Nivelkivut

Hipsiäinen

Oman äänensä löytänyt
Osaakos joku kertoa kuuluuko itse raskauteen ja sen loppuvaiheeseen mielettömät nivelkivut?

Aina ollut yliliikkuvat nivelet itsellä. Nyt raskausaikana jo marraskuusta lonkat todella kipeät, mutta sen yhdistin juurikin tuohon nivelten löysyyteen. Nyt sitten alkanut myös sormet ja ranteet kipuilemaan. Viime yönäkään en varmaan kertaakaan tuntia nukkunut putkeen kun säryt sormissa niin kamalat. Päivällä taas huomattavasti lievemmät. Eli voiko liittyä raskauteen vai pitäisikö alkaa huolestua, että mistä on kyse?
 
Täällä kans! Eka aloitti kipuilun öisin sormien keskimmäiset nivelet, nyt kipu kaikissa sormien nivelissä, ja jopa varpaissa. Neuvolan täti puhui rannekanavaoireyhtymästä....mikä lie. Mulla tutkittu työn puolesta noi kyseiset kanavat useasti ja niissä ei mitään eli turvotuksen piikkiin laitan tuon nivelkivun. Päivisin olen kans tosiaan oireeton joten silläkin....nesteet kun liikkuu samalla kun itse liikkuu, joten yöllinen lepo saa nesteet kertymään niveliin. Ite en siis oireesta ole kovinkaan huolestunut!
 
Joo, tuo rannekanavaoireyhtymä sopii sinänsä oireisiin, mutta mulla leikattiin molemmista ranteista se vuosi sitten niin siihen en nyt usko. Eikä kyllä sullakaan ainakaan noita varpaiden kipuiluja selitä :)
Ehkäpä sitten tosiaan on tuota nesteen kertymistä, meinaan nyt on viimesen kolme viikkoo joka viikko painonnousu kilon luokkaa ja silkkaa turvotusta siis. Nilkatkin on kohta yhtä paksut ku pohkeet..
 
mulla turvotus väheni tossa joulun jälkeen, ainoa mistä turvotuksen huomaan on nimetön ja kihlasormus. Eli kun sormus ei illalla hievahdakkaan niin yöstä tulee tuskanen kipeiden nivelien kans. Eli oireet on mulla ihan selkeästi toisistaan riippuvaisia, mutta siis ikävän kipeät ovat öisin.
 
Mulla on kans jotenkin kummalisen paikallista, elikkä oikean käden keskisormen nivel ja oikean käden ranne on kipeitä. :D Turvotusta se kai on. Mulla kans joskus joulun aikoihin turvotus väheni huomattavasti, nyt alkanu taas turvottaa.
 
Mä olen ymmärtänyt, että nivelkivut liittyisi raskauteen ja erityisesti tähän loppuvaiheeseen. Ite oon kärsinyt erityisesti sormien ja ranteiden, mutta myös nilkkojen ja varpaiden kipuilusta kaikissa raskauksissa, nyt tässä kolmannessa erityisesti myös lantion alueen ja lonkkien kipuilusta. Lantion alue ja lonkat johtuu siitä, että nivelsiteet on ko. alueella jo sen verran pehmentyneet ja löystyneet, että on jo vähän liikaakin, ja siksi kipuilee, ja erityisesti loppuraskaudessa ne samat hormonit, jotka saa lantion alueen nivelsiteet ja liitokset pehmenemään (jotta vauva mahtuu syntymään), alkaa vaikuttaa myös muihin niveliin. Näin mulle on selitetty, ja tosiaan toi aineenvaihdunnan hidastuminen yöksi pahentaa oireita.
 
Takaisin
Top