nt-ultra

Mä kävin tossa viikko-pari sitten verikokeessa, mut jäi vähän epäselväksi että mitä kaikkee siitä nyt tutkittiin :woot:
 
Mulla oli kanssa viikko sitten verikokeet ja ultra on 2.5. Viikko vielä pitää jännittää :)
 
Mulle sanottiin ekassa neuvolasaa, että verikokeisiin pari viikkoa ennen ultraa, niin saa tulokset sit siellä ultrassa :)
 
Mulla otettiin ekassa neuvolassa ne verikokeet ja tulokset sain jo. Ne pitää vaan yhistää siihen turvotukseen ja ikään jne, niin laskevat siitä riskiluvut.
 
Suositus on et labrat otetaan rv 10+0 - 10+6 ja yleensä niistä kyllä puhutaan siinä ekalla neuvolakäynnillä ja laitetaan lähetteet ja annetaan ohjeet jne.
 
Ja siis noiden seulontojen lisäksi siinä samalla otetaan muitakin näytteitä kuten veriryhmätiedot, hiv-, b-hepatiitti- ja kuppa -näytteet ja pissanäytteet.
 
Ja siis noiden seulontojen lisäksi siinä samalla otetaan muitakin näytteitä kuten veriryhmätiedot, hiv-, b-hepatiitti- ja kuppa -näytteet ja pissanäytteet.

Siis pitääkö siellä rv10 labrassa antaa myös pissanäyte? Olen huomenna menossa verikokeisiin, ja varmaan aika oleellinen tieto että käynkö vessassa ennenkuin lähden vai pidätänkö labraan asti.

Tietääkö joku muuten että mitä kaikkia niiden verikokeiden perusteella tutkitaan?
 
Yleensä ne antaa purkit mukaan ekalla neuvolakäynnillä ja sit saa ite ottaa sen näytteen aamulla ja viedä putkilot mukanaan labraan. Kun sen pissan pitäis sen 4 tuntii vähintään olla ollut rakossa, niin on aika hurjaa olettaa et joku pystyis aamulla olemaan vessassa käymättä ennen ku lähtee liikkeelle...
Ja siis tuossa ylhäällä laitoinkin et mitä niistä verinäytteistä tutkitaan tuon seulonnan lisäksi eli siis ainakin nuo veriryhmätiedot ja hiv, b-hepatiitti ja kuppa ja joskus voidaan ottaa vielä jotain muutakin kuten hb :-)
 
Mulla on iltapäiväaika, niin pidättäminen ei oo ongelma :) mä en mitään purkkeja saanu mukaan neuvolasta. Sanottiin kyllä, että sitten kun on neuvolalääkäri niin siellä annetaan virtsanäyte. Voisikohan käytännöt nyt hieman vaihdella paikkakunnittain ja teillä on yhdistetty verikokeet ja neuvolalääkärin virtsanäyte..? No, täytyy varmaan varuulta mennä täyden rakon kanssa ja kysyä :)

Näin siis toimintatavat ainakin meillä Espoossa

Parin viikon päästä ultra ja seuraavana päivänä sokerirasitus. Ekassa raskaudessa todettiin raskausdiabetes, niin nyt täytyy mennä kokeisiin jo alkuraskaudesta. Kyllä saa ravata tiuhaan kaikissa tutkimuksissa. Tällä kertaa otan miehen mukaan sinne rasitukseen, kun viimeksi meinasin pökrätä sinne odotushuoneeseen :eek:
 
Mä myös Espoossa...
Ja luulen et tuo neuvolalääkärin pissanäyte tarkoittaa ihan vaan sitä näytettä josta jatkossa joka kerta itse tsekataan ettei oo protskuja tai sokeria pissassa, mut en tietenkään varma voi olla..
Outoa kyllä et et saanut niitä purkkeja mukaan, itse tiedän nää hus-alueen käytännöt ihan työnki puolesta ja yleensä kyl toimitaan tällä tavalla, mut oisko sillä terkkarilla ollu joku eri ajatus siinä sit :-)
 
Mä annoin pissanäytteen ihan labraan ekan neuvolakäynnin jälkeen, tsekkasivat siitä viljelyt ja jotain. Neuvolakäynneillä sit katotaan ne sokerit ja protskut aina.
Näin siis keskellä Suomea.
 
Mä sain neuvolasta pissapurkit mukaan ja vien tälläviikolla. Eka verikoe sit otetaan samalla kun on nt-ultra.
 
Joo Tazzy, just noin täälläkin :-)
Sen pissanäytteen tosiaan vein labraan samalla kun kävin verinäytteillä, mut ois sen saanut viedä toki jo aiemminkin jos ois halunnu tai ois ollu vti-oireita tms.
 
Mut kyllä nää käytännöt toki alueittain näyttää vaihtelevan jonkin verran :-)
 
Outoa että espoosta löytyy monia eri käytäntöjä. Tai sitten mun neuvolatäti vaan unohti ne purkit..

Vaikka kuinka yrittää muistella miten ekassa raskaudessa toimittiin niin ei vaan muista. Noita lääkärissä ja neuvolassa juoksemisia on niin paljon että menee sekaisin mitä tehtiin missäkin vaiheessa
 
Ultrassa kaikki hyvin. :) Edellisessä raskaudessa saatiin tässä kohtaa huonoja uutisia, niin siksi jännitti niin pajon. Ultraaja oli tosi kiva ja selitti perusteellisesti heti alussa mitä tekee ja tutkii.
 
Onnittelut Twist hyvistä ultra kuulumisista :)


Itellä perjantaina ultra ja mä jännitän jo nyt...
 
Mä kävin pari viikkoa sitten labrassa verikokeissa ja samalla otettiin virtsanäyte (väh tunti pissaamatta). Sit sain ekalla neuvolakäynnillä ne putket mukaan, jotka vien labraan samalla kun meen sokerirasitukseen vko 12-16 välisenä aikana. Et erilaisia käytäntöjä vissiin löytyy. :)
Vielä viikko nt-ultraan, jännittää ihan pirusti. Tosi vähäoireinen alkuraskaus ollut ja nyt pari viikkoa voinut todella hyvin, niin pieni epäusko et voiko kaikki olla pienellä hyvin. Tää ultra tosiaan ensimmäinen konkreettinen ja itse nähtävä asia testin plussan jälkeen. Mut viikko menee onneks äkkiä ja viimestään torstaina tulee 12 viikko täyteen. :Heartred
 
Takaisin
Top