Oireet

helmimeri

Sukkela juttelija
yleensä raskaudessa on ne perus normi oireet mitä yleensä on:) mut onhan niitä vaikka mitä muutakin pientä.aattelin et tässä vois jakaa ja kyselle jos joku esm mietityttää. ja kiva tietää millasia oireita voi ollaakkaan:)

ite oon huomannu että huimaa ja vähä särkee päätä välillä:) yleensä ei koskaan. rinnat ovat todella kipeät, yleensä menkkojen aikana vähän vain. mahassa juilii välillä. pientä särkyä tuppaa olemaa, mut kaipa seki kuuluu asiaaa kuha ei vaa iha pahaks mee ??:)

huhhuh jänskättäää vähä et tuleeko pahoinvointia. sillo oli keskenmeno niii iha alussaoli huonoo oloo mut kesken meni. inhoon oksentamista joten jos säästyis siltä :D vaikka oon valmis mihi tahansa että kaikki menis hyvin
 
Tiedä häntä mikä johtuu siitä, että kuulostelee kroppaa tarkemmin ja mikä raskaudesta.. Mutta itsellä ainakin tuo rintavarustus reagoi ihan ekana raskauteen, ei edes vatsallaan voi nukkua.. Ja vatsassa kyllä nippailee ja on menkkamaisia kipuja vähänväliä. Mietin, että onko normaalia noin usein tuntuva "kipu", mutta.. Aamulla taisi hieman etoa busspysäkille kävelelssä. Että eipä oikeastaan muuta, niin paitsi, että jos sen oireeksi voi lukea, niin ei kyllä tee enää mieli laittaa mitään epäterveellistä kroppaan. Kun sitä ajattelee, että se menee sitten suoraan minityypille:)
 
:)! emmäkää pysty vatsallaan nukkua. jotenki tuntuu että painaa joku vähäsen. tai jotain painetta? no mää syön mitä syön. :D pitäs alkaa kattomaan haha. ostin tänäää niitä foolihappoja. niiitä pitäa kuulemma vetästä seu vauvan hermostoputken sulkeutumiseen.
 
Mulla oireina oli/on ne sukkapuikko kivut, jotka muistan lähinnä 1. raskauden lppu vaiheilta. Väsymys nimimerkillä klo 20.15 nukkumaan, rintojen pigmenttimuutos, kokoajan yli 37 ruumiinlämpö.
Sitten se kaikista veemäisin heräilen keskellä yötä!! Esikoisesta aloitin heräilyn vasta joulukuunalussa(syntyi huhtikuun lopussa) eli jos tää on tälläistä tonne heinäkuulle asti mä oon kirjaimellisesti kuollut siihen mennessä :sad001
Onneks saan suht nopeasti pääsen uneen takaisin, mutta pelolla ootan sitä että kukun yöllä 2-4h ihan pirteänä, perkeleen hormonit :D

helmimeri foolihapoista sen verran, että niitä olis pitäny syyä ainakin 3kk ennen raskautumista että se hyöty olis maximaalinen, tuskin siitä nytkään haittaa on. Mulla menee vaan multivitan raskaus ja imetys monivitamiini.
 
nii se ois, mutta eipä ooo jaksanu aatella loppuun:) kävin eilen apteekissa ja just sano että kannattais multivita tableteita syödä mut ostin vaan foolihapot. itellä on vitamiini purkki mutta pitäää tarkistaa ettei A vitamiinia niissä.

heräily on todella raastavaa. mulla on muutenki taipumusta ja nyt ollu kui pitkäää et heräilen mitenköhä tää sit vaikuttaa asiaa saa nähä.
 
Viikko ennen kuin plussasin, nukuin huonosti. En saanut unta ja heräilin virkeänä. Olen nyt melkoisessa flunssassa, joten oireet menee varmaaan vähän sekaisin. Ennen plussausta en tuntenut nälkää, mutta välillä olo huononi ja siihen auttoi pieni välipala.
Sunnuntaina plussasin. Sen jälkeen on alkanut nippailut alavatsalla. Niitä tuntuu oikeastaan milloin vain. Tänään olen huomannut pientä painetta alaselässäkin. Toivottavasti se ei ole merkki mistään, vaan venymistä.Rintoihin tuli tuntemuksia vasta eilen. Ainoastaan tunnustellessa tuntuu arkuutta syvemmällä rinnoissa, siinä kudoksessa. Paino on laskenut lyhyessä ajassa kilon,vaikka olen syönyt hyvin ruokahaluttomuudesta huolimatta, enkä ole päässyt urheilemaan tän flunssan takia.
Hassuinta on että flunssasta huolimatta olo on ylipirteä, kroppa ei vaan jaksa toimia totutusti. Normaalisti nukun jopa kolmen tunnin päikkäreitä ja 7-9 tunnin yöunet. Ja silti väsyttää. Nyt ei onnistuisi.
Olen käyttänyt jo vuosia maitohappobakteereja ja D-vitamiinia. Tänä vuonna olen ottanut käyttöön myös monivitamiinin, jossa ei ole A-vitamiinia, mutta foolihappoa 150% suosituksesta. Minulla on atooppinen iho, joten syön mustaherukan siemenöljyä ehkäistäkseni sitä lapsella. Siinä on myös A- vitamiinia, mutta tuotetta kuitenkin suositellaan raskaanaoleville, joten kai sitä uskaltaa ottaa. Olen ottanut sitä 2 kapselia päivässä, nyt pitäisi vissiin ottaa 6, jotta saa parhaa hyödyn. Mies ei usko että niillä on vaikutusta...
 
Tuo heräily on inhottavaa kyllä, itsellä alkoi esikoisesta todella aikaisin, että piti ravata useemman kerran yössä pissillä. Mutta nyt ei voi sanoa kuin, että todella hyvää valmistautumista tuo on vain vauvantuloon varten, yöheräämisen vauvan kanssa eivät tuntuneet enää miltään, kun oli jo useamman kuukauden heräillyt öisin ja kroppa jo oli kerennyt tottua siihen. Joten ottakaa tuo heräily vain hyvällä, siihen tottuu kyllä jossain vaiheessa (ja minä todella olen ollut aikaisemmin sellainen, joka on tarvinnut vähintään 8 tuntia yössä yhtäjaksoista unta, että jaksoin arjessa) ja vauvan kanssa on paljon helpompaa, kun silloin ei enää niin paljon väsytä, vaikka joutuukin heräämään öisin :)
 
Lisäten nykyään tulee se perkuleen etominen jos en syö KOKOAJAN, ei hirveen kiva tollu 1,5vlle ku mutsi mässää kokoajan jotain ja hän ei saa mässytellä :D
 
Mulla tosiaan ekoja oireita olivat muutamana päivänä pahoinvointi, alavatsan nippailut, repäisykivut, tuoksujen muuttuminen vahvemmiksi sekä lyhyet menkkamaiset kiputilat. Osaiskohan joku aikaisemminkin raskaana ollut kertoa, ovatko nuo menkkamaiset kivut normaaleja? Nuo kiputilat kestävät yleensä noin 1-2 minuuttia maksimissaan, joskus ei sitäkään. Hieman jänskättää, että miksi nyt jo sattuu... Tuskinpa vielä tässä vaiheessa kohtu alkaa mitenkään merkittävästi paisumaan? Meneillään ehkä 4+1, joskin hyvin epätasaisia kiertoja takana, joten viikkoja voi olla vähemmänkin.
 
ainaki luin jostai et on normaalia. itelläki on hetkellisii kipuja. mistäköhän johtus oia kiva tietää?
 
Huh, hyvä! Itse en ole keksinyt, mistä voisi oikein johtua. Ipana kun on niin pieni vielä, että kohdulla ei ole varsinaisia venymisen tarpeita. Tai jos on, niin millaista tää kipu on sit viimeisellä kolmanneksella?! :laughing005
 
Hormonaalisia kipuja sanoi neuvola täti. Mä en oikeesti muista ekasta raskaudesta ideana mitään muita kipuja ku virtsis kierteen kivut. Mutta täälläkin on menkkajomotusta päivittäin useita kertoja!
 
Kyllä minulla ainakin oli ensimmäisen kohdalla juurikin sellaista menkkamaista jomotusta. ja samoin on nyt ollut tässä toisessakin. Joten ihan normaalia pitäisi olla :)
 
Aluksi mulla jomotteli vain vasen puoli, nyt tuntuu oikeallakin, ehkäpä siis kaikki onkin ihan hyvin. :) Mulla on Suomalainen vauvakirja jossa lukee näin: " Äkkinäiset liikkeet ja kurkottelu voivat aiheuttaa ohimeneviä vihlaisuja alavatsassa, lähinnä nivustaipeissa ja jostain syystä useammin kehon oikealla puolella. Kyse on niin sanotusta repäisykivusta, joka saattaa pelästyttää odottajan.Huoli on turha, sillä vihlaisut eivät merkitse esim. keskenmenoa.Vaiva johtuu siitä, että jo alkuraskauden aikana kohdun koko ja asento muuttuvat, jolloin sen kannatinjänteet venyvät ja kiristyvät. Myös verekkyys lisääntyy kohdussa ja sen sivuelimissä, mikä voi aiheuttaa painontunnetta alavatsassa.
Jomotukset nivustaipeissa, lonkissa ja häpyliitoksessa johtuvat siitä, että keltarauhasen erittämä relaksiini aiheuttaa heti alussa nivelsiteiden löystymistä.Tämä valmistaa lantion aluetta synnytykseen ja tekee lantiorenkaasta joustavan."

Toissapäivänä ajattelin ettei oo mitään nivuskipuja tai rintakipuja. No, eilen illalla kipeytyi rinnat kokonaan ja nivusetkin kolottelee. :rolleyes: Tein tänään taas raskaustestin ja ovulaatiotestin. Hyvin erottuva viiva ja ovulaatiotestissäkin kontrolliviivaa selvästi vahvempi viiva. Kai tää on uskottava. Flunssakin alkaa helpottamaan ja nenä aukeamaan. Kohta siis näkee ällöttääkö hajut. :grin
 
joo ennen ku menkat oli myöhässä, aivastaessani tuntui repäisykipu ja kun nopeesti nousin sängystä, eipä oo sen jälkeee reviskellyt
 
Hyvä, että ootte mua täällä rauhoittelemassa! Ajattelen sen olevan aina normaalia, mutta vain siihen asti, kunnes se menkkakipu tulee eteen. Sitten päässä pyörii jo varma keskenmeno :laughing002

Lyydia, kiitos Suomalaisen vauvakirjan sitaatista! Mulla on viime viikkoina ollut lähinnä nännien arkuutta, mutta eilen illalla huomasin sen kivuntapaisen levinneen jo koko rintoihin. Tykkään nukkua mahallani, joten auts!
 
Ootteko te muut ollu väsyneitä? Minä oon ollu viikonlopusta asti ihan rättiväsynyt! Illalla ei pysy hereillä millään, nytkin jo nukahdin kun yritin lukea. Kaks päivää myös etonut aamusta iltaan.
Myös minulla on nännit ollut arat jo viikon ajan.
 
väsyttäää!! llähinnä haukotuttaa... ja sellai väsyttää. nyt säikähin !!!!! milli verta tuli ku pyyhin, pelottaaa ku ei oo tullu mitäää nyt sitte viime menkkojen :///
 
Mulla väsyttää aina muutenkin niin just eilen miehelle sanoin 9 aikaan et vähän meinaa väsyttää... :D menin sit 10 nukkumaan.
 
Takaisin
Top