Oma vointi synnytyksen jälkeen

Onko kellään ollut hiivaa ? :\ mulla ollut kerran antibiootista ja silloin oli ihan kamala kutina ! No nyt sillon kun kävin kaks viikkoa sitten yksityisellä niin siellähän ne sano että ei suoranaisesti hiivaa mutta koku bakteerivanginiitti tai joku ja sain siihi paikallishoidoksi ne puikot. No piti sit käyä tos viimeviikol päivytyksessä ni siellä sanottiin että itse se Puikko voi aiheuttaa hiivaa.. No kutina hävis sillä lääkityksellä mutta edelleen aivan järkyttävä punoitus ja pissatessa kirvelee, mietin että voiha tämä olla hiiva ilman kutinaa ? Kun kaikilla keskustelupalstoilla lukee että aina hiivasss kutina mutta riippuuha se ihmisestäkin.. Ja tulee niukkaa punaista/veristä vuotoakin. Jälkivuoto lopppui mielestäni ja neuvolasta kysyin tuosta verenvuodosta mutta se veikkaili kuukautisia ja anto mennä vähän ohi.. Tai sitten mulla epparihaava vuotaa jostain syvemmältä.. Huoh. Mutta ei kuukautisvuoto ole näin niukkaa, mietin olisko mulla haavaumilla tuolta ja ne vuotas ja siitä valkovuoto värjääntyis.. On tääkin ! Ei raskaana ollut näin vaikeaa ja itse synnytyskään ei yhtä paha kuin mitä nämä neljä sen jälkeistä viikkoa on ollut !
 
Muuten vointi on ollut hyvä, vaikka synnytyksen jälkeen pyörryin suihkuun mennessä ja 2. asteen repeämä välilihassa, eli tikkejä oli. Synnytyksestä kuitenkin niin ''pitkä'' aika jo.

Itku on edelleen herkässä, lähinnä itken väsymystä. Onneksi miehestä on suuri apu :) 

Ainut mikä mua rassa (siis tosi,tosi,tosi paljon) on tuo jälkivuoto. Luulin sen jo loppuneen ja menkkojen alkaneen, mut ei!! Aina vaan sitä tulee. Synnytyksestä on jo kuitenkin 7 viikkoa. Neuvola tädille sitä valitin sanoi, että kohtu vaan puhdistaa nyt itsensä kunnolla, on ihan normaalia. Rasittavaa.
 
Te joilla eppari tehty, tuntuuko teillä kiristystä siinä haavalla ? Mulla nyt n.kuukaus synnytyksestä ja tuntuu että kiristää j vihloo ajoittain.. Ja voiks jälkivuoto kolmen viikon jälkeen muuttua taas ihan kirkkaan punaiseksi ? Ite ymmärtänyt ettei kuuluisi enää missään vaiheessa muuttua veriseksi kun on alkanut jo olemaan muunlaista..
 
Mulla kanssa tuntuu ajoittain sellasta kiristystä eppari haavassa, olen ajatellu että ihan normaalia on, haavahan siellä kuitenkin on. Minulle th sanoi, että on ihan normaalia että jälkivuoto muuttuu runsaammaksi, vaikka olisi jo näyttänytkin loppuvan. Sielläkin on kuitenkin ihan haava, joka voi esim. liikkumisesta hieman aueta ja siksi vuotaa välissä enemmän.
 
Kirjotan nyt tänne kun vaikka brainfreeze alottikin uuden :D täällä nyt 2kk synnytyksestä ja eipä oikeestaan mistään huomaa että on ollut raskaana/synnyttänyt :) raskauskilot hävis kuukaudessa ja lähtenyt kaks ylimääräistäkin kiloa, jee !!! Eikä oo missään välis ollut virtsankarkailuja ym .. Paitti se epparihaava tulehtu silloin alussa suihkutuksista ja ilmakylvyistä huolimatta, söin siihen sen antibiootin ja sen jälkeen ei oo haava itestään ilmotellut.. :p Oon aloittanut jumpilla käynnin, pystyin jopa spinningissä käymään eikä sattunut mihkään (mulla siis tehtiin se eppari). Joten täällä oman voinnin kannalta voidaan erittäin hyvin :) jälkitarkastuskin on viikon päästä.
 
täällä voidaan kans hyvin ja jälkitarkastuksessa se epparivekki todettiin parantuneeksi (vaikken juuri saanutkaan sitä ilmakylvetettyä) ja ainoa muisto on punainen arpi, jota lääkäri neuvoi hoitamaan ceridal-hoitoöljyllä, mitä mulla onneksi olikin vielä synnytystä edeltävältä ajalta jäljellä. epparivekkiä kiristää ainoastaan, jos sinne kohdistuu venytystä, muuten se on toipunut hyvin. mulla ainoa muistutus raskaudesta on vauvan lisäksi tumma jänneviiva vatsalla, se ei lähtenyt pois synnytyksen jälkeen. muuten oon toipunut hyvin :)

mulla paino on sukeltanut edelleen alaspäin ja matkaa raskautta edeltävään painoon on n. 2kg. en oo saanu syötyä sillä tavalla kuin alunperin suunnittelin, mutta jotain kuitenkin päivän aikana. laitan ruokani miehen tultua kotiin ja kun on lenkitetty koira (me vaunutellaan vauvan kanssa samalla). mies ei osaa kokkailla mulle ruokaa (olen kasvissyöjä), joten oma ruoan laitto jää mun vastuulle. syön siis leipää päivällä.

aloitetaan huomenna vauvan kanssa babypilates, se on semmoinen viiden kerran kurssi. selkä alkoi taas hajoilemaan, joten oli pakko keksiä joku jumppa meille. toukokuulle voisi sitten yrittää löytää vauvauintiryhmän ja kesällä palailen toisen lajin treeneihin.

 
Alotin tosiaan epähuomiossa uuden topicin tästä aiheesta, kun en huomannut että täällä oli jo tällänen!

Mä oon käynyt oikeestaan varmaan viikko synnytyksestä jo päivittäin vaunuttelemassa, nyt vedetään päivittäin vähintään tunnin lenkki ja koira saa siinä samalla kans yhden pitemmän lenkin. Salilla oon käynyt kohta pari viikkoa, en toki oo treenannut kuin selkää ja ylävartaloa yleensä, vatsoja en oo uskaltanut vielä aloitella. Mun lopputarkastus on vasta parin viikon päästä polilla, siks näin myöhään kun sain ne jättirepeämät synnytyksessä ja on kuulemma tapana mun tapauksen tyylisis tilanteis järkätä jälkitarkastus naistentautien polilla. En oo huomannut virtsankarkailua, mutta valkovuoto on tosi runsasta! Tässä parina päivänä on tullut jopa pieni paakku limantyylistä, en sitten tiedä voisko olla jo ovislimaa, menkat ei oo vielä alannut. Imetyksenhän lopetin jo yli kuukausi sitten, että sen perusteella odottelenkin menkkoja alkavaksi. Paino laskee aika nätisti, mulla on tavoite olla 2 kiloa kevyempi heinäkuuhun mennessä, kuin ennen raskautta.  Siihen matkaa enää 7 kiloa, ja raskautta edeltäneeseen painoon siis enää 5kg! Jes . Mullehan paukahti se 20 kiloa raskauden aikana, mutta tosi nopeesti on paino tullut alaspäin. Mun maha on aika nätisti kans palautunut, näytän jo nyt omasta mielestäni ihan samalta kuin ennen raskauttakin. Toki perse ja reidet on vielä tuhdimmassa kunnossa enkä mahdu kuin yksiin vanhoihin farkkuihini, mutta niihinkin päivä päivältä paremmin.

Fiilis yleensäkin ihan sikahieno! Ei musta tunnu siltä että olisin synnyttänyt 2,5kk sitten.
 
Olen saanut olla niiden onnellisten joukossa joiden palautuminen on mennyt todella hyvin ja nopeasti.
Repesin tosi vähän synnytyksessä eikä istuminen tuottanut missään vaiheessa tuskaa. Pahin kipu taiskin johtua vauvan imiessä kipeitä nännejä ja kohdun palautumisesta ensimmäisinä päivinä (siihen täytyi ottaa ihan särkylääkkeitä).
Liikkumaan aloin pari-kolme viikkoa synnytyksestä vaunulenkkeillen, aikaisemminkin olisin alkanut mutta oli ne kamalat pakkaset just sillon nii ei voinu lähteä vauvan kanssa ulos. Nyttemmin olen aloittanut asteittain hieman rankemman liikunnan (hiihtämisen, jumppaamisen kahvakuulalla jne.), synnytyksestä siis 2,5kk.
Seksiä ruvettiin harrastamaan n. kuukausi sitten kun alko tuntumaan siltä että uskaltaa. Jälkitarkastuksessa en ole vieläkään käynyt.. Kondomin ja liukkarin kans ollaan siis toimittu. Ja hyvältä on tuntunu alusta asti :) Joskus tuntuu kipua, mutta kun vaihtaa asentoa niin helpottaa.

Nyt on oikeastaan ainoana harmina tuo masureppu, enkä tarkota manducaa Ja kauheet raskausarvet mahassa. Vaan jospa ne siitä, sulais ja haihtuis.. :)
 
Minä sain synnytyksessä vain 1 asteen repeämän ja neljä tikkiä laitettiin. Heti, kun olin imettänyt vauvan niin nousin jo ylös suihkuun ja pakkailin tavaroita osastolle siirtymistä varten. Ihmettelivät siellä salissa miten jaksankin olla heti ylhäällä. Repeämät alkoi parantua aika nopeasti synnytyksen jälkeen. Jälkivuotoa kesti sellaiset kolme neljä viikkoa. Alussa oli itkuja enemmän, kun olin ihan hirveän väsynyt, kun en saanut sairaalassa nukkua ja kotona vauva itki alkuun pitkin yötä. Pääasiassa minä olin se joka nousi vauvaa katsomaan öisin. Nyt kuitenkin kaikki on tasaantunut, kun Minja menee jo 7 jälkeen unille ja herää vasta aamuyöllä syömään :)
 
täääl alko kuuen viikon jälkee ja nyt sen jälkee tullu samalla aikavälillä ku ennenki. n.28 pv. ja juu siis ensisynnyttäjä ja imetän. pillerit ois kaapis mut enpä tiiä alotanko olleskaa niitä. cerazettei vai mitä lie onka.
 
mulla ei oo vielä mitään merkkejä menkoista, joskin jonkin kerran mahaa juilinut uhkaavasti, mutta se on mennyt ohi tai ollut sitten vaan nälkäjuilimista, kun on syönyt huonosti päivällä. mulla asettui ekan laparoskopian jälkeen menkat aika tarkalleen kp 28, sitä ennen menkat tuli ja meni niinku villissä lännessä (siksipä testasin raskauttakin vasta toukokuun puolivälissä, kun luulin, että kyllä ne alkaa). on käynyt mielessä sekin, että pitäiskö testailla, etten vaan oo uudelleen raskaana. otin jälkitarkastuksessa cerazettet, mut en koskaan aloittanut niitä, koska suhtaudun hormonaaliseen ehkäisyyn epäluuloisesti. eipä mua uusi raskaus haittaisikaan, onhan ikää jo 32vee ja toisesta mä edelleen haaveilen :) toki voisi tuo Ilona olla vähän isompi ennenkuin toista alkaisi yrittämään ja mies voisi suhtautua proggikseen lämpimämmin :)
 
meillä on ehtinyt olla vasta muutama sänkykerta, koska pelkäsin pitkään seksinharrastamista ton epparihaavan vuoksi. no, se on kyl niin parantunut, ettei seksi sattunut. meillä ei siis oo nyt mitään ehkäisyä, tai no mun mies kuvittelee et keskeytetty ehkäisee :D mä muistan vain siitä raskautumisesta, että alavatsakipuja oli ja olin järjettömän väsynyt. no niin nytkin, mutta väsymyksen pystyy selittämään yöheräämisillä, alavatsakivut oon laittanu lähestyvien (?) menkkojen piikkiin. me käytiin miehen kanssa kyllä keskustelu, et jos oisin uudelleen raskaana, me pidettäisiin myös mahdollinen tuleva vauva. piti jo lauantaina ostaa testi, mut eipä sitten ostettukaan, vaikka eihän se kallis investointi ole. hirvittää vain tosiaan, et jos tässä oltais raskaana niin Ilona olisi sit vasta vuoden ikäinen ja pieni ja tarvitseva, kun se mahdollinen vauva syntyisi. toisaalta mulla ei nyt yhtäkkiä ookaan kiire töihin, joten vauva voisi olla myös tervetullut :)
 
SennuS,mulla alkoi ekan raskauden jälkeen menkat 2kk1vko synnytyksestä. Silloin oli kyllä aika "voittaja"fiilis, edellisenä päivänä oli isän hautajaiset ja heti seuraavana aamuna täti kylässä. Ja huolimatta minipillereistä, kierto oli heti aika tasainen joskin ehkä pari päivää normaalia pitempi. 
Nyt ei sitten taas ole ollut merkkiäkään lähestyvistä menkoista vaikka jo yli 3kk mennyt. Ehkä mulle kroppa vihjailee, ettei sitä kolmatta tarvis tehdä vanhoilla päivillä tehdä...ainakaan yhtä pienellä välillä kuin mitä pojat on. ;)

Ja noista minipillereistä...toista kertaa en niitä huolinut. Ehdinköhän viimeksi 3 levyä syömään kun tuskastuin,tippasuvuotoja oli ihan liikaa. Käytännössä aina oviksen aikoihin tiputtelin 3-4 päivää ja sitten menkat oli sen tavalliset 5-6päivää. Kun sitten isännän kanssa asiasta keskustelin, tultiin ehkäisyn suhteen tulokseen tjot. Viimeisen pillerin otin 18.2.-11,menkat alkoi 19.3.-11 ja seuraavia siis odotellaan. ;)
 
Mulla esikoisesta oli niin et jälkivuoto kesti jotain 6vko sit siitä joku viikko niin luulin et alko menkat siitä 2vko tuli vielä tiputteluvuotoa ja sit ei mitää ja aattelin et oonkohan raskaana no tesi negaa ja sit ku poika oli 5kk mentiin miehen kans hotelliin yöksi kaksin ja poika ekaa kertaa hoitoon niin tietty alko sit sielä:D
Mut niin nyt alotin siis ne cerazzettet joku 3vko sitte ja nyt on ollu sellasta menkkajomottelua ja miettiny kans et mistä johtuu mut näkee nyt.Kerran ehdittiin ennen pillereitä harrastaa seksiä mut sillonki jossain vaihees laitettiin kumi et olis kyl aika ironista jos oisin raskaana:D  Kolmatta ei kyl ehdottomasti nyt haluttais jos ollenkaa mut ei kyl oo aborttikaan mikään vaihtoehto et kyllä ehdottomasti sit pidettäis.Mutta en nyt aatellu testailla koska noi jomotukset varmasti johtuu pillereistä vaan:)
 
Onko muilla ollut ongelmia eppari haavan kanssa? Täällä siis synnytyksestä jo kohta 3kk ja haava on alkanut vuotamaan verta ja on punainen ja näyttää siltä kuin ei olisi mennyt kiinni ollenkaan. Kuukausi sitten jälkitarkastuksessa haava näytti hyvin parantuneelta. pitäiskö tässä varata aikaa vai sanotaanko neuvolassa vaan että suihkuttele ja anna ilmakylpyjä?
 
Hannan: varmaan kannattaa näyttää lekurille sitä haavaa, kuulostaa kyllä et joku ongelma on haavassa. eikös sen haavan pitäis olla jo parantunut? neuvolassa ne voi tosiaan sanoa, et suihkuttele ja ilmakuivata, mut semmoinen ei varmaan auta, jos haava on auennut ja vuotaa, siksi mun mielestä sun kandee olla yhteydessä lekuriin :/

mun epparihaava parani nopeasti (ainoastaan sairaalassaollessa oli viikon ajan istumisvaikeuksia ja heti kun pääsin kotiin ne loppui) ja siitä jäi vaan sellainen punainen arpi, jota alkuun kiristi, mut nyt kun oon joka ilta hoitanu sitä ceridalilla, kiristys on vähentynyt ja "näppituntumalla" pienentynyt. jälkivuoto kesti ehkä viitisen viikkoa ja loppui jo ennen jälkitarkastusta helmikuun lopussa eikä uutta mitään vuotoa ole ilmennyt.
 
Hannan, mä kanssa olisin sitä mieltä että kannattais käydä näyttämässä lekurille sitä haavaa. Mulla parani silloin -10 tuo haava tosi nopsaan ja ehkä just viikon tikit kiristeli kun oli turvotusta. Nyt laitettiin 5 tikkiä saman haavan arpikudokseen, kun pikkaisen vauhdikkaassa synnytyksessä repes. Ei haitannut tällä kertaa tikit niinkään paljoa, kun arpikudos ei turpoa samalla lailla. Nyt kun mullakin on tuo 3kk mennyt, niin ei tunnu enää koko vekkiä. 
 
Hannan, mulla sillon alussa haava lopetti vuotamisen ja hetken pääästä alko taas ja kipeyty. Kävin yksityisellä ja sain antibiootit kun haava tulehtui. Mitä kuulemma käy aika usein eppari haavojen kanssa. jatkoin erittäin usein suihkutteluja ja sen verta ilmakylpyi kun jälkivuodon kans pystyi.. Oli siis ennen jälkitarkastusta reilusti. Ehdottomasti kannattaa mennä näyttämään ei tuo ihan normaalilta kuulosta ! :o mulla ei edes kiristystä tuntunu ja lääkäri sanoikin et erinomaisesti parantunu mut kysyin samalla et voiks haava revetä/aueta enää nii siihen sanoi että ei :o mut näköjään voi. Oman mielenrauhan takia kannattaa varata lääkäri aika! :) mä edelleen suihkuttelen vaiks haava jo kii ja koht 3kk synnytyksestä :DD
 
Takaisin
Top