Nt-ultra

Meillä oli niin tiukalla että joutui leikata napanuoran. :sorry:

Niin, tästä on paria koulukuntaa olemassa. Eli ne kätilöt jotka kokeilee onko napanuora kaulan ympäri pään syntyessä, yrittävät auttaa yli ja jos ei mene niin leikkaavat poikki jo siinä vaiheessa. Sitten on niitä joihin itsekin kuulun, eli en kokeile pään synnyttyä missä napanuora on, koska se on tarpeetonta ja äidille erittäin epämiellyttävää siinä vaiheessa. Hartiat autetaan normaalisti ja sen jälkeen kiepsautetaan vauva napanuorasta vapaaksi. Hyvin hyvin harvoin napanuoraa olisi tarpeen leikata jo siinä vaiheessa kun pää on syntynyt.
 
Eilen neuvolassa saatiin seulonnan suhdeluku ja se oli 1:1256. Menin täysin paniikkiin, kun esikoisesta se oli jotain 1:17800!!! Kyllä neuvolantäti kovin yritti lohdutella, ettei hätää ole, mutta onhan toi nyt ihan eri luokkaa!!! :/
Rakenneultraa aikaistettiin viikolla, kun la:kin aikaistui.
 
Nou panik! Typystä suhdeluku oli 1:1048 ja terve tyttö syntyi. :) Nyt suhdeluku oli 1:26622 ja ikäriski tottakai noussut, ne Papp-a yms. olivat myös ihan eri sfääreissä edellisessä ja nykyisessä raskaudessa. Että samalle ihmiselle voi tulla jostain syystä ihan erilaisia lukuja. En ole ymmärtänyt edes panikoida jos suhdeluku ei ole ollut lähellä riskilukua, niskaturvotus on ollut sallituissa rajoissa, eikä nuo lukuarvot ole niin merkinneet minulle mitään jos huolta ei kerran ole. Ja onhan vielä rakenneultra jossa tarkistetaan kertaalleen mahdolliset poikkeavuudet.
 
Mulla oli esikoisesta riskiluku jotain 1:30 000 ja nyt 1:1850 tai jotain sinne päin. Itse kans panikoin aluksi, mutta lääkäri sanoi luvun olevan täysin normaali.
 
Takaisin
Top