Oireet

Miten teillä pahoinvointi, parempaan vai pahempaan? Mulla menossa rv14, ja kahden viimeisimmän viikon aikana pahoinvointi vain pahentunut.. :grumpy:


Mulla loppu pahoinvointi rv 15 ja siitäkin huolimatta mul on ns. ”pala kurkussa” tällä hetkelläkin. Edellisessä raskaudessa mulla loppu pahoinvointi kuin seinään rv 16-17. Muuten on olo hyvä ja virkeä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: ssi
Toi kuivuminen syypäänä väsymykseen myös hyvin mahdollinen täällä. Tosin suolojen saannissakin voi olla häikkää, kun toissapäivänä söin pizzan ja yleensä sen jälkeen saa olla juomassa koko ajan. Nyt ei ollu ollenkaan janoa.

Vesi ei maistu, kun saa olla oikeesti 10 min välein vessassa. Hiilihapollinen vesi ei oo niin paha, mut ei sitäkään hirveesti tuu litkittyä.

Mä en oo syöny muuta kun sitä jotain mama-vitamiinia. Ruokavalion yritän pitää mahdollisimman monipuolisena.

Mullakin kerkes pahoinvointi olla jonkun aikaa pois, mut nyt on pari päivää ollu taas pahempana (vahvaa aaltoilua ja tulee etenkin nälkäisenä). Perjantaina oli lähellä halata pönttöä, mut onneks se meni ohi.

Ei oo helppoo, ei :D
 
Miten teillä pahoinvointi, parempaan vai pahempaan? Mulla menossa rv14, ja kahden viimeisimmän viikon aikana pahoinvointi vain pahentunut.. :grumpy:
Mulla meni pahoinvointi ihan kuin oppikirjasta :D Alkoi 6+0, aamuisin pahimmillaan, pikkuhiljaa paheni ja oli viikot 10-12 ihan hirveää päivittäistä oksentelua, mutta sitten lakkasi kuin seinään 12+0. Sen jälkeen muutama rynnäkkö-oksennus tullut ilman edeltävää pahoinvointia, mutta kuvotus ja joka-aamuinen oksentaminen loppuivat tosiaan ihan yhtä nopeasti kun alkoivat.
 
  • Tykkään
Reaktiot: ssi
Mulle kätilö sanoi ekassa neuvolassa, että d-vitamiinia ei saisi syödä jtn 23µg enempää. Ja just on lehdessä pariinkin kertaan ollut juttua, että (siinä puhuttiin lapsista) d-vitamiinin yliannostus voi johtaa vakaviinkin seuraamuksiin. En tiedä aikuisista, mutta eiköhän se suosituksen mukainen d-vitamiini riitä, ellei lääkäri ole toisin määrännyt.
 
Mulla meni pahoinvointi ihan kuin oppikirjasta :D Alkoi 6+0, aamuisin pahimmillaan, pikkuhiljaa paheni ja oli viikot 10-12 ihan hirveää päivittäistä oksentelua, mutta sitten lakkasi kuin seinään 12+0. Sen jälkeen muutama rynnäkkö-oksennus tullut ilman edeltävää pahoinvointia, mutta kuvotus ja joka-aamuinen oksentaminen loppuivat tosiaan ihan yhtä nopeasti kun alkoivat.

Mulla tais olla aikalailla samalla tavalla :D
 
Jatkan vielä vähän tosta D-vitamiinista :grin

En ole perehtynyt aiheeseen sen tarkemmin eli en ala väittämään tässä nyt todellakaan mitään, mutta ihan esimerkkinä vaan tuollainen tutkimus, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4365423/ jossa vertailtiin D-vitamiini lisien tuottamia hyötyjä joku vuosi sitten. 50 µg (2000 IU) ja 100 µg (4000 IU) pienemmät päivittäismäärät todettiin riittämättömiksi ja 10 µg lisiä ei edes eettisistä syistä suostuttu antamaan yhdellekään koeryhmistä. (Suurin osa tutkimukseen osallistuneista oli tummempia ihopigmentiltään.)

Mutta näitä asioita tutkitaan koko aika lisää. Toisesta tuoreesta jutusta luin että yli 100 µg päiväannosta suositellaan kuitenkin edelleen välttämään koska korkeampien pitoisuuksien turvallisuuksista ei ilmeisesti ole vielä tarpeeksi tietoa, ja monissa maissa se suositus tosiaan on edelleen vain se 20.
 
Varmaan voi ollakin, että d-vitamiinia syödään suositustenkin mukaan liian vähän, mutta toki riippuu otoksesta ja elinolosuhteista tuo tarve.

Mulla ei itsellä mitään tietoa ole mistään suosituksista, mutta kerroin vain, mitä mulle sanottiin ekassa neuvolassa. Mä kun kerroin kätilölle silloin syöneeni mama-monivitamiinin lisäksi d:tä erikseen, kun tuntui määrä riittämättömältä hiusten ja kynsien kunnon perusteella (mulla vaikuttaa niihin). Hän melkein pelästyi ja sanoi, ettei tuota (olikosenyt) 23µg enempää saa syödä.
 
Rv 16+5 ja huimaaaa! Varsinki aamusin on kyllä niin hutera olo et huhhuh, ihan tuskaa koittaa juosta taaperon perässä, ku päästä heittää ja tuntuu et jalat pettää alta just.. Ens viikolla lääkärineuvola vasta, mielenkiinnolla ootan et miten komeaan laskuun hb on lähteny ku viimeks mitattiin toukokuun puolivälissä..
 
Tää hiusten jatkuva rasvoittuminen on ärsyttävää.
Esikoista odottaessani oli ihan päinvastoin kuin nyt. Jännä miten nää oireet vaihtelee:grin
 
Varmaan voi ollakin, että d-vitamiinia syödään suositustenkin mukaan liian vähän, mutta toki riippuu otoksesta ja elinolosuhteista tuo tarve.

Mulla ei itsellä mitään tietoa ole mistään suosituksista, mutta kerroin vain, mitä mulle sanottiin ekassa neuvolassa. Mä kun kerroin kätilölle silloin syöneeni mama-monivitamiinin lisäksi d:tä erikseen, kun tuntui määrä riittämättömältä hiusten ja kynsien kunnon perusteella (mulla vaikuttaa niihin). Hän melkein pelästyi ja sanoi, ettei tuota (olikosenyt) 23µg enempää saa syödä.

Apua. Mä oon kans syönyt maman lisäks d-vitskuu! Täytyypi lopettaa se erillinen d:wideyed:
 
Rv 16+5 ja huimaaaa! Varsinki aamusin on kyllä niin hutera olo et huhhuh, ihan tuskaa koittaa juosta taaperon perässä, ku päästä heittää ja tuntuu et jalat pettää alta just.. Ens viikolla lääkärineuvola vasta, mielenkiinnolla ootan et miten komeaan laskuun hb on lähteny ku viimeks mitattiin toukokuun puolivälissä..

Mulla oli just pari viikkoa sitten tuota ihan samaa! Huimasi niin, ettei sängystä meinannut päästä ylös. Mulla ei johtunu alhaisesta hb:sta, kun se sitten ylimääräisellä neuvolakäynnillä oli vielä 123. Mittailin verenpainetta ja kotona se noina huimauspäivinä olikin luokkaa 98/60 eli yläpaine melko matala. Pistettiin neuvolassa sen piikkiin ja käskettiin syödä suolaa (salmiakkia, vichyä..). Otettiin mulla myös kilpirauhaskokeet varmuuden vuoksi, joten kannattaa pyytää niitä myös.
 
Mä olin pari tuntia sitten shoppailemassa ja jouduin siellä apua pyytää kun taju oli todella lähellä lähteä. No ambulanssilla sairaalaan ja täällä odotellaan jos olo paranisi. Suonta ei löytynyt ni nesteet suun kautta sisään
 
Mä olin pari tuntia sitten shoppailemassa ja jouduin siellä apua pyytää kun taju oli todella lähellä lähteä. No ambulanssilla sairaalaan ja täällä odotellaan jos olo paranisi. Suonta ei löytynyt ni nesteet suun kautta sisään

Voi ei, tsemppiä! :Heartred Näköjään tätä on nyt monella, tuota mäki pelkään et jossain kaupassa oikeesti pökrää ja jos on kahestaan taaperon kans liikenteessä niin kuka siitä huolehtii :/
 
Nyt kotona miehen tarkkailussa. Enää en saa ilman seuraa lähteä shoppailemaan, enkä lähtisi ku sen verran säikähti.
 
Mä olin pari tuntia sitten shoppailemassa ja jouduin siellä apua pyytää kun taju oli todella lähellä lähteä. No ambulanssilla sairaalaan ja täällä odotellaan jos olo paranisi. Suonta ei löytynyt ni nesteet suun kautta sisään

Ikinä ei esikoista odottaessa onneksi noin käynyt, mutta muistan niin elävästi ne kauppareissut kun söit jotain autossa ennen kauppaanmenoa ja silti tuntui vartin kauppareissulla että pitää ottaa hyllystä kiinni pariin kertaan ja samantien kassalta päästyä joku pillimehu naamariin. Pitääkin muistaa ostaa taas autoon eväsvarasto... TSEMPPIÄ!
 
Nyt kotona miehen tarkkailussa. Enää en saa ilman seuraa lähteä shoppailemaan, enkä lähtisi ku sen verran säikähti.
Hyvä että kaikki nyt hyvin. On tää raskaus aina sellainen pieni seikkailu :).
 
Yökukkuja täällä terve, illalla ei saa unta ja yö menee aamun pikkutunneille asti sängyssä pyörien ennen kuin saa unenpäästä kiinni. Sen lyhyenkin unipätkän aikana heräilen sekä vessaan että lonkkasärkyihin ja luonnollisestikin sitten ollaan koko päivä ihan koomassa kun yöllä on nukkunut niin vähän :meh:
 
Takaisin
Top