Oireet

Miltä nuo harjoitussupistukset tuntuu? Mulla ajoittain nyt vasen nivunen kipeytyy, välillä levossa ja häiritsee jopa unta, välillä lievässäkin rasituksessa ärtyy... onneksi ei joka päivä :D väsymys painaa vaan syyksi löytyi matala hemoglobiini, rautalisää popsitaan :)
 
Tiuhtikka, harkkareissa maha kovettuu pinkeäksi ja olo on tukala kunnes kohtu hellittää taas. Ei satu, mutta tuo "tukaluus" ainakin mulla kuvaa oloa oikein hyvin.

Stiffie mulla on kans nyt kahtena aamuna kuvotus nostanut päätään! Oksentaa ei ole tarvinnut, mutta puhallella kylläkin. Viikkoja nyt 27+5.
 
Miltä nuo harjoitussupistukset tuntuu? Mulla ajoittain nyt vasen nivunen kipeytyy, välillä levossa ja häiritsee jopa unta, välillä lievässäkin rasituksessa ärtyy... onneksi ei joka päivä :D väsymys painaa vaan syyksi löytyi matala hemoglobiini, rautalisää popsitaan :)
Mulla noi nivuset on vaivannu koko ajan, mutta koko ajan selkeesti pahentunut. Yöllä jos käy hiukan liikkuus niin hiukan parempi. Väsymys jatkunut lisäraudasta huolimatta, ens viikolla neuvola jossa kuulee onko hemoglobiini noussu.
 
Hyvin Eliza tuolla kertoikin harkkasuppareista..
Nivuskivun olen liittänyt liitoskipuihin kuuluvaksi. Ärsyttävä seuralainen.. paljoa ei passaa jalat ristissä istua (provosoi). :/

Nyt olo muuten helpottanut mutta nukkuminen ei mylläyksessä oikein onnistu ja kävely hidastunut reippaasti hengästyksen ja maha n pinkeyden kans. Välillä mahan nahkaa kiristää ja miettinyt et johtuuko kasvupyrähdyksestä. Navan molemmin puolin mutta ei supistuksia kuitenkaan.
Ensviikolla kontrolli ultra ja rv28 virstanpylväs saavutettu. :)
 
Kiitos teille tästä harkkasupistus vastauksista, opin taas uutta! :) väsymys painaa edelleen vaikka rautaa olen syönyt, toki minusta tuntuu että niinä päivinä kun poika liikkuu enemmän niin sitä väsyneempi minä taas olen :D jospa hemoglobiini kuitenkin nousisi, ensi viikolla toinen sokerirasitus niin samalla otetaan verikoe missä selviää että onko kuurilla tehoja :)
 
Mulle on siunaantunut etenkin öinen särky ristiselässä. Olen koittanut lisätä kävelylenkkejä niin saattaa olla seurausta siitä. Mies kun vähän painelee ja nujuuttaa suoliluun tienoota, särky helpottaa ja saa nukkua suht rauhassa aamuun asti. Mutta on tuo sängyssä pyöriminen muuttunut ähkimiseksi ja samassa asennossa jumittamiseksi aika pitkälti. Ennen raskautta olin nukkuessa kuin hyrrä. Rautalisä on varmaan nyt viimein aiheuttanut sen, että ummetustakin on, vaikka koitan ruokavaliossa huomioida runsaan kuitujen saannin.
Mutta edelleen hyvin vähäisillä vaivoilla, onneksi. Tässähän ehtii vielä koota oikeaa oirekirjoa kolmen kuukauden aikana.... :hungover:
 
Nykyisin kramppaa jalat helposti yöllä. Iltaisin närästää jos syön liian myöhään. Normaalisti ei närästä juuri koskaan. Taas eilen koin sen kantapään kautta. Mitähän muuta... vähän väliä pissahätä ja ihana kesäsää imee mehut. Mutta mikäs tässä ollessa, työttömänä lomaillessa.:cool:
 
Mulle vaiva nimeltä levottomat jalat, on saanut ihan uuden merkityksen.:eek: En ole kahteen yöhön saanut nukuttua kuin tunnin siellä ja toisen täällä. Jalkoja pakottaa ja kivistää ja mikään muu kuin jaloilleen nouseminen ei auta. Viime yönä kaivoin viilentävän jalkavoiteen, jota hieroin pohkeisiin ja nostin jalat ylös sohvalla, se auttoi puolen tunnin ajan. Mutta kun selälläänkään ei pysty kauaa olemaan kun sitten loppuu happi! :wideyed: Hitsi mikä vaiva!!
 
Mä olen miettinyt tuota selällään nukkumista kun se on joillekin tosi hankalaa. Itselle se menee oikein hyvin. Voisiko johtua etisestä istukasta? Mä tunnen pulssinikin tosi voimakkaana vatsan pinnalla, niin jospa mulla sitten on nuo kriittiset paikat sopivasti kohdun etuosassa eivätkä joudu puristuksiin selällä maatessa? Tai ehkä se vaiva vain odottaa tuloaan. No, kun selällään nukkuminen on ollut niin mukavan tuntuista tähän asti, niin olen sitten sitä jatkanut vaikka jossain sanotaan että voi olla vauvallekin hankala. Musta taas tuntuu että vauvakin alkaa selälläni ollessani aina aktiivisemmin potkiskelemaan ja touhuamaan.
 
Mä olen miettinyt tuota selällään nukkumista kun se on joillekin tosi hankalaa. Itselle se menee oikein hyvin. Voisiko johtua etisestä istukasta? Mä tunnen pulssinikin tosi voimakkaana vatsan pinnalla, niin jospa mulla sitten on nuo kriittiset paikat sopivasti kohdun etuosassa eivätkä joudu puristuksiin selällä maatessa? Tai ehkä se vaiva vain odottaa tuloaan. No, kun selällään nukkuminen on ollut niin mukavan tuntuista tähän asti, niin olen sitten sitä jatkanut vaikka jossain sanotaan että voi olla vauvallekin hankala. Musta taas tuntuu että vauvakin alkaa selälläni ollessani aina aktiivisemmin potkiskelemaan ja touhuamaan.
Mullekin selällään nukkuminen on paras asento, vaikka esikoista odottaessani istukka oli takana ja tässä raskaudessa se on edessä alhaalla. Ihan vasta loppuvaiheessa piti nukkua lähes pelkästään vasemmalla kyljellä kun tuntui et vauva painoi jo liikaa jonnekin.
 
Kyllä täälläkin nukutaan vielä selällään. Taisin esikoista odottaessa siirtyä täysin kyljellään nukkumiseen vasta rv 33+.
 
Ihana kuulla, että oikeesti selälläkin saa nukkua /olla! Mulle neuvolassa se siirrettiin sinne kiellettyjen listalle, vaikka itse en kokenut asentoa huonona, enkä usko et vauvakaan sitä kokee huonona.
 
Mä taas en pysty oleen ku hetken selällään, sit tulee jotenki tosi huono olo. Mä taas nukun jotenki puoli mahalleen vielä.
 
Selällään menee täälläkin suurimmaksi. Kyljellään ollut loppu ajasta kun tuntunut luontevammalta. :)

Nehän suosittelee nukkumista vasemmalla kyljellä lähinnä hapetuksen takia.. mutta sekin jälleen vain suositus. Jokainen tuntee varmasti mikä tuntuu hyvältä :wink
 
Mulle ohjeistettiin muistaakseni joskus neuvolassa, että niin kauan kun ei tunnu pahalta, voi nukkua selällään. Itselleni tulee nopeasti tukala olo selällään ollessa. Viime raskaudessa tilanne oli vielä pahempi, kun taju meinasi lähteä, jos oli hetkenkin selällään. Sydänäänetkin neuvolassa kuunneltiin silloin kylkiasennossa.
 
Edessä istukka eikä muuten olis ongelmaa olla selällään mut vauva on aika aktiivinen ja selälleen liikkeet tuntuu niin voimakkaasti, etten saa nukuttua. Varsinkin yhteen väliin polki virtsarakkoa, nyttemmin hengailee pää alaspäin.
 
Mediakriittisyyttä kannattaa käyttää ja suosituksia on hyvä noudattaa.. :)

Juu no olen saanut ihan saman ohjeistuksen myös neuvolasta. :-) Ja kun kävin esikoisen raskaudessa liikehälyssä rv 30, ultra tehtiin osittain kylkimakuulla kiilatyynyn avulla, ja ultraava lääkäri perusteli juuri tuolla verisuonien painamisella asentoa. Ei minullekaan olisi tullut ikinä huonoa oloa selällään maatessa, mutta vältin ja vältän sitä koska niin on kehotettu.
 
Ja totta, koosteen tehnyt sivusto ei ole mikään luotettavin, mutta tutkimus jota ovat käyttäneet on luotettava ja linkki löytyi jutun alalaidasta. :-)
 
Takaisin
Top