NIPT

Lenu

Jostain jotain jo tietävä
Syysmammat 2017
Onko kukaan käynyt Nipt-tutkimuksessa tai onko menossa?

Nt-ultrassa täällä näytti olevan kaikki hyvin, mutta verikoetuloksia ei vielä ole saatu. Mietin vain, kun onhan se tarkempi tutkimus ja vaikka kallis niin voisin sen maksaa. Tuntuu vaan, että kaikkien mielestä on jotenkin ylireagointia tehdä se.
 
Minä ottaisin kaikki mahdolliset "ilmaiset" ja rahalla ostettavat. Tiedän yhden down-tapauksen, joka ei näkynyt missään perustutkimuksessa. Se pelottaa suoraan sanottuna ☹
 
Ymmärsin, että tuo tutkimus maksaa lähemmäs tonnin? Minä en ole menossa.
 
Itse kaikki ilmaiset kyllä tutkitutan, mutta en minäkään mitään tonneja maksa! Vaikka olisikin rahaa..onneks ei ole tuollaisia extroja... :wink
 
715€ omavastuu, KELA ei korvaa mitään. Tuo oli siis halvin hinta, mitä löysin. Osalla klinikoilla hinta nousi yli tonniin, jolloin mukana oli myös ultra.
 
Muakin pelottaa, toisaalta tiedän, ettei riskit ole kovin suuret, mutta toisaalta taas... ei tosiaan ole ilmaista, mutta saataisiin kyllä maksettua.
 
En ole kuullutkaan tuollaisesta, mutta en kyllä menisi. Mitä sitten jos syntyisi down lapsi ja ei tiedä sitä etukäteen? Turha kai sellaista on pelätä mihin ei itse voi vaikuttaa, vai olisiko down "tuomio" sitten keskeytyksen paikka vai häh?
Enkä siis ketään tai kenenkään ajatuksia tuomitse mutta mietteitä vaan :)
 
7aimen No downissa on mahdollisuus parhaimmillaan elää onnellinen ja tuskatonkin elämä mutta esimerkiksi trisomiat 13 ja 18 aiheuttavat sen verran pahoja vammoja, että oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että keskeyttäisin. Nämä ovat luonnollisesti kaikkien omia valintoja enkä kenenkään valintoja tuomitse.

Niptin osoittaessa jotakin kromosomihäiriötä, tilanne tarkastataan vielä istukkanäytteellä.
 
Miten tämä testi sitten tehdään? En tosiaan ole ikinä kuullut koko testitä, onko tämä eri kuin se mikä tehdään jos seulonnoissa löytyy jotain poikkeavaa?
 
Tuo nipt tehdään äidin verikokeesta, sillä äidin veressä on aina vähän myös sikiön dna:ta tai jotain sinne päin. Siinä saadaan kuitenkin selville melko luotettavasti sikiön kromosomisto ilman keskenmenoriskiä.
 
Jos ilmaiseksi saisi kyseisen tutkimuksen niin menisin mutta en muuten. Itse osallistuin verikokeilla tämän tutkimuksen kehittämiseen, eli kun oli ne normaalit raskaudenajan verikokeet niin otettiin yks tai kaksi putkea verta myös tuohon nipt-juttuun. Lisäksi lappu täytettiin mukaan.
 
Tulen huutelemaan tänne lokakuisista, koska aihe koskettaa minua. Olen itse menossa joko istukkabiopsiaan tai NIPTiin. Näiden välillä valitsen minulle sopivamman. Hyvin todennäköisesti päädyn NIPTiin, koska se ei ole kajoava tutkimus ja näin ollen siinä ei ole noin 1,5% keskenmenoriskiä, kuten istukkabiopsiassa on. Tosin NIPT ei ole yhtä tarkka kun biopsia.
Minulle tehtiin biopsia viime raskaudessa, jossa löydettiin kaksi erillistä kromosomipoikkeavuutta, joiden vuoksi sitten päädyin raskaudenkeskeytykseen rv 15. Synnytin pienen enkelipojan, jolla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia elämään sairauksiensa kanssa. Tämän vuoksi saan ilmaisen kromosomitutkimuksen nyt tässä uudessa raskaudessa. Ja aion tottakai sen käyttää.
 
Hyvin ymmärrettävää Hellu ja osanotot :Heartred
Jos saa udella niin löytyikö sulla viimeksi sitten nt ultrassa jotain merkkejä, että voisi olla jotain poikkeavaa?
 
Juu, nimenomaan niskapoimu-ultrassa löytyi niskaturvotusta (muistaakseni yli 4 mm), lisäksi verikokeet hälyyttivät (oiskohan riskisuhde ollut 1:5). Noiden perusteella sitten biopsiaan ja siitä sitten keskeytykseen.
 
Minä löysin halvimman vajaa 500€ Cityterveys, sisältää vain verikokeen ei lääkärikäyntiä tai ultraa.
 
Mä en nyt sitten pääsekään NIPTiin (kaksoset), mutta menen lapsivesipunktioon rv 15. Olisin kyllä ehdottomasti halunnut NIPTin, mutta näin niitä yllätyksiä tulee eteen :)
 
Tuplaonnittelut Hellu! ♡♡ :) Kaksosten kanssa nuo veriseulat eivät ole varmoja, joten mitään riskilukuja et muutenkaan saa. Taitaa tuo punktio olla ainoa vaihtoehto, jos jotain haluaa selvittää. :)
 
Oon viettänyt alkuraskauden ulkomailla, Australiassa ja täällä lääkäri suositteli ikäni, 37, vuoksi HARMONY nimistä nipt-seulaa. Toimii myös kaksosiin. Maksoin täällä kokeesta reilu 300€ Suomessa hitosti kalliimpi. Selviää 98% varmuudella trisomy 21, 18 ja 13 sekä vauvan sukupuoli.

Tulokset saan vasta parin viikon päästä, mutta koska kyseessä ensimmäinen raskaus ja ikä niin ei kahta sanaa ettäkö olisi kokeeseen mennyt.
 
Mulle soitettiin eilen, että verikokeessa ollut häikkää ja menen tänään lääkäriin. Joko NIPT tai istukkanäyte. Todennäköisyys ei ollut huima (1,48 %) mutta pelästyin todella pahasti. Meillä on 12+2 menossa.
 
Takaisin
Top