Odottajan uloshengityksen häkäpitoisuuden mittaaminen neuvolassa

En minä ainakaan haista kuka tupakoi, jos on pidempi aika edellisestä eikä polta niin paljoa (tai esim. sisällä) niin että haju on pinttynyt vaatteisiin. Ikinä en ole polttanut ellei lasketa teininä kerran maistamista.

Kylläpä hemoglobiinin suhteen vaihtelee käytännöt, jos onnistuu välttämään sen mittauksen koko raskauden ajan. Täällä se otetaan automaattisesti ensimmäisissä verikokeissa.

Tuli muuten mieleen, että jos puoliso tupakoi, äidin häkämittaus voisi olla puolisolle herättävä. Sitä ei ehkä tule ajatelleeksi, kuinka paljon passiivinen tupakointi vaikuttaa. Senkään vuoksi ei kuitenkaan ole mielekästä mitata joka neuvolassa.
 
Kyllä se tupakanhaju vain tuolla tavalla esiintyy. Tupakoivat itse eivät sitä haista, koska heidän hajuaistinsa on mennyt, mutta me muut tupakanlöyhkän kyllä haistamme, eikä sitä löyhkää saa millään esityksellä häviämään. Ja aina kun tupakanlöyhkäinen väittää ettei tupakoi, myöntelemme kohteliaisuudesta, samalla ihmetellen, kuinka typeräksi tupakoija muita kuvitteleekaan ilmeisellä valehtelullaan, mutta myönnellään kohteliaisuudesta silti.

Mikä syy on olla osallistumatta? No, lisätään perustutkimuspatteriin älykkyystesti, pankkitilien saldon tsekkaus, luottotietojen sekä rikosrekisterin tsekkaus, koulutustason ja työsuhteiden tsekkaus. Köyhyys, tyhmyys, rikollisuus, vanhempien heikko koulumenestys, työttömyys ja talousongelmat tutkitusti ennustavat myös heikkoa terveyttä ja menestymistä lapselle, joten tokihan nämä kaikki pitää neuvolassa tsekata kaikilta ja valvoa näiden asioiden tilannetta jatkokäynneillä. Eikös niin? Mikä olisi syy olla osallistumatta? Vauvan hyvinvointi etusijalle, eikö? Käsitellään sitten perheen rahankäyttöä joka neuvolakäynnillä, jos perhe joutuu sossun tuille, eikös?

Verenpaine mitataan siksi, että joillekin tulee raskauden komplikaationa raskausmyrkytys, joka näkyy verenpaineessa. Jos tätä ei seurata, odottaja voi kuolla siihen.

Hemoglobiinia ei mitata, ellei siihen ole erillinen syy, ja mittauksen tarve selvitetään kysymällä oireita. Minulle ei ole juurikaan edes tarjottu hemoglobiinin mittausta neuvolassa, koska minulla ei ole ollut oireita matalasta hemoglobiinista. Toisen lapsen raskaudessa th tajusi viikolla 36 ettei muuten ole koko raskauden aikana mitattu hemoglobiinia kertaakaan, että sen voisi mitata ihan uteliaisuudesta. Ja hyvähän se oli.

No eiköhän mene jo vähän saivarteluksi. Asiasta kuin asiasta saa hankalan jos siitä tekee sellaisen. On eri asia mikä niistä kuuluu neuvolalle ja mikä muille tahoille. Joissain tapauksissa jonkinlainen holhous tai edes alkukartoitus varmasti estäisi kaiken sen pahan mitä lapsille tapahtuu, kaikkea tosin ei voi hallita, vaikka kuinka tarve olisi.

Täällä hemoglobiini mitataan joka kerta, kuten myös verenpaine, ilman sen kummempia perusteluita. Olen ollut tyytyväinen. Samaten esim entiset huumeidenkäyttäjät antavat näytteet joka käynnillä, en näe siinäkään pahaa.

Lähtökohtaisesti neuvolan henkilökunnalta odotetaan asiallista käytöstä tilanteessa kuin tilanteessa, eikä asiattomuudella aiheuteta odottavalle äidille negatiivista kokemusta. Eiköhän ennemmin pitäisi puuttua vuorovaikutustaitojen ja -tilanteiden parantamiseen esimerkiksi henkilökunnan osalta, kuin jättää jokin seurantatyökalu käyttämättä siinä pelossa, että joku sen käytöstä kokee olevansa epäilty jostain. :Slightly Smiling Face:
 
En minä ainakaan haista kuka tupakoi, jos on pidempi aika edellisestä eikä polta niin paljoa (tai esim. sisällä) niin että haju on pinttynyt vaatteisiin. Ikinä en ole polttanut ellei lasketa teininä kerran maistamista.

Kylläpä hemoglobiinin suhteen vaihtelee käytännöt, jos onnistuu välttämään sen mittauksen koko raskauden ajan. Täällä se otetaan automaattisesti ensimmäisissä verikokeissa.

Tuli muuten mieleen, että jos puoliso tupakoi, äidin häkämittaus voisi olla puolisolle herättävä. Sitä ei ehkä tule ajatelleeksi, kuinka paljon passiivinen tupakointi vaikuttaa. Senkään vuoksi ei kuitenkaan ole mielekästä mitata joka neuvolassa.

Passiivinen tupakointi, kyllä, hyvin muuten hoksattu. Sitäkin on varmaan aika paljon sellaisilla, joissa vain toinen on esimerkiksi lopettanut jo, mutta toinen jatkaa. Oma huomio lähinnä on, että pariskunnat jossa toinen ei alkujaankaan ole tupakoinut, ei puolison seuraan tämän tupakoidessa liity, mutta jos tupakkataustaa löytyy itseltäkin, niin on paljon helpompi huomaamattomasti liittyä seuraksi. En tiedä, tutkimusotantani on hyvin pieni lähipiiristä :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

Ja tupakoiva ihminenhän tuo myrkkyjä vielä tupakointitapahtuman jälkeenkin. Muistelen, että oli jonkinlainen suositus, ettei tupakoiva edes nukkuisi samassa huoneessa tai ainakaan lähellä vauvaa.
 
Itselleni on tullut fiilis, että neuvolassa ei luoteta mihinkään mitä odottaja sanoo. Itse en tupakoi, enkä juo, saati sitten käytä mitään vahvempia aineita. Mutta silti näistä kysytään lähes joka kerta. Samoin kun puolisoni ei ole ikinä tupakoinut ja on absolutisti, mutta sitä tuntuu olevan vaikea uskoa. Kun tein edellisessä raskaudessa kotona sokerimittausta, oli radi-hoitajan asenne epämiellyttävä ja hän muun muassa sanoi, että kotimittaamisessa pystyy niin paljon huijaamaan ja ne tulokset on niin epäluotettavia verrattuna sokerirasitukseen. Miten ne kotimittarit voi olla niin epäluotettavia, kun niiden avullahan oikeasti diabetesta sairastavatkin seuraavat ja hoitavat sairauttaan? Ylipäätään se asenne, että äiti varmasti syö vaan silloin terveellisesti, kun tekee kotimittaukset ja muuten vetää sokeria holtittomasti. Tai että äiti valehtelee mittausarvot. Minusta siinäkin pidetään odottajaa idioottina, jolle oma terveys ja lapsen terveys ei merkitse mitään. Kyllä mä ihmettelisin, jos multa alettaisiin mittaamaan häkäpitoisuutta ja ottamaan huumepikatestiä jne.

Itse olen samaa mieltä, että tupakoitsijan haistaa kyllä. Vaikkei olisi tunteihin polttanut ja olisi käynyt suihkussa ja vaihtanut vaatteet, niin se röökin haju tulee ihmisestä ulos ihon kautta hikoillessa jne. Naapurikin piilotteli multa vuosia tupakointiaan, tupakoi pari röökiä päivässä lähinnä illalla ulkoiluttaessaan koiraa. Mä olin kuitenkin haistanut hänestä tämän tupakoinnin jo ajat sitten ja hän oli ihan ymmällään, kun hänen suuri tunnustus ei ollutkaan mulle yllätys. Moni nainenhan yrittää tupakanhajua peittää myös hajuvedellä ja se on vaan niin, että se hajuvesikään ei sitä hajua peitä, vaan monesti huomaa että " tämä tuttu tuoksu on Escadaa, mutta tupakoitsijan nahkalle levitettyä tai kylläpä tuoksuu Bossin Ma Vie erilaiselta tupakoitsijan käyttämänä. Itsehän tupakoitsija tottuu siihen omaan tuoksumaailmaan eikä erota siinä sitä tupakkaa, joka taas monelle meistä tupakoimattomista on todella selvästi erotettavissa.
 
Jatkona vielä, että onko sillä häkämittauksella oikeasti merkitystä tupakoivalle äidille. Siis jos joku valehtelee, ettei tupakoi, mutta tupakoi silti, niin aiheuttaako se, että narahtaa häkätestissä jonkun suuren lopettamisinnon? Kun jokainen joka tupakoi tietää varmasti mitä se tekee omalle terveydelle ja että se on huonoksi kohdussa kasvavalle lapselle. Ei voi tulla se uloshengitysilman häkä minään yllätyksenä nykyaikana, jolloin jokainen joka on vielä lastensaanti-iässä, on saanut varmasti jo alakoulusta alkaen valistusta asiasta. Ja miten se neuvola voi tukea sitä odottajaa tupakoinnin lopettamisessa raskausaikana? Eihän se neuvola voi muutenkaan estää odottajaa tekemästä muitakaan syntymättömälle lapselle haitallisia asioita. Itse olen siis skeptinen sen suhteen, mitä hyötyä tuosta olisi?
 
Jatkona vielä, että onko sillä häkämittauksella oikeasti merkitystä tupakoivalle äidille. Siis jos joku valehtelee, ettei tupakoi, mutta tupakoi silti, niin aiheuttaako se, että narahtaa häkätestissä jonkun suuren lopettamisinnon? Kun jokainen joka tupakoi tietää varmasti mitä se tekee omalle terveydelle ja että se on huonoksi kohdussa kasvavalle lapselle. Ei voi tulla se uloshengitysilman häkä minään yllätyksenä nykyaikana, jolloin jokainen joka on vielä lastensaanti-iässä, on saanut varmasti jo alakoulusta alkaen valistusta asiasta. Ja miten se neuvola voi tukea sitä odottajaa tupakoinnin lopettamisessa raskausaikana? Eihän se neuvola voi muutenkaan estää odottajaa tekemästä muitakaan syntymättömälle lapselle haitallisia asioita. Itse olen siis skeptinen sen suhteen, mitä hyötyä tuosta olisi?

Osa ihmisistä tarvitsee kovemman herätyksen kuin vain pari sanaa jolla kerrotaan tupakan, alkoholin tai huumeen olevan haitallista. Kyseessä on kuitenkin riippuvuus joka ei parane noin vain, ja ihminen on riippuvuuden kanssa usein melko heikko, kun vieroitusoireet tulee. Riippuvainen ei myöskään näe tai halua nähdä haittoja aina samalla tavalla, vaikka olisi ne kuullut.

Alalla on monenlaisia ihmisiä, osa ilman käytöstapoja ja osa käytöstavoilla. Aina kannattaa sanoa, jos henkilön käytös on asiatonta. Kuitenkin heillä on tietyt ohjeet miten toimia, eikä sinisilmäisesti voi jokaisesti automaattisesti uskoa, että on kaikkea mitä sanoo, koska valehtelun näkeminen on arkipäivää, kun asiakkaana on myös muiden päihteiden käyttäjiä.
 
Osa ihmisistä tarvitsee kovemman herätyksen kuin vain pari sanaa jolla kerrotaan tupakan, alkoholin tai huumeen olevan haitallista. Kyseessä on kuitenkin riippuvuus joka ei parane noin vain, ja ihminen on riippuvuuden kanssa usein melko heikko, kun vieroitusoireet tulee.
Tämä on ihan yksinkertaista. Jos minua kohdellaan narkkarina ja valehtelijana, kohtelen minäkin vastapuolta narkkarina ja valehtelijana. Jos minun yksityisyyttäni loukataan, oletan saavani samat tiedot myös yksityisyyden loukkaajalta. Eli se on sitten terkankin puhallettava ja näytettävä, ettei tupakoi, terkankin näytettävä ajantasaiset koetulokset ettei hänellä riippuvuuksia ole, jne. Kohdellaan kaikki sitten toisiamme valehtelevina narkkareina, kyllä se sopii. Jos se ei riitä, että totean etten tupakoi, niin sitten se ei riitä myöskään neuvolan henkilökunnan osalta.
 
Kaikki ei todellakaan tiedä mitä tupakointi sikiölle tekee. Minä tunnen monia, jotka on tupakoineet raskaana, ja perustellut asiaa sillä että tupakoinnin lopettaminen raskausaikana on suurempi riski, kuin sillontällöin (=päivittäin +10 tupakkaa...) tupakointi. Koska tupakoinnin lopettaminen aiheuttaisi niin suuren stressireaktion kehossa, että raskaus menisi todennäköisesti kesken.
En tiedä mistä nuo henkilöt on tuon tietonsa/luulonsa saanut, eivätkä lapsesta toiseen ole muuttaneet tapojaan.

Mutta aloitukseen, mielestäni olisi hyvä idea ottaa rutiinimittauksiin myös häkämittaus. Ei välttämättä joka käynnillä, mutta vaikka ns pistokokeena. Voisi konkreettisesti sitten näyttää ja kertoa niistä pitoituuksista ja sitä myötä haitoista ja vaikutuksista sikiöön. Voisi herättää osan äideistä lopettamaan tupakoinnin.
 
Kaikki ei todellakaan tiedä mitä tupakointi sikiölle tekee. Minä tunnen monia, jotka on tupakoineet raskaana, ja perustellut asiaa sillä että tupakoinnin lopettaminen raskausaikana on suurempi riski, kuin sillontällöin (=päivittäin +10 tupakkaa...) tupakointi. Koska tupakoinnin lopettaminen aiheuttaisi niin suuren stressireaktion kehossa, että raskaus menisi todennäköisesti kesken.
En tiedä mistä nuo henkilöt on tuon tietonsa/luulonsa saanut, eivätkä lapsesta toiseen ole muuttaneet tapojaan.

Mutta aloitukseen, mielestäni olisi hyvä idea ottaa rutiinimittauksiin myös häkämittaus. Ei välttämättä joka käynnillä, mutta vaikka ns pistokokeena. Voisi konkreettisesti sitten näyttää ja kertoa niistä pitoituuksista ja sitä myötä haitoista ja vaikutuksista sikiöön. Voisi herättää osan äideistä lopettamaan tupakoinnin.

Jokusen tapauksen tiedän myös, ja kuulemma ihan jopa lääkäriä myöten tällaisen ohjeen ovat saaneet, mikä on täysin käsittämätön neuvo :Face Without Mouth: Tiedä sitten onko todella lääkärin neuvo, vai itse muualta kuultu perustelu, jota käyttää hyväksyttääkseen tupakoinnin muilla :disappointed-face: Riippuvainen kun keksii ihan huomaamattaankin tekosyitä miksei voisi lopettaa. Aika ei ole oikea, on stressiä ym ym. En keksi yhtään hyväksyttävää syytä jatkaa tupakointia raskausaikana.
 
Olen lopettanut 8v sitten. Esikoista odottaessa poltin joskus alkuraskaudesta, sitten myös loppuraskausta kun isäni kuoli. Voi ett kun olisi ollut tällainen mittaus ja olisin jäänyt kiinni, joku olisi ravistellut minut todellisuuteen. Ei, valehtelin terkalle, valehtelin kaikille. Ja se syyllisyys mikä kalvaa edelleen. Kun tämä häkämittaus tuli ja odotin kuopusta, terkka tiesi että on täysin absolutisti ja en polta. Oltiin käytiin kipeätkin aiheet läpi ja olin rehellisesti kertonut kaiken ja tiesi ettei nykyinen mieheni juo eikä polta ja siten minäkin lopetin.

Terkk kysyi haluanko puhalluttaa ja sanoin että voin jos hän haluaa varmistua minun polttamattomuuden johon hän sanoi ettei minun tarvitse, luottaa minuun.

Mutta häkäpitoisuus ei ole vain sitä että moralisoidaan äitiä, se on myös sairaalalle ennakkotietoa. Olen nähnyt tupakoivan äidin istukan synnytyksen jälkeen ja se on täysin kalkkinen ja ongelmana voi olla sikiön huono hapettuminen. Kun tämä tiedetään etukäteen niin osataan valmistautua synnytyksen jälkeen.

Järjetöntä alkaa vertailemaan luottotietojen tarkastusta häkäpitoisuuden mittaamiseen. Mun mielestä neuvolan tarkoitus on nimenomaan seurata äidin ja vauvan hyvinvointia ja kaikki uudet mittausmenetelmät jotka voivat ehkäistä kansansairauksia tai syntyvälle lapselle komplikaatioita ovat hyvästä.

Ps. Täytän audit kyselyn joka kerta neuvolassa ja työterveydessä, laitan sinne ylpeydellä että nolla pistettä, kirjoitan myös loppuun että x vuotta raittiina :Heartred

Alkoholi onkin aihe erikseen jota en tässä viitsi ottaa esille mutta sen riskikäytön rajojen selvittämistä ei voida selvittää liikaa. Suomessa alkoholin ongelmakäyttöön puututaan vasta kun se on liian iso ongelma. Ennaltaehkäisy on avainsana. Ihan kaikessa.

Neuvola on vapaaehtoista. Kenenkään ei ole pakko puhaltaa niihin testeihin mutta koska tiedän kokemuksesta niin sen tupakoinnin saa kyllä peitettyä. Kun vaan tarpeeks tekee viitsii nähdä vaivaa. Tai sitten mun eka terkka ei kehdannut asiasta mainita.

Ps. Esikoinen on ainoa joka oli jatkuvassa infektiokierteessä 2.5v asti. Sattumaa vai ei, mutta muut ei juuri koskaan kipeänä. Itse olen altistunut sikiöaikana tupakalle ja aivan sama infektiokierre 4v asti. No, minun otantani on suppea, vain 4 omaa lasta. Mutta jos pääsisin ajassa taaksepäin niin toivoisin että olisin jäänyt tupakoinnista kiinni ja joku olisi huutanut että "sä tuut idiootti katumaan tätä kun sulle tulee järkeä päähän!!!!"
 
Olen lopettanut 8v sitten. Esikoista odottaessa poltin joskus alkuraskaudesta, sitten myös loppuraskausta kun isäni kuoli. Voi ett kun olisi ollut tällainen mittaus ja olisin jäänyt kiinni, joku olisi ravistellut minut todellisuuteen. Ei, valehtelin terkalle, valehtelin kaikille. Ja se syyllisyys mikä kalvaa edelleen. Kun tämä häkämittaus tuli ja odotin kuopusta, terkka tiesi että on täysin absolutisti ja en polta. Oltiin käytiin kipeätkin aiheet läpi ja olin rehellisesti kertonut kaiken ja tiesi ettei nykyinen mieheni juo eikä polta ja siten minäkin lopetin.

Terkk kysyi haluanko puhalluttaa ja sanoin että voin jos hän haluaa varmistua minun polttamattomuuden johon hän sanoi ettei minun tarvitse, luottaa minuun.

Mutta häkäpitoisuus ei ole vain sitä että moralisoidaan äitiä, se on myös sairaalalle ennakkotietoa. Olen nähnyt tupakoivan äidin istukan synnytyksen jälkeen ja se on täysin kalkkinen ja ongelmana voi olla sikiön huono hapettuminen. Kun tämä tiedetään etukäteen niin osataan valmistautua synnytyksen jälkeen.

Järjetöntä alkaa vertailemaan luottotietojen tarkastusta häkäpitoisuuden mittaamiseen. Mun mielestä neuvolan tarkoitus on nimenomaan seurata äidin ja vauvan hyvinvointia ja kaikki uudet mittausmenetelmät jotka voivat ehkäistä kansansairauksia tai syntyvälle lapselle komplikaatioita ovat hyvästä.

Ps. Täytän audit kyselyn joka kerta neuvolassa ja työterveydessä, laitan sinne ylpeydellä että nolla pistettä, kirjoitan myös loppuun että x vuotta raittiina :Heartred

Alkoholi onkin aihe erikseen jota en tässä viitsi ottaa esille mutta sen riskikäytön rajojen selvittämistä ei voida selvittää liikaa. Suomessa alkoholin ongelmakäyttöön puututaan vasta kun se on liian iso ongelma. Ennaltaehkäisy on avainsana. Ihan kaikessa.

Neuvola on vapaaehtoista. Kenenkään ei ole pakko puhaltaa niihin testeihin mutta koska tiedän kokemuksesta niin sen tupakoinnin saa kyllä peitettyä. Kun vaan tarpeeks tekee viitsii nähdä vaivaa. Tai sitten mun eka terkka ei kehdannut asiasta mainita.

Ps. Esikoinen on ainoa joka oli jatkuvassa infektiokierteessä 2.5v asti. Sattumaa vai ei, mutta muut ei juuri koskaan kipeänä. Itse olen altistunut sikiöaikana tupakalle ja aivan sama infektiokierre 4v asti. No, minun otantani on suppea, vain 4 omaa lasta. Mutta jos pääsisin ajassa taaksepäin niin toivoisin että olisin jäänyt tupakoinnista kiinni ja joku olisi huutanut että "sä tuut idiootti katumaan tätä kun sulle tulee järkeä päähän!!!!"

Tärkeitä sanoja ❤️ päihteidenkäytön seurannalla on suuret hyödyt jatkoa ajatellen, ei vain odotusaikana.

Omista muksuista yhdellä oli korvatulehduskierre, muilla ei mitään. Ja tämän korvatulehduslapsen odotuksen aikana poltin, en koko raskautta, mutta muistaakseni vkolle 16 asti, ja uskon, että sillä oli vaikutusta. Myös lähipiirissä korvatulehdukset ja allergiat on toistuvia tupakoivien äitien perheessä.

Puolisoni äiti poltti raskausajan, ja puolisoni syntyi keskosena. Vaikeat vauva-ajan allergiat sekä vieroitusoireet.
 
Kiitos Heydi myös sinun tärkeistä sanoista.

Toivon että joku äiti joka tuskailee tupakoinnin kanssa raskauden aikana ajattelee meidän viestien olevan enemmän herättelyä kuin moralisointia. :Heartred Ymmärrän kuinka vaikeaa se on mutta jokainen joka tän kans kamppailee niin uskokaa itseenne ja tarjotkaa vauvalle savuton äiti :Heartred parhaimmassa tapauksessa tarjoatte syntyvälle lapselle äidin joka elää vaikka 10 vuotta pidempään :)
 
Takaisin
Top