Nukkuminen

Pitää myöntää että tämän viikon jälkeen olen aika väsy. Ma-ke yöt kun tyttö kipeenä niin heräiltiin jatkuvasti, otin vain tiukemmin kainaloon ja pikkuinen jatkoi unia. Näin mentiin 20-60 minsan välein, eli yöt todella katokonaisia. Kuume laski edellisyönä ja nyt on vauvarokon jälkitauti eli rokko menossa. Voikohan se olla epämukava? Mutta yö oli edelleen tosi katkonainen, söi 4 kertaa  ja pari muuta itkuista herätystä sen lisäksi. Äärg. Jos joskus palataan taas "normaaliin" rytmiin mun rinnat varmaan räjähtää jos tottuvat nyt näihin yösyöttöihin taas. 
Helpointa on kun tyttö olisi vieressä mutta en oikein halua totutella häntä siihenkään kun 5kk menivät niin hyvin omassa sängyssä. Nyt kun mies noussut aamulla viideltä niin olen ottanut taas kainaloon siinä toivossa, että itsekin saisin vielä muutaman tuntia nukkua. 
 
Lohduttavaa kuulla, että muillakin on rauhattomia öitä. Meidän hyvin nukkuva poika kun ei olekaan enää hyvin nukkuva. Edelleen nukahtaa kiltisti omaan sänkyyn itsekseen, mutta jos tutti tippuu ennen kunnon nukahtamista, itkee sitä ja tutti täytyy käydä nostamassa. Tällä viikolla muuten yöt on olleet tosi rauhattomia. Alkuviikosta poika päätti olla hereillä neljän ja kuuden välillä ja seurustella tai mönkiä sängyssään. Ihan mahdoton häsääminen on ollut käynnissä, huitoo käsillään, paukuttaa pinniksen päätyä, syö unileluaan, kääntyilee jne. Vasta kun otan kainalooni nukkumaan ja pidän käsiä paikoillaan, rauhoittuu. Poika on nukkunut aina omassa sängyssä ja en tykkää ottaa viereen, mutta nyt on ollut pakko, jotta saan aamuyöstä vielä itse nukkua. Nukun tosi huonosti, kun poika on vieressä, niskathan siinä menee ihan jumiin, kun minulla on ollut aina pahoja niska ja hartiavaivoja. Muutenkin poika on nyt heräillyt aamuyön noin puolentunnin tai tunnin välein itkemään ja tutti pitää laittaa suuhun, että rauhoittuu. Onneksi itku kestää vain siihen, että saan tutin suuhun. Alkuyö klo 21-04 sujuu toistaiseksi vielä hyvin.... Ja syöttö on edelleen vasta aamulla klo6-7. Minäkin luulin, että yöt paranisivat koko ajan, kun ikää tulee. No enpä voi vielä valittaa, kun tähän asti meillä on nukuttu niin valtavan hyvin ja vieläkin iltanukuttaminen on helppoa. Nyt sitä miettii, että Minkäköhänlainen vaihe sitä seuraavaksi sitten tulee ja kau'ankohan tämä vaihe kestää...
 
Meillä on myös ollut nyt levotonta. Jo kolmena yönä on nukahtanut raapien pinnojen välistä seinää tai sitten möyrii ympäriinsä mahallaan, pää maassa ja peppu ylhäällä. Nukahtikin yksi kerta siihen asentoon... Mutta siitä herää kyllä aika nopeasti ja alkaa itkemään kun nousee konttausasentoon. Parasta olisi jos nukkuisi selällään mutta kun ei se pysy siinä. Viime yönä tuli pinnasängystä joko pää tai jalat edellä mun kylkeen kiinni kolme-neljä kertaa. Ja on ollut hereillä kauan aamuyöstä, mönkii puolinukuksissa ympäriinsä ja muksahtelee naamalleen tai kyljelleen. Sitten menee hermot ja mun pitää kääntää poika selälleen tai kyljelleen. Peitto ei tässä hötäkässä paljoa pysy mukana. Ja unipussissa menee joko hermot tai se on näillä keleillä liian kuuma.

Välillä nukahtaa vain kun pidän tiukasti rintaa vasten ja hyräilen. Yleensä haluaa pitää unileluaan, sammakkokäsinukkea, hiplattavana kyljellään ja mun käsi selän päällä. Pari kertaa mä en ole saanut edes hengittää syvempään, sekin häiritsi, ja lopulta käänsi mulle selän ja nukahti ihan erikseen sammakon kanssa =D

Kyl täs täytyy se neljäs laita asentaa pinnasänkyyn, alkaa olla jo pelko sitä että tuo ehtii könytä mun ohitse ja tippua vaikka aika herkästi taidankin herätä poitsun liikkeisiin. Tosin yhden kerran heräsin vasta siihen kun poika oli jo pää pinnasängyn jalkopäässä peiton päällä menossa kohti avointa kulmaa. Äkkiä vaan polvet tielle.

Nykyisin syödään pari kolme kertaa yössä, painottuen aamuun. Uniaika on edelleen 12 tuntia ja ekat päikkärit noin tunnin päästä heräämisestä.
 
Onko kellään helpottanu nukkumisasiat?

Meillä tuntuu että pahemmaksi menee vaan! Viime yönäki tuntu että KOKOAJAn sai olla laittamassa tuttia suuhun ku tyttö nosti metelin...Huoh, millonkahan tää helpottaa vai helpottaakohan ollenkaa...?
 
mä oon nukuttanut tytön ilman peittoa vaippasilleen sänkyynsä. iltapuuron jälkeen saa istua hetken sylissä, jottei oo liian hikinen, sit otetaan vähän tissiä ja siihen kun nuokahtaa, nostan sänkyyn. nyt ei oo enää ollut niin hirveää huutoa kuin aikaisemmin, vaan tyttö kääntää kylkeä ja jatkaa unia sängyssään. yöllä nostan viereen tissille ja nyt viime yönä nostin takas sänkyynsä, koska meille kummallekin tuli hiki. vähän tyttö protestoi sänkyyn palautusta, mutta jatkoi unia kokeiltuaan eka reagoinko itkeskelyyn. tyttö on levoton yöllä, mutta helpottaa, kun ei nukuta peiton kanssa ja ei olla ihan iholla. hampaita puskee, näyttäisi olevan oikea alakulmuri jo osittain läpi :)
 
Meil on rytmit muuttun jonkun verran. Käydään 21 nukkumaan ja aamu 9 herätään, ei enää yö syöttöjä vaan nukkuu ton 12h ylensä putkeen. Toki sit on niitä levottomiaki öitä satunnaisesti, mut pääsääntösesti tosi hyvin nukkuu.

Päivsin ottaa 4x 30min päikkärit. :)
 
Meillä mennään nukkumaan illalla n. klo 20-21. Syödään yön aikana keskimäärin 4 kertaa. Eka syöttö n. klo 23-01. Toinen n.klo 5 ja loput kaks sitten klo 6-9. Herätään siis aamuisin siinä yheksän pintaan.

Päiväunia nukutaan yleensä kahdet. Ensimmäisille mennään nukkumaan klo 11-12 ja nukutaan pari tuntia ja toisille mennän 15-17 ja nukutaan myös se pari tuntia. Joskus jos herätäänkin aiemmin saatetaan nukkua kolmet päivänetkin.

Rytmi on meidän elämälle juuri sopiva.
 
Täällä käydään nukkuu 21-22. Yleensä nukkuu sen klo 21-09 putkeen ja toooodella harvoin nykyään syö öisin, sillointällöin herää 04-05 syömään. Joku aika sitten oli levotonta kun neiti tajus kuinka päästään konttausasentoon ja sitä sitten unissaan opetteli mutta sekin jäi.
 
Meillä rauhottu yöt kerrasta ku vaihto korvikkeen, aikasemmalla pyöri ja hyöri tosiaan ku härrävärkki ja nukku rauhassa max 30 min/1h kunnes pyöriminen alko..
Vaihettiin maito, ja tyttö nukkuu tosi hyvin 12h yöunia, 8h syömättä! Huikee ero aikasempaan yöhulinaan ja yösyömisien "taantumaan"!
Ja äiti saa pitää järkensä... ;)

Päikkäreihinki tullu muutos: nukkuu 2-3 krt minimissään tunnin kerrallaan. Sitten jaksetaan olla hereillä se pari tuntia :)
Yöt menee k. ~20-8, k. 5 juo maitoa.

Ah, ihanaa kun saa taas itsekkin nukkua :)

 
Takaisin
Top