Omakotitalo

Joko on talo löytynyt? :grin

Oon kaikissa asumismuodoissa asunut, kerros-, rivi-, ja omakotitalo. Vaikea sanoa, mikä on oikeastaan miellyttävin. Jos ajatellaan, että asun perheen kanssa, mies, lapsia, eläimiä, niin omakotitalo. Yksin en muuttaisi. Omakotitalossa on toki plussana, että naapurit harvemmin häiritsee, saa olla omassa rauhassa, piha, ulkorakennukset, tilavuus (tämäkin nyt tietty tapauskohtaista), oma vapaus jne. Mutta ostaessa kannattaa olla tarkka, ettei tule huiputetuksi. Omakotitalon kohdalla varmaankin suurin riski. Ex-aviomies osti vanhan omakotitalon, missä sitten kävi tosi huonosti. Mikään ei oikein ollut niin kuin piti, eikä tilannetta pelastanut kuntotarkastuksen ja homekoiran hankkiminen ennen ostoa.

Rivarista olen kyllä ihan tykännyt, tälläkin hetkellä sellaisessa, mutta siinä on kyllä ihan hirveän iso miinus se, jos satut saamaan huonot naapurit. Kuten nyt on. Jos valitat metelistä, tupakanhajusta tai muusta haitasta, on aivan päivänselvää kuka on valittanut. Myöskin olet ainoa joka kärsii, jos satut asumaan päätyasunnosta seuraavassa...
 
Mä olen myös asunut kaikissa muissa paitsi paritalossa ja isossa kerrostalossa (asuin joskus pienkerrostalossa, 2 krs ja 4 asuntoa per rappu).

Omakotitalossa on paljon hommaa ja jotenkin yksilapsisena perheenä omakotitalo olisi ehkä vähän liioittelua.
Lisäksi meillä on jo mökki maalla, asutaan siellä 8-9 kk vuodessa, talveksi muutetaan takaisin kaupunkiin. Kaupungissa meillä on pieni rivitaloasunto.

Jos olisi rahaa ja taivaan tähdet kohdillaan niin haluaisin asua isommassa rivitaloasunnossa, joka olisi oikeasti suunniteltu hyvin ja "neliöihinsä nähden tilavamman tuntuiseksi". Toinen vaihtoehto olisi paritalo.
 
Kokemusta elämän varrella on omakotitaloista, kerrostaloista ja rivitaloista. Kaikissa on omat hyvät puolensa. Tällä hetkellä asutaan omakotitalossa, enkä kyllä tahtoisi pois. Ehkä sitten kun vanhenen, eikä fysiikka enää kestä/jaksa omakotitalon huoltotöitä, niin sitten voin muuttaa johonkin muualle, ehkä rivitaloon, tai jopa kerrostaloon. Kerrostalo on kyllä sitten se viimeisin vaihtoehto.

On totta, että omakotitalossa on paljon tekemistä, ja kaikki kulut menevät omasta pussista ehkä raskaimman päälle, mutta minulle se on sen arvoista. Oma tupa, oma lupa, miltei täydellisesti. Toki kaavamääräykset saattavat vaikuttaa esim. talon ulkopintoihin, mutta melko pitkälti voi itse päättää asioista. Myös pihan voi suunnitella helppohoitoiseksi siten, ettei tarvitse joka välissä olla jotain kuopsuttelemassa. Meillä nurmikon leikkuuseen menee n. 2 tuntia, mutta otan sen hyvänä hyötyliikuntana :)

Nyt kun lapsikin on jo liikkuvainen otus, niin ensi kesä tulee olemaan kyllä hektinen, kun poika pääsee ulkonakin jo itsenäisesti juoksentelemaan, siinä saa olla tarkkana :) Omat isot pihat on hyvä juttu kuitenkin, ja kun asumme niin sanotusti metsässä, edes liikennekään ei ole hirveän iso riski, vaikka jokunen naapuri onkin lähistöllä. Viime kesä oli helppo, kun poika ei osannut vielä kauheasti liikkua itse, tykkäsi istua vaikkapa nurmikolla tutkimassa ruohonkorsia pitkän aikaa :)

Ennakointi on se vaikein asia tavallaan, kun omakotitalo vanhenee, niin pitää vaan esim. joku remontti tehdä etupainotteisesti ennen kuin katastrofi iskee. Silloin pääsee helpommalla ja pienemmillä kustannuksilla. Olen itse melko rohkea tarttumaan erilaisiin remonttitöihin, ja isäni on niissä mestari, joten apujakin on saatavilla. Huono puoli omassa luonteessa on se "kaikki tai ei mitään"-asenne, eli minun on tosi vaikea remontteja tehdä yksi osio kerrallaan (esim. makuuhuone kerrallaan), vaan haluaisin pistää sitten kaikki uusiksi samalla kertaa, ja se nyt ei ole mitenkään mahdollista, edes rahallisesti :D Mutta siihen on vaan ollut pakko oppia, että joku huone rempataan alusta loppuun, ja sitten vasta siirrytään seuraavaan.

Kyllähän sitä helpommallakin pääsisi, mutta niin kauan kuin oma jaksaminen ja taidot riittää omakotitaloasumiseen, niin aion jatkaa sillä tiellä.
 
Takaisin
Top