Olenko ainut kenen vauvalle on käynyt haaveri kasvoihin?

S

Sympaty

Vieras
Meidän 3 kuuselle vauvalle tuli syvä vertavuotava haava kasvoihin kun isoveikka ehti touhutessaan raapaista vauvaa ☹️ Harmittaa ja tunnen syyllisyyttä. Toivottavasti paranee ilman jälkiä. Surettaa niin etten ehtinyt väliin
 
Et ole ainoa. :) Meilläkin kävi joku vastaava raapaisujuttu, ja sitten myös itse onnistuin pudottamaan seinästä taitettavan hoitotason vauvan päätä vasten tämän ollessa n. 4-kuinen. Se säikäytti, koska se taso oli aika painava. Luulin työntäneeni sen hyvin takaisin, mutta se tipahtikin sieltä suoraan vauvaa päähän. Silloin soitin päivystykseenkin kun säikähdin niin, mutta onneksi selvittiin säikähdyksellä.

Ei kannata liikaa itseään ruoskia, et sinä voi kaikkia tapaturmia estää. :Heartred
 
Et ole ainoa! Kommelluksia sattuu kun on monta pientä...
Älä liikaa itseäsi ruoski! Aina ei vaan kerkiä joka paikkaan kuin salama:/ meillä jokaisella muksulla on enempi vähempi motteja ympäri kroppaa kun vauhti on aikamoinen:/
 
Tähän sopii hyvin lausahdus "jokainen äiti pudottaa lapsensa vähintään kerran" tarkoittaen, että jokaiselle äidille käy joku haaveri jossain vaiheessa lapsen kanssa. Et varmasti ole siis ainoa!

Minä olen ollut myös hyvä naarmuttamaan lasten päätä/ kasvoja milloin mihinkin ja usein on tullut kopsautettua ovenpieliin ja pöydänkulmiin noita myös, kun on sylissä kanniskellut. 1v:n sormet jätin itse oven väliin, kun pieni käsi oli omaani nopeampi. :sad001 Onneksi ei kuitenkaan käynyt mitään, vaikka pelkäsin sormien vähintään murtuneen huudon perusteella!
 
Kiitos teillle tsemppaavista kommenteista! Kyllä sitä kovin äitinä itseään syyttää, varsinkin kun on kyse vielä ihan pienestä vauvasta. Mutta taitaa olla niin että näitä tapahtuu varsinkin kun lapsia on useampia. Pidän vielä käsiä ristissä että tästä ei jäisi arpea pienen kasvoihin, vaikka melko syvä vekki onkin
 
Ihan ymmärrettävää tuntea syyllisyyttä (kuka äiti ei jostain tuntisi), mutta kaikille sattuu jotain. Itse kopautin juuri vahingossa maitopurkilla poikaani (4,5v) päähän. En ihan saa selvää tuliko kuhmu vai onko se vielä perua päiväkodissa tulleesta isosta kuhmusta. Things happens. Varsinkin kun on useampi lapsi ei niitä voi vahtia joka sekuntti.
 
Meillä tuli tänään meidän 6kk naamalleen sitteristä lattialle... lukitus petti ja naamalleen meni:sad001 hirvee huuto ja motti ottaan:sad001 sitteri lensi kaaressa pihalle! Mut siis joo, näitä sattuu ja syyllisyys on äitiyden vakio tunne...
 
Meidänkin kuopus on joutunut kokemaan yhtä sun toista. Viime kesänä tipahti miehen sylistä suihkussa lattialle, ollessaan 6kk vanha ja vähän myöhemmin meni isoveli nostamaan vauvan käsivarsilleen ja isoveli kaatui suorilta jaloilta selälleen ja voitte kuvitella että siinä sitä pikkuveli taas lensi :nailbiting: onneksi molemmissa tapaturmissa selvittiin säikähdyksellä. Muuten taapero on kolautellut turpaansa useampaan otteeseen kaatuessaan niin että ikenet vuotaa. Mutta ne onkin herkillä nyt, kun hampaita tekee kovasti.
 
Kyllä on meilläkin kaikenlaista vekkiä tullut pojalle naamaan ja mustelmia, kun on muksahdellut milloin mihinkin. Mulla on käynyt myös monta kertaa tuo, että kun vien poikaa vaikkapa pyllypesulle, niin vahingossa käännähdän liian aikaisin ja pojan pää kolahtaa ovenkarmiin, ei onneksi kovaa, mutta silti ottaa pattiin kun niin usein käy tuommoisia, meillä on selkeästi liian kapeat oviaukot, kun en mahdu pojan kanssa niistä kulkemaan kunnolla :D

Kerran tuli kunnon verta vuotava vekki pojan leukaan, kun kikkaili sellaisella pienellä puupenkillä, joka sitten kaatuikin alta pois ja poika löi leukansa penkin jalan terävään reunaan. Kaikki kolhut on kuitenkin parantuneet, eikä arpia ole jäänyt. Huulikin on pari kertaa ollut auki sisäpuolelta, kun on kolauttanut itsensä johonkin hampaat edellä. Ei sitä vaan kerta kaikkiaan kerkiä joka väliin pelastamaan kolhuilta. Ja olen kyllä sitten koittanut ajatella syyllisyyttä lieventääkseni asian niin, että jos ei lapsi ikinä kolhi itseään, niin eihän sitä oppiakaan mistään tule, että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Useamman lapsen taloudessa on vielä enemmän niitä riskejä, että jotain sattuu, kun isompi sisarus ehtii salamannopeasti just esim. raapaisemaan tms. eikä niillekään vaan mitään voi, kun ei vanhemmat voi olla koko ajan siinä puolen metrin päässä vahtimassa.
 
Takaisin
Top