Nimiäiset/nimenantojuhlat

Vavavoom

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kuulumme miehen kanssa itse kirkkoon (ainakin vielä..) mutta päätimme, ettei kasteta lasta vaan kastejuhlan sijaan pidämme nimenantojuhlat. Lapsonen saa itse vanhempana päättää, haluaako liittyä kirkkoon -tai mihin nyt ikinä haluaakaan. Mutta tosiaan ajatus tapa-ristiäisistä on meille vastenmielinen. Monikaan kun ei edes ajattele ristiäisten oikeaa merkitystä, siinä kun ei ole kyse nimen antamisesta...


Onko täällä muita, jotka pitävät myös nimenantojuhlan? Olis kiva myös ideoida esim. juhlaan "ohjelmanumeroita". Mitä tarjolle? Tuleeko lapselle kummeja? Missä juhlat? Paljonko vieraita? Nimenpaljastusideoita.. Jne jne..

Meidän nimenantojuhlat järjestetään luultavimmin anoppilassa kesäkuussa. Siellä on kaunis puutarha ja isot terassit, jotka on kyllä täydelliset juhliin. Lapselle tulee kaksi "kummia" (en ole jaksanut perehtyä millä muulla nimellä vois kutsua, tai liekkö merkitystä..) ja heille aiomme kirjoittaa itse persoonalliset ns.kummitodistukset.
Nimenpaljastukseen on kehitelty parikin ideaa, mutta lisää ideoita kaipailisin. Yksi olisi sellainen että vieraat jaettaisiin vaikka kahteen joukkueeseen. Jaetaan lapsen kaikkien nimien kirjaimet ja joukkueet yrittävät järjestää kirjaimet oikein eli löytää oikean etunimen jne. Tai nimi upotetaan johonkin runoon tai lauluun. Tai tehdään joku hauska video!

Lisäksi kiva idea ois semmonen, että vieraat sais kirjotella elämänohjeita lapselle ja ne suljettais kirjekuoreen ja annettas lapselle hänen täyttäessä 15 :)

Joo mää tiedän, että oon hyvissä ajoin liikkeellä :D mutta mukava näitä on nyt suunnitella kun vasta sitten viimetipassa väsyneenä :P

Ideoita ideoita ihmiset! :happy093.
 
Me meinasimme kastaa lapsemme, eikä kyseessä ole 'tapa-ristiäiset'. Jokaisellahan on oma mielipide ja minulla myös omani. Jos lapsemme haluavat joskus erota kirkosta, niin saavat sen vapaasti tehdä.
Niin myös molemmat siskoni ovat tehneet, tosin vain rahallisen merkityksen takia.

Mutta minusta tuo on ihana ehdotus tuo joukkueisiin jakaminen ja 'skaba' kumpi joukkue arvaa nimen ensin oikein.
:p
 
Oli tarkoitus muokata tekstiä.. en tosiaan tarkoita että kaikki ristiäiset olisi tapa-ristiäisiä. Ja jokaisella on tottakai vapaus valita, kastaako lasta vai ei. Tässä ketjussa haluaisin keskittyä vain just nimiäisiin ja niiden ideointiin :)
 
Me pidettiin aika tylsät kakkukahvit edellisen kunniaksi... :rolleyes: Tykkäisin järjestää isommatkin juhlat, mutta tilaa ei ole, eikä rahaa. Joten jos pidetäänkin jotain niin varmaan vaan kakkukahvit muutamalle sukulaiselle ja ystävälle. :grin Tehtiin viimeksi sellainen neliön mallinen kakku, jonka päällä oli aakkos-karkkeja. :p
 
Äkkiä laskettuna kutsutaan n.15 henkeä, mutta mun sukulaiset tuntien paikalle ei tule kaikki :D kaikki taitaa olla juhlia vierastavaa sorttia, kun taas miehen puolelta ihan päinvastaista väkeä. Mulle riittäis että paikalla olis lapsen isovanhemmat ja kummit. Mutta kaippa ne nuo sisarukset perheineen pitää kutsua, kun osa voi ottaa pian nokkiinsa jos ei saa kutsua :P

Mietin että tekis tarjolle suolaista ja makeaa. Ei kuitenkaan mitään ruoka-ruokaa, vaan esim suolaisia piirakoita, pasteijaa, pikkupizzoja, vähän ruokasempaa salaattia tai jotain.. Siis en tarkota että kaikkia noita vaan jotain tuommosta ihan vaan paria sorttia. Sitten perinteiset kakkukahvit, ehkä jotain pikkuleipääkin tai karkkeja tmv..

Missään nimessä en halua jäykkiä juhlia, vaan kaikki semmoset elementit jätetään pois, josta voi vähänkään fiilikset jäykistyä :D eli ei sen kummempia puheita -jos kukaan ei halua vapaamuotosesti heittää lonkalta jotain. Meillä kun on vielä niin hassu tilanne että meidän vanhemmat (+sisarukset)ei ole vielä tavanneet toisiaan vaikka ollaan yhdessä oltu 5vuotta! :D en tiiä onko tää jotenkin outoa vai yleistäkin... Mutta tosiaan näillä näkymin tapaavat toisensa eka kertaa pikkusen nimiäisissä. Eli veikkaanpa että juhlat hurahtaa ihan itsestään seurustellen ja tutustuen..

Joissain nimiäisissä on ollut tapana istuttaa puu tai nimenpaljastuksen yhteydessä laittaa seppele lapsen päähän.. Tai kummi on ripustanut jonkun kaulaketjun lapselle jne.. Tuo puujuttu ois kyllä ihana ja senhän vois istuttaa ruukkuunkin, jos ei maahan pysty/halua/tilanne ei anna myöten ja sitten siirtää jonnekkin muualle kasvamaan kun pystyy.. Seppelekin ois kiva. Mitä muuta se vois olla? Ei siis välttämättä tule tehtyä mitään edellämainituista, mutta jos jokin oikeinoikein ihana idea tulee, niin mikä ettei :) Kaikki ei-niin-vakavat ja "vähän drankemmalla huumorilla" höystetyt jutut on enempi meidän sakin meininkiä :P mutta myöskin luontoon liittyvät jutut, sillä mainitsinkin nuo seppele ja puu jutut.

Kauhia mikä sekava sepostus..! Mamma on vähän väsy ja käy ylikierroksilla ajatusten kanssa :D
 
Oih, tä on hyvä ketju!

Meillekin tulossa nimenantojuhlat, eikä kyllä viel kauheesti ideoita millä ne sais jotenki erottumaan perus kakkukahveista.. Mut ehtiihän näitä sit miettiä, koko kevät aikaa :)
 
Mekin ollaan puhuttu et nimiäiset meille :) ite en yhtää halua ristiäisiä, mut miehelle oli aluks pieni ongelma, että mitä hänen vanhempi suku ajattelee, kun he on ilmeisesti aika vanhoillisia tälläsissä jutuissa. No, mä lupasin ottaa sit tarvittaessa syyt niskoilleni, jos tulee jotain marmatusta :D

Meilläkään ei oo suvut vielä tavanneet toisiansa. Enkä tiedä tuleeko juhlissakaan tapaamaan, kun miehellä asuu ainoastaan isä suomessa ja itelläkin melkeen kaikki sukulaiset toisella puolella suomee. Eli ehkä just vaan vanhemmat :) ja tän takia ärsyttää, miks nimiäiset haittais muuta sukua, jos ne ei tule edes juhliin :D

Tosiaan mitään muuta ei olla vielä suunniteltu näitä kekkereitä varten, mutta samoilla linjoille, että tarkotus olla hauskat juhlat ilman muodollisuuksia :)
 
Me ei esikoisen kanssa pidetty ristiäisiä/nimiäisiä, mutta koska oli meiän ensimmäinen niin pidettiin kyllä Baby Shower, eli vauvajuhlat ennen neidin syntymää. :shy: Musta se oli ihanaa kun sai kutsua ystäviä ja sukulaisia hössöttämään vauva juttuja, ja saatiin aika paljon kaikkea hyödyllistä vauvalle lahjoina (kuten kantoreppu, vaatteita, autoon auringon pimennys suoja ikkunaan jne) ja siis ei noi lahjat ollu mikään pääasia näissä kutsuissa, vaan se että sain yhdessä fiilistellä tulevaa :)
Meillä oli tarjolla hedelmäsalaattia, leivonnaisia, kakkua, kahvia ja mehua.
Lisäksi pidettiin muutama leikki; kuten laitettiin 6 eri purkkiruokaa pöydälle (ilman selostetta mitä sisältää) ja sitten porukka kirjasi paperille mitä arveli ruuan olevan (ulkonäön ja haistelun perusteella). Sit meillä oli "aasin häntää", missä tosin piirsin vauvan kuvan, ja sille piti saada tutti suuhun (silmät tietty sidottuna), ja oli myös muutama muu leikki. :joyful:
Sitten ihan vaan halusimme itsellemme muistoksi tapahtumasta, pyysimme kaikkia vieraita vastaamaan muutamaan kysymykseen paperille, kuten veikata neidin syntymäpäivä (kaikkihan tiesi milloin oli laskettu aika, mutta harva vauva syntyy laskettuna :grin Ja meillä mun kaveri itseasiassa veikkasi ihan oikein millon syntyy vaikka neiti syntyikin 10pvää etuajassa :p) ja minkä väriset hiukset, paljon painaa, mikä tulee nimeksi jne :rolleyes:
Täs viel kuva meiän tarjoilu pöydästä esikoisen baby showerista, siinnä kyllä ei oo kaikki tarjottava viellä esillä image.jpg
 
Me ei esikoisen kanssa pidetty ristiäisiä/nimiäisiä, mutta koska oli meiän ensimmäinen niin pidettiin kyllä Baby Shower, eli vauvajuhlat ennen neidin syntymää. :shy: Musta se oli ihanaa kun sai kutsua ystäviä ja sukulaisia hössöttämään vauva juttuja, ja saatiin aika paljon kaikkea hyödyllistä vauvalle lahjoina (kuten kantoreppu, vaatteita, autoon auringon pimennys suoja ikkunaan jne) ja siis ei noi lahjat ollu mikään pääasia näissä kutsuissa, vaan se että sain yhdessä fiilistellä tulevaa :)
Meillä oli tarjolla hedelmäsalaattia, leivonnaisia, kakkua, kahvia ja mehua.
Lisäksi pidettiin muutama leikki; kuten laitettiin 6 eri purkkiruokaa pöydälle (ilman selostetta mitä sisältää) ja sitten porukka kirjasi paperille mitä arveli ruuan olevan (ulkonäön ja haistelun perusteella). Sit meillä oli "aasin häntää", missä tosin piirsin vauvan kuvan, ja sille piti saada tutti suuhun (silmät tietty sidottuna), ja oli myös muutama muu leikki. :joyful:
Sitten ihan vaan halusimme itsellemme muistoksi tapahtumasta, pyysimme kaikkia vieraita vastaamaan muutamaan kysymykseen paperille, kuten veikata neidin syntymäpäivä (kaikkihan tiesi milloin oli laskettu aika, mutta harva vauva syntyy laskettuna :grin Ja meillä mun kaveri itseasiassa veikkasi ihan oikein millon syntyy vaikka neiti syntyikin 10pvää etuajassa :p) ja minkä väriset hiukset, paljon painaa, mikä tulee nimeksi jne :rolleyes:
Täs viel kuva meiän tarjoilu pöydästä esikoisen baby showerista, siinnä kyllä ei oo kaikki tarjottava viellä esillä View attachment 28439

Meillä myös esikoisen kohdalla oli Baby Showerit, jotka kaverit järjestivät meille 'yllätyksenä' :) Meitä oli siis kolme odottavaa äitiä samaan aikaan kaveripiirissä ja kaikilla 2kk sisään la. Oli ihanaa tarjottavaa, saatiin höpistä vauvajuttuja ja kaverit olivat meillekin hankkineey ihanat korit, joissa oli vaatetta ja tuttipulloa ja tutteja mm. Lisänä sukupuoleen viittaavat kukkakimput :shy:

Nyt ystäviä on päässyt näkemään niin vähän, että en tiedä järjestänkö Baby Showereita itse, vai fiilistelenkö vain vauvahöpinää itsekseni.

Ristiäisiin/nimiäisiin voisi olla kiva, jos tekisi vaikka tarjottavia nimen mukaiseen järjestykseen ja siitä voisi mm arvata nimen.
Esim. "MARKO"
-> Mansikkakakku-> avokadosalaatti-> rusettisuklaat-> kookoskeksit-> omenapiirakka

Jos tajusitte idean :wink Innokkaat leipurit osaavat ne kyllä yhdistää ainakin yhteen.
 
Mä haluaisin tällä kertaa baby showerit. :grin Varmaan pidetäänkin jotkut pienet sitten. Haluan lähinnä tehdä tosi jänniä leivonnaisia ja jonkun todella "törkeän" kakun. Just sellasen "baby shower cakes gone wrong"-tyylisen. :wink Joo meillä on vähän rankempaa huumoria välillä. :hilarious:
 
Ei olla vielä kerrottu sukulaisille että pidetään ristiäisten sijaan nimiäiset. Noh, anoppi sitten yks päivä jo vihjaili että heillä on sitten kastemekko joka on ollut n.25:n lapsen ristiäisissä..että siitä sitten mekko meidänkin tenavalle.. En saanu sanottua oikein juuta enkä jaata koska oli miehen kanssa puhe että yhdessä sitten asia otetaan puheeksi (ei ollu ite siinä paikalla). Saattavat alkuun äimistellä meidän päätöstä mutta kunhan kuuntelevat meidän perusteet niin uskon heidän ymmärtävän :)
Noh, tuommonen sivukommentti.

Onkos vielä ideoita tullu nimiäisten suunnitteluun? Edelleen mietin tuota nimenpaljastusta..hmm..
 
Huhtikuisista heipparallaa. :) Olen tässä seuraillut teidän ideoita, koska meillä myös olisi tarkoitus ihan vaan nimiäiset pitää; itse en kuulu kirkkoon ja minusta uskonasiat eivät ole mihinkään kirjaan tai rakennukseen sidottuja niin kastaminen tuntuu vähän hölmöltä vain tavan vuoksi. Kummi-idea on silti minusta kiva, siis se, että lapsella on läheisiä aikuisia ympärillä sukulaisten lisäksi, joten siihen hommaan on pari lähipiirin jäsentä kaavailtu.

Itse myös tuota nimen julkistamista/kertomista mietiskelly, koska meidän "nimenantojuhla" ei nyt varsinaisesti ole juhla vaan pikemminkin vapaamuotoinen kahvittelu molempien lähisuvun (jotka eivät ole toisiaan vielä tavanneet :joyful:) ja tulevien "kummien" kanssa. Siltikin olisi kiva kuitenki pitää nimi salassa ja julkistaa se kerralla kaikille vieraille.

Tässä nyt sitten harkinnu, että pitäisiköhän vaan tylsästi kakun päälle kirjoittaa nimi eli kun täytekakku vedetään suolaisten jälkeen ja kaikkien vieraiden tultua esille, niin ei jää kellekään epäselväksi mikä nimeksi tuli..? Mitkään leikit tai banderollit tms ei oikein tunnu omilta, ei myöskään puheet, joten joku tuommonen vähäeleinen juttu olisi paras. Tuleeko jollekulle muita vastaavanlaisia tapoja mieleen? :)
 
Mun mielestä nimikakku on hyvä. :D Meillä ei viimeksi lukenut nimeä missään ja sai sitten koko ajan olla kertomassa sitä... Mäkään en oikein välitä mistään leikeistä. Tai ehkä kaveriporukalla olisi ok, mutta en todellakaan ala pitää mitään kiusallisia leikkejä lähes tuntemattomille sukulaisille. :hilarious: Jos nyt tulee kutsuttua ketään. Mä luulen että tehdään kakku koska kakkuja on kiva tehdä, muuta en tiedä.

Ja voihan nimiäisissäkin käyttää kastemekkoa ihan hyvin, jos se tuntuu hyvältä. :) Ainakin oon kuullut paljon että just semmonen "koko suvun mekko" on ollut nimiäisissäkin ihan perinteen vuoksi. Mutta jos haluaa jotain ihan omaa niin sitten ei tietenkään kannata. Meillä oli tosiaan tulevalle isosiskolle aakkoskarkein koristeltu kakku ja sattumalta löysin sellaisen mekon jossa oli erivärisiä ruutuja, siis semmosia salmiakkiruutuja kun aakkoskarkitkin ovat. Musta se oli tosi söpö asu niihin "juhliin". :happy:
 
Tokihan kastemekkoa vois käyttää, mutta jotenkin ei mun mielestä "sovi" nimiäisiin :P makuasioita :)
Kyllä me aateltiin jäbälle jotku särmät kuteet hankkia juhlia varten :cool01

Nimikakkuhan on ihan toimiva juttu jos ei halua sen kummempaa "nimen julistusta" :) se on niin monesta asiasta riippuvainen mikä sopii mihinkin tai millä tavalla juhlat muodostuu. Kunhan juhlat on ittensä näköset ja oloset ja että kaikilla toivottavasti ois lepposa olla -kukapa pönötystä kaipaa :P
 
Mä kommentoin nyt tähän ketjuun, vaikka meille onkin ristiäiset tulossa. Mutta se jälkiohjelma on vähän epävirallisempaa + seuraavana päivänä pidetään ystäville "rääppiäiset", niin ainakin sinne rääppiäisiin ois kiva vähän jotain ekstraa olla.

Mä jotenkin tykkään tuosta, että annetaan lapselle elämänohjeita, jotka saa sitten myöhemmin lukeakseen. Mun tutun häissä oli sellaiset "lupaan...", jossa luvattiin jotain pientä hääparille. Monet lupauksista oli tosi hauskoja ja osa tosi hyödyllisiä ja jäi ohjelmana hyvin mieleen. Mahdollisten lahjojen avaaminen on omalta osaltaan ohjelmanumero sinällään, jos sen siinä haluaa tehdä. En oo muuten kai koskaan ollut juhlissa, joissa olisi erityisesti ollut ihan hirveän virallista ohjelmaa, mutta jotenkin sellainen puolivirallinen pönötys jossain yo-juhlatyyppisissä kemuissa on kyllä kauimmaisena siinä, mitä me haetaan.

Mä haluaisin sellaiset rennot pippalot, mutta vähän pelottaa, kun miehen äidillä on jo nyt jotain etukäteissuunnitelmia. Hän kun tykkää järjestää juhlat oikein viimeisen päälle ja oli ehdottanutkin, että mennään heille (siis 500 km päähän) ristiäisiin, että on helpompaa meille, kun on siellä astiat ja tarjoilut ja tilat ja kaikki. Tottahan se onkin, mutta kun itse tosiaan kaivataan miehen kanssa molemmat simppelimpää meininkiä, niin ollaan suunniteltu, että oltais täällä, ei järkätä isoja juhlia ja tarvittaessa turvauduttais (jopa! kauheaa!) kertakäyttöastioihin ja ei pidettäis mitään ihmeellisiä maljapuheita yms. :D
 
^ Itsekin suunnittelin rääppijäisiä kavereille seuraavalle päivälle, ettei ole hirveää tunkua itse "juhlapäivänä" kotona. Kuitenkin itselläni on 3 sisarusta, miehellä 2 veljeä (+ mahdolliset avecit eli määrä heti tuplana), siihen molempien vanhemmat päälle ja miehen isovanhemmat. Ja jos kummit ovat vielä siinä mukana niin huhheijakkaa, mulle jo ihan tarpeeks väenpaljoutta yhelle kertaa. :rolleyes: Rääppijäisissä tosin vois nimi sitten vaikka diy-banderollissa lukea.. Hmm..

Ja samaa ajattelin kuin vavavoomkin, jotkut tyylikkäät vaatteet on naperolle saatava kastemekon sijaan (vaikka anoppi miehen vanhaa jo vähän tyrkyttikin). :grin Meillekin siis poika tulossa, ja olen jo vähän sillä silmällä vilkuillu myyntipalstoilta "kauluspaitabodyja", rusettia ja suoria housuja, siihen kun vielä mustan liivin päälle laittaa niin ai että hyvä tulee! :hilarious:
 
Anteeksi kun kerron meidän tavoista, kun tänne ei ristiäisjuttuja saanut höpistä sanallakaan!

Meillä siis oli kastemekko ja kun kaikki halukkaat saivat kuvat otettua, niin vaihdettiin "smokkipuku" päälle. Päivä oli kuitenkin niin kuuma, että lopulta poitsu oli vaippasiltaan loppupäivän.

Nytkin tarkoitus kasteen jälkeen vaihtaa mekko päälle ja rusetti otsalle :)

marjo86, ihana idea nuo rääppiäiset! :Heartred Pitää pistää harkintaan, jos itsekin järjestäisi kavereille! Meille tulossa muutenkin niin kamalasti porukkaa juhliin, niin voisi pitää seuraavana päivänä kavereille pippalot ja sitä syötävääkään ei jäisi itselle niin paljoa :hilarious:
 
Anteeksi kun kerron meidän tavoista, kun tänne ei ristiäisjuttuja saanut höpistä sanallakaan!

Meillä siis oli kastemekko ja kun kaikki halukkaat saivat kuvat otettua, niin vaihdettiin "smokkipuku" päälle. Päivä oli kuitenkin niin kuuma, että lopulta poitsu oli vaippasiltaan loppupäivän.

Nytkin tarkoitus kasteen jälkeen vaihtaa mekko päälle ja rusetti otsalle :)

marjo86, ihana idea nuo rääppiäiset! :Heartred Pitää pistää harkintaan, jos itsekin järjestäisi kavereille! Meille tulossa muutenkin niin kamalasti porukkaa juhliin, niin voisi pitää seuraavana päivänä kavereille pippalot ja sitä syötävääkään ei jäisi itselle niin paljoa :hilarious:


Hmh! :rolleyes: No enhän minä nyt noin jyrkästi ole sanonut.. Toki voi ristiäisistäkin puhua, kunhan tavoittelin pääasiassa nimiäisiin liittyvää ideointia :dance008
 
Nyt on vanhemillekkin kerrottu nimiäisistä ja oikeinkin hyvin ottivat asian :) Oon tässä nyt taas monta päivää suunnitellu mielessäni näitä pirskeitä ja tekis mieli jo laittaa päivämäärä lukkoon :D Ehkä kuitenkin ootellaan että pikkunen ensin syntyy :hilarious:
 
Heip! Me kastetaan lapsi kylläkin mutta oon miettinyt tuota kummijuttua. Onko teillä helppo valita kummit? Kun ite ajattelen et haluaisin sellaset jotka säilyy ja pitää yhteyttä lapseen aina, toisin kuin omat kummini ovat tehneet vaikka sukuakin ovat. Ja sitten on se "vastakummeus" että pyytääkkö oman kummilapsen vanhempia kun ovat perhettäkin. Itse en heitä kuitenkaan koe kovin läheisiksi joten siksi epäröin hieman. Minusta muuten ihan tosi kiva idea tuo nimen arvaus kirjaimista ja elämänohje kirjanen. Saanen varastaa ideat käyttöön! :-) Vaikka kyseessä on ristiäiset niin meno meillä tulee kyllä olemaan rento ja vapaamielinen ;-)
 
Takaisin
Top