Nukutko riittävästi?

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Kuinka moni kokee nukkuvansa riittävästi? Ja kuinka paljon tarvitsette unta yössä, jotta heräätte aamulla virkeänä?:)

Itse totean heti suoraan, etten koe nukkuvani riittävästi. Meidän kuopus edelleen heräilee öisin, joten se on ehkä se isoin syy miksi en nuku riittävästi. Toki osa syy on myös, että nuorempi lapsi nukahtaa suht aikaisin, mutta esikoinen nukahtaa taas vähän myöhemmin ja illalla haluan vielä pienen hetken ottaa omaa aikaa eli menen varmastikin liian myöhään nukkumaan. Ja meillä herätään n. 5-6 maissa eli yöunille ois mentävä oikeesti hyvissä ajoin, mikä harvoin toteutuu.

Kannattaa lukea myös tämä kyseinen artikkeli, sillä siinä oli paljon hyvää tietoa.:) https://www.vau.fi/lifestyle/hyvinvointi/taman-verran-tarvitset-unta/
 
Olen runsasuninen. Öisin nukun 8-9h ja päivällä 0,5-1h. Nukahdan helposti ja unenlaatu on hyvää. Runsasunisuuden vuoksi olen ollut tutkimuksissa eikä unessa ole vikaa. Välillä olen tarvinnut jopa yli 11h/vrk unta. Väsyn herkästi.
 
Nukun nykyään liian vähän. 8 h olisi ihanne, mutta iltaisin haluan vähän omaa aikaa ja aamulla on yleensä aikainen herätys. Onneksi poika kuitenkin nukkuu täysiä öitä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.
 
Vauva herättää yöllä kahden tunnin välein. Herätys yleensä ennen kuutta, haluisin kyllä nukkua pidempään. Nyt vauva nukahti uudestaan hetken hereillä oltuaan, mutta eipä itellä tule enää uni. Haluaisin nukkua enemmän ja odotan yhtenäisempiä öitä. Yksi yöimetys olisi esim tosi ok. Viime yönä nukuin silmälasit päässä... Monista yöimetyksistä huolimatta en huomannut mitään outoa.
 
Just nyt varmaan nukun riittävästi. Tarvitsen myös paljon unta. Iltaisin menen 21-22nukkumaan ja herään omin päin 6-7 aikaan. Päiväunia en osaa nukkua. Yöheräämiset ja katkonaiset yöt on ihan tuskaa, onneksi taapero aika aikaisin alkoi nukkua hyvin, nyt kausi kun nukkuu 12h putkeen. Täytyy ottaa ilo irti näistä kausista, kohta taas valvotaan :grin
 
Määrällisesti tulee ehkä riittävästi, mutta yhtäjaksoisesta unesta on puutetta, vauva kun syö öisin muutaman kerran. Nyt hän on alkanut viime aikoina heräämään neljän-viiden maissa aamulla täysi tohina päällä. :hungover: Aiemmin söi tuohon aikaan ja jatkoi sen jälkeen tyytyväisenä unia. Valon määrä saa varmaan luulemaan, että on aamu ja aika herätä. Onneksi kuitenkin nukkuu hyvin päiväunia, niin saa äitikin siinä hetken oikaista pitkäkseen.
 
Viimenen puoli vuotta on ollu yhtä univelkaa vauvan kanssa, kun yöt on semmosta hulinaa ja syöttöjä.. Tällä hetkellä tavotteena että kokonaiset yöunet ehkä sitten kesällä 2020 :wacky:
 
En nuku riittävästi, koska en saa nukkua. Lapsi heräilee öisin tai tulee postiauto tai sataa jne. En voi enää lapsen kanssa käyttää melatoniinia enkä korvatulppia. Minulla on aina ollut vaikeuksia saada unta sekä pysyä unessa, siis lapsenakin. Lapsen kanssa juuri kun olen saamassa unta, hän herää jo. Enhän voi mennä itse nukkumaan 2 h ennen häntä, jotta olisimme unessa yhtä aikaa. Päivisin ehdin juuri oikaista sohvalle, kun alkaa tepsutus kuulua jo. Eiköhän tuo koulun aloitukseen mennessä opi nukkumaan koko yön, äiti ei taida enää oppia, kun jo näin monta vuotta mennyt harjoitellessa.
 
En taidan nukkua tarpeeksi, mutta se on ehkä vähän oma vika. Lapsi nukahtaa aika myöhään ja kun kaipaan illalla omaakin aikaa tai yhteistä aikaa kumppanin kanssa tulee mentyä nukkumaan liian myöhään suhteessa lapsen heräämisaikaan. Herään myös tosi herkästi lapsen ääniin vaikka hän ei itse edes kunnolla heräisi niin uni on pätkittäistä.
 
En nuku :sad001 en ole nukkunut lapsen syntymän jälkeen niin paljon kun pitäisi, nyt vieläkin vähemmän kun käyn töissä :sad001
 
En nuku. Osittain omassa päässä vikaa, kun ei osaa mennä ajoissa nukkumaan. Osittain syynä lapsi, jota yritetään opettaa olemaan tulematta joka yö viereen. Kyllästyin siihen ja sen aiheuttamiin pätkäisiin öisin. Ensin herään ainakin jossain määrin, kun hän tulee viereen ja sitten aina välillä tulee kivoja yllätyksiä kuten päälleni rojahtavat jalat, kun lapsi nukkuu levottomasti. Jokunen yö meni tarrapalkintotaulukon avulla hyvin, mutta viime yö oli täysi katastrofi. :meh:
 
Takaisin
Top