Neuvolat & Ultrat

mayapan:  Voimia sinne odotteluun!  Toivon todella että siellä ois kaikki hyvin!  Onneksi tulos tulee jo perjantaina vaikka jokainen päivä tuntuu varmasti ikuisuudelta.
 
Mayapan: Paljon tsemppiä ja voimia vastausten odotteluun. Täällä peukut pystyssä, että saatte kaikesta huolimatta lopulta hyviä uutisia!! <3

Tänään oli meidän vuoro vihdoin ja viimein mennä np-ultraan. Kovasti jännitin ja pelkäsin. Kaikki oli kuitenkin ainakin tällä hetkellä kunnossa. Virkeä pikkuinen siellä touhusi, kolme päivää pienempi kuin LA:n mukaan, mutta voipi olla mittaustekninen juttukin- kun siellä niin heiluttiin :) Masua alkaa olla sen verran, että jännättiin, löytyykö useampia... Mutta yksi vain, onneksi ;)

Oikeassa munasarjassa mulla näyttäisi olevan pieni kysta (reilut 2cm x 1cm) ja käilö kysyi, onko ollut vaivoja... Onhan niitä vähän ollut. Sille ei mitään kyllä tehdä, varmaan rakenne-uä:ssä tsekataan. Onko muilla löytynyt kystia nyt odotusaikana?

Niin, ja mulla on nyt äitiysfarkut jalassa. Pakko oli jo hommata :)

 
Mayapan: Voimia ihan hirmuisesti! Musta tuntuu niin pahalle ees ajatella asiaa. Hurjaa, että se kätilö sanoi noin suoraan! Joudutko viel töissä olee, vai saitko sairaslomaa? Ajatukset on varmasti pitkälti vastauksissa yms. 

Musta on kyl tullut nyt ihan kauhee herkkis. Eilen siin hyvän mielen joulukonsertissa kun oli sairaita lapsia, niin mä yksin itkin kotona. Ihan kauheeta miten sitä ikinä kestää jos omalle lapselle tulee joku sairaus? Eihän sitä ees voi suojella kaikelta! Huoh mihin sitä on oikein ryhtynyt kun jo nyt näin kauhee huoli!?!
 
Minulla oli ultra tossa 12.12.12 :) nyt tällä hetkellä olen viikolla 12+4 ja ultrassa ainakin oli kaikki hyvin :) pituutta oli 49.2mm eli ei kovin iso ollut vielä mutta vilkas silti :) oli todella jännittävää mennä ultraan koska esikoinen tulossa. Edellisyönä en nukkunut melkeimpä yhtään kun niin jännitin. Pienokaisen kun mahassani näin, kaikki pelkoni kaikkosivat samantien, vaikka kaikki tuntuikin niin unelta ja mielessäni oli vain yksi kysymys "voiko tämä olla totta". mutta niin jännitti myös ensimmäinen neuvolakäynti. :) kaikki on niin uutta ja ihmeellistä.. 
 
Tänään käytiin sit nt-ultrassa, tai miten sen nyt ottaa. Viikkoja siis tänään 12+2 ja sikiö vastas viikkoja 12+4. Kaikki näytti muuten olevan kunnossa ja niskaturvotustakaan tuskin on liikaa, mut 27.12 kuitenkin pitää mennä uudestaan. Tää napero kun taitaa olla vanhempiinsa tullu ja nukkua posotti vaan, vaikka olis mitä tehny. Kätilö yritti ultrata vaikka kuinka kauan ja painella vatsan päältä ja vaikki mitä, mutta kun ei, niin ei. Vähän tyyty vaan potkimaan ja käsiään heiluttelemaan, mutta ei suostunu vaihtamaan asentoa, niin ei saanu sitten niskaturvotusta riittävän hyvin mitattua. Millähän sen pikkusen sais sit ens viikolla hereille? Sit on onneks iltapäiväaika, niin jos se sopis paremmin rytmiin.
 
Mayapan: voimia varmasti raastavaan odotteluun ja epätietoisuuteen. Onneksi mitään varmaa hätää ei vielä ole ja asiat voivat kaikesta huolimatta kääntyä hyväksi. Toivotaan kaikki parasta tulosta!

Meillä oli tänään uusintaultra, koska pari viikkoa sitten oli liian aikaista seulonnoille. Nyt laskettu aika pysyi samana, kesäkuun 29.pv, ja asiat oli ok. Niskaturvotusta oli about 1mm ja seulonnan tulokset oli hyvät. Ipana nukkui alkuun taas, mutta heräsi kyllä vetämään jonkun oman nyrkkeily-potkintashown ja välillä meni peukalo suuhun. Edelleen oli oikea määrä käsiä ja jalkoja, sydän pumputti ja aivot oli kehittyneet kivasti. Mittaa oli tullut alle kahdessa viikossa 2,3 senttiä, nyt Morty on siis lähes 6 senttinen... hirmuisa kasvuvauhti! Rakenneultraa tässä sitten odotellessa :)
 
Moikka vaan kaikki! :) ihania neuvola ja ultrakuulumisia, vaikka kaikissa pien jännitys ja huoli kaikilla, se kai on vaan tätä äidin huolta:) Itsellä ekasta neuvolasta n 1kk ja  viikko sitten käytiin kurkkaamassa mein masuasukkia, kaikki oli hyvin, verikokeen tuloksia en tiedä siitä down riskistä, mutta turvotusta oli 0,7 ja liikkui kovasti ja sydän jumpsutti hurjasti. Oli kyllä ihana nähdä ja kuulla että kaikki oli hyvin, kun huoli oli kovasti. Alkuraskauden oksentelut ja väsymys hellittänyt, mutta ruokahalu pienentynyt. itsellä viikkoja 12+5 nyt. Minkä kokoisia teidän vauvanne on ollut viikoilla 11+5? meinaan siis pituutta. Niin ja tosta masun koosta, itellä kasvanu hurjasti masu, ja vanhat housut ei mee enää kiinne, jouduin ostaa mammahousut ja verkkareita käytetty. kuinka moni teistä jo siirtynyt mammavaatteisiin?:) Ja tosiaan meidän murun laskettu aika 27.6 <3
 
Viime yönä taas heräilin klo 5 miettimään asioita. Ajattelin et nyt riittää tää odotus ja soitin äitipolille, et millonkohan oisin mahd saamassa tutkimustuloksia. Kätilö vaan sanoi että lääkärille on varattuna 27.12 paperiaika, jolloin soittaa minulle vastauksista. Tosi kiva vietellä joulua sitten tietämättömänä! :( Odottavan aikan on kyllä niiiiin pitkä! On kyllä kaukana riemu tästä raskaudesta, eihän tässä ole mennyt sitten kun 1kk tuloksia ootellessa! :( 
 
Tänään oli neuvolalääkäri. Hemoglobiini oli yllätykseksi noussut 127:ään :) Vielä ei tarvi lähtee rautakauppaan :D Niistä menee kumminkin ain vähän maha sekaisin vaikka olis kuin vatsaystävällistä.

Lääkäri ei löytänyt dobblerilla sydänääniä. En huolestunut, tiedän lääkärin jo entuudestaan ja se on toooosi huono löytää sydänääniä ja tartuu aina sitten ultraan. Niinpä tänäänkin katsottiin sitten pikkuista ultralla ja siellä hän liikuskeli. Sydän löi siellä hienosti ja kaikki oli kunnossa.

Painosta ja painonnoususta nuo terkkarit jaksaa mulle aina vaan motkottaa. Mut minkä mie mahan sille, ettei painoo tule sitä oppikirjojen mukaista 12kg. Esikkoa odottaessa meni hikiseen 9kg rikki ja nyt mennään melkolailla samaan tahtiin toistaiseksi. Tänäänkin olen syönyt kuin hevonen: lihaa, perunaa, viljatuotteita, marjoja, vihanneksia, joulutorttua, suklaata, jugurttia, leipää ja juonu neljä isoo lasia maitoo. Joskus mua ärsyttää se painokeskustelu. En haluais alkaa kuitenkaan milleen epäterveelliselle ruokavaliolle.

Sokerirasitustestiin ei tarvitse mennä. Lääkäri sanoi, että ei ole perusteita, kun alle 35, toinen raskaus, lähisuvussa ei diabetesta ja esikoisen raskaus ei provosoinut sokereita koholle. Ainoastaan sitten mitataan sokerikestävyys, jos vauva alkaa kasvaa hurjaa tahtia tai virtsasta löytyy sokeria. Jes, ei haittaa yhtään, että jää moiset liemet juomatta.

Kolme päivää enää duunissa ja sitten alkaa joulun vapaat, ihanaa, saa monena aamuna nukkua piiiiitkään ja anoppi tulee laittaa meille jouluruuat. Nam.
 
mayapan kovasti voimia sinne !! Toivottavasti tulos on puhdas! Mä tiedän miltä tuntuu ensin nauttia raskaudesta ja sitten hups... kaikki romahtaa yhtäkkiä.. Kesällä oli keskenmeno ,sikiö todettiin ultrassa eottomaks oli kasvu pysähtynyt jo rv8..Nyt mennään viikolla 14 ja vieläkin kamala huoli.. En mä vieläkään osaa nauttia kunnolla tästä.. kokoaja tahtois kuulla ja nähä pienen. Mutta pidän peukut pystyssä sulle :)♥♥
 
Voimia odottamiseen ja huoleen mayapan ja kk84. Mahtaa olla raastavaa tuo odottaminen ja epätietoisuus! Ja sitten miettiä että no mitä seuraavaksi... Näin yksi yö unta että meille oli syntynyt pieni down-tyttönen, ja hän oli aivan hurmaava. Unessa rakastin häntä yli kaiken eikä kehitysvamma haitannut mitään. Vaikka tuloksissa olisikin jotain häikkää, niin ratkaisunne puoleen tai toiseen ovat oikeat. Te tiedätte itse parhaiten. Ja vielä on silti toivoa puhtaasta seulasta! Voimia!
 
Eilen tuli sitten stoppi työn teolle. Juttelin neuvolalääkärin kanssa ja kirjoitti mut sairaslomalle 27.12 asti. Ihana oli tänään sitten aamulla nukkua ihan luvan kanssa! :)

Soittelin kyllä taas äitipolille päivällä, sieltä ei edelleenkään minkäänlaista tietoa, mutta osasi sentään ohjata mut soittamaan genetiikan labraan. Labrassa oli tosi ystävällinen sairaanhoitaja ja selvitti asioita ja soitti takaisin. Sanoi, että muuten ei ole hätää kuin tuo paksu kromosomi 16. Lupaili myös, että vastaukset tulisi jo huomenna, jess jess jess! :) Kertoi myös että poika olisi tulossa. :) Ihanaa saada jotain konkreettista tietoa! Uskomatonta, mulla kaks isosiskoa, toisella yks poika ja toisella kolme poikaa, yhtään tyttöä ei ole vielä tullut! Tyttöjä saa vielä tämä suku odotella! :)

Huomista puhelin soittoa sitten täällä innokkaasti odotellaan! Toivottavasti kaikki ois hyvin, ois kyllä paras joululahja ikinä jonka voisin toivoa!  
 
Mullaki oli lääkärineuvola eilen ja kaikki näytti olevan kunnossa.. :) hempparinki olin saanu nousemaan rautalisällä, verenpaine hyvä ja paino ei ollu noussu :) vauvelillaki näytti olevan kaikki kunnossa ku pikasesti sen ultrasivat <3 multa otettiin myös se papanäyte, viimeksi otettu 09 eli oli aika jo ottaa, aiko soitella tuloksia parin viikon päästä.. on se jännä miten inhoan sitä papanäytteen ottoa :/ se on sitte nii kertakaikkisen kuvottavaa vaikka monenlaista on tehty jo tähän mennessä, ku kumminki on ennestään se yks lapsi ja kaks keskenmenoa.. mut tuosta papanäytteen otosta en tykkää.. :/ onneksi se on nyt otettu..
 
kk84, toivottavasti saisitte hyviä uutisia!

Mulla ei ole papaa otettu ties milloin viimeksi? En ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä vuosiin, joten nuo käynnit ovat vain unohtuneet. Varmuudella muistan otetun reilu 5v sitten.
 
Jee jee! :) Sieltä se perinnöllisyyslääkäri soitti hyviä uutisia. Kaiken pitäisi olla kunnossa siltä kannalta! Ihmettelen vain suuresti, että gynekologi ei ole soittanut, ehkäpä hän sitten soittaa vasta 27.12. Mutta aika törkeetä toimintaa, että ei ilmoita tuollaista asiaa ennen joulua!!! Muutenkin alkuperäisen suunnitelman mukaan pitäisi ensi viikolla (H16) olla uusi ultra, jossa sydämen rakennetta katsottaisiin. Mutta tuohonkaan ei aikaa vielä ole. 

Mayapan, joko olet saanut tulokset?! Voimia, joka tapauksessa sinulle!!!
 
Jeps.

Tänään saatiin lapsivesipunktion tulos, vauvallamme on Down. En tiedä mitä ajatella, miten tästä eteenpäin. Kaikki ajatukset hukassa. Tämä maailma on niin julmetun epäreilu paikka elää!
Joulun jälkeen pääsemme käymään perinnöllisyyslääkärin juttusilla, ehkä silloin ajatukset jo vähän selvemmät.

kk84, ihanaa että saitte hyviä uutisa! Toivottavasti loppu menee hyvin, ilman turhia huolenaiheita <3

 
Voi mayapan! Varmasti ajatus vielä kirkastuu. Hei, en tiedä oletko tietoinen enkelinkosketus.net sivuista, mutta itse löysin sinne kun etsiskelin tietoa...Siellä vain (vajaa viikko) menee kun he aktivoi tunnukset, mutta sieltä varmasti saat vertaistukea! Itse kävin kyllä läpi yhtä sun toista ajatusta vastauksia odotellessa. Me keskusteltiin miehen kanssa jo seuloihin mennessä, että jos down tulee niin keskeytetään raskaus. 

Voimia päiviin! Olet kyllä suurien päätösten edessä, joita ei kyllä soisi kellekään! Toivottavasti mies, kaverit yms on tukenasi! 
 
Kaneli79:  Mulla löytyi myös ultrassa munasarjasta kysta, läpimitaltaan 3cm.  Jotenkin tuntui hirveän hurjalta kun siinä vaiheessa sikiökin oli vielä niin pieni, että siellä on jotain ylimääräistä kasvamassa joka on suurinpiirtein yhtä iso kuin lapsi.  Googlailin kaikenlaista ja eteen tuli kaikenlaisia pelottavia asioita liityen komplikaatioihin mitä kystat pahimmillaan aiheuttaa.  En saanu siellä ultrassa mitään kummempaa vastausta mikä se kysta on tai miten se vaikuttaa mihinkään mutta ilmeisesti sitä seurataan sitten rakenneultrassa että onko vielä paikallaan.  Toivottavasti ei.  Neuvolalääkärikin mutisi vain jotain ympäripyöreetä kun siitä kysyin.  Eivät vissiin halua puhua.

mayapan:  Oon pahoillani teidän diagnoosista :(  Jotenkin onneksi down tuntuu lohdullisemmalta kuin joku vaikeampi kehitysvamma.  Tuttavaperheeseen syntyi down-poika (hän on jo päälle 10v) ja ihana lapsi tietenkin.  Tottakai downissa on erilaisia fyysisiä ja kehityksellisiä ongelmia mutta riippuen vamman asteesta saattaa down pystyä tuettuun itsenäiseen asumiseenkin.  Varmasti teillä iso ajatustyö edessä.  Voimia!
 
kk84, hienoa kuulla! Tuo kromosomimuutos ei siis tarkoita mitään?

mayapan, pahoittelut ikävämmistä uutisista. Kuunnelkaa itseänne ja mihin ratkaisuun sitten päädyttekin, on se oikea. Voimia eteenpäin!
 
Takaisin
Top