odottavan vitamiinilisistä..

Mulla on minisun mama multivitamiini :) Tosin se aiheuttaa toisille ainakin tyhjään mahaan otettuna kuulemma pahoinvointia.
 
Mä olen käyttänyt Solgarin raskausmonivitamiinia plus lisänä vahvaa d- ja b-vitamiinia. Magnesiumia otan tarvittaessa suihkeena ja sinkkiä tankkaan flunssaoireiden ilmestyessä.
 
Jos ottaa jotain "multi-B" valmistetta, niin kannattaa katsoa, että sisältää riittävästi myös B9-vitamiinia (foolihappoa). Apteekista saa tuotenimellä Foliren tuota foolihappoa.
Sikiön elimistö muodostuu alkuraskauden aikana (12. raskausviikon loppuun mennessä), joten ensimmäinen neuvolakäynti 8 - 10. raskausviikolla tulee foolihappolisän aloitusta ajatellen myöhäisessä vaiheessa.

Yleisten kansainvälisten suositusten mukaan
  • Kaikille raskautta suunnitteleville naisille suositellaan monipuolisen ruokavalion lisäksi päivittäistä 0,4 milligramman foolihappovitamiinilisää jo kolme kuukautta ennen raskauden alkua.
  • Aiemmassa raskaudessa todettu tai itsellä tai lähisuvussa esiintynyt hermostoputken sulkeutumishäiriö nostaa annossuosituksen 4,0 milligrammaan päivässä. Muissa riskiryhmissä (esim. diabetes, epilepsia lääkkeitä käyttävät) annossuositus on myös isompi (1-4mg päivässä).

Foolihappo on halpa ja turvallinen ravintolisä ja lääke. Apteekista saa 0,4 milligramman tabletteja ilman reseptiä. Myös raskausajan monivitamiinitabletit sisältävät tämän määrän.
Lähde: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Vitamiinit ja hivenaineet/Foolihappo/Sivut/default.aspx
 
Takaisin
Top