Neuvolat & Ultrat

Täälläkin ultra oli aamulla ja onneksi ultraaja rupesi heti hommiin mun km-taustan nähtyään. Ja löytyihän sieltä pieni täydellinen ihmisen alku <3 Nyt voi hetken hengähtää :) Tsemppejä kaikille, joilla ultra vielä edessäpäin!
 
Aikasemmin jo tuossa kerroin että istukkanäyte otettiin 3.12, kun verikoe seulat hälytti ja nt 3,1. Tänään sitten viimein soitti lääkäri ja kertoi että genetiikanlabrasta oli soitettu että kromosomi 16 näyttää paksulle. Ohjas sitten mut ja miehen verikokeisiin, että vertaa löydöstä meidän kromosomeihin. Sanoi vaan että tuloksissa menee ainakin viikko, blaah nyt sitten sitä taas viikko odotellaan tietämättömänä. Mä oon niin hermoraunio!!!!!!!

Kätilö sitten vielä soitti ja sanoi, että käyttehän varmasti labrassa. Sanoi myös että meidän tutkimuksissa voi mennä 3 viikkoakin. Sanoi myös että istukkanäytettä ei ole vielä vastattu, ois ihan kiva tietää että onko muut kromosomit kunnossa, vai löytyykö sieltä vielä tämän lisäks joku trisomia?!?

Oon koittanut netistä ettiä tietoa onko kellään tullut vastaavaa löydöstä, mutta mitään ei löydy... :(  
 
Voi itku kk84 :( Tosi kurjaa, kun joutuu noin pitkää odottamaan tuloksia. En varmasti osaa edes kuvitella millaista on elää tuollaisessa epävarmuudessa. Paljon tsemppiä teille! Ja edelleen toivon, että kaikki lopulta selviää parhain päin! 


Meilläkin oli vihdoin ultra tiistaiaamuna. Jouduin menemään yksin, kun mies oli kipeänä :( No onneksi kaikki oli hyvin. Verikoelähetteet tosin unohdin kotiin, joten nyt otettiin vain tuo seula. Ja täytyy käydä sen lähetteen kanssa uudelleen joku päivä labrassa, jotta ottavat sit ne hivit ja muut. Niin joo, ja Naistenklinikalla oli tapahtunut labran tiloissa vesivahinko niin siellä oli pystytetty tilapäinen näytteenottopiste yhden kerroksen käytävään, jonkun (tupakointi)parvekkeen eteen :D Toki sinne parvekkeelle ei sitten kukaan siitä kulkenut, mutta muuten ravas porukkaa koko ajan ohi. Pieni sermi oli laitettu muiden odottavien asiakkaiden suuntaan, ettei nyt ihan keskellä kaikkea verta imetty :D
 
kk84, kovasti jaksamista tulosten odotteluun. Meillä oli viime kesänä kurja tilanne, kun veljeni vaimolla todettiin rakenneultrassa poikkeavuus jalkaterissä (kampurajalat). Sen myötä tehtiin tarkat kromosomitutkimukset, että liittyykö tähän ulkoiseen vammaan vielä jotakin muutakin. Nuo tutkimukset valmistuivat juuri ennen keskeytyksen mahdollistavaa aikarajaa, eikä ollut edes varmuutta, että ehtisivät. Terve lapsi sieltä syntyi, vaikka nyt jalkoja hoidoilla suoristetaan. Toivotaan, ettei teilläkään ole hätää.

Itse en osaa tämän vuoksi huokaista helpotuksesta pelkän np-ultran vuoksi. On paljon asioita, mitkä voivat ilmetä vasta raskauden myöhemmässä vaiheessa. Oli paljon helpompaa odottaa esikoista, kun ei näitä asioita niin osannut silloin pelätä.
 
Kovasti voimia kk84! Meillä oli eilen neuvola ja kaikki meni hyvin. Pelkäsin kyllä ihan kamalasti mennä sinne ja mielessä oli väistämättäkin nämä pari kirjoitusta joita täälllä on ollut.
Toivottavasti kaikki kääntyy paremmaksi!
 
moikka tänne, eilen kävin vihdoin np.ultrassa siellä löytyi pieni ihmisen alku sydän sykki. niskaturvotus oli 1.9 ja minä en sairasteluilta kerinny hakia verikoelappua mukaan mutta pitää lähettää tolle kätilölle ne huomenna kuhan kerkiän tk:ssa käymään. Sano että hyvä ois varmistaa kun niskaturvotusta kuitenkin on ja sikiö vastasi 3pv pienenpää (mutta se oli ootettavissa muutenki kun se laskettiin 28pv kierron mukaan ja mulla pitempi kierto) mutta nyt ainakin positiivisella mielellä sinne asti että saan sen riskiluvun. La meillä pysyi kuitenkin samana ja se on 27.6. niin ja minun kohdusta myös löytyi hyytymä joka kuulemma itsekseen pitäisi sieltä poistua.
 
Kiitos kaikille!

Kai tähän taas sopeutuu kun päivän miettinyt asiaa. Olin eilen niin vihanen sille gynekologille, että miten se voi olla niin töykee puhelimessa, eikä osaa sanoo mitään. Mutta eipä se sen vika ole kun genetiikka/labra taitaa olla nyt se joka ei anna vastausta istukkatutkimuksesta, ennen kuin tietää, mikä tuo paksuuntuma on. Toisaalta sisko jo soitti että tuollainen paksuuntuma voi olla ihan perinnöllinen juttu, eikä välttämättä aiheuta mitään oiretta/vammaa! :) Huoh! Eipä mun eikä miehen suvussa olla ennen kromosomistoa tutkittu! 

Ja toisaalta jos siel ois ollut jotain pahenpaa trisomiaa yms niin eiköhän ne ois antanut jo sen tuomion!?!

Jos sieltä nyt ens viikolla suodaan hyvät uutiset niin eiköhän siinä ole mun paras joululahja ikinä! 
 
Toivottavasti ne tulokset tulee sieltä pian kk84! Epätietoisuus on varmasti kaikista kurjinta tuossa tilanteessa.  Ja onneksi nuo muutokset ei tosiaan välttämättä tarkota että olis jotain vialla.
 
Nonni ja mie ko huokasin helpotuksesta jo tuossa.. Niskasta löyty vaan 0,9 ja täti totesi et ennen joulua soittaa jos jotain löytyy.. Ja jos ei soita ni sit joulun jälkeen tulee postia.. 

Toisin ko toisilla näyttää olevan aamuaktiivisia naperoita ni siellä se käpy veti sikeitä nyrkki suussa.. Ei auttanu et täti vattaa hyllyytti van piti rueta painamaan et heräsi.. :D Siinä sit oiko ketaroitaan ja tuntu et täti painaa ni paljo et ne potkut tuntuu sellasena muljahteluna.. Jalkojen pituus taitaa olla peräsin äiteeltä ja sit isiltä noi unenlahjat.. Tosiaan ko isiä ei saa hereille edes norsuparaatilla.. Toisaalta toteet et kahvi o tippumassa ni sit herää.. Pitää varmaan ens kerralla kokeilla oisko se kahvi taikasana :D

Helmikuun alussa ois sit rakenneultra johon isin kannan vaikka kesken työpäivän.. Nyt ei tarvi sentää lähtee ajaan puol seiska et o kasilta synnärillä.. Ja nyt tiiän missä se synnäriki on ni en voi eksyä :D
 
Jess mikä helpotus! Miula on yks km takana, niin ei ole jotenkin uskaltanut iloita lainkaan, mutta tänään ultrassa näkyi paljon liikkuva kaveri ja sydänäänetkin kuulosti ihanilta! Ehkä nyt uskaltaa jo iloita? Mut ei vielä kyllä kerrota kenellekään.. ehkä jouluaattona?
 
Täältä ilmoittautuu taas yksi mukaan joka seuraillut enempi ja vähempi taka-alalla.
Tällä vkolla oli kauan odotettu ultra ja sieltä se vaavi löytyi. :) Neuvolan terkkarin mukaan piti olla  n. 12+4 ja kätilö sanoi, että vastaa 13+1 kun on jo 7cm pitkä (isäänsä tullut). ;) La ei kuitenkaan muutu ellei ole 5pvää tai enempi eroa. Niskaturvotus 0,6mm joten kaikki tähän asti hienosti. Seur. pitäisi alkaa sukulaisille kertomaan sillä vatsaa voi hetken päästä olla vaikea piilotella ja töissäkin ajattelin joulun jälkeen kertoa, että ehtivät sijaisen hommata sitten kesäksi. Meidän isännän mukaan masuasukki saa nimen salamatkustaja. :)
 
Hienoja ultrakuulumisia useimmilla <3 Jaksuja vielä teille, joilla on jatkotutkimuksia/tuloksia edessä. Useimmiten kaikki on onneksi kunnossa.

Täällä on ollut arki kovin vilkasta. Haluaisin keskittyä tähän raskauteen enemmän kuin mitä nyt on aikaa :/ Viikot vaan senkun vilahtelee ja toisinaan joutuu hetken miettimäänkin, että mikäs viikko on menossa. Voi elämä. Raskauden ekat viikot plussauksen jälkeen meni madellen, mutta nyt on päinvastoin, voi kun aikaa voisi hiukan hidastaa. Sairastelin vielä tuosta alkuraskaudesta kuusi viikkoa flunssaa + vatsaflunssa. Ne veivät ajatukset ja energiat aika lailla kaikesta. Nyt sitten töissä on hoppua ja iltaisin olen ollut kovin väsynyt. Tällä viikolla keskiviikkona sammuin jo vartin vaille yhdeksän.

Osasyyn väsymykseen luulen olevan hemoglobiinista. Tavallisesti Hb on yli 145, mutta ekalla neuvolakäynnillä se oli vain 122. Luulen, ettei se tuosta ole ainakaan juuri parantunut. Onneksi nyt tiistaina 18.12. on neuvolalääkärikäynti ja Hb mitataan. Luulenpa, että passittavat mut hakemaan rautaa apteekista.

Kuulumisiin, joulun- ja vauvanodotusaikaa o<[:-)
 
Mollamaija:  Mäkin oon joutunu käymään välillä täällä forumilla tarkistamassa tickeristäni että millä viikolla tässä mennäänkään XD  Ei vaan jää mieleen.  Ekalla kerralla tiesin aina mikä raskausviikko ja päivä oli meneilllään...
 
Meillä oli neuvolalääkäri tossa menneellä viikolla. Kaikki oli kyllä hyvin, vaikka lääkärillä meni suhteellisen kauan että löysi pienen sydänäänet, tuntu ettei oikein tienyt mistä etsiä.. Terveyenhoitija löys aika nopeesti jo rv yhdeksällä ne äänet aikoinaan. :) Tehtiin myös sisätutkimus,ei siinä mitään, kikki oli hyvin, kohtu vastas viikkoa ja oli siisti ja kasvanut. Tapa jolla se lääkäri teki sen tuntu vaan tosi inhottavalta. Ei laittanu mitään geeliä yms,vaan kylmiltään teki. :S No oneks tammikuun 10 päivä on neuvolaan aika. :) Helmikuussa on varmaan se rakenneultra. :)
 
Noniin, muutamaa päivää myöhässä tässä nyt kirjoittelen ultrakuulumisia, mutta paree myöhään ku ei milloinkaan x)

Joo eli np-ultrassa käytiin 13.pvä ja niskaturvotusta oli 0,9 joka siis normaali. Oli melko vilkas sikiö siellä, oli vähän hankala saada hyviä kuvia ;p mutta siellähän se viipelsi menemään, ihanaa :) Riskikertoimia ei saatu selville, sillä sikiön koon mukaan olinkin vasta viikolla 11+6 tai jotain jos oikein muistan, eli olikin 9 päivää peräti pienempi kuin menkoista laskiessa olis ollut, mutta mulla tosin alkoi vasta menkat säännöllistymään esikon synnytyksen jälkeen (joulukuu -11), joten ei se toisaalta niin yllättävää ollut. Verikokeissa kävin joka tapauksessa sitten uudestaan että saadaan ne kertoimet selville.
5 kuvaa saatiin mukaan, joista yksi oli 3d:llä mitä en esikoisen aikana ollenkaan saanut :)
 
Meillä oli ensimmäinen neuvola jo monta viikkoa sitten.. Nyt Käytiin torstaina ensimmäisessä ultrassa jonka mukaan la on 26.6 .. Viikkoja on nyt 12+4 .. Kaikki oli vauvalla hyvin.. Laiskan puoleinen kaveri ainakin,kun ei millään meinanu liikkua kun lääkäri tahto mitata niskarurvotuksen,kun pieni oli niin "vaikeessa" asennossa aluks ettei saanut siitä sitä .. Loppujenlopuks kaveri hermostu ja käänsi meille selän ;) Vieläkin pieni huoli,että voiko tää raskaus varmasti sujua hyvin ja loppuun asti ,kun takana on yksi keskenmeno.. Mulla ei mitään erikoisia tuntemuksia juurikaan oo.. Alussa oli pahoinvointia ja kaikkea muuta.. Huomenna onneks pääsee taas neuvolaan kuuntele pienen sydänääniä. :)
 
Np-ultra ohitse, turvotus 0,7, mutta verinäyte ei ollut vielä valmistunut. Vaikuttaa kummiskin ihan hyvältä.

Lasketuksi ajaksi vahvistui 27.6. Olipahan muuten vilkas kaveri! Ihan villinä heilui, potki ja viuhtoi. Ollaankin päästy liian helpolla :P
 
Nii joo tuli tuossa mieleen se mitä se ultraajatäti sanoi siellä np-ultrassa.. Et jos on alle 0,5 niskassa ni sikiö ei olis elävä.. Mamma koetti rauhotella ko vissiin kuulostin hermostuneelta vaihteeksi.. Yleensä sitä ei näe mut jos puhun ni sen kuulee ja puhelimen kautta sit kuuleeki herkemmin.. 

Toivotaan et mies pääsis mukaan seuraavaan neuvolaan ja ainaki sinne rakenneultraan haluaa mukaan ko näytin et ton kokone se käpy o sitte.. Sit kauhistelinki et pitää alkaa ettimään niitä joustavia housuja ko napit jo lentelee ennen sopineista housuista.. Pitää pistää napit talteen ja ommella kii ni voi sit kesän jälkeen taas pitää niitä :D
 
Noniin.

Aamulla oltiin neuvolassa: Kaikki niinku pitääkin. Virtsanäyte ok, veriarvot ok, hb hyvä, verenpaina ok, pikkusen sykkeet hyvät ja vaikutti reippaalta kun keskeytti sykkeen mittaamisen useaan otteeseen.
Neuvolan jälkeen lapsivesipunktio Naistenklinikalla: Sikiön ruumiinrakenne sellanen kun pitääkin, mutta... turvotusta edelleen pikkuisen pään, niskan ja selän alueella. Kätilö sanoin että, valehtelisi mikäli sanoisi kaiken olevan hyvin ja että kannattaa meidän alkaa henkisesti valmistautumaan lapsivesinäytteestä löytyviin tuloksiin. :( Selvisin just ja just takaisin autoon istumaan ja sitten totaalinen romahtaminen. Pelottaa niin paljon ! Perjantaihin asti joudumme odottamaan pikatestin tulosta.
Mietin että mitä pahaa ollaan menty tekemään, ettei meidän anneta olla onnellisia ja nauttia raskaudesta niinkuin muutkin saavat nauttia.
Tämän hetken joululahjatoive on saada perjantaina tietää testin olevan puhdas.. 
 
Takaisin
Top