niskaturvotus

Kyfi7032740

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka! Kävin np-ultrassa, ja kaikki muuten täysin kunnossa sekä iloinen veijari, mutta turvotus oli 3.4.. menen nyt verikokeisiin ja tuloksia saa ootella sen 2vk, tulen varmaan hulluksi. Onko kellään samanlaisia kokemuksia, hyvät ja huonot kokemukset käy!
 
Meillä ei niskaturvotus ollut ongelma. Se oli ihan normaali (alle 1mm np-ultrassa). Nyt vaan rakenneultrassa löytyi pieniä "vikoja" viikon lyhyempi reisiluu ja lievästi laajentuneet munuaisaltaat, jotka kuulemma voi jossain tilanteissa tarkoittaa jotain hälyttävää. Yhdistettynä meidän np-ultrassa olleeseen seulaan, riski kohoaa lähinnä downin suhteen, niin tarjosivat meille lisätutkimuksia, jos halutaan. No, eihän siitä voinut kieltäytyä kun sitten se jäisi vaan vaivaamaan. Huomenna sitten nipt-verikokeeseen. Ihan kauhea olo ja myöskin sellanen olo, että tulenko hulluksi ennen vastausta. SItten on se kauhea mitä jos olo. Aborttia en lähtökohtaisesti halua etenkään kun raskaus nyt jo näin pitkällä (yli puolivälin), mutta toisaalta elämä vammaisen lapsen kanssa tuntuu tällä hetkellä myös vaikealta ajatukselta. No, viikon päästä saatan olla jo viisaampi tässä asiassa ja todennäköisyydet ovat onneksi meidän puolella, mutta silti on aina se ns. käänteisen lottovoiton mahdollisuus.

Voimia sullekin kyfi piinaavaan tulosten odotukseen!
 
Minulla ei ole kokemusta, mutta ystäväni sai kuulla NT-ultrassa, että niskaturvotus oli 5. Sairaan lapsen todennäköisyydeksi heille kerrottiin 50 %, mutta NIPTissä saivat tiedon, ettei lapsella ole tutkittuja kromosomivirheitä. Huonoillakin prosenteilla voi siis tulla tulos, että kaikki onkin kunnossa.

Tsemppiä tulosten odotukseen, ja hakekaa sairauslomaa, jos tuntuu, ettei jaksa käydä töissä. Tällainen tilanne stressaa, ja sairausloma on yleensä tarpeen.
 
menen nyt verikokeisiin ja tuloksia saa ootella sen 2vk, tulen varmaan hulluksi. Onko kellään samanlaisia kokemuksia, hyvät ja huonot kokemukset käy!

Onko tuloksia vielä tullut. Itse täällä piinailen edelleen.. sanoivat, että tulokset tulevat tällä viikolla tod.näk. keskiviikkoon mennessä ja soittavat sitten vastauksen. Ei tullut tänään vielä puhelua.

On tää kyllä stressaavaa, vaikka olen yrittänyt keskittyä muihin asioihin. Tuntuu, että on jotenkin ilo ja fiilis tästä raskaudesta jossain tauolla tällä hetkellä. Ei oikein uskalla ajatella ja haaveilla mitään tulevaisuuteen.
 
Tulin nyt vielä kertomaan, että meidän nipt-testin tulos oli normaali eli sen mukaan ei olis vammaista lasta tulossa. Kyllä vierähti kivi sydämeltä, vaikka eihän tuo kaikkea kerro, mutta ainakin nyt nuo poikkeamat on poissuljettu mitä nipt-testin testaa. Pikkusen tietty vieläkin mietin mistä vauvan pieni koko johtuu, mutta heitot ei onneksi oo isoja ja eihän kaikki muutenkaan oo yhtä isoja...

Uskalsin jo tänään ostaa pari pikkuista vaatettakin vauvalle, kun kuultiin sukupuoli samalla.
 
Tulin nyt vielä kertomaan, että meidän nipt-testin tulos oli normaali eli sen mukaan ei olis vammaista lasta tulossa. Kyllä vierähti kivi sydämeltä, vaikka eihän tuo kaikkea kerro, mutta ainakin nyt nuo poikkeamat on poissuljettu mitä nipt-testin testaa. Pikkusen tietty vieläkin mietin mistä vauvan pieni koko johtuu, mutta heitot ei onneksi oo isoja ja eihän kaikki muutenkaan oo yhtä isoja...

Uskalsin jo tänään ostaa pari pikkuista vaatettakin vauvalle, kun kuultiin sukupuoli samalla.


Nuo ultrien kokoarviot ovat usein vain suuntaa antavia Yksikin mitta heittää millillä ja kokoarviot heittävät pahasti metsään. Meillä kolme viikkoa ennen synnytystä piti olla ainakin 3,7 kg lapsi tulossa, mutta tasan kolmen viikon kuluttua syntyikin 3-kiloinen vauva. Sulla varmaan seurataan useammin vauvaa ultrissa?tieteellisesti mittauksia tulisi ottaa aina ainakin kymmenen yhdellä kertaa ja niiden keskiarvosta laskea mitat. Jos yksi mitta vain on otettu, on virheen mahdollisuus suuri.
 
Itsellä hieman ikävämpi niskaturvotus ulltra kokemus ja päättyminen.Np-ultrassa oli 11mm niskaturvotusta ja sikiöseulantakeskus ultrasi saman 11mm otettiin verikokeita ja kun viikkoja oli tarpeeksi otettiin istukkanäyte.Istukkanäytteen tulos oli että tyttö tulossa ja turnerin oireyhtymä.Rakennuultra tapahtui myös sikiöseulantakeskuksessa ja joka toinen viikko oli ultra käynteja seurattiin turvotusta oli siis mahdollista että turvotua laskee ennen ru ultraa.Rakenneultrassa sama tilanne ei ollut laskenut nyt turvotusta oli ympärikehoa ja vaikea 100%luotettavaa ru ultraa tehdä.Seuraavana päivänä menin magneettikuvaukseen ja tulos siitä kaikki rakenteet kunnossa ja sydänlääkärille seuraavaksi ultraan.Tulos sydänlääkärin ultrassa se toinen kammio ei supistu eikä pumppaa kunnolla ja vuotaa verta pois muualle elimistöön.Lapsivettäkin niukasti.Ennuste synnytys tulee tapahtumaan ennen LA aikaan ja epätodennäköistä että vauva jaksaa edes olla vatsassa ja elossa 4vk pitempään.2vk meni oli taas seuranta ultra.Seurantaultrassa kerrottiin ettei vauvalla ole sydänääniä enää ja synnytys käynnistetään ja varataan seuraavalle päivälle aika.Synnytys käynnistyi yöllä ja synnärillä olin klo 6:15 ja tyttäremme syntyi 6.1.2017 klo 7:15 1000g pitkä.Ei siis tarvittu käynnistykseen meno aikaa käynnistyi jo lääkkeiden avulla mitä sain jo edellisenä päivänä.Lääke mitä sain auttaa kohdunkaulan pehmenemiseen ja supistuksien tulemiseen.
 
Nuo ultrien kokoarviot ovat usein vain suuntaa antavia Yksikin mitta heittää millillä ja kokoarviot heittävät pahasti metsään. Meillä kolme viikkoa ennen synnytystä piti olla ainakin 3,7 kg lapsi tulossa, mutta tasan kolmen viikon kuluttua syntyikin 3-kiloinen vauva. Sulla varmaan seurataan useammin vauvaa ultrissa?tieteellisesti mittauksia tulisi ottaa aina ainakin kymmenen yhdellä kertaa ja niiden keskiarvosta laskea mitat. Jos yksi mitta vain on otettu, on virheen mahdollisuus suuri.

Joo mulla on radi, niin sen tiimoilta käyn joka tapauksessa useemmin ultrissa. Seuraavan kerran parin viikon päästä.

Hurja tarina sulla Heitsu1996! Olen pahoillani, että menetitte lapsenne. :Heartred
 
Joo mulla on radi, niin sen tiimoilta käyn joka tapauksessa useemmin ultrissa. Seuraavan kerran parin viikon päästä.

Hurja tarina sulla Heitsu1996! Olen pahoillani, että menetitte lapsenne. :Heartred
Kiitos,kaiken lisäksi raskaus sai alun hoidoista niin sekin toi surua että miksi juuri me.
 
Heitsu, joo voin ymmärtää tuon, kun itsekin vain lapsettomuushoitojen avulla raskautunut. Niin monta kuormitusta samaan syssyyn. Itsekin sitä mietti, että kun kerran raskaaksi tuleminen ei onnistu kuin hoitojen kautta ja sitten vielä jos joutuu tyyliin harkitsemaan keskeytystä, niin tosi vaikea tilanne. Meillä nyt onneksi säästyttiin loppupeleissä tältä. Mulle vielä viimeisimmässä hoidossa tyrkyttivät yksityisellä pgs:ää missä tutkitaan ennen alkion siirtoa alkioiden kromosomit. En siitä ollut silloin kovin innoissani, vaikutti lähinnä rahastukselta ja koska meillä on alkioita aiemmista hoidoista tullut vain 1-2 siirtokelpoista per ivf/icsi-kierros, niin olisi siinäkin mielessä ollut vähän huono ajatus plus että sitten olis tuoresiirto jäänyt tekemättä. Mutta nyt tästä säikähdyksestä kyllä tuli sellainen ajatus, että jos vielä hoitoihin palataan, niin voisi kyllä pyytää tekemään tuon pgs:n meidän pakkasalkioille. Jotenkin vaan miettii, että kuinka suuri "oikeus" ihmisen on itse valita tämmöisiä juttuja...
 
Heitsu, joo voin ymmärtää tuon, kun itsekin vain lapsettomuushoitojen avulla raskautunut. Niin monta kuormitusta samaan syssyyn. Itsekin sitä mietti, että kun kerran raskaaksi tuleminen ei onnistu kuin hoitojen kautta ja sitten vielä jos joutuu tyyliin harkitsemaan keskeytystä, niin tosi vaikea tilanne. Meillä nyt onneksi säästyttiin loppupeleissä tältä. Mulle vielä viimeisimmässä hoidossa tyrkyttivät yksityisellä pgs:ää missä tutkitaan ennen alkion siirtoa alkioiden kromosomit. En siitä ollut silloin kovin innoissani, vaikutti lähinnä rahastukselta ja koska meillä on alkioita aiemmista hoidoista tullut vain 1-2 siirtokelpoista per ivf/icsi-kierros, niin olisi siinäkin mielessä ollut vähän huono ajatus plus että sitten olis tuoresiirto jäänyt tekemättä. Mutta nyt tästä säikähdyksestä kyllä tuli sellainen ajatus, että jos vielä hoitoihin palataan, niin voisi kyllä pyytää tekemään tuon pgs:n meidän pakkasalkioille. Jotenkin vaan miettii, että kuinka suuri "oikeus" ihmisen on itse valita tämmöisiä juttuja...
Kiitos tsempeistä.Meillä oli päätös että oltaisiin jatkettu raskautta ja pidetty lapsi vaikka hänellä oli turner.Turner ei ole kehutysvamma voi olla kytkyssairauksia, max 150cm kasvaa ja lapsettomuutta.Meillä pitäisi alkaa IVF hoidot tässä lyhyellä kaavalla heti kun kierto lähtisi uudestaan nyt menossa 28kp.
 
Minä olen seuraavassa hoitokierrossa ottamassa tuon alkion kromosomien tutkimisen ja alkio valitaan sitten sen perusteella, että kromosomit ovat terveet. En halua aiheuttaa lapselle sellaista kärsimystä, että hän syntyisi sairaana ja kuolee jo lapsena, ihan vain sen takia, että juuri se munasoluni sattui olemaan sekundaa ja jätin käymättä tutkimuksessa. Mieluummin sitten lapsiluku jää tähän kuin että aiheuttaisin seuraavalle lapselle kärsimyksiä ja ennenaikaisen kuoleman. Jos lapsi kuitenkin vammautuu sellaisen asian takia, jota ei pysty estämään, niin sellainen vamma sitten tulee ja sen kanssa eletään parhainta mahdollista elämää mutta ainakin olen tehnyt kaikkeni sen hyväksi, että lapsi olisi syntyessään terve. Lääkärin mukaan ilman tutkimusta minulla on yli 89 % todennäköisyys sille, että lapsen kromosomeissa on vikaa.
 
Kiitos tsempeistä.Meillä oli päätös että oltaisiin jatkettu raskautta ja pidetty lapsi vaikka hänellä oli turner.Turner ei ole kehutysvamma voi olla kytkyssairauksia, max 150cm kasvaa ja lapsettomuutta.Meillä pitäisi alkaa IVF hoidot tässä lyhyellä kaavalla heti kun kierto lähtisi uudestaan nyt menossa 28kp.

Mäkin olin kyllä työstänyt mielessäni jo sitä asiaa, että vaikka olisi vammainen lapsi tulossa, niin hänet otettaisiin vastaan, vaikka rankka ajatus jo sinänsä. Oli kuitenkin jo nähnyt sen lapsen elävänä vipeltävän tuolla kohdussa, raskaus oli jo puolivälissä ja kun ei isompia elämää haittaavia rakennevikoja kuitenkaan ollut nähtävissä jne.. Jotenkin jo mun elämänkatsomuksen takia olis ollut vaikea ajatella mitään muuta, mutta tiiän, että nää asiat ei oo aina yksiselitteisiä.

Toivottavasti teidän ivf-kierros onnistuisi nyt parhaalla mahdollisella tavalla! Se on aina niin jännittävää ja stressavaa aikaa noiden hoitojen kanssa.



Tosi hieno kuulla Kyfi, että teilläkin kromosomit näyttivät olevan tältä osin kunnossa. :)
 
Mäkin olin kyllä työstänyt mielessäni jo sitä asiaa, että vaikka olisi vammainen lapsi tulossa, niin hänet otettaisiin vastaan, vaikka rankka ajatus jo sinänsä. Oli kuitenkin jo nähnyt sen lapsen elävänä vipeltävän tuolla kohdussa, raskaus oli jo puolivälissä ja kun ei isompia elämää haittaavia rakennevikoja kuitenkaan ollut nähtävissä jne.. Jotenkin jo mun elämänkatsomuksen takia olis ollut vaikea ajatella mitään muuta, mutta tiiän, että nää asiat ei oo aina yksiselitteisiä.

Toivottavasti teidän ivf-kierros onnistuisi nyt parhaalla mahdollisella tavalla! Se on aina niin jännittävää ja stressavaa aikaa noiden hoitojen kanssa.



Tosi hieno kuulla Kyfi, että teilläkin kromosomit näyttivät olevan tältä osin kunnossa. :)
Kiitos tsempeistä ja toivotaan nyt vaan parasta :)
 
Takaisin
Top