Oireet

Onko kenelläkään muulla ollut jo supistuksia?
Mä alan välillä olla ihan hermo raunio näiden kaikkien oireiden kanssa. Öisin herään hirmuisiin lonkka kipuihin. Rasituksesta ja lämmöstä ja vaikka mistä tulee supistuksia. Ristiselkä on kipeä ja häpyluuta vihloo ja ilmeisesti kohdun kasvu vihloo alavatsaa ja nivusia. Onneksi sentään pahoinvointi on alkanut helpottaa viikolla 16.
 
Mulla alkoi supistukset viime viikolla o_OTulee yleensä levossa tai sitten en vaan liikenteessä ole huomannut. Ei nyt onneksi vielä tule kovin usein, joten en ole kauhean huolissani ollut.. vielä :D kauhean flunssan sain tähän päälle viikonloppuna ja kaikki yskiminen ja aivastelu tuntuu ikävälle mahassa. Mulla menossa 17+6 nyt.
 
Mulla alkoi supistukset viimeviikolla :sad001
Eli viikkoja siinä vaiheessa vasta 13+ ja en tiennytkään että ne voi jo noin aikaisin alkaa!
Ei siinä muuten, mutta esikoinen meinasi syntyä rv 28 ja mulla nimenomaan nuo harjoitussupistukset avasi paikat, niin olen ollut aika peloissani täällä.
Onneksi neuvola rauhoitteli hyvin ja kävin tänä aamuna antamassa pissanäytteen niin tutkitaan ettei ole mitään tulehduksia.
Rauhallisesti ottaminen on vähän haastavaa tuon 1,5v rasavillin kanssa, mutta isä tekee niin paljon kun pystyy, ja lääkärineuvola on parin viikon kuluttua niin siellä sitten katsellaan tilannetta tarkemmin.
Tosi ärsyttävää kun ajattelin että olisin voinut alkaa liikkua enemmän näiden helteiden hellitettyä, mutta eipä tässä taidetakaan alkaa mitään rempomaan :sorry:
Ja aika pitkä matka on vielä tammikuuhun :sad001
 
Pyöräily ja uinti on olleet ihan toppen-harrastuksia näillä helteillä! Oikeastaan mitään muita ulkoliikuntamuotoja ei ole voinut edes harkita. Mulla on onneksi työmatka 12 km suuntaansa, joten jonkin verran liikuntaa tulee jo sen pyöräilemisestä. Uimassa ollaan käyty monta kertaa viikossa luonnonvesissä. Syksyllä voisi siirtyä halliin, vaikka en ole pitkään aikaan uimahallissa edes käynyt :)
 
Mä en ole ihan varma millä viikolla mun supistukset alkoi, kun en aluksi tunnistanut niitä ja minäkään en tiennyt, että voivat alkaa niin aikaisin.
Levossa saan pidettyä ne suurimmaksi osaksi poissa ja multakin on tutkittu kaikenlaisia tulehduksia ja varmistettu ettei ole alkanut avautua.
Tuo ennenaikainen synnytys huolestuttaa minuakin. Etenkin, kun mulla saattaa olla siihen riski muutenkin. Toisaalta kukaan ei oikein tunnu olevan varma ainakaan täällä. Mulla on poikkeava kohdun rakenne ja kellään ei tunnu olevan mitään kokemusta ja tarpeeksi tietoa miten se lopulta tulee vaikuttamaan asioihin. Ja jostain syystä en päässyt naistenklinikalle erikoislääkärin juttusille, että oisin voinut kysellä asioista.
Mulla on tosiaan noi supistukset ja muut kivut karsineet liikkumisen tehokkaasti pois. Hyvä, että selviän kauppassa käynnistä. Ajattelin kuitenkin kokeilla uimista nyt kun uimahalli avautui kesätauon jälkeen.
 
Mulla alkoi supistukset viimeviikolla :sad001
Eli viikkoja siinä vaiheessa vasta 13+ ja en tiennytkään että ne voi jo noin aikaisin alkaa!
Ei siinä muuten, mutta esikoinen meinasi syntyä rv 28 ja mulla nimenomaan nuo harjoitussupistukset avasi paikat, niin olen ollut aika peloissani täällä.
Onneksi neuvola rauhoitteli hyvin ja kävin tänä aamuna antamassa pissanäytteen niin tutkitaan ettei ole mitään tulehduksia.
Rauhallisesti ottaminen on vähän haastavaa tuon 1,5v rasavillin kanssa, mutta isä tekee niin paljon kun pystyy, ja lääkärineuvola on parin viikon kuluttua niin siellä sitten katsellaan tilannetta tarkemmin.
Tosi ärsyttävää kun ajattelin että olisin voinut alkaa liikkua enemmän näiden helteiden hellitettyä, mutta eipä tässä taidetakaan alkaa mitään rempomaan :sorry:
Ja aika pitkä matka on vielä tammikuuhun :sad001
Täällä myös välillä supistelee...
Nyt tuli saikkua selän ja lonkkien vuoksi. Jalka lähtenyt alta jo pari kertaa, niin ehdoton kielto mennä töihin.
Joulu/tammikuuhun todella on vielä pitkä matka :sad001
 
Miulla on myös alkanu lonkkakivut:sad001 On kyllä inhottavaa! Ja selkä ollut jo monta viikkoa kipeä. Aattelin sinnitellä vielä mahollisimman kauan töissä, pää leviää jos joutuu nyt jo jäämään kotiin:wideyed:
 
Pitää olla kiitollinen että ei itsellä ole noita selkä ja lonkkakipuja... viimeksi pystyin olla esikoisen kanssa töissä ihan loppuun asti vaikka onkin seisomatyö. Ja nyt kun vihdoin pahoinvointi on loppunut niin jo on heti parempi olla. Tsemppiä muille :Heartred:Heartred
 
Täältäkin tsemppiä kivuista kärsiville. Minäkin pystyin ekassa raskaudessa aika hyvin olemaan loppuun asti töissä. Saa nähdä tuleeko nyt kipuja ku joudun ens kuulla aloittaa tavallaan yhtäkkiä fyysisen työn. Ainut mitä oon tässä toisella kolmanneksella kärsinyt on nuo vähäiset liitoskivut ja oikean käden kipu. No niskaan koskee, mutta luulen että johtuu huonosta nukkuma-asennosta.
 
Miten supistukset tunnistaa? Tosiaan 1. raskaus minulla, joten ei mitään hajua.
 
Minulla ei vielä nyt ole ollut supistuksia, mutta esikoisen kanssa oli aika voimakkaita harkkasupistuksia ehkä 2kk ennen laskettua aikaa. Ne tulivat ensin rasituksen yhteydessä, mutta sitten myös helposti ihan vaan jos seisoin tai istuin pidemmän aikaa. Jouduin siis jäämään sairaslomalle vähän etuajassa ja loikoilemaan makuulla aika paljon. Ei niistä supistuksista kuitenkaan mitään vaaraa ollut, ja vauva syntyi 2pv la:n jälkeen. Se tuntui siltä kuin kohtu olisi mennyt kramppiin, ja maha oli ihan kova. Olivat sikäli erilaisia kuin synnytyssupistukset, että saattoivat kestää pidempään kerrallaan, eivätkä tietty läheskään yhtä kipeitä. Jos huolestuttaa niin kannattaa aina soittaa ja kysyä neuvoja.
 
En nyt lukenut ihan kaikkia keskusteluja, joten voi olla että tästä on ollut jo puhettakin. Onko muita, joilla kiusaa si-nivel? Mulla on nyt pari viikkoa vaivannut, tänään oli pitkästä aikaa aamulla hyvä ja energinen olo ja lähdin vähän pidemmälle lenkille, nyt sitten mennytkin loppupäivä maatessa kun jalka lähtee alta ja tuota nivelen kohtaa särkee koko ajan. Liikunta ei siis auta, pahentaa vaan. Onko tähän jotain vinkkejä, millä saisi vaivan kuriin? Voisin veikata, että asiaa ei tule auttamaan painon nousu ja kasvava vatsa...
 
En nyt lukenut ihan kaikkia keskusteluja, joten voi olla että tästä on ollut jo puhettakin. Onko muita, joilla kiusaa si-nivel? Mulla on nyt pari viikkoa vaivannut, tänään oli pitkästä aikaa aamulla hyvä ja energinen olo ja lähdin vähän pidemmälle lenkille, nyt sitten mennytkin loppupäivä maatessa kun jalka lähtee alta ja tuota nivelen kohtaa särkee koko ajan. Liikunta ei siis auta, pahentaa vaan. Onko tähän jotain vinkkejä, millä saisi vaivan kuriin? Voisin veikata, että asiaa ei tule auttamaan painon nousu ja kasvava vatsa...
Mulla vaivaa ja olenkin nyt pari viikkoa saikulla tämän takia. Lääkäri sitä mieltä etten välttämättä voi palata enää töihin.. juurikin tuon jalkojen alta pettämisen takia.

Suosittelen kokeilemaan fysioterapiaa ja si-tukivyötä.
Itsellä ei näistä ollut viime raskaudessa apua juurikaan, mutta tiedän muita joilla on toiminut.

Mulla muutoinkin selkävaivoja ollut ja raskaana tämä si-nivel oireilee tosi rajusti. Melko odotettavissa oli siis.. kurjaa vaan kun sattuu istua ja maata.. nukkuminenkin vaikeaa. Kävely helpottaa tiettyyn pisteeseen, jos jalka vain pysyy alla :D
 
En nyt lukenut ihan kaikkia keskusteluja, joten voi olla että tästä on ollut jo puhettakin. Onko muita, joilla kiusaa si-nivel? Mulla on nyt pari viikkoa vaivannut, tänään oli pitkästä aikaa aamulla hyvä ja energinen olo ja lähdin vähän pidemmälle lenkille, nyt sitten mennytkin loppupäivä maatessa kun jalka lähtee alta ja tuota nivelen kohtaa särkee koko ajan. Liikunta ei siis auta, pahentaa vaan. Onko tähän jotain vinkkejä, millä saisi vaivan kuriin? Voisin veikata, että asiaa ei tule auttamaan painon nousu ja kasvava vatsa...

Kyllä on, heti alusta alkaen. Ensin en edes tajunnut mistä on kyse. Pahenee toisinaan, varsinkin jos makaa jossain pehmeällä. Kävelylenkin jälkeen vaapuin kuin ankka, pilates taas tuntui aivan hirveältä! Kerroin tästä neuvolassa, ja terkka vaan ihmetteli "ai jaa" ja kysyi multa(!) että mikäköhän siihen sitten auttaisi.... :rolleyes: mulla ei muutenkaan ihan synkkaa ton oman terkan kanssa, taidan ottaa asian puheeksi kun menen seuraavaksi lääkäriin. Vaiva ei kuitenkaan ole niin paha että menis jalat alta tms.
 
Turvotus on jäätävää ja luultavasti ruuansulatus on mitä on. Se mulla oikein ikinä toiminut normaalisti. Mulla eka raskaus ja kätilö sanoi 3vkoa sitten ultrassa, et raskaus tuskin mulla näkyy vielä hetkeen. Kaverit sanoo et kivasti jo alkaa näkyä, mutta en osaa iloita vauvamasusta, kun tiedän että ilmaa se vaan on. Näyttää välillä lähinnä siltä, et kaksoset syntyis huomenna :D Nyt siis rv 15+0
 
Mä olen jotekin niin ahdistunut tästä turvotuksesta... Ennen kuin aloin odottaa esikoista, olin todella timmissä kunnossa ja ei paljon turvotellut. Vauvamaha tuli sieltä nätisti esiin aikanaan.
Nyt jo alkuviikoista lähtien on turvottanut ja vatsa kuin jalkapallo. Ja kaiken lisäksi vatsaan ilmestyi joku ihme "läskimakkara" jo siellä alkuviikoilla, eli tuommonen ihmeellinen löllö pelastusrengas, liekö joku hormonijuttu :grumpy: Tiedän että tätä on kovin pinnallista edes miettiä, mutta kun se ero aikaisempaan on vaan niin suuri, eikä tälle voi minkään, vetää mieltä matalaksi.
Monet todennut että "kivasti sulla alkaa tuo vatsa pyöristyä" no kun ei!
Se on löllöä ja turvotusta kaikki vaan, vauvavatsasta ei tietoakaan :sad001
 
Mä olen jotekin niin ahdistunut tästä turvotuksesta... Ennen kuin aloin odottaa esikoista, olin todella timmissä kunnossa ja ei paljon turvotellut. Vauvamaha tuli sieltä nätisti esiin aikanaan.
Nyt jo alkuviikoista lähtien on turvottanut ja vatsa kuin jalkapallo. Ja kaiken lisäksi vatsaan ilmestyi joku ihme "läskimakkara" jo siellä alkuviikoilla, eli tuommonen ihmeellinen löllö pelastusrengas, liekö joku hormonijuttu :grumpy: Tiedän että tätä on kovin pinnallista edes miettiä, mutta kun se ero aikaisempaan on vaan niin suuri, eikä tälle voi minkään, vetää mieltä matalaksi.
Monet todennut että "kivasti sulla alkaa tuo vatsa pyöristyä" no kun ei!
Se on löllöä ja turvotusta kaikki vaan, vauvavatsasta ei tietoakaan :sad001

Mulla ihan sama tuon turvotuksen kanssa!! Jatkunut jo monta viikkoa, eikä taida pois mennäkään. Onneksi on ensimmäinen mulla, etten tiedä paremmasta mitään o_O
 
Tänään ollut niin synkkä päivä.. ahistanut kauheana tämä tekemättömyys..(saikulla olo) päälyö tyhjää ja miettii vaan että enkö oikeasti keksi mitään järkevää tekemistä.. mistä sais piristystä elämään :sad001
 
Tänään ollut niin synkkä päivä.. ahistanut kauheana tämä tekemättömyys..(saikulla olo) päälyö tyhjää ja miettii vaan että enkö oikeasti keksi mitään järkevää tekemistä.. mistä sais piristystä elämään :sad001
Mulla ollut aika samanlainen päivä.. ahdistaa ihan kamalasti ajatus, että mahdollisesti tällä saikulla olen äippälomaan asti

Tsemppiä sulle kovasti:Heartred jospa se pian taas päivä piristyy :)
 
Mulla ollut aika samanlainen päivä.. ahdistaa ihan kamalasti ajatus, että mahdollisesti tällä saikulla olen äippälomaan asti

Tsemppiä sulle kovasti:Heartred jospa se pian taas päivä piristyy :)

Olisko käsityöt, palapeli, värityskirja, leipominen, valokuvien järjestely (joku muu paperisotku), lukeminen/äänikirja, maalaus, askartelu...
 
Takaisin
Top