NT-Ultra

Heipsan kaikille :greet025

Kävinpäs sitten (iän puolesta) viime keskiviikkona, 5.7, NIPT-testissä (Olin 11+5 silloin).
Siinähän katsotaan äidin verestä sikiön dna:ta ja mahdollisia kromosomipoikkeavuuksia.
Tänään maanantaina (eli 5pv kuluttua) se jo analysoitiin, mutta yllätysyllätys, mun verestä ei (tästä näytteestä) saatu kromosomeja analysoitua :sorry: ja tänään annoin uuden verikokeen ja taas odotetaan, huoh....

Joskus harvoin kuulemma käy näin. Voi johtua ihan siitä, että äidin veressä ei ole vielä tarpeeksi sikiön dna:ta, jotta luotettavasti saataisiin tutkittua, taikka näytteen säilytyksessä/kuljetuksessa jokin häikkä tapahtunut. On kuulemma tosi tarkkaa juuri tämän näytteen varastointi ja kuljetus.
Toisaalta ohjeissa yleisesti lukee, että vkosta 10 eteenpäin voidaan tutkia, mutta ainahan näitä poikkeuksia on. (Ja miten musta tuntuu, että MÄ oon aina se poikkeus :finger002

Ultrassa minulla oli päällisin puolin kaikki hyvin; Np oli 1mm, ei turvotuksia, sikiö liikkui, oli isompi (neljä päivää näytti kone enemmän, kuin aiemmin arvioitu) pää oli normaalin muotoinen ja pään keskiviiva näkyi, vatsanpeite ehjä.
Eli en nyt osaa pelätä, mutta odottavan aika nyt vaan on pitkä ja haluaisi tietenkin sen varmistuksen, että onko kromosomien puolesta kaikki ok..

Onko jomuille tehty niptiä?

-Sypressi-
 
Heipsan kaikille :greet025

Kävinpäs sitten (iän puolesta) viime keskiviikkona, 5.7, NIPT-testissä (Olin 11+5 silloin).
Siinähän katsotaan äidin verestä sikiön dna:ta ja mahdollisia kromosomipoikkeavuuksia.
Tänään maanantaina (eli 5pv kuluttua) se jo analysoitiin, mutta yllätysyllätys, mun verestä ei (tästä näytteestä) saatu kromosomeja analysoitua :sorry: ja tänään annoin uuden verikokeen ja taas odotetaan, huoh....

Joskus harvoin kuulemma käy näin. Voi johtua ihan siitä, että äidin veressä ei ole vielä tarpeeksi sikiön dna:ta, jotta luotettavasti saataisiin tutkittua, taikka näytteen säilytyksessä/kuljetuksessa jokin häikkä tapahtunut. On kuulemma tosi tarkkaa juuri tämän näytteen varastointi ja kuljetus.
Toisaalta ohjeissa yleisesti lukee, että vkosta 10 eteenpäin voidaan tutkia, mutta ainahan näitä poikkeuksia on. (Ja miten musta tuntuu, että MÄ oon aina se poikkeus :finger002

Ultrassa minulla oli päällisin puolin kaikki hyvin; Np oli 1mm, ei turvotuksia, sikiö liikkui, oli isompi (neljä päivää näytti kone enemmän, kuin aiemmin arvioitu) pää oli normaalin muotoinen ja pään keskiviiva näkyi, vatsanpeite ehjä.
Eli en nyt osaa pelätä, mutta odottavan aika nyt vaan on pitkä ja haluaisi tietenkin sen varmistuksen, että onko kromosomien puolesta kaikki ok..

Onko jomuille tehty niptiä?

-Sypressi-

En ollut aikaisemmin tästä edes kuullut, mielenkiintoiselta vaikuttaa. Ei siis tosiaankaan ole ollut moisesta puhetta neuvolassa nyt tai aikaisemmissakaan raskauksissa. Onkohan ajan kanssa tulossa ihan vakiintuneeksi osaksi seulontoja vai tarjotaankohan vain tiettyihin ryhmiin kuuluville odottajille, kriteerinä esim. juuri tuo mainitsemasi ikä?
 
Kävin aamulla ultrassa - pikkuisella kaikki hyvin! :Heartred Siellä hän chillaili ja välillä liikkui ja vilkutteli meille. Kylläpä helpotti, sillä huolestuin kun eilen kokeilin doppleria ja sen mukaan syke oli vain 30. Ehkä vika oli käyttäjässä :D

Laskettu aika tarkentui -> 18.1.
 
En ollut aikaisemmin tästä edes kuullut, mielenkiintoiselta vaikuttaa. Ei siis tosiaankaan ole ollut moisesta puhetta neuvolassa nyt tai aikaisemmissakaan raskauksissa. Onkohan ajan kanssa tulossa ihan vakiintuneeksi osaksi seulontoja vai tarjotaankohan vain tiettyihin ryhmiin kuuluville odottajille, kriteerinä esim. juuri tuo mainitsemasi ikä?

Puapru: Nipt tosiaan suht uudehko, ns kajoamaton seulontamenetelmä. Sen verran kallis vielä, että ei rutiininomaisesti vielä tarjota kaikille halukkaille (harmi).

Jos ultra+veriseulan tulos positiivinen, silloin tätä tarjotaan (ainakin isommissa paikkakunnissa, en tiedä muista...) Tai jos aiemmin down-raskauksia, silloin myös tarjotaan. Minullehan ei tehty tätä alkuraskauden ultra+veriseula testiä, koska halusin niptin.
Ultrassa kuitenkin tarkasteltiin sikiötä ja mitattiin niskaturvotuskin, joka siis oli sen 1mm.

Yli 40veeläisille tosiaan tarjotaan tämä vaihtoehto lapsivesipunktion vaihtoehtona, jos äiti haluaa. Jos nipt-testistä sitten tulisi positiivinen, eli kromosomeissa epäillään olevan häikkää, silloin tarvitaan vielä lapsivesipunktio varmentamaan asia (ainakin, jos haluaisi sen takia abortin tehdä. Pelkkä nipt-testin positiivinen tulos ei riitä abortin saamiseen, vaikka tulos lähenteleekin sitä 100% mutta ei ole kuitenkaan satavarma, niinkuin esim lvpunktio)

Vauvan soluvapaata dna:ta on äidin verenkierrossa ja se lisääntyy raskauden edetessä, MUTTA se on lähtöisin istukasta ja joskus voi käydä niin, että tulee ns väärä positiivinen, koska istukassa voi olla kromosomihäikkää, mutta lapsella sitten ei.
(Tämän kaiken olen oppinut näinä muutamana päivänä googlettamalla :wacky: )

Perjantaina pitäisi tulla tämän toisen testin vastaus ja jos ei edelleenkään saada sitä väh 4% sikiön dna:ta (Yleensä saadaan keskimäärin 15%) silloin vrmaan tarjotaan punktiota, jossa sitten se keskenmenoriski. En ole kauhean innostunut siitä...

-Sypressi-
 
Sypressi, tänään ultrassa käydessä huomasin siellä tutkimushuoneessa kyllä hyllykön, jonka reunassa tämä NIPT komeili. On siis selkeästi meilläkin täällä käytössä jos reunaehdot täyttyy. Tosi mielenkiintoisen oloinen juttu, ja hienoa että kehitään näitä kajoamattomia menetelmiä, lapsivesipunktio ainakin itsestäni tuntuu tosi pelottavalta toimenpiteeltä! En ole sitä onnekseni kokenut, mutta lukenut aiheesta kyllä.

Meillä tosiaan tänä aamuna oli nt-ultra, turvotus oli 1,7mm luokkaa. Yhteistulokset antoivat matalan riskin sekä Downille että Edwardsille. Puhuttiin isännän kanssa tosin autossa taas tälläkin kertaa, että eihän tämä vielä mitään takaa, kaikkea voi vielä sattua ja löytyä raskauden aikana eikähän ne mahdollisuudet edes synnytykseen lopu... Tämä sellaisena realismina, ei mitenkään peläten. Meillä on kuitenkin takana yksi raskaus, jota rakenneultran jälkeen seurattiin kahden viikon välein, ja vielä syntymän jälkeenkin tutkittiin useamman kerran. Onneksi tyttö kuitenkin terve!
 
Puapru; Hienoa, että teilläkin ultrassa kaikki hyvin. Nyt on mukavampi jatkaa eloa, kun alku on selvitty :)

Elämän realismi tarttuu eletyn elämän mukanaan tuomien kokemusten kautta ja monesti hyvä niin.
Tottahan se on, että ikinä ei voi olla varma, onko syntyvä lapsi kaikinpuolin muutoin terve, vaikka näitä kromosomi-häiriöitä nyt saataisiinkin pois suljetuksi. Sekin tosiaan vielä, että synnytyksen aikana voi sattua mitä vain ja koko ihmisen loppuelämän ajan...Jos oikein aletaan hiuksia halkomaan :pompus:
Turhahan sitä on kuitenkaan itseään kiusata ja pelätä aina pahinta. Ihminen vain on usein sellainen, että murehtii etukäteen kaikki mahdolliset -ja usein onneksi turhaan :)

Itselläni kaksi edellistä raskautta meni hyvin ja olin niin nuorikin, että jollain tavalla sitä vain luotti naiivisti, että kaikki menee hyvin (mikä oli kyllä hyvä asia).
Nyt vanhemmiten sitä ihan eri tavalla murehtii ja tiedostaa (toki lisääntyvän tiedonkin myötä) kaikki, mitä matkan varrella VOI pahimmillaan tapahtua. Ikäkin tuo tietysti mukanaan suuremmat riskit.
Olen onnellinen, että ylipäätään raskauduin vielä ja alun ns riskiviikotkin menneet. Nyt eletään päivä ja viikko kerrallaan ja otetaan vastaan se, mitä suodaan.
Luottamukseni on kuitenkin positiivinen kaiken suhteen, se helpottaa osaltaan. (Jopa niin iso, että olen jo ostanut joitain vauvan vaatteitakin :smiley-angelic006) :smiley-angelic003

-Sypressi-
 
Tänään käyty nt -ultrassa. Viikot 12+0. Kaikki näytti hyvältä :) Verikoe otettiin ultran jälkeen. Sanoivat, että tulokset saadaan huomenna. Olin jotenki luullu, et siinä menis kauemmin.
 
Kiva kun menin kattoo omakannasta veriseulan tuloksia ja ultra vasta 2vko päästä hcg 340 eli ihan hitosti yli keskiarvojen ja s pappa 1150.. koko päivän googletellu vaikka tiiän ettei saisi.. ei välttämättä merkkaa yhtään mitään kun lasketaan sitten noiden joku suhde toisiinsa + se nt, mut ahistaa silti.
 
Tyyppi vm 18 eihän sulla oo kaksoset :wink
Musta näyttää kuitenkin että sulla on hyvä se että ne luvut on niin kaukana toisistaan kun hcg on suurempi niin myös pappa on suurempi mut tosiaan en ole mikään asiantuntija :D
 
Muokattu viimeksi:
Kaksoset välillä käyny mielessä kun toi väsymys ja pahoinvointi on ollu paljon pahempaa mitä aiemmissa raskauksissa, mut varhaisultrassa näky kyllä vaan yks tyyppi Joo sen mäki luin että huolestuttavampaa ois jos toi s pappa ois vastaavasti liian matala.. tosi vähän löytyy mitään selkeetä tietoa.. ehkä just siks et pelkästään noita lukuja ei sais tuijotella. No mut ihan hyvillä mielin vielä kuitenkin, varmaan iskee sit paniikki lähempänä ultraa
 
Kaksoset välillä käyny mielessä kun toi väsymys ja pahoinvointi on ollu paljon pahempaa mitä aiemmissa raskauksissa, mut varhaisultrassa näky kyllä vaan yks tyyppi Joo sen mäki luin että huolestuttavampaa ois jos toi s pappa ois vastaavasti liian matala.. tosi vähän löytyy mitään selkeetä tietoa.. ehkä just siks et pelkästään noita lukuja ei sais tuijotella. No mut ihan hyvillä mielin vielä kuitenkin, varmaan iskee sit paniikki lähempänä ultraa

Mun kaverilla näkyi myös juuri ar ultrassa yksi vauva vain mutta nt ultrassa paljastui kaksoset :p
 
Perjantaina olisi ollut nt mutta jouduin siirtämään ensi keskiviikkoon kun en töistä saanutkaan vapaata. Huomenna kilpirauhaskokeisiin kun edellisissä verikokeissa arvot näytti liikatoimintaa. Saisi tulokset vielä keskiviikkoon kun lääkäri tekee sen ultran.
 
Mä oon päättänyt että en jää miettimään nt-ultran ja seulan tuloksia. Mun tulokset eivät olleet huikeat, mutta eivät myöskään johtaneet jatkotutkimuksiin. Eihän sitä kuitenkaan koskaan tiedä, mitä tuleman pitää. Täytyy vain toivoa että tulee terveet lapsoset ja tehdä itse parhaansa. Hyviä vointeja ja rauhallista mieltä kaikille! :Heartpink:Heartred:Heartblue
 
Viime viikon ultrassa kaikki ok :Heartred Koko vastasi 2 pv pienempää kuin vm laskettuna. Näkyi kaikki tarpeelliset rakenteet, nt 1,4. Verikokeen tuloksetkin on tulleet OmaKantaan, en jaksa yrittää tulkita niitä, lähettävät sitten kirjeen.
 
Mulla ei oo tullut niitä lukuja omakantaan, oli tullut vaan teksti et verikokeet Ok. Edes se ultraava kätilö ei niitä nähnyt kun kysyin. Sanoi et neuvolan pitää ne kuitata näkyviin. Ja et riskiluvut kuulen sitten seuraavassa neuvolassa :/
 
Takaisin
Top