Oireet

Mulla kanssa sellanen myllerrys, kun kaksi sielä möyrii :p Mies ja mummo myös jo tuntenut nyt siis 20+0. Mites onko teillä muilla kuumia aaltoja? Tuntuu et oon ihan hiessä koko ajan :hungover:

Mä hikoilen öisin rinnoista! :-D eikä oo kuitenkaan maitoa vielä,silkkaa hikeä,heh. Ei joka yö mutta silloin tällöin.
 
Hei,
Olen seuraillut keskustelua, mutta nyt vasta rohkaistuin itse kirjoittamaan. Olen tällä hetkellä rv22+6, eli la 6.3.

Kärsin liitoskivuista ja pahimmillaan ne ovat iltaisin ja öisin. Nyt viimeisen viikon ajan olen myös tuntenut painetta emättimessä, ihan kuin jotain olisi tulossa ulos. Onko muilla vastaavaa? Ts. tuntuu kuin koko alapää oli turvoksissa.

Mainitsi tästä neuvolassa, mutta siihen ei tartuttu, onkohan tämä normaalia
 
Tervetuloa Etäällä!
Taitaa valitettavasti kuulua asiaan tuo paineen tunne aina ajoittain. Varsinkin jos on päivän aikana paljon jalkeilla.

Liitoskipuihin suosittelen osteopaattia! Itse pääsin ainakin toistaiseksi liki kaikista kivuista eroon :)
 
Hei ja kannattaa kokeilla tyynyä jalkojen väliin, jos auttaisi edes vähän yöllä kipuihin. Muuten taitaa olla aika normaalia et vähän joka paikkaa kolottaa ja särkee. Ikävä kyllä :)
 
Etäällä, mä huomasin kans yhdessä vaiheessa tuota painetta, mutta se katosi, kun vauva vaihtoi asentoa :hilarious: Eli oliskohan sielläkin vaan vauva painamassa sisuksia :) Ja mulle kans neuvolassa kehoitettiin nukkumaan tyyny jalkojen välissä, jos liitoskivut vaivaa. Mulla on välillä nivuset jotenkin ihan "jumissa", mut sekin riippuu ihan päivästä.
 
Miltä ne liitoskivut tuntuu ja missä kaikkialla? Voiko ne tehdä paineen tunteen häpyluun yläpuolelle alavatsaan, missä sectioarpi?
 
Miltä ne liitoskivut tuntuu ja missä kaikkialla? Voiko ne tehdä paineen tunteen häpyluun yläpuolelle alavatsaan, missä sectioarpi?

Yksilöllistä kai tämäkin, mutta yleensä kai puhutaan sellaisesta vihlovasta kivusta luuliitoskohdissa, esim. lantiossa, nivusissa ja jopa häpyluussa. Mulla on välillä pitkän työpäivän (teen istumatyötä) jälkeen tuntunut pääasiassa just nivusissa ja sisäreisissä sellaista tunnetta, ihan kun ois treenannu koko päivän sisäreisilihaksia ja käveleminen tuntuu sen jälkeen tosi kankeelta :hilarious:. Mulla oli kans yks aamu sellanen inhottava paineen tunne ihan alavatsassa, mut päivän mittaan kun istuin rauhassa paikoillani ja vauvakin alkoi kovasti liikkua masussa, niin se paine hävisi.
 
Itellä kans pahiten ne kivut tuntuu häpyluun paikkeilla. Jos on tullut paljon kävelyä, niin sit saattaa ihan nivusia ja alavatsaakin nippailla. Ja tuo paineen tunne on kyllä tuttua. Oon melko varma, että vauvan paikka ja asentokin voi vaikuttaa siihen, koska se tosiaan häviää välillä.
 
Hei, kiitoksia vastauksista! Tosiaan paineentunne on helpottunut, mutta tilalle on tullut menkkamaiset poltot alaselässä ja alavatsassa. Mutta sekin lienee normaalia?

Liitoskivut itselläni tuntuu kuin lantion olisi säpäleinä ja pirstaleet hankautuvat joka paikkaan :)
 
Menkkamaiset tuntemukset kuulostavat kyllä supistuksilta ja jos ovat kivuliaita/eivät helpota levolla (muistathan myös juoda tarpeeksi, nestehukkakin voi vaikuttaa asiaan) niin kannattaa olla yhteydessä lääkäriin niin tarkistavat ettei kohdunsuulla ole vielä tapahtunut mitään, harjoitussupistukset ovat normaaleja eivätkä tee mitään mutta niiden ei kuuluisi olla kivuliaita.
 
Mä tunsin ensimmäisen supistuksen reilu viikko sitten lenkillä ollessani, vatsa meni juuri kovaksi niin kuin on moni kuvaillut. Ei onneksi tehnyt kipeää, hieman vain kiristi ja kun höllensi tahtia niin helpotti kokonaan. Tämän jälkeen ei uudestaan ole tullut, vaikka samalla lailla on lenkillä tullut käytyä tai muuten touhunnut enemmän.
 
Ai niin, ja kun joku aika sitten kyselin siitä esimaidosta niin sitähän itseään se :D kysyin neuvolalääkärillä taannoin asiaa, sanoi että ihan normaalia on (vaikka tulee enimmäkseen vain toiselta puolelta) ja kun ei ole muutoksia tai kipuja rinnassa niin ei huolta. Hän vielä tutki tarkkaan rinnat ja paineli, eikä löytänyt mitään kyhmyjä tms. Nyt on välillä myös tihkunut vasemmaltakin ja olen huomannut et varsinkin lämpö vaikuttaa siihen paljon. Esim. Saunassa ollessa tihkuu ihan kunnolla :D
 
Osaisko joku sanoa et onko nämä supistuksia vai venymistä vai mitä lie. Varsinkin iltasin kiristää vatsaa tuolta sivuilta suunnilleen navan korkeudelta. Vatsa on ihan pinkeä ja tuntuu, että repeää iho. Makuulteen ok mut seisovilteen tekee tosi inhottavaa. Ei ole siis aaltoilevaa vaan kiristää koko ajan sivuilta. Esikoisesta ei ollut harkkasuppareita niin ei mitään hajua.
 
Osaisko joku sanoa et onko nämä supistuksia vai venymistä vai mitä lie. Varsinkin iltasin kiristää vatsaa tuolta sivuilta suunnilleen navan korkeudelta. Vatsa on ihan pinkeä ja tuntuu, että repeää iho. Makuulteen ok mut seisovilteen tekee tosi inhottavaa. Ei ole siis aaltoilevaa vaan kiristää koko ajan sivuilta. Esikoisesta ei ollut harkkasuppareita niin ei mitään hajua.

Voisko olla vauva joka punkee johonkin tiettyyn kohtaan? Onko maha makuultaankin kova? Harkkasupparit menee yleensä nopeesti ohi, kestää sekunteja tai minuutteja mutta ei pitkiä aikoja.
 
Mulla, kun kaksi vauvaa niin kiristää sivuilta niin et maha repeää ja enemmän iltaisin ku päivän liikkeellä. Maha menee kivikovaksi sivuilta ja enemmän ylävatsalta tai tuntuu et repeää. Alavatsalla ei ole tuntemuksia ja makuulleen ku menee ni ei kiristä mut heti seisovilleen kiristää. Välillä tuntuu et vetäis suonta sivuilta.
 
Mulla myös yksi ilta oli monen minuutin repäisevä kipu alavatsalla joka ei tuntunut katoavan vaikka mitä teki. Ei tuntunut kouristukselta tai miltään. Onneksi jäi vain siihen yhteen, mutta jäi vaivaamaan mitä oli :eek:
 
Miulla kans joskus iltaisin tuota nahan/mahan repeämisen tunnetta... Miettinyt, että onko jotain supistelua, mutta en oikein oo pistäny sen piikkiin kuitenkaan vaan ennemmin syyttäny päivän syömisiä, jotka sit turvottaneet tavallista enemmän. Miulla ei oo tosin mitään käryä supistuksista, että miltä ne tuntuu...

Täällä juilii etenkin vasemmalta alavatsasta/nivusista. Yöt olleet katkonaisia ja aamuisin sit ihan töttöröö olo. Ei vaan pääse sellaiseen sikeään uneen. Pikkukaverikin jo sen verran voimakkaasti jytkii menemään, että viime yönäkin heräsin siihen mellastukseen. Ihana juttu, mutta vaikuttaa toki yöuniin. Yöhikoilua myös aika paljon...
 
Miulla kans joskus iltaisin tuota nahan/mahan repeämisen tunnetta... Miettinyt, että onko jotain supistelua, mutta en oikein oo pistäny sen piikkiin kuitenkaan vaan ennemmin syyttäny päivän syömisiä, jotka sit turvottaneet tavallista enemmän. Miulla ei oo tosin mitään käryä supistuksista, että miltä ne tuntuu...

Juuri tuo! Se on hauskaa miten lähipiirin äidit ja neuvola/sairaalahenkilökunta kysyy että supisteleeko? Sitten katson tyhmänä, että enhän minä tiedä mitä se supistelu on :woot:

Mä olen nyt toisinaan yöt herännyt painajaisiin, jotka vielä koostuvat päivän tapahtumista ja sekoittuvat uneen. Saatan nähdä ihan kummallisia unia läheisistä tai töistä, ja koska herään kesken niitten, olen minipaniikissa, kun en erota mikä on totta.
Joskus kämpän ympäriravaaminen ja kylmä vesi auttavat, joskus pitää herättää mies ja kertoa huolet ja vasta sitten ymmärtää, että kaikki on hyvin! Todella rasittava vaiva. Uskoisin, että tämä on osa raskausaivot-vammaa :jimlad:
 
Itellä ollut jo melko pitkään supisteluja ja vaikka ensimmäinen raskaus, niin kyllä sen melko hyvin erottaa, et milloin supistaa ja milloin taas on syönyt vähän turhan iltapainotteisesti:happy:supistelu ainakin mulla tuntuu kans siltä, et vatsa menee kovaksi...tai oikeestaan kohtuhan siinä menee tosi pinkeäksi kauttaaltaan. Tavallaan vähän sama tunne kuin jännittäisi lihasta tai lihas kramppaisi, mut itse ei sitä pysty mitenkään kontrolloimaan. En kyllä itsekään heti ensimmäisillä kerroilla tajunnut, et mistä on kyse.

Oon noiden takia useamman kerran lääkärissä ravannutkin, mut toistaiseksi ainakin vielä olleet vaan harjoitussupistuksia, vaikka välillä se supistelu saattaa melko pitkäänkin kestää. Olennaista siinä on, ettei ne ole kivuliaita, eikä saakaan olla, lähinnä vaan aiheuttaa aika epämukavan olon ja usein lepo auttaa. Itse oon ne repäisevät kivut liittänyt kohdun kasvuun yms. kun niitä ei ole ollut samaan aikaan noiden supistelujen kanssa.
 
Takaisin
Top