys, voiteet... aivan järkyttävää. Ja hepatoosia pidetään perinnöllisenä, tosin kukaan mun suvussa ei ollu ikinä kuullutkaan tollasesta!
Kauhulla odotan raskauden etenemistä, jos taas alkaa kutina...
 
Niia toivottavasti ei ala. Voin niin samaistua tuohon kutinaan. Mä kans raavin itteni ihan verelle välillä ku ketutti niin se kutina. Se raapiminen tuntu taivaalliselta, mut ei auttanu yhtään.
 
Moi!
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ekasta lapsesta oli pre-eklampsia, radi testeissä oon aina päässyt puhtaita papereilla.
 
Miten kilppari vajis ja raskaus??? Oliko vaikeuksii raskautuu tai siis oot ollut varmaan lääkityksellä jo jonkin aikaa
 
Mulla on lisämunuaisen vajaatoiminta ja varmaan sit joskus rv20 tienoilla alan kuukausittain käymään taas äippäpolilla seurannassa. Viime raskaus meni hyvin ja voin periaatteessa paljon paremmin kuin tavallisesti :) Joskus kai autoimmuunisairaudet helpottaa raskauden ajaksi, tosin yleensä sitten taas pahenevat synnytyksen jälkeen.. Radia ei ollut, vaikka periaatteessa sairaus voi hiukan lisätä riskiä siihenkin. Käyn kyllä taas varoiksi rasituksessa ainakin kerran.
 
Mintukka! Mulla myös esikoista odottaessa ihottuma. Pari päivää ennen synnytystä alko ja kävin labrassakin maksakokeissa ja siellä kaikki ok! Mahan raskausstvista tosiaan lähti ja seur. Päivänä synnytyksestä mahalla jo näky ihottumaa, mutta siihen ei oikein osastolla ottauduttu. Kotiin päästyä olin niin tuskissani että lekuriin mentävä ja siihen loppu imetyksen harjoittelukin että sain kunnon lääkkeet kutinaan. Jäljet oli aivan ku tupakan tumpeilla ois poltettu! Kun niitä vielä raapi.... Vatsasta-alaselästä aivan sääriin asti meni. Toista odottaessa ei onneksi uusiutunut!
 
Piia kuulostaa kyllä tuolta samalta ihottumalta ku mitä mullaki oli. Toivottavasti ei mullakaan uusiutuis. Se oli aivan kamalaa.
 
Ai niin ja onhan mulla tää ikuinen riesa, reuma, joka kunnolla puhkesi esikoista odottaessa. Se teki loppuraskaudesta hyvin kivuliaan. Oli suoritus käydä postilaatikolla. Lantio oli hurjan kipeä ja ne iskiaskivut :dead: Luultavasti sama juttu tässä raskaudessa mutta yritän pitää itseni paremmassa kunnossa ja painaa vähemmän. Uskon niillä olevan paljon vaikutusta.
 
Takaisin
Top