Oireet

Hei kaikki! En ole täällä missään juuri alun jälkeen kirjoitellut, kun jotenkin en ole kuitenkaan kokenut tätä foorumia omaksi. Mutta nyt on pakko kysyä hieman oireista. Mulla on menossa esikoisen odotusta viikko 16+ tällä hetkellä ja huomasin pari yötä sitten, että yökkärin paidalle oikealle puolelle on valunut yöllä jotain ja kuivunut juuri rinnan/nännin kohdalla. Nyt sitä on tapahtunut jo muutaman yön ajan. Iltaisin huomaan, etenkin suihkun jälkeen että molemmista rinnoista tulee hieman sellaista kirkasta nestettä mutta tosiaan öisin ainoastaan oikealta paitaan (nukun ison osan yötä oikealla kyljellä) Soitin neuvolaan, josta ei oikein osattu neuvoa, käskettiin kysymään neuvolalääkäriltä joka on tulossa ensi viikolla. Onko teillä muilla ollut mitään tällaista tai tietääkö joku mitä on/onko vaarallista? Kun nettiä yrittää selata niin vastaus on et rintasyöpä, vaarallista tai esimaito. Itsellä kun ei ole mitään aiempia kokemuksia vastaavasta, niin olen ihan pihalla. Tuntuisi kuitenkin hassulta että tässä vaiheessa raskautta voisi jo rinnat jotain erittää. Kiitos jos jaksoit lukea ja vielä vastatakin!
Mulla ainakin kakkosen odotuksen aikana tihkui jo maitoa muistaakseni viikolta 18+ lähtien. Joten sanoisin et sitä se on. :-) Hormonit tekee tehtäväänsä ;-) Jos sua asia alkaa huolestuttaa enemmänkin,kannattaa kysyä viisaammalta. Ja jos kipuja on niin sitten ainakin. Mut tosi outoa ettei neuvolassa tiedetä että maitoa voi tihkua jo tuossa vaiheessa.. :-o
 
Ihan normaalia pitäisi olla. Mulla ei ole ollut, mutta oon lukenut siitä. Enemmän ehkä tietoa englanninkielisillä nettisivuilla, mutta suomeksi pitäisi löytyä esimaito tai kolostrum (myös ternimaito) nimillä.
 
FiuFau minullakin on aikanaan maitoa tihkunut, vaikka poika oli jo yli 6- vuotias silloin, enkä siis ollut raskaana.

Siitä tuli sitten puhetta gynen kanssa, kun olimme
yrittäneet tyttöä reilun vuoden, ja sain tietää, että maidon tihkuaminen kertoo kohonneesta Prolaktiini arvosta ja sain sitten reseptin lääkkeeseen, mikä alentaa tuon hormoonin tuotantoa, koska tosiaan se olisi voinut olla syy raskautumisen vaikeuteen.
Mutta en koskaan aloittanut lääkettä, sillä raskauduin heti reseptin saatuani [emoji28].

En tiedä oliko tästä apua, toivottavasti saat mielenrauhan asiaan pian!
 
Mun mielestä maidon tihkuminen on normaalia raskausaikana, tai siis oon usein kuullut että tulee maitoa. Mun yhdellä kaverillakin tuli jo alkuraskaudessa, se tosin on ennenkin imettänyt, liekö silläkin vaikutusta. :)

Mulla harjoitussupistuksia välillä, vähemmän kuin esikoisen aikaan kuitenkin tässä vaiheessa raskautta. Välillä pikkusen ollut kipeitäkin, tyyliin yhtenä kahtena päivänä, mut yleensä vaan menee maha kovaksi. Liittynyt siihen jos oon ollut paljon jalkeilla, käyny kaupungilla kaupoissa tms. Harjoitussupistukset voi mun mielestä olla lievästi kivuliaita, mut jos usein on ja monta kertaa päivässä, niin ottaisin neuvolaan yhteyttä. :)
 
Kiitos teille, näin itsekin hieman ajattelin että normaalia olisi mutta kyllähän sitä kaikkea tulee mietittyä aina. Kipuja ei ole eikä mitään kyhmyjä tms kun juuri eilen rinnat tutkin. Sitä itsekin hieman ihmettelin että neuvolassa ei osattu asiaan ottaa kantaa, mutta toisaalta se oli sellainen neuvolan neuvontapuhelinpalvelu mihin piti soittaa ja vastaaja kuulosti aika nuorelta [emoji23] otan asian vielä puheeksi neuvola lääkärillä kyllä mutta siihen asti vaan seurailen tilannetta kun tosiaan ei mitään muuta noissa rinnoissa tunnu.

Mulla ei ole ollut supistuksia, kaiketi. Enpä niitä kyllä varmaan tunnistaisikaan [emoji16]
 
Hei kaikki! En ole täällä missään juuri alun jälkeen kirjoitellut, kun jotenkin en ole kuitenkaan kokenut tätä foorumia omaksi. Mutta nyt on pakko kysyä hieman oireista. Mulla on menossa esikoisen odotusta viikko 16+ tällä hetkellä ja huomasin pari yötä sitten, että yökkärin paidalle oikealle puolelle on valunut yöllä jotain ja kuivunut juuri rinnan/nännin kohdalla. Nyt sitä on tapahtunut jo muutaman yön ajan. Iltaisin huomaan, etenkin suihkun jälkeen että molemmista rinnoista tulee hieman sellaista kirkasta nestettä mutta tosiaan öisin ainoastaan oikealta paitaan (nukun ison osan yötä oikealla kyljellä) Soitin neuvolaan, josta ei oikein osattu neuvoa, käskettiin kysymään neuvolalääkäriltä joka on tulossa ensi viikolla. Onko teillä muilla ollut mitään tällaista tai tietääkö joku mitä on/onko vaarallista? Kun nettiä yrittää selata niin vastaus on et rintasyöpä, vaarallista tai esimaito. Itsellä kun ei ole mitään aiempia kokemuksia vastaavasta, niin olen ihan pihalla. Tuntuisi kuitenkin hassulta että tässä vaiheessa raskautta voisi jo rinnat jotain erittää. Kiitos jos jaksoit lukea ja vielä vastatakin!
Mä olen ymmärtänyt, että rinnoista voi tihkua maitoa raskausaikana jo... :wideyed:
 
Mulla tulee maitoa myös raskauksien välillä. Rintsikoissa välillä kuiva läntti ja nännin päässä.

Supistuksiakin on, mutta ei kipeitä. Mun mielestä jos ne on kipeitä niin ei ole normaaleja harkka suppareita. Harkkasuppareiden ei kuulu sattua ollenkaan.
 
Eiköhän tuo ihan esimaitoa ole. Ja supistelee... Tehnyt sitä 13 viikolta lähtien. Onneksi eivät oo kivuliaita. Eilisilta oli kyllä vaan hankala. Tuntu että on kesto harkkasupistus, turvotti ja oli tosi hankala olla. Alla aika rankka työpäivä. Onneksi tänään oli vapaapäivä ja oon saanu vaan olla. Heti kun enemmän liikkuu niin alkaa uudelleen supistaa. Huomenna ois töissä taas koko päivä jaloilla oloa. Jos alkaa taas niin taidan kyllä hakeutua lekurille. Ei tässä vaiheessa haluis riskata. Viikkoja siis 16+1
 
Mie en edes tiedä, miltä ne supistukset tuntuu.. Tunnistaako ne helposti? Ensikertalainen täällä moi. :angelic:
 
Mie en edes tiedä, miltä ne supistukset tuntuu.. Tunnistaako ne helposti? Ensikertalainen täällä moi. :angelic:
 
Harkkasupparit tuntuu siltä että maha menee kovaksi ja voi tuntua epämukavalle, ison mahan kanssa mulla ainakin piti ihan pysäyttää kävely, mutta mitäänhän ne ei tee ellei ole kivuliaita. Mulla on paristi nyt tullut harkkasuppareita kun on ollut juurikin kovan rasituksen alaisena tai yhtenä päivänä lapsi pomppasi istumaan puoliksi mun mahan päälle ja se teki niitä joksikin aikaa.
 
Mulla syke kiihtyy, hengitys vähän ”vaikeutuu” ja vatsa muuttuu kovaksi. Tulee sellanen ikävä kummallinen oli kun supistaa.

Periaatteessa kivuttomat supparitkin voi tehdä jotain mutta yleensä ottaen ne on harmittomia. Jos niitä tulee varhain ja paljon niin niihin pitäs puuttua vaikka olis kivuttomia.
 
Mulla kans hengitys vaikeutuu harjoitussupistuksen aikana ja oon lukenut että voi tehdä myös vähän kipeetäkin, vaikka yleensä tuntuu vaan epämukavalta.
Ja samaa mieltä siis tuosta mitä Hena sanoi, että yleensä ne on harmittomia, mutta jos niitä tulee paljon, niin kannattaa neuvolassa tarkistuttaa kohdunsuun tilanne.
 
Supistuksia on ollut itsellä tosi varhaisesta asti. Myös välillä kipeitä. Näin myös edellisessä raskauksissa. Juuri rakenneultrassa puhuttiin näistä kätilön kanssa niin hän sanoi että ellei ne säännöllisty tai tule vuotoa/verta niin ei aihetta huoleen mutta höllätä pitäisi jos rasitus lisää näitä. Mulla siis just näin, mitään haittaa ei ole ollut mutta olen yrittänyt stressiä vähentää ja panostaa yöuniin silloin kun noita supistuksia tulee. Se auttaa kummasti. Niin ja juominen. Joku taisi jossain kommentoidakin että nestehukka mahdollisesti lisää noita. .
 
Mullakin ollut kivuttomia supisteluja jo useamman viikon, joskin alkuun en tajunnut niiden olevan supisteluja, ekaa kun odottelen. Tulee selkeesti enemmän silloin, kun rasittavia tekijöitä kasaantuu. Nyt oon sitten vähän yrittänyt hidastaa tahtia ja selvästi vähemmän supistelee.
 
Miettinyt kans miltä ne supistukset tuntuu? Eli siis vatsa kovettuu? Onneksi ei vielä ole ollut. Kovasti jännittää ku kaksosissa on riskinä aina ennenaikaisuus. Kovasti kipuilee ristiselkä, pakarat ja vatsa molemmilta sivuilta. Mullakin tuli esikoisessa ensimaitoa 18+ ja oli ihan normaalia. Mulla oli neuvolas pissassa sokerit + :nailbiting: Nyt 17+0
 
Aaa! Dallas alkoi potkimaan muutama päivä sitten :Heartred Sen verran selkeitä että ei voi enää erehtyä suolen kuplinnaksi xD Oon ihan fiiliksissä kun esikoinen kyseessä ja kuitenkin erottaa näin hyvin. Tästä tosin sit tuo uusi ilmiö että kun kertoo ihmisille ni kaikki on käsi vatsalla...
Senkin puoleen kiva kun tänään kävelin töihin, oli hirveän kipeä alavatsa, mutta ilmoittaa kuitenkin olevansa vielä elossa.
 
Mulla kanssa sellanen myllerrys, kun kaksi sielä möyrii :p Mies ja mummo myös jo tuntenut nyt siis 20+0. Mites onko teillä muilla kuumia aaltoja? Tuntuu et oon ihan hiessä koko ajan :hungover:
 
Takaisin
Top