Oma vointi synnytyksen jälkeen

Alkakaahan testailemaan mammat jos epäilette uusia raskauksia. ;D Tässähän itsellekin nousee vauvakuume kun puhutte mahdollisuuksista ja pienistä kuumeiluista.

Hannan, ehdottomasti yhteys lääkäriin, ei tuo nyt ihan normaalilta kuulosta.

Prkl peräpukamat!!! Onko kenelläkään muulla?
Siis niin hirveä vaiva että en tiedä mitä pitäs tehdä. Eiliseen asti ne oli vielä ihan siedettäviä, on siis sisäiset kunnes eilen vessassa käynnin jälkeen huomasin että yksi oli pullahtanut ulos ja sekös on kipeä!!!!
Mikähän siihen auttas? *Onko kellään kokemuksia? Luin jo kokemuksia siitä kun ne hirtetään tms... Enkä halua mennä esittelemään takapuoltani meidän pikkukylän terveyskeskuksen lääkärille! Nää tuli siis jo ekan raskauden aikana ja synnytyksessä paheni, sit ne hävis ja toisen synnytyksessä ne tuli takas ja paheni ihan hirveästi. Toivon kyllä ettei tarvii mennä lääkäriin.
 
Hemppa, me töissä annettu ja neuvolassakin neuvottiin jos niitä tulee niin ottaan vatsanpehmikkeitä jos on ns.kovalla vatsa. Duphalac, levolac tms. Voi auttaa jo sekin kun on pehmeämpää tavaraa nii saavat rauhas parantuu. Mut jos ei muuten nii lääkärille näyttään jos kovast häiritsee. Ja googlettamal löytyy vaiks mitä vinkkei mitä voi koklaa :D
 
Mulla on ny 3 kk synnytyksestä ja mistään kuukautisista ei tietookaan. Pitäiskö jo huolestua?
Mulle olis kolmas ihan ok, mutta mies ei enää haluais. Onko muita joilla menkat edelleen uupuu kokonaan?
 
Ei täälläkään kuukautisista tietoakaan. Ja synnytyksestä myös se 3kk.
 
Mul alko heti jälkivuoden jälkeen ekat kuukautiset ja toiset tuliki sit tasan 28 kiertopäivän jälkeen, nyt ku sai uudet pillerit minkä pitäs samal tähän ihoon auttaan (räjähti naama ihan kokonaan ku toi tyttö synty) ni pitäs kaikki 3 liuskaa vedellä putkeen ja sitte vast tyhjennysvuoto. Muuten kaikki hyvin menny, painon pudotus tyssän kyl, lähtöpainosta päästiin se -4kg ja siihen sit jäiki, no pikkuhiljaa.
 
mulla on edelleen kuukautiset jossai, liekö matkalla. mahaa juilii ajoittain, mut mitään ei oo tapahtunut, 2,5kk synnytyksestä. mitenköhän kauan tässä kannattaa vaan katella ja ihmetellä, et meinaako ne tulla ennenku ryhtyy toimenpiteisiin (= tekee testejä tai hakeutuu lekuriin). mä olin jotenki ymmärtävinäni jälkitarkastuksessa et lekuri ois sanonu, et 6kk kuluessa pitäs alkaa ja jos ei sillon oo alkanu, pitäs selvittää jotenki et missä vika ku ei ala. täytyy kai kysellä seuraavalla neuvolakäynnillä, et milloin kandee alkaa huolestumaan, ku menkat ei ala.
 
Mulle sanottiin, että kun lopetat imetyksen ja jos sen jälkeen ei vielä ala niin sit on jotain vialla.
 
Imettämisen aikana suurimmalla osalla ei tule kuukautisia ja siksi monet olettaa ettei voi tulla raskaaksi eikä käytä ehkäisyä, näin lääkäri viimotteeks viime viikol jälkitarkastuksessa sano kun utelin vähän asioitten vierestä ihan mielenkiinnosta :D mut sitte on joitain joilla alkaa aikalail heti vaiks imettäski niiku mä:D olkaa onnellisia ja nauttikaa kun teil ei oo menkkoja !! Kyl niist kerkii 'kärsii' viiiielä montamonta vuotta ;)
 
heidh, juu mä ainakin vielä toistaiseksi nautin tilanteesta kun tätiä ei näy. ;) Multa kävivät vielä neuvolassa tinkaamaan, että tiedäthän nyt varmasti ettei imetys ole ehkäisykeino, kun en huolinut minipillereitä. :D Vähän sitten jo lekuriakin nauratti, kun totesin että meillä on supervarma ehkäisy...2 alle 2 vuotiasta. Yritäpäs heilutella peittoja, kun pitäis saada molemmat lapset yhtäaikaa nukkumaan niin että 3vuorotyössä oleva isikin on kotona/hereillä eikä äiti liian väsynyt. ;)

Susq87, toivottavasti pillerit auttais sulle ihovaivoihin. Mä oon jo kärvistellyt reilut 2 vuotta räjähtäneen naamataulun kanssa ja sama meno jatkunee vielä pitkään. Niin kauan kuin imetän tai haaveilen lisäjälkikasvusta, asialle ei voi oikeastaan tehdä mitään. :/ Ikänestorina voisin jo toisaalta odottaa vaihdevuosia pelastamaan tilannetta, ei siihenkään niin pitkästi enää ole. ;)  Onneksi naama oli terveihoisenakin mallia petolinnun pylly, nyt se on sitten vaan sen aamuscheissen jälkeinen versio. :)

Hemppa, mulla on kanssa ollut/satunnaisesti edelleen riemuna pukamat. Mutta se nyt ei ole oikeastaan yllättänyt mua, kun olen muutenkin kovavatsainen ja sitten raskausaika=9kk ummetus. ;)  Mitään en ole aikonut asialle tehdä, kun yleensä vaiva pysyy hallinnassa ja vaikka silloin tällöin pullahtaakin pihalle, ei ole edes kipeä. Mutta syön siis jatkuvalla syötöllä luumuja ja juon vähintään 3-4L vettä päivässä,ilman niitä vessareissut olis from hell. ;)
 
Siis mulle neuvolasta sanottiin, että täysimetys on lähes 100% varma ehkäisy keino :) Lisäsi vaan, että älkää tulko kuitenkaan minua syyttään jos näin ei olekaan :) :)
 
Ihovaivoista huomasin maininnan.. Ja pakkohan mun on taas mainostaa ;)
Itse olen aiiiina kärsiny huonosta ihosta.. Mulla on oikeen superhankala iho, sellanen pintakuiva sekaiho joka helposti kehittää mustapäitä ja finnejä. Söin ennen raskaaksi tuloa monta vuotta pillereitä joita käytetään myös akneihon hoitoon (en nyt kuollaksenikaan muista pillereiden merkkiä, oiskohan ollu meliane??). Nyt en tahtois kyseisiä pillereitä aloittaa koska niissä on suurin hormoonimäärä markkinoilla olevista e-pillereistä, tahtoisin jotkut miedommat e-pillerit (minipillerit) nyt kun ikääkin alkaa oleen lähemmäs kolmekymmentä ja haittavaikutukset kasvaa..
No enivei siis asiaan.. Kokeilin ihan mielenkiinnosta tv-shopissakin mainostettavaa Proaktiv-ihonhoitosarjaa ja jumpe, sehän tepsikin! Ja on tosi riittosa. Siinä tulee syväpuhdistava puhdistusaine, kasvovesi, kasvovoide ja extrana kasvonaamio.
Mulla tämä paketti kesti kolme kuukautta ja nyt kun tilasin uuden satsin, pesuainetta ja kasvovettä on vielä edellisestä jäljellä.
Tekee ihosta aivan ihanan sileän, puhtaan ja mattapintaisen koko päiväksi :) Eikä kuivattanu talvellakaan liiaksi vaikka mulla on ollu aina talvella tosi kuiva ja finninen naama.. Niin että suosittelen ;)

Ja tuosta ehkäsyasiasta... Minen usko tuohon imetyksen aikaseen 100% ehkäsytehoon... On niin paljon äitejä jotka on tullu raskaaksi ku laps on ollu tosi pieni (en nyt mene vannomaan, onko äiti täysimettäny vai ei..) ja mun neuvolatäti sano että ei itse luottais siihen pelkästään.

Ei kuulu kyllä aiheeseen mutta mainitten nyt kuitenki että jurppii ku kelalta tuli kirje että vanhempainraha lakkautetaan jos jälkitarkastustodistusta ei toimiteta siihen ja siihen päivään mennessä ja ehtona sille rahalle on muutenki se että siihen ja siihen päivään mennessä pitää olla jälkitarkastus käytynä.. Ärrrr! Minen tieny tämmöstä enkä saanu aikaa vasta ku 26. pvä lääkärin poissaolon takia! Meidän neuvolatäti on muutenki paikalla vain ja ainoastaan yhtenä päivänä viikossa (hoitaa kahden kunnan asiakkaat..) eikä siksikään oo saanu aikoja aikasemmin. Hitsin kela, aina näitä iän ikusia aikatauluja ja ehtoja!!
 
Munkaan mielestä imetys ei ole 100%  varma ehkäisykeino, ei lähellekkään. Koska ovulaatio voi tapahtua silti vaikka imettää. Joten siihen en ainakaan luottaisi yksistään jos en raskaaksi haluaisi.

Kenelläkään meillä ei ole vielä syytä huolestua menkkojen uupumisesta. Menkat voi olla poissa niin kauan kuin imettää ja sitten jos niitä ei kuulu puoleen vuoteen (imetyksen lopettamisesta) niin sit varata aikaa lääkärille. Näin luin jostain.

Minä imetin esikoista osittain kunnes olin uudestaan raskaana. Menkat eivät olleet alkaneet mutta ovulaatio oli silti tapahtunut.

Minä alotin nämä minipillerit, viikko alotuksesta tuli muutaman päivän kestävä vuoto, sit loppu ja sen jälkeen ei oo tullu. Nää ei musta ollu menkat vaan johtu pillereistä. Eli menkkoja täälläkin odotellaan mutta ne tulee sit kun tulee, varsinkin kun syön noita pillereitä niin vuotoja saattaa olla sillon tällön tai ei ollenkaan.

Hansu79, mun ei kärsi syödä muuta leipää kun ruisleipää, muuten vatsa menee ihan kovaksi ja sekös vasta sattuu! Luumut ei auta, oon niitäkin kokeillu. Täytyy varmaan alkaa käyttää jotain vatsanpehmikkeitä, pitäis ainakin ulosteen löysänä. Lähinnä kyselin neuvoja että mikä auttaa näihin pukamiin jotka on jo tullu ja pullahti uloskin tuossa toissapäivänä. No, ostin apteekista nyt sellasta rasvaa, kokeilen sitä kuuriluontoisesti ja jos ei auta, meen lääkäriin.
Kiitos vain muillekin neuvoista.

eyewink, aika pitkälle sulla menny jälkitarkastus tosiaan? Mutta eihän se oo sun vika jos et pääse aiemmin tarkastukseen. Soittoa kelalle että aika on sillon ja sillon, sen jälkeen tulee paperi ihan parissa päivässä niille sinne. Ja nehän lähettää sen suoraan neuvolasta jos haluat.
 
Hemppa: niin se pääs venähtään ku ei oo aikataulut menny yksiin.. Hyvä tietää että lähettävät sieltä suoraan kelalle sen lapun, täytyypä vaatia :)
Mun mielestä neuvola-täti ois voinu mainita tästäkin asiasta nii ei ois tarvinu tällä tavalla saada tietää :/ (se on "vähän" töhö se täti muutenki..)

Ja korjaus edelliseen: pillerit ei ollu meliane ku diane nova..

Ja vielä tosta proaktivista.. Tilasin tosiaan puuterin ja sävyttävän päivävoiteenki sieltä, ne on tarkotettu just epäpuhtaalle iholle, saa nähä, kohta pääsee tekstaamaan ;)
Itse tykkään käyttää sävyttäviä päivävoiteita meikkivoiteiden sijasta, tuntuu että antavat ihon hengittää paremmin...
 
Hemppa, kerrohan sitten jossain vaiheessa miten se rasva auttoi. Mulla käy yleensä niin, että kun se pukama kasvaa tarpeeksi isoksi, repiää itsekseen joku kerta pytyllä käydessä ja sitten parin vähän kivuliaamman päivän jälkeen on rauha maassa. Sen jäänne sitten välillä just pullahtaa ulos...ja eiku tunkemaan takas. ;)
Heh, ei muuten kauhean ladylike keskusteluaihe. :D

eyewink, pitää pistää korvan taakse tuo sun mainostuokio. ;) Tosin ihotautilääkäri totesi, ettei ruusufinnitaudille oikein mitään voi lääkkeittä. :/ Kosmetologin myrkyistäkään ei ollut apuja. Sit vielä ku keksis mistä niitä sais...lähin stockman on jossain kehä3 sisäpuolella ja vaatiikos nuo kaikki ostostv:t luottokortin? 

Ja ei täälläkään luoteta tosiaan imetyksen ehkäisyvoimaan, kortsut kaivetaan hämähäkinseiteistä silloin harvoin jos puuhailemaan pääsee. ;) Uskoisin ainakin, että seksittömyys on idioottivarma tapa. :)
 
Hansu79: ai sulla on semmonen todettu, ompa ikävää :( Saattaahan tuo proaktiv tuoda mukavemman tunteen iholle, ellei ihan poista ja ehkäise niiden syntyä.. Suht halpakin tuo neljän tuotteen pakkaus on kun n. 70e..
Minä tilasin ihan laskulla, siinä on joku erillinen firma joka laskuttaa ja se tarkastaa luottotiedot, mutta jos ne on ok, ei tarvi luottokorttia.
Proaktivilla on ihan oma kotisivu (googlesta löytyy heti).
Tsemppiä ihonhoitoon! :)
 
eyewink, joo tällainen riemu sitten puhkesi siinä 3kympin korvilla. Ja tuo lääkehoidon kanssa on sitten just elämä muotoa tuplaehkäisy,välitön abortti jos sittenkin tärppäis,kesto 6kk ylöspäin,onnistumistakuu 0 ja sitten vielä pitäis vielä muka olla selvinpäinkin. ;) Eli vasta kun lapsiluku on täynnä, pistän harkintaan. Ikä kun tuo jo muutenkin enempi riskejä raskauksiin,niin en halua pohtia oliko mussa jotain lääkejäämiä vielä tärppihetkellä.:/
Mutta kosmetologilla ramppaamiseen verrattuna olis aika edukas kokeilu. :) Tuo laskulle tilaaminen kuulosti hyvältä,ainakin tietääkseni olen vielä luottokelpoinen. Kun tänään just soitin trygille että mitäs mä nyt teen kun imetyshöperö laittoi verkkopankissa 5 ja 8 väärinpäin ja jäi vakuutusyhtiölle 27€ velkaa. Hyvä minä. 

Ja tän kanssa pitäis välttää saunomista,äärimmäisiä ilmasto-olosuhteita ja mausteista ruokaa...kivaa kun asutaan niemennokassa jossa sää on aina aika extreme. Pitäis vissiin sitten kesä ja talvi istua sisällä rasvalettinä syöden pilttiä.;)
 
Miten muka imetys voisi toimia ehkäisykeinona kun ei edes pillerit aina kaikilla toimi ! :D mä en nyt ihan luottas tohon, enkä siihenkä ku mulle llääkäri sano et pillerit varmempi ku kumit, juu en usko tuohonka. onpas kyllä monia mielipiteitä tästäkin asiasta sitte taassen.
 
Siis kai se ettei täysimetyksen aikana voisi tulla raskaaksi on joku luonnon ns oma puolustuskeino, ettei naisen keho jaksaisi kahta niin suurta rasitusta yhtä aikaa. Toki se vaatii juuri tuon täysimetyksen, joka on lapsentahtista, myös kaikki "tutti-imut" tissiin ja imettää täytyy vähintään neljän tunnin välein.
 
No on silti vähän kivikausi ajattelun tyylistä.. :o :D mut siis jännä et lääkäreissäkin montaa eri mieltä kun mulla se lääkäri tosiaan sano että ehdottomasti ei ole ehkäisykeino. Ja yhdel toisel foorumil jotkut sit uskonut tän nii hups ollleetkin heti raskaana. Toki sekin tietty ihan ihmisestä kii, en tarkota että kaikilla käy näin. Mut voihan se joillai toimii joillain ei, niihän se on pillereissäkin..
 
Heissan, meillä synnytyksestä 11 viikkoa eli 2.5kk ja ei vielä menkkoja. Aloitin minipillerit ja ne aiheuttivat viikon kestävän vuodon vaikka lääkäri sanoi että imetyksen aikana tuo sivuvaikutus ei pitäisi tulla esille, mutta meni vain viikko ja vuoto alkoi. Meidänkin neuvolalääkäri totesi että täysimetys on yhtä varma ehkäisykeino kun kondomi. Mutta oletan että painostus siis sanalla täysimetys. Meillä tyttö ei ole muuta saanut kuin rintaa mutta en halunut luottaa pelkästään siihen ehkäisykeinoon :)
 
Takaisin
Top