Nukkuminen

Hemppa: Kiitos! On nämä kyllä niin harmillisia juttuja, mutta toivotaan että ajan myötä tilanne helpottuu ja helpottuuhan se varmasti..

Itsekin näen tytön "kiusaamisena" sen, että laittaa selälleen tai kylelleen nukkumaan ku ihan selkeesti tykkää kaikkein eniten nukkua mahallaan, vissiinki niiden mahavaivojen takia.. Yleensä nukkuuki alkuyöstä pinnasängyssä jossa hengittävä patja yms. tukehtumisen minimoimiseksi ja kun itse menen nukkumaan (jos tyttö herää) niin nostan hänet vielä viereeni että kuulen varmasti kaikki tuhinat :)
 
Eyewink, mä ainakin koin ihan turhana lapsen kiusaamisena lopulta sen muissa asennoissa kuin mahallaan nukuttamisen. Ja myös itseni kiusaamisena. Miks heräillä koko ajan, kun toinen masullaan nukkuu ihan miehekkäitä pätkiä. 
Ukkohan ottais ihan hulluna ylitöitä, jos mä olisin kokoajan väsynyt...eli kuin hanuriin ammuttu (kohtalaisen äänekkäästi murahteleva) karhu. ;)

Masullaan asento kait ihan oikeasti auttaa tuohon ruoan ylösseilaamisongelmaan. Roopen hengityskään ei enää rohise,kun maitoa ei tursuile nenän kautta ja "karstoita" sitä..
Ja on mäkin sen verran höpsö, että jos satun yöllä havahtumaan omia aikojani tai isomman kitinöihin, niin kyllä mä aina ennen uudestaan nukahtamista kuulostelen hetken pikkuisen unituhinaa ja varmistan että pinniksessä on kaikki hyvin... ;)
 
Just, että tämmönen "aamu" sitten. Kun en illalla löytänyt puhelinta mistään menin sitten nukkumaan ilman sitä. Ja kun ei ollut mitään mistä katsoa kelloa päätin sitten nousta tytön kanssa. Vaihdoin vaipan ja laitoin koneen päälle niin huomasin, että kello on vasta 3 yöllä. Huoh, että tämmönen minun sisäinen kello. No eihän tuo nyt enää nukahda ennen kuin on tunnin-pari ollut hereillä kun ehti jo virkistyä.

Etin sitten puhelinta muutaman ärräpään kanssa, kunnes mies huutaa sängystä, et ai niin joo, otin sun puhelimen vahingossa illalla mukaan kauppaan ja unohdin sen autoon. Hiukan rupesi enemmän ottaan päähän... Noh, katsotaan koska päästään taas nukkumaan.
 
Hannan: voi eiiiii, just tollasia niin turhia ei-toivottuja-herätyksiä, toivottavasti pääsitte takas nukkumaan ja nukuitte piiiitkään! :)

Meillä tyttö on nyt alkanu nukkuun pitempään, siihen kaheksaan-yheksään asti :) Eli nukkuu jo kellon ympäri parilla herätyksellä, joskus jopa vaan yhdellä, jihuu (koputtaa puuta) :)
Varmaan ne vatsanpurut teki sen jatkuvan heräilyn ja säpsähtelyn. Luojan kiitos on saatu rauha maahan! (koputtaa taas puuta)
Tänään heräs k. 7 ku työnsi kakat koppaan mutta sitte haluski jo pyllyn pesun jälkeen takas untenmaille :)

Kyllä se tästä ku vaan malttas aina iteki mennä aikonaan nukkuun eikä kupeksis yömyöhille tietsikan ääressä...
 
Meillä ollaan nyt neljänä yönä tehty niin, että yösyöttö on omassa sängyssä ja poitsu jää sitten nukkumaan yksinään sinne. Ei voi kuin ihmetellä miksei olla edes yritetty tätä aikaisemmin, heti ekana iltana tuhisi rauhassa yksinään sängyssä. Pari kertaa on tarvinnut kädestä pitämistä ja hyssyttelyä, mutta ei herää edes siihen että tullaan miehen kanssa nukkumaan. Mä en vieläkään ole tottunut tähän, en tahdo saada unta ennenkuin poitsu herää ekalle syötölle =D Tähän asti siis aina nukahtanut syliin mistä olen kantanut sitten yläkertaan nukkumaan ja on tupannut hätkähtelemään hereille siinä kuljettaessa.

Viimeiset päikkärit nukutaan ennen viittä, sen jälkeen pysytään/pidetään hereillä. Iltapesut on meillä klo 20 - 21 välillä, heräämiset 9 paikkeilla. Tässä välissä syö 4-5 kertaa ja ähisee pieruja/tutin tippumisia muutamaan otteeseen.

Yksi herääminen tällä viikolla oli samantapainen kuin Hannanilla, poika heräsi ja juteltiin siinä ihan normaalisti, nostin verhon ylös ja menin matkalla vessaan katsomaan kelloa (meillä ei ole makkarissa kelloa) joka oli paria minuuttia vaille seitsemän. Meidän mittapuulla aikaisin herääminen on puoli ysi, joten menin takaisin ja laitoin verhot kiinni mutta eihän poika enää nukahtanut =D Oltiin molemmat vähän pöllämystyneitä koko päivä ja nukuttiin kolmet päikkärit yhdessä! Onneksi ei ollut tuon dramaattisempi meillä, olis varmaan päivärytmi sekaisin jos heräis kolmelta yöllä.
 
Meillä mennään 19 sänkyyn. Laitan pojun sinne pyörii hetken ja nukahtaa... Herää 23, 02, 04, ja 06 jolloin noustaan ylös. Vauva varmaan nukkuis senkin jälkeen mutta esikoinen herää kuudelta niin niihin ääniin herää sitten koko talo :) Mutta molemmilla pojilla nyt sama rytmi niin se on helppoa meille vanhemmille. Päivällä poika nukkuu sitten jo kello 8 ekat päiväunet noin tunnin ja iltapäivällä 13 noin tunnin sitten 15 min - 30 min torkut siinä ennen viittä...
 
Meillä mennään nukkumaan 19 jälkeen, yleensä niin että poika on unten mailla jo klo 20. Iltarutiinit on vakiintunut (toistaiseksi) niin että viiden jälkeen aletaan syödä lämmintä sosetta, puoli seiskan pinnassa vähän hedelmää ja sitten vaipanvaihtopisteen kautta maitopullon kanssa makkariin. Yleensä poika nukahtaa jo puolessavälissä pulloa syliin, mutta unissaan juo loputkin. Röyhtäytys ja siirto omaan sänkyynsä, jonne jääkin ihan kiltisti ja nukahtaa uudelleen jos on sattunut herätä röyhtäytykseen. Ja siitä noin kello kahdeksasta sitten nukutaan ainakin aamuseiskaan HERÄÄMÄTTÄ!! Seiskan pinnassa haen maitoa ja juotan pojan, ja siitä unet jatkuu vielä hyvässä lykyssä puoli ysiin asti!

Päivällä sitten nukutaan kolmesta neljään kertaan päiväunia, oikeestaan kahden tunnin välein. Yhdet päiväunet kestää max tunnin, ja illalla yleensä viidestä eteenpäin ollaankin jo hyvin väsyneitä.

Meillä on nukuttu yöt tosi hyvin oikeastaan kuukauden ikäisestä lähtien, varmaan sama juttu kuin Hempalla, eli me ei loisita makkarissa muulloin kuin nukkumassa. Päiväunetkin poika nukkuu omassa sängyssään, mutta yöunille pikkukaveri tietää nukahtaa kun puetaan unipussi päälle.
 
Meillä mennä edelleen nukkumaan 20:30 ja 21:30 välillä, tähtään siihen klo 21 mutta vähän riippuu viimeisitä päikkäreistä, noin 2h pitää olla väliä että pikkuneiti nukahtaa hyvin. Kyllä viime aikoina hän on pitkäänkin pyörinyt omassa sängyssä ennen kuin uni on tullut. 
Olen nyt sopinut miehen kanssa että hän käy laittamassa yöpuvun ja vaihtaa viimeisen vaipan, yleensä sen jälkeen kun olen imettänyt niin voi suoraan kantaa omaan sänkyyn kun mies on valmis. Imetän ihan olohuoneessa, meidän pikkuinen tooooosi harvoin nukahtaa rinnalle. 
Viimeiset 3-4 yötä tyttö on tankannut jo heti klo 22:30, se on uuttaa ja toivon sen johtuvan flunssasta, jos nuhasena esim. on vähemmän syönyt kun hengitys kulkenut huonosti. Mutta edelleen siihen aamuviiteen sitten nukutaan, jonka jälkeen herätään 7:00 ja 8:30 välillä, se vaihtelee. Joskus syö seiskan jälkeen ja nukahtaa ja joskus vaan herää herätäkseen... 

Helteillä päikkärit nukuttiin tosi huonosti ja aina vaan lyhyitä pätkiä. Nyt kun taas viileni niin edellispäivänä saimme het 3h10 min iltapäiväunet aikaiseksi, ihanaa :) Paljon rennompi vauva on kun nukkuu hyvin ja se oma aika on kullan arvoinen.
 
Meillä menee illat hyvin samalla tavalla kuin Ladorffilla. Tähdätään nukkumaan klo 21, mutta aika usein venyy klo 21.30-22. Kahdeksan jälkeen tehdään iltapesut ja vaihdetaan yöpuku. Sitten imetän olohuoneessa ja vielä röyhtäytetään tai sylitellään poikaa hetki. Eli poika ei nukahda rinnalle. Joskus kun nukahtaa rinnalle, viimeistään herää, kun viedään makkariin nukkumaan ja laitetaan kapaloon. Ollaan vieläkin siis käytetty kapaloa. Poika jää hereillä rauhakseen omaan sänkyyn, joskus huutelee nostamaan tutin, mutta usein nukahtaa ihan heti. Annamme nukahtaa yksikseen, kun se kerran onnistuu. Ensimmäinen syöttö on klo5-6.30 ja aika usein vielä aamu-unet tähän päälle noin klo7 asti. Aika aamuvirkku tuo poitsu tuntuu olevan, ei enää juuri yli seiskaan nuku ja kun aamulla herää, niin ei herää syömään, vaan siihen, ettei enää nukuta. Usein viihtyy omassa sängyssä herättyään 0,5-1h höpöttäen leluilleen, niin mä saan heräillä rauhassa ennen kuin noustaan. Yhdet pitkät päiväunet nukkuu päivällä noin 3h ulkona vaunuissa, muuten lyhyempiä torkkuja. Miten pitkään teidän pikkuiset muuten jaksaa jo olla yhtäjaksoisesti hereillä? Meillä poika jaksaa olla 2-3h ja sitten taas tarvitsee jo unta.
 
Täällä ollaan se 2-4h hereillä putkeen ja nukutaan ehkä max.30 min ja taas ollaan hereillä se pari tuntia. Tänään ihme kyllä nukkunut yhteensä jo tunnin-puoltoista mutta ei todellakaan putkeen :D tylleröä kiinnostaa kovasti maailman meno joten en näe ongelmaa siinä että ei nuku montaa tuntia putkeen, nukkuu kun väsyttää ja yöunet ei meillä oo tämmösestä kärsiny yhtää :) nukkuu n. 12h, ekan kerran syö puol 5 aikaan ja seuraavaks kun herää yöunilta 9-11aikaan :)
 
Meillä ollaan hereillä ihan max se 2 tuntia mutta yleensä 1-1,5 tunnin paikkeilla aletaan hieroon naamaa ja kitiseen siihen malliin että on väsy. 2 tunnin yli jos menee niin on hirvee kärtty ja vaikee saada nukkumaan.
Tyttö kun nukkuu sen just ja just 45 min päikkärit (joskus jopa vähemmän) aina sen 1,5h-2h välein. Yhesti YRITÄN (huom yritän...) saada nukkuun ees sen pari tuntia niin ei ois heti niin väsy, mutta en minä jaksa viiden minuutin välein käydä vaunuilla hyssyttämässä vaan otan tytön sitte muutaman hyssytelyn jälkeen pois vaikka näyttäiski väsyneeltä.
Luulen kans että meidän tytöllä on univaikeuksia just sen takia ku maailma kiinnostaa niin paljon, ettei vaan yksinkertasesti malta nukkua.. Ja hampaatki vaivaa jonku verran eikä anna nukkua..
Yöt nukutaan hyvin, yleensä 21-9 yhellä max kahella syötöllä <3 :)
 
Nyt on ollu ihan hirveetä hulinaa pari yötä, huh! Tyttö on tosi levoton ja heräileeki monta kertaa yössä. Nukkuessaanki pyörii ja nostelee jalkoja. Onkohan tämä nyt sitä unissaan kääntyilyä, jaa-a :)

Onko muilla samaa, että vauva nostelee unissaan jalkojaan ilmaan, ikäänku "istuu" selällään? :)
 
Eyewink, joo meillä on myös tuota jalkojen nostelua! Sen lisäksi hakataan selin makuulla käsillä patjaa ja ravistellaan päätä puolelta toiselle. Poika oikeastaan potkii peitot jalkojen alle jo vartin sisällä nukahtamisesta ja tuntuu että nukkuu paremmin kun jalat on korkeemmalla. Siitä vielä unissaan nostelee jalkoja pystysuoraan aina välillä. Onneks meillä on unipussikin käytössä niin ei tarvi yöllä nousta peittelemään peittoja potkinutta lasta.
 
Saa nähä, annoin tänään illalla tytölle löysää riisipuuroa (muksun puurohiutaleista) banaanilla makustettuna ja perään vielä riisivelliä (samaista puuroa korvikkeeseen sekoitettuna) nukkumaanmennessä, että pitentäiskö yöunia. Jos ei niin syy on hampaissa tai uusien taitojen oppimisessa :)
 
Mähän oon hehkuttanut sitä kun poika on vedellyt pari viikkoa yhteen putkeen heräämättä yöunia sen melkein 12h... No nyt sitten nukkumatti tuli ja potkaisi perseelle, ollaan tässä nyt kolmatta yötä noustu lämmittään maitoa kahdesti yön aikana. En tiedä vaivaako hampaat nyt sitten, vai olisko masuvaivaa, mutta maito kyllä laskee aina hyvin alas, ja siitä jatketaan hienosti unia parin tunnin ajan, kunnes taas pitää saada maitoa. Ja tutin laittaminen ei vaan toimi, jos ei maitoa tule, poika makaa silmät suurella sängyssään, juttelee ja kiljahtelee, ja lopuksi vääntää pientä itkua. Nopeemmin päästään kaikki takas unten maille kun vaan hakee pullollisen maitoa ja antaa sen pojalle :) Ens viikolla alotetaan Piltin puuro, toivotaan että sen avulla tulis helpotus suolen toiminnan kans ja ehkä se taas pidentää yön yhtäjaksoiseksi!
 
Aaaah, meillä on nykyisin rytmi päivissä!

Herätään 8.30 - 10.00 välillä.
Jos herätys on ollut lähempänä kasia, poika haluaa unille jo ehkä tunnin päästä, tällöin usein nukahtaa tissille syömisen jälkeen puoleksi tunniksi.
Parin tunnin leikkipuuhien jälkeen lähdetään vaunuilemaan, poitsu ensin katselee 15-20min maisemia ja nukahtaa sitten puoleksi tunniksi, joskus jopa tunniksi kunhan vaunut vain liikkuvat.
Kotona ollaan yleensä 12.30 aikaan ja syödään molemmat lounasta.
Sitten taas leikitään ja järjestellään kunnes 15.00 - 16.00 pintaan tulee väsy ja nukutaan sisällä omassa sängyssä (ei tissillä vaan tutti suussa äidin kädestä kiinni pitäen) taas puoli tuntia - tunti.
Herätään näiltä viimeisiltä päikkäreiltä n.16.30 - 17.00 ja ollaan iltahulinoissa mukana.
n. 19.00 käydään koko perhe iltakävelyllä, saattaa nukahtaa kantoreppuun 10-15min ajaksi.
n. 20.00 syödään iltapala-maissi-maito ja lähdetään iltapesupuuhiin.
20.30 - 21.30 välillä iltasyöttö omassa sängyssä ja sinne jää nukkumaan, mä lähden vielä alakertaan puuhailemaan omiani.
Yöllä herää syömään vaihtelevasti, pojan yö kestää sen 12-13h, yleensä syö 4-6 kertaa joista viimeinen on päivän eka syöttö minkä jälkeen herää.
 
Kikkakolmosia kaipaan...

Meidän tytöllä on nyt semmonen kausi että se herää jo k. 5 aamulla eikä millään tahdo enää pistää nukkuun. Tänäki aamuna kamppailin tunnin ennenku nukahti vielä tunniksi..

Eli jos samoja ongelmia jollakulla esiintyny niin miten ootte saaneet vauvan takas nukkuun??

KAIKKI konstit huomioidaan.. .(On meinaan aiiiiika väsyttävä kausi tämmönen, varsinki ku mein tyty on nyt vasta oppinu nukkuun kunnon öitä...)
 
meillä on kans menossa vaihe et klo 5.00 ois kiva herätä. oon jonku kerran vieny tytön sängystä leikkimatolle riehumaan ja väsähtämään uudelleen, vaihtanut vaipan sekä siirtänyt vierestäni pinnasänkyyn riehumaan, minkä jälkeen tyttö on kyllä väsähtänyt ja nukkunut jopa kolmekin tuntia. mä imetän vielä, joten oon ottanut tytön väsähdettyään tissille, mikä on helpottanut nukahtamista. onpa meillä ollut sellainenkin aamuyö, että tyttö on nukahtanut pinnasänkyyn.

me ollaan harjoiteltu omassa sängyssä nukkumista sillai, että tyttö on laitettu illalla nukkumaan pinnasänkyyn ja yöllä oon ottanut viereen syömään ja hän on jäänyt siihen. päiväunet tyttö haluaa vielä nukkua mun vieressä, mutta käy sitä ennen riehumassa pinnasängyssä enimmät virtansa alas.
 
Uijui, vielä paremmaksi on mennyt! Yksi yö (21 - 7.30) meni yhdellä syötöllä!! Tosin sitten mä valvoin muuten =D

Mutta nyt voi jo sanoa että normaalisti meillä yöjakso on 12h ja siitä herätään 2 kertaa syömään, kolmas kerta on herääminen.
 
Eyewink, meillä oli ihan samanlainen kausi, jokin aika sitten. Poika heräsi viideltä ja vasta seitsemän jälkeen sain takaisin nukkumaan. Mitään vinkkiä minulla ei ole antaa, rasittavaa se oli, mutta meillä kesti vain reilun viikon. En tuolloin noussut pojan kanssa , vaan pysyttiin makkarissa. Käytin viihdyttimenä mobilea jne ja myös otin pojan viereeni häsäämään. Halusin, että tajuaisi vielä olevan yön ja jatkavan uniaan omassa sängyssä tai meidän sängyssä yöppärissä. Jos oltaisiin noustu, niin sitten se ainakin olisi ollut pojalle selvä merkki, että nyt on päivä ja klo5 on hyvä aika herätä. Tiedä sitten, auttoiko.... Sitten kysymys: onko muilla ollut kapaloa käytössä ja jos on, miten olette luopuneet siitä?? Meillä poju nukkuu edelleen kapalossa ja se on rauhoittanut öitä. Nyt haluaisin siitä pikkuhiljaa eroon, mutta kun annan pojan käsien olla vapaana, heti yöt on levottomia. Poika huitoo ja kääntyilee ja sen vuoksi heräilee. Kertokaahan vinkkejä, miten oppisi nukkumaan ilman kapaloa. Päiväunet sujuvat hyvin vaunuissa ilman kapaloa. Tosin välillä havahtuu ja saan käydä vaunuja heijaamassa.
 
Takaisin
Top