Odottajien työpaikoista

Vilperiina

Silmät suurina ihmettelijä
Millaisissa työpaikoissa helmimasut työskentelee?
Onko täällä esim ihmisiä ketkä joutuu jäämään aiemmin äitiyslomalle, ihan siis töiden raskauden tai melun takia?

Itse olen miettinyt kovasti asiaa, olen öissä yökerhossa, työ on siis pelkkää yötyötä. Musiikki on viikonloppuisin TODELLA kovalla (asiasta ollaan huomautettu, mutta jotkut DJ:t tykkää soittaa kovalla). Neuvolassa oltiin sitä mieltä, että meteli voisi olla syy, joka on lapselle terveys syy, että jäisi aiemmin jo pois töistä.
 
Mä olen yksityisyrittäjä, liikunta-alalla, vedän jumppatunteja eli joudun jäämään tod.näk. melko aikaisin sairauslomalle. En aio jäädä varhennetulle äitiyslomalle, koska sitten se loma lyhenee toisesta päästä. Pari kuukautta jos vielä jaksaisi jumppia vetää, niin hyvä olisi, mutta sittenhän sen näkee. [:)]
 
SoHeRa: siis lyheneekö loma toisesta päästä, jos äitiysloma on varhaistettu? 

En ole nähnyt missää ainakaan sellaista tietoa, tai sitten en ole vaan lukenut tarpeeksi tarkasti niitä juttuja.
 
 > Vilperiina kyllä se niin on että mikäli aloitat mammaloman aikaisemmin, eli tuon 50pv ennen laskettua aikaa, niin se on pois loppupäästä. Sen takia useimmat ottavat tuon pakollisen 30pv, koska voihan sitä ottaa saikkua jos aikasemmin jo tule hankalat oltavat töissä..
 
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin mikäli työolot ovat sellaiset, että työnantaja ei pysty järjestämään raskaana olevalle sopivaa työtä, niin sitten on mahdollista saada erityisäitiysrahaa, joka ei ole pois äitiysrahasta, eikä siis vaikuta varsinaisen äitiysloman kestoon. Mutta jos työolot hyvät ja haluaa itse jäädä jo aikaisemmin äitiyslomalle, niin sitten se vähenee äitiysloman loppupäästä saman verran. Mutta tämä byrokratia! Aina yhtä hankalaa! Parhaimman tiedon saa, kun soittaa Kelaan. [:)]
 
Mina olen ohjaaja autistien ryhmakodissa ja meilla vakivallan uhka on aina lasna.... kunhan saan paljastettua raskauteni toissa (jatkosopimus pitaisi allekirjoittaa parin viikon kuluessa, sita ennen ei saa masu nakya!!!) yritan sumplia tyovuoroja siten ettei ainakaan tarvitsis tehda yksin toita... Oitakin pitaa tehda ja yritan saada myos niista vapautuksen vaikkei yotyosta sinansa kai haittaa pitaisi olla. En pida niista muutenkaan [;)]

Tuleva tyosopparini paattyy vuoden lopussa joten paasen jo silloin mammalomalle, ei varmasti haittaa yhtaan siina vaiheessa. Ehtii kunnolla tammi aleihin shoppaamaan pikkuiselle tavaraa! ..jos maltan odottaa sinne asti!

Ensi viikolla eka ultra, lasken paivia..... lauantaina alkaa viikko 11, jei! Masu alkaa uhkaavasti jo pullottamaan [:)]
 
itse en ole töissä vaan ihan työttömänä kotosalla pallottelen.
Koulua olisi jatkunut vielä vuoden verran, mutta päätyttiin siihen tulokseen opettajan kanssa, että parempi ku käyn sitten kerralla vikavuoden, kun on suuntautuminen sun muuta niin jäisi päättötyö tekemättä sun muut jutut..
Että saan ihan rennosti jo ottaa [:)]
 
Lähihoitajana työskentelen vanhusten hoitokodissa.Saikulla oon ollu jo reilu kuukauden, ku iskias iski tuohon selkään...Lääkärit tuumi, ettei se ainakaa helpota ku masu kasvaa ni kai minä sitte oon saikulla loppuajan... [:(] Alkaa vaan kotona jo pää levitä ku ei mitn tekemistä eikä voi kunnolla edes siivota ku selkää särkee sit päivän...
Meilläkin töissä on vielä sekin väkivaltaisuusvaara...nyrkkiä ja potkuja tulee monta kertaa päivässä...[&o]
 
Mä työskentelen päiväkodissa 07-08 syntyneiden lasten ryhmässä. Syksyn ja talven tullen alkaakin sitten tajuton pukemis- ja riisumiskausi, joten tuskin pystyn ison mahan kanssa olemaan avuksi siinä ryhmässä kovinkaan kauaa. No mutta, täytyy katsoa millaiseen ratkaisuun työnantaja mun tilanteessa päätyy, että saanko siirtoa johonkin isompien lasten ryhmään(jossa ei siis tarvita kovinkaan paljoa apua pukemisessa ja riisumisessa) vai jäänkö jo aikaisessa vaiheessa saikulle. Niin ja vielä se kun uskaltautuisi kertomaan pomolle. Kerron kyllä vasta kun masua ei pysty enää pilottaan, eli varmaan ens kuussa. [8|] Eniten kuitenkin jännittää joidenkin vanhempien suhtautuminen asiaan, kun hoitajat vaihtuneet kovin tiuhaan kyseisessä ryhmässä..ja taas sitten vaihtuisi. Onneksi kaikilla on kuitenkin oikeus tehdä lapsia silloin kun siltä tuntuu.
 
Mä työkentelen autistien työ- ja päivätoiminnan ohjaajana, meillä on väkivalta koko ajan läsnä, et toi sairausloma on varmaa piiiitkä. Meillä työskennellään pienryhmissä eli 1-2 asiakasta/ohjaaja, et yksin oloa kaikki päivät. Työpaikalla olen jo joutunut kertomaan, ettei tarvitse olla enää ihan hurjimpien kavereiden kanssa. Mut mun työpaikal otetii asia kyl ihan hyvin.
 
Mä oon töissä kirjakaupassa ja itsellä suurin ongelma on se, että työ on seisomatyötä. Nyt jo meinaa jalat väsyä, mutta sain tuolin kassalle, et siinä voi istua aina ku ei oo asiakkaita. Mutta pitkä saikku tulee jos jalat pettää, ku ei meillä oikeen oo työtä jota vois istualtaan tehdä.

Mä jään pois töistä viimeistään joulukuussa, kun mulla on 3 viikkoa lomia jäljellä. Ison mahan kans ei muutenkaan olis kovin kiva olla kirjakaupan jouluruuhkassa töissä. Äitiysloman alotan kuitenki vasta kuukautta ennen la:ta.
 
ite jään joulukuussa äitiyslomalla..siis sen 50pv aikasemmin..hoidan lapsia ja varmasti joudun jäämään saikulle jo aikasemmin,ku maha on jo tässä vaiheessa ulkona (rv13). siis olen perheessä hoitamassa,teen joskus yli 10h päiviä niin meinaa olla aina tosi väsynyt päivien päätteeksi(keskimäärin 10h/pv).raskasta työ myös on ku on 1v nuorimmainen ja vanhin eka luokalla(5lasta) ja iso talo joka pitää siivota kerran viikossa..talossa n.400 neliötä jos ei vähän enemmänki..
äitiysneuvolasta sanoivat että lastenhoito on monesti se,jossa maha tulee vastaan ja joutuu alottaa saikun ja äitiysloman aikaisemmin.esim. vaipan vaihdot ku pitää lattialla vaihtaa täälä työpaikassa..ja tuon kokoisen talon siivous.. :)
 
Mä olen töissä pienellä hotellilla, jossa olen siis pääasiassa respassa ja tekemässä aamupalaa. Siivoiltuakin tulee aina tarvittaessa. Uskon että pystyn olemaan töissä ihan loppuun asti, ainakin siis työni puolesta; ei tarvitse seistä koko aikaa, ei tarvitse pelätä väkivältaa (meillä ei ole esim yövuoroa ollenkaan) yms. ja tiedän että työnantaja järjestää mulle sellaista työtä, mitä pystyn tekemään. Ottivat meinaan töissä tosi hyvin tämän mnun raskauteni! Kyselivät vaan että kai mä tulen sitten vielä takas, ei siis tarvitse pelätä menettävänsä työpaikkaansa =)
 
ite jäin nyt 14 päivä sairaslomalle,olin eka viikon ja nyt sitten maanantaina lääkäri kirjoitti kuukauden sairaslomaa..en vaan jaksanut olla töissä. Työantaja ei ymmärtänyt yhtään,tein yli 9h päivä ja sit siivosin 400neliötä joka viikko ja ei auttanut vaikka sanoin että on iskiasvaiva että en voi siivota niin sano vaan että pakko.. mutta nyt sit sairaslomalla ja selkä vaivaa ihan hirveesti että en senkään vuoksi ois voinut hoitaa enää lapsia..(hoidin lapsia työkseni)
 
Ite valmistun sairaanhoitajaks jouluna ja nyt on viimeinen 9 vko harjoittelu sairaalan ensiavussa...toistaiseks mennyt ainakin hyvin ja toivottavasti meneekin... Toivotaan että hetken sais vielä olla töissä valmistumisen jälkeen ennen äitiyslomaa, mutta sen näkee vasta sitten... :)
 
Täällä 25.3 laskettu aika ja olen myös miettinyt tuota loman alkamisajankohtaa. Olen nimittäin ammattikoulussa autopuolella. Varaosamyyjäksi valmistun. Joulun jälkeen alkaa uusi jakso, joka kestää kuusi viikkoa, eli loppuisi siinä helmikuun loppupuolella. Se jakso on työssäoppimista.
Varaosamyynnissähän työ on lähinnä koneella istumista. Jos on päiviä, että on vähemmän asiakkaita, niin sanoisin, että 5-6 tuntia kahdeksasta on koneella istumista. Saahan siinä istua, mutta en usko, että sekään loppuvaiheessa on kovinkaan kivaa. Jos taas on kiireisempiä päiviä niin joudun rampata yläkerran ja alakerran väliä 10 minuutin välein raahaten osia mukanani, jotka ovat välillä painaviakin. Varastossa osia etsiessä joutuu myös tasapainotella tikkailla, että saa ylhäältä hyllyltä haluamansa ja pelkään jo nyt, että tipun [8|] Jos hyvä säkä sattuu, niin ylhäällä oleva osa on myös painava! Olenkin siis miettinyt, että käynkö joulun jälkeen vielä tuon yhden jakson vai lopetanko jo jouluna .... Mietin vain, että jos lopetan jouluna niin saanko mistään rahaa opiskelijana? Toki jos se määritellään sairaslomaksi, niin silloinhan periaattessa saa opintotuet sun muut... Ehkä sen näkee sitten lähempänä joula mikä on järkevää. Riippuu varmasti voinnista [:)]
 
Itse työskentelen autoasentajana ja työ on rankkaa ja fyysistä. sain lääkäriltä lausunnon jossa työantajaa kehoitettiin siirtämään minut toisiin tehtäviin ja nyt ole odotttanut siirtoa noin 1kk ja mitään ei ole tapahtunut niin menen maanantaina hakemaan sairaslomaan ihan vaan sen takia etten jaksa.
 
Rocks:  eikö toi ole ihan jo peruste sille varhaistetulle äitiysrahalle?  Siis jos työnantajalla ei ole osoittaa kevyempää työtä.
 
Minä työskentelen toimistosiivoojana n. 5500m2 alueella josta päivittäisaluetta on n. 1800m2+koko kiinteistön vessat ja keittiöt.  Toistaiseksi olen jaksanut niin hyvin että teen jopa keikkatyötä iltaisin ja viikonloppuisin silloin tällöin (ruokamyyjänä).  Olen suunnitellut jääväni vuodenvaihteessa äitiyslomalle (reilu viikko ennen sitä 30 päivää...) ja sitä ennen pitäisin talviloman (n. viikko) mikäli työnantaja sen minulle suo.
 
Osaltaan uskon että tuo työn raskaus ja vaativuus on saattanut mut niin loistavaan fyysiseen kuntoon että jo sen puolesta jaksan töissä.  Tai sitten mulla on vaan tosi hyvä tuuri!
 
voi Moon miulla käy ihan kateeksi. minulla la 19.2 ja nyt olen jo sairaslomalla.autossa ei pysty istumaan kauaa,tulee iskias kippeeksi ja sit ei pysty ees kotona siivoaan mitään pientä ku tulee selkäkippeeksi. ois ollut kiva olla vielä töissä,mutta nyt kun väsymys alkaa helpottaa alkaa selkä vaivaamaan.. :/ mutta voimia sinulle Moon! :)
 
Mut sitten määrättiin sairaslomalle kunnes äippäloma alkaa joulukuun alussa. Selkä on niin kamalan kipeä ettei oikein mikään asento ole hyvä, jos ei satu alaselkään niin yläselkään.

Aika ei ole kyllä tuntunut yhtään pitkältä, vaikka kaiket päivät ja yöt onkin pois töistä, tekemistä riittää kovasti.

Kunhan vaan löytyisi vielä jokin, mikä helpottaisi näihin koviin selkäkipuihin.
 
Takaisin
Top