Niukat kuukautiset ja raskauden yrittäminen

samanda

Silmät suurina ihmettelijä
Sain toukokuussa keskenmenon, jonka jälkeen kuukautiskierto palautui muuten normaaliksi, mutta vuoto on todella niukkaa. Kuukautiset kestävät vain kaksi päivää ja vuoto on rusehtavaa tuhrua, jonka huomaa vain pyyhkiessä.

Kävin tämän takia terveyskeskuslääkärillä, mutta hänen mielestään tämä on normaalia eikä vaikuta raskauden mahdollisuuteen. Itse pohdin sitä, ovuloinko tai jääkö kohdun limakalvo liian ohueksi uutta raskautta ajatellen.

Onko teillä niukka kuukautisvuoto vaikuttanut raskaaksi tulemiseen? Voisinko saada tähän jotain apua käymällä yksityisellä lääkärillä?
 
Olen miettinyt samaa. Mulla on kans parin päivän kevyet menkat. Sehän kertoo keltarauhashormonin vajavaisuudesta kaiketi? Sehän sen kohdun limakalvon muodostaa ja paksuntaa valmiiksi munasolulle. Tästä nyt ei ollut apua sun kysymykseen :sad001
 
Arvelen, että estrogeeni kasvattaa limakalvoa ovulaation alla optimaaliseksi paksuudeltaan. Ainakin tällaista lääktiystä käytetään lapsettomuuhoidoissa kierron kasvattamiseen. MInäkin pitäisin hiukan huolestuttavana merkkinä, jos vuotoa on hyvin niukalti ja pari päivää. Jos mitään kiertohäiriöitä ei ole lääkärit eivät yleensä korvaansa lotkauta ennenkuin on 12 kuukautta turhaan yrittänyt raskautta,.Jos on yli kolmenkymmenen, niin sitten mahdollisesti huomioivat nopeammin. Yksityisellä onneksi voi saada kierron kartoitusta, kun kaivaa kuvettaan.
 
Mulla oli keskenmenon jälkeen tehdyn kaavinnan jälkeen ilmestynyt kohtuun kiinnike keskelle. Se haittasi normaalia kohdun limakalvon kasvua, mistä johtui niukat menkat. Eka gyne ei epäillyt mitään vikaa, ehdotti vaan odottelemaan vielä vaikka takana oli jo neljät oudot menkat. Kuitenkin itse tiesin että menkat ei oo normaalit verrattuna aiempaan, ja menin toiselle gynelle, joka mittasi limakalvon paksuuden, joka olikin tosi ohut. Lääkäri sanoi, että noin ohuella limakalvolla ei tule raskaus onnistumaan . Yritettiin yks kk estrogeenillä paksuntaa, mutta ei vaikutusta. Sit kokeiltiin tutkia lisää, munatorvien aukiolotutkimuksella jossa siis kohtuun laitetaan keittosuolaa ja sitten ultrataan, saatiin selville, että kohdun rakenteessa on häikkää, nähtiin siinä että keskellä on kiinnike, kohtu ikään kuin ummessa keskeltö. Vaati hysteroskopian eli tähystysoperaation, että se kiinnike saatiin avattua.Sen jälkeen on tuntunut jo ihan erilaiselta menkat.
 
Takaisin
Top