Niskapoimu-ultra

Kisulin, ikävä kuulla turvotuksesta mutta on tosiaan vielä iso mahdollisuus että vauva on terve. Hyvä että jatkotutkimuksiin pääsee nopeasti, tsemppiä odotteluun!
 
Turvotusta saatiin kahdella mittauksella eka 4.3mm ja sitten 5.2mm ja pää-perämitta 58.5mm.

Voimia, tiedän tasan tarkkaan, miltä tuntuu! Oliko turvotusta muualla? Löytyikö sikiön nenäluu?

Kannattaa muistaa että tuo riskiluku on prosenteiksi käännettynä on kuitenkin huomattavasti positiivisemman kuuloinen eli riski poikkeamaan on jotain 6,7 prosentin luokkaa. Ja siis ei poikkeamaan yli 90 prosenttia (14/15).

Tsemppiä!
 
Voimia, tiedän tasan tarkkaan, miltä tuntuu! Oliko turvotusta muualla? Löytyikö sikiön nenäluu?

Kannattaa muistaa että tuo riskiluku on prosenteiksi käännettynä on kuitenkin huomattavasti positiivisemman kuuloinen eli riski poikkeamaan on jotain 6,7 prosentin luokkaa. Ja siis ei poikkeamaan yli 90 prosenttia (14/15).

Tsemppiä!


Joo kyllä se ultraaja puhu nähneensä nenäluun, monta kertaa mainitsi siitä. Vaikkakin silti jäi vähän epävarma olo vielä. Ja toikin on totta että prosenrit kuitenkin Loppujen lopuks isot olla terve, vaikka sitä pelkääkin aina pahinta.

//Niin ja ei ainakaan sanonut että turvotusta olis muualla ollut, ite en oikeen osannu sen tarkemmin kattoa miltä näyttää
 
Nyt uä vihdoin takana täälläkin. Tekniikka on melkoista, kun tuollaisen reippaasti alle 10 senttisen kaverin saa näkymään vastasyntyneen kokoisena telkkariruudulla :love7. Näkyi kaikki 10 sormea... :)
 
Joo kyllä se ultraaja puhu nähneensä nenäluun, monta kertaa mainitsi siitä. Vaikkakin silti jäi vähän epävarma olo vielä. Ja toikin on totta että prosenrit kuitenkin Loppujen lopuks isot olla terve, vaikka sitä pelkääkin aina pahinta.

//Niin ja ei ainakaan sanonut että turvotusta olis muualla ollut, ite en oikeen osannu sen tarkemmin kattoa miltä näyttää

Näähän kuulostaa hyviltä uutisilta, joista saat lisää toivoa. Meidän nt- ja sittemmin keskenmennyt tapaus oli jo näillä viikoilla kauttaaltaan turvonnut siten, että sen näki kyllä ihan itsekin. Ja ultraaja myös kertoi asian. Eli hyvä on, jos ei ollut turvotusta muualla! :) Pääsette hyvään hoitoon jatkotutkimuksissa ja saatte varmasti asiantuntevaa apua.
 
En ole tänne vielä kirjoitellutkaan... Meillä eka np-ultra viime tiistaina 12+3. Eloisa kaveri näkyi viuhtomassa ja sydäntäkin kuunneltiin, syke n 150. Mitat vastasi viikkoja. Mutta, niskaturvotus 3,9 mikä huolettaa kovin. Nipt otettiin saman tien ja ensi perjantaihin mennessä tulokset. Peukut pystyyn että kaikki on hyvin!
 
Tsemppiä ja peukut pystyssä teillä, joilla niskaturvotusta löytyi :Heartred
Millä aikataululla te muut olette saaneet tietoa seulonnoista (riskiluvut yms)? Omakannasta en löydä mitään riskilukuja, jotain veri-ja pissakokeiden tuloksia kyllä. Eikä kirjeitse tietoa ole saapunut. Labroista nyt yli 2 vko ja ultrasta reilu viikko. Postissa tuli jo kutsu rakenneultraan. Varmaan pitää soitella neuvolaan ja kysellä tarkemmin, vähän pelkään että onko se neuvolan kesäharjoittelija osannut tilata oikeat labrat...
 
Tsemppiä ja peukut pystyssä teillä, joilla niskaturvotusta löytyi :Heartred
Millä aikataululla te muut olette saaneet tietoa seulonnoista (riskiluvut yms)? Omakannasta en löydä mitään riskilukuja, jotain veri-ja pissakokeiden tuloksia kyllä. Eikä kirjeitse tietoa ole saapunut. Labroista nyt yli 2 vko ja ultrasta reilu viikko. Postissa tuli jo kutsu rakenneultraan. Varmaan pitää soitella neuvolaan ja kysellä tarkemmin, vähän pelkään että onko se neuvolan kesäharjoittelija osannut tilata oikeat labrat...

Mulla tuli riskiluvut ultrapäivänä omakantaan, postissa ei ole tullut vieläkään, vaikka ultrasta on viikko. Sanoivat, että soitto tulee parissa päivässä, jos jää seuloissa kiinni. Mulla ovat kannassa laboratoriotulosten yhteydessä, eli näkyy samassa kuin ne hiv- jne. testien tulokset.

Rakenneultra varattiin ultrassa.

13+6
 
Mulla on muistikuva, että neuvolassa olis kysytty, miten haluan ne tulokset, ja oon ehkä sanonut että kirjeitse. Omakannassa mulla näkyy kyllä verikokeita, mutta ei mitään tuollaisia suhdelukuja, vain testejä joissa on jotkut viitearvot. Siksi jäinkin miettimään että onko niitä edes tilattu (vaikka sanoin kyllä, että haluan seulonnat). Minkähän nimiset ne testit pitäisi olla, jossa down yms?

Edellisessä raskaudessa ei tainnut tulla muuta tietoa kuin kirje, jossa sanottiin että se ja se riski on alle prosentin (tai promillen), en muista saaneeni silloin tietää mitään tarkempia lukuja.
 
Mulla ei näkynyt kannassa mitkään tulokset o_O Downin syndrooman riskin toteamisesta tuli vain kirje kotiin, että tulos on normaali. Neuvolassa sitten kertoi kaikki muut.
Näköjään aika suuria eroja näissäkin paikkakunnittain. Itse tuudittauduin siihen, että kaikki on kunnossa kun soittoa ei kuulunut :hilarious:
 
Mulla on muistikuva, että neuvolassa olis kysytty, miten haluan ne tulokset, ja oon ehkä sanonut että kirjeitse. Omakannassa mulla näkyy kyllä verikokeita, mutta ei mitään tuollaisia suhdelukuja, vain testejä joissa on jotkut viitearvot. Siksi jäinkin miettimään että onko niitä edes tilattu (vaikka sanoin kyllä, että haluan seulonnat). Minkähän nimiset ne testit pitäisi olla, jossa down yms?

Edellisessä raskaudessa ei tainnut tulla muuta tietoa kuin kirje, jossa sanottiin että se ja se riski on alle prosentin (tai promillen), en muista saaneeni silloin tietää mitään tarkempia lukuja.

Mulla ne on S-hcg-B-V ja S-PAPPA ja lisäksi seuraava teksti:

S -hCG-B-V ja S -PAPPA tutkimuksilla ei ole viitearvoja.Niiden tuloksia voi käyttää ainoastaan osatutkimuksinasikiön trisomiariskiluvun laskennassa (S -Tr1Seul).Riskiluku lasketaan, kun kaikki tarvittavat tiedot ovat käytettävissä.

Ja tuohon kohtaan sitten tuli ultran jälkeen riskiluvut
 
Meillä ei näy kannassa mitää labratuloksia, ei näitä raskausjuttuja eikä muitakaa.. Mut me saatiin riskiluvut ultran yhteydessä.
 
Mulla tuli osa labran tuloksista (seulat) näkyviin omakantaan vasta sitten, kun labrakokeista oli tasan kuukausi ja niskapoimu-ultra oli tehty. Tämä käytäntö on joissakin paikoissa kai siksi, ettei turhaan katsele lukuja kannasta ja huolestu niistä, kun lopullisen riskin pystyy laskemaan vasta suhteutettuna siihen ultran tulokseen. Itsekin pohdin, että onko koko seulaa muistettu laittaa verikokeisiin, mutta kaikki oli kyllä hoidossa.
 
Tarkistin neuvolasta ja multa ei tosiaan oltu otettu ollenkaan noita seulatestejä. Vaan perus verikokeet. Ihan selkeästi neuvolassa kyllä sanoin, että haluan osallistua seulontoihin. Nyt on jo liian myöhäistä (13+5) mutta parin viikon päästä voin mennä keskiraskauden seulaan. Näköjään tässä pitää olla itse tarkkana kun kohdalle osunut useampia kesäharjoittelijoita.
 
Tarkistin neuvolasta ja multa ei tosiaan oltu otettu ollenkaan noita seulatestejä. Vaan perus verikokeet. Ihan selkeästi neuvolassa kyllä sanoin, että haluan osallistua seulontoihin. Nyt on jo liian myöhäistä (13+5) mutta parin viikon päästä voin mennä keskiraskauden seulaan. Näköjään tässä pitää olla itse tarkkana kun kohdalle osunut useampia kesäharjoittelijoita.

No voi jee. Tuohan on itseasiassa aika paha moka neuvolalta JOS sattuisi niin (lähdetään toki siitä ettei) että sikiöllä olisi joku poikkeama jonka vuoksi haluaisitte keskeyttää raskauden. Sehän on vähän eri asia rv12 kuin myöhemmin.
 
No voi jee. Tuohan on itseasiassa aika paha moka neuvolalta JOS sattuisi niin (lähdetään toki siitä ettei) että sikiöllä olisi joku poikkeama jonka vuoksi haluaisitte keskeyttää raskauden. Sehän on vähän eri asia rv12 kuin myöhemmin.

Kieltämättä aika paha moka. Varsinkin kun olen muutenkin vähän erityisseurannassa. Täytyyhän ihmisten päästä harjoitteluun mutta kun toisten terveydestä kyse, olisi hyvä että olisi joku kokeneempi kollega paikalla, kunnes voidaan luottaa, että aloittelija varmasti osaa asiat.

niskaturvotus oli vain 1,2mm, joten sikäli luottavaisin mielin. Parempi olisi tietenkin saada tietää mahdollisimman aikaisin jos jotain vialla.
 
Meillä oli tänään nyt ultra tosiaan taas. Niskaturvotus oli pienempi tällä kertaa. 2.5-3.5mm, ja 3.5mm kohdalla epäili että oli jopa liikaa kun huono asento sikiöllä. Eli eipä Ainakaan se ollut huonontunu. :) Lääkäri sitten totesi, että jos nyt laskisi uudestaan ne down riskit yms niin olisihan ne reilusti pienemmät suhdeluvut. Rakenteessa muuten kaikki hyvin, mutta napasuonia oli vain kaksi kun pitäis olla kolme, mutta ilmeisesti se on ihan yleistä terveilläkin lapsilla. Perjantaina sitten saadaan tietää trisomia tulokset ja sukupuoli halutessa, mutta nyt vähän paremmin mielin jaksan sinne odotella kun kuitenkin lääkäri kertoi että on mahdollista että terve lapsi olisi tulossa. :happy:
 
Kieltämättä aika paha moka. Varsinkin kun olen muutenkin vähän erityisseurannassa. Täytyyhän ihmisten päästä harjoitteluun mutta kun toisten terveydestä kyse, olisi hyvä että olisi joku kokeneempi kollega paikalla, kunnes voidaan luottaa, että aloittelija varmasti osaa asiat.

niskaturvotus oli vain 1,2mm, joten sikäli luottavaisin mielin. Parempi olisi tietenkin saada tietää mahdollisimman aikaisin jos jotain vialla.

On kyllä mokattu tossa :sad001 Ei hitsi. Onneksi turvotusluku oli normaali, koska sillä on suuri merkitys lopputuloksessa. Uskon, että luottavaisin mielin voit olla.
 
Takaisin
Top