Oireet

Mä itken kanssa harva se päivä :D Ekat 3kk se lähenteli kyllä jo ihan masennusta, aloin olla jo huolissani. Mutta nyt enää herkillä muuten vaan kaikin puolin.

Tää väsymys vaan alkaa olla tosi rasittavaa. Jotenkin hirveen raskas olo koko ajan ja ei jaksa touhuta niin mitään. Päikkärit tarvii joka päivä. Mikähän tähän auttaisi, kun ei kahviakaan voi 2 kuppia enempää juoda ja rautalisä on jo käytössä?!
 
En vain käsitä tätä väsymyksen määrää. Enkä oikein tiedä, mitä tälle väsymykselle voisi tehdä.
Nukun yöt tosi hyvin, ja nukun yleensä n. 8 tuntia yössä, joskus enemmänkin. Siitä huolimatta olen vain koko ajan ihan älyttömän väsynyt.
Neuvola on ensi viikolla, niin pääsee hemoglobiinit mittauttamaan.
Ärsyttää ihan kun on koko ajan ihan veto poissa, niin töissä kuin kotona.
 
Mulla kans tuo kamala väsymys jatkuu vaan, vois vaan nukkua ja nukkua.. :sleep011 Vajaa kuukausi sitte hb oli 118 ku lähtöarvo oli 137, oikeen toivon et se ois laskenu seuraavaan kertaan lisää niin sais käskyn kans ostaa rautalisän käyttöön, nyt otan vaan sen mitä mammavitskussa on..
 
Minulla on ollut lähes koko raskauden rautalisä käytössä, toivottavasti ois hb noussut. Mutta olisi huojentavaa, jos väsymykselle olisi joku "järkevä" syy, eikä vain raskaus. :)
No, jospa tää tästä jossain vaiheessa helpottaa! :)
 
Mähän oon omatoimisesti syöny mama-vitamiinin lisäksi vielä rautalisää nyt kolmisen viikkoa. Kun eivät tosiaan suostuneet 18+1 neuvolassa hb:tä mittaamaan, vaikka oli ollut laskusuunnassa koko ajan ja edellinen arvo oli ollut 123. Nyt neuvolassa 22+1 mittasi ja arvo oli vain 119, vaikka tosiaan oon rautaa syönyt. Kyllä oli hyvä, kun rupesin sitä syömään, kun arvot meni samalla lailla alaspäin kuin esikoisen aikana. On tullut tarpeeseen ihan selvästi.
 
Onpa outoo, ettei mitannu! Kyllä pitäis jo noilla viikoilla! Mulle sano ekalla käynnillä ku silloin jo pyysin, et se tarkistetaan seulonnassa + yleensä laskee enemmän vasta 2/3. Eli eiks 18+ sit olis just se milloin se yleensä on alhaalla.

Ei silti suositella omin päin syödä ilman mittausta tai niin ainakin luin, kun liika rauta voi aiheuttaa kans jotain (ja jos vaikka vielä kertyy liikaa sikiölle?) tai sit sekottaa tarkemmat tutkimukset, jos se hb ei olekaan ainut syy oireisiin.
 
Miten on ees mahollista et kieltäytyy mittaamasta noin pikku juttua jos asiakas sitä nimenomaan pyytää? :O Neuvolakorttiki sisältää ihan aiheesta oman sarakkeensa sille arvolle et se katottais lähes joka kerta, ihme touhua kyllä..
 
Joo, kyllä mä oon tätä jaksanu taivastella.. ja valitin tänään sille mun omalle kätilöllekin et kummaa puuhaa oli viimeks lääkärineuvolassa.

Pyytäkää ihmeessä ylimääräinen käynti vain hb:n mittaamista varten, kyllä neuvolan pitää se antaa, jos kerran oireita on. Mä rupesin syömään omin päin, kun arvot meni ihan samalla lailla kuin esikoisenkin aikana ja olo alkoi tuntua siltä.
 
Kuinka usein teillä on neuvola? Oon ihmetelly ku tuntuu että itellä ois jotenkin harvoin. Ehkä se on vaan tunne. Oon ollu nyt 2 kertaa. Ensimmäisen ennen nt-ultraa ja toisen kerran nt jälkeen viikolla 15. Se oli lääkäri käynti, ja ihan turha sellainen. Seuraava käynti taitaa olla rv 24. Se on se kela käynti. Ei sillä että mulla mikään tarve siellä ois ravata, mutta tuntuu jotenkin harvoilta käynneiltä.
 
Dodii tänä aamuna olikin verenpaineet kohdillaan. Kerkesin aamupalaksi syömään vähän muroja ennen kuin rupesin tekemään eväitä töihin ja yht äkkiä iski vähän kuin heikotus ja sit rupes korvissa suhiseen. Heitin pitkäkseni lattialle ja olo helpotti. Kin nousin tas ylös jatkaan askareita alkoi sama alusta ja silmissä meinas pimentyä.
Menin sohvalle lepäilemään ja kaivoin mittarin esille.
Eka mittaus 76/38 56s
Toka mittaus 88/54 75s
Ja kolmas 93/56 ja 80s
olo siis helpotti pikkuhiljaa mutta fillarin selkään en uskaltanut hypätä. Toka työpvä ja 20min myöhässä :sorry: mutta minkäs teet. Onneksi työkaverit ymmärtää (vamhempia miehiä kaikki!) ja teen tänään vielä sen 20min yli. Ei pitäs esimieheltäkään tulla sit sanomista.

Tällä hetkellä täällä töissä on ok olo.
 
Kuinka usein teillä on neuvola? Oon ihmetelly ku tuntuu että itellä ois jotenkin harvoin. Ehkä se on vaan tunne. Oon ollu nyt 2 kertaa. Ensimmäisen ennen nt-ultraa ja toisen kerran nt jälkeen viikolla 15. Se oli lääkäri käynti, ja ihan turha sellainen. Seuraava käynti taitaa olla rv 24. Se on se kela käynti. Ei sillä että mulla mikään tarve siellä ois ravata, mutta tuntuu jotenkin harvoilta käynneiltä.
Minulla on nyt rv 22+0 ja olen käynyt 3 kertaa neuvolassa, joista yksi oli ylimääräinen käynti liittyen radi-tuomioon. Ensimmäinen käynti oli rv 8+6, toinen (ylimääräinen) käynti rv 14+4 ja kolmas käynti rv 17+4, näiden lisäksi olen käynyt np- ja ru-ultrissa.
Seuraava käynti ensi viikolla, joka on siis se ns. kela-neuvola,
Lääkärineuvola on vasta rv 26-30, tätä ennen pitäis olla vielä yksi neuvolakäynti (rv 26-28) ensi viikkoisen lisäksi.
Me saadaan lista, mistä näkyy kuinka monta käyntiä, millä viikoilla ja kenelle se on. Sen mukaan koko raskauden aikana (jos kestää rv41 asti) tulee 9 th käyntiä, 1 lääkärikäynti ja 2 ultraa. Lisäksi sitten synnytyksen jälkeen th:n kotikäynti ja jälkitarkastus.
 
Kuinka usein teillä on neuvola? Oon ihmetelly ku tuntuu että itellä ois jotenkin harvoin. Ehkä se on vaan tunne. Oon ollu nyt 2 kertaa. Ensimmäisen ennen nt-ultraa ja toisen kerran nt jälkeen viikolla 15. Se oli lääkäri käynti, ja ihan turha sellainen. Seuraava käynti taitaa olla rv 24. Se on se kela käynti. Ei sillä että mulla mikään tarve siellä ois ravata, mutta tuntuu jotenkin harvoilta käynneiltä.

Mulla ollut neuvolan hoitajalla kaksi käyntiä, +yksi lääkärikäynti (missä tosiaan ei mitään kyllä tehty) ja ultrat.. ens viikolla on seuraava hoitajalla käynti. Ja ymmärsin saamastani ns.käyntien rungosta, että olis voinut olla vielä yksi hoitajan käynti lisääkin jos olisin ollut aiemmin yhteydessä neuvolaan..
 
Onko teillä muilla sitä, et herää ihan liian aikaisin? Vaikka olis mennyt myöhään nukkuunkin, niin uni vaan katkee? Heräsin tuossa juuri kuudelta, vaikka menin yhdeltä nukkuun ja oli pakko nousta ylös, kun ei vaan tuu uudestaan uni. Vaikka olis tavallaan väsy kyllä. Ja sit iltapäivästä sammuu ihan täysin ja on pakko ottaa päikkärit. Ei oo ihme et väsyttää.

Ihanaa, et yöt alkaa viileneen, ei ole kivaa tämä ilmastonmuutos. Jotain pitäis senkin eteen tehdä vielä enemmän omassakin elämässä. Tiedä millaisen maailman sitä omalle vauvalle jättää :sad001 Ei oo Suomi tehty tällaisia helteitä varten.
 
En ottais ihan kauheeta tuskaa mistään ilmastonmuutoksesta. Ainahan se on muuttunut, ja tulee muuttumaan. Voi olla että ihmiskunta vauhdittaa sitä, mutta kyllä aika pienillä teoilla pystyy jokainen siihen vaikuttamaan ilman tuskaa. Jättää vaikka lentämisen, Kiinan teollisuuden tukemisen muille tahoille ja suosii lähiruokaa.

Pitää nyt kuitenkin muistaa että kyllä tällaisia helteitä ennenkin on ollut, ja kylmiä talvia ja leutoja talvia ja sateisia kesiä. Media repii otsikoita vaikka ampiaisista jotka kokee joukkokuolemia. Ei oo tänä kesänä ollut niitä otsikoita, samperin ampparit!!!! :dead:
 
Ja juu yöt on menny ihan kauheiksi! Nuorin tekee kulmahampaita, itse saa rampata vessassa, selkää särkee ja siihen päälle just tuo että uni ei tule 6-6.30 jälkeen! Tää alkaa olla jo nyt ihan kanttuvei :sleep011
 
Kuinka usein teillä tulee harjoitussupistuksia ja onko teille neuvolasta sanottu niistä jotakin?

Neuvolan kätilö kysyi, onko supistuksia ja sanoin, että ihan päivittäin niin käski ruveta seuraamaan, paljonko niitä tulee päivässä. Esikoisen aikana ei puhuttu mitään mistään seuraamisista. Nyt kätilö sanoi, että jos vaikka yli kymmenen alkaa olla supistusten määrä päivässä niin pitää hänelle kertoa. En sitten tiedä, mitä sitten tapahtuu.. Kun olen sitten nyt laskeskellut noitten harjotussupparien määrää, niin aika lailla se kymmenisen on vakiomäärä per päivä.
 
Kuinka usein teillä tulee harjoitussupistuksia ja onko teille neuvolasta sanottu niistä jotakin?

Neuvolan kätilö kysyi, onko supistuksia ja sanoin, että ihan päivittäin niin käski ruveta seuraamaan, paljonko niitä tulee päivässä. Esikoisen aikana ei puhuttu mitään mistään seuraamisista. Nyt kätilö sanoi, että jos vaikka yli kymmenen alkaa olla supistusten määrä päivässä niin pitää hänelle kertoa. En sitten tiedä, mitä sitten tapahtuu.. Kun olen sitten nyt laskeskellut noitten harjotussupparien määrää, niin aika lailla se kymmenisen on vakiomäärä per päivä.

Kyllä mullaki on päivittäin, en oo ikinä laskenu määrää, ku tuntuu ettei kaikkia edes varmasti touhutessa huomaa :D Kuitenki kyseessä on vielä ne ainaki itellä täysin kivuttomat harjotussupistukset missä maha vaan hetkeks kovettuu hauskan tuntuseks.. Sanosin kuitenki et max. sen 10 kertaa päivässä, vaikee sanoa..
 
Kuinka usein teillä tulee harjoitussupistuksia ja onko teille neuvolasta sanottu niistä jotakin?

Neuvolan kätilö kysyi, onko supistuksia ja sanoin, että ihan päivittäin niin käski ruveta seuraamaan, paljonko niitä tulee päivässä. Esikoisen aikana ei puhuttu mitään mistään seuraamisista. Nyt kätilö sanoi, että jos vaikka yli kymmenen alkaa olla supistusten määrä päivässä niin pitää hänelle kertoa. En sitten tiedä, mitä sitten tapahtuu.. Kun olen sitten nyt laskeskellut noitten harjotussupparien määrää, niin aika lailla se kymmenisen on vakiomäärä per päivä.
Ei oo kyllä käsketty koskaan laskea. Aika paljon niitä tulee päivittäin, ja tuntuu että varsinkin iltasella ja alkuyöstä. Rasituksessa selvästi enemmän. Eli oikeastaan riippuu siitä mitä päivän aikana touhuaa. Ja joskus tuntuu kyllä ihan ikävältä mahanpohjassa, vihloo tjt. Vaikea kuvailla.
 
Me puhuttiin viimeks kans supistuksista, koska mulla niitä kans tulee (ekat kivuliaat jo vko 10). Mutta ohjeeksi sain, että jos tulee kovia ja kivuliaita supistuksia, ni sit pitää soitella terkkariin (tai päivystykseen) ja sinne sit kattomaan mikä tilanne.

Viimeks perjantaina kotimatka kaupasta oli sellanen, että vaapuin hiljalleen puuskutellen kotiin kun supistutti, mutta kotona levolla helpotti. Ja onhan ne synnytyssupistukset vielä ihan eri maailmasta näihin verrattuna, joten kipuasteikolla on vielä ”pelivaraa” :)

Tänään neuvolalääkäri teki sisätutkimuksen ja kaikki paikat oli vielä kiinni ja just niin kuin pitääkin.
 
Takaisin
Top