Neuvolan ravitsemussuositukset



Serafiina kirjoitti:
Sitä  mitä ei saa syödä, niin sitä sitten tekee älyttömästi mieli.
Eli mieli tekisi sushia, fetaa, mozzarellaa, maksamakkaraa (sitä nyt saakin hitusen syödä), graavilohta... Näin niin kuin alkajaisiksi.
Tosin neukku sanoi, että sushia voi syödä, jos tietää että se on varmasti tuoretta, tuoreesta kalasta tehty.


Mitenkäs graavilohi sitten eroaa sushista jos molemmat on tehty tuoreesta kalasta :D Mä kysyin vielä erikseen neuvolan tädiltä, että voiko syödä graavia jos kala on itse kalastettu ja graavattu, ei kuulemma saa. Varmistin vielä, että eikö varmasti kun esikoista odottaessa sanottiin ettei graavia saa syödä kun kala josta se on tehty saattaa olla vanhaa tai säilytetty suojakaasussa. Ei kuulemma saa, ei mitään raakakypsennettyä eli myös kylmäsavulohi on kuuleman mukaan pois listalta. No oon pahis ja oon kuitenkin syönyt itse pyydystettyä ja graavattua kalaa...


 


pallero kirjoitti:
kyllä fetaa ja mozzarellaakin saa syödä jos paketin takana lukee että se on tehty pastöroidusta maidosta. ja kaikki suomalaiset fetat ainakin on :) kuin myös suomalaiset tuorejuustot.
luojan kiitos suomessa maito pastöroidaan poikkeuksetta joten noitakin tuotteita voi syödä, kunhan ei osta mitään ulkomailla valmistettua merkkiä. :)

Tuostakin löytyy monenlaista ohjetta. Tuorejuustoissa ja muissa pehmeissä juustoissa nähdään vaarana kontaminaatio esim. tehtaalla pastöroinnin jälkeen. Pehmeisiin juustoihin kun listeria pääsee leviämään ja niissä lisääntymään helpommin.

 
Eiköhän jokainen tee niin kuin parhaaksi näkee ja mikä itsestä hyvältä tuntuu. Itse lukeudun myös niihin kun ei ole turhan tarkka enkä todellakaan ruuan kanssa turhan varovainen. Viikko sitten oli rapujuhlat ja kaekennäköstä majoneesia ja äyriäistä vedin napaani oikeen hyvällä mielellä :)
 
Amppis. Meillä neuvolan täti sanoo niin, että kyllä tuoretta kalaa saa syödä raakana, siis graavattuna tai esim. sushina, jos se varmasti on tuoretta. Eli esim. itse pyydystetty kala. Vakuumipakattua kalaa ei saa syödä, mutta esim. tuoretiskin kalaa saa syödä, kunhan se on tuoretta eikä sitä ole otettu tiskiin vakuumista. Neukku sanoi, että voi syödä sushiakin, jos tietää että on tuoretta.
Mä oon syönyt nyt pari kertaa sushia. En tiedä miten yleistä listerioosi sitten on.

Noista tuorejuustoista en sitten tosiaan tiedä. Olen kyllä syönyt nyt pari kertaa fetaakin, lukenut että on kotimaista ja pastöroitua. Pitäisi varmaan lukea noita neuvolan ohjeita vielä tarkemmin, alkaa unohtua, mitä oli suositeltu.

Sakariinista oli juttua taannoin myös. Neukku sanoi, että siinä ei kannata ylireagoida, kyllä Rennietä voi sen syödä, minkä tarvitsee. Sakariinia on testattu rotilla, ja tyyliin yhdellä miljoonasta se on aiheuttanut syöpää, siitä on tullut suositus olla syömättä sakariinia. Minä olin luullut, että sakariini aiheuttaa jotain muita muutoksia, esim. kasvuhäiriöitä...

Sitten mä sain vinkin sellaisesta rasvasta kuin Inno Rheuma. Mulla on niskat aivan jumissa ja noita kuuma- ja kylmägeelejähän ei saa käyttää ja Panadol ei juuri auta tuohon. Se on virolainen luontaistuotepohjainen geeli ja auttaa reumaattisiin tms. särkyihin. Kokeilin ja lämmitti ja kipu lähti...
 
mulle ihan erikoislääkäri kyssillä viimeraskaudessa sanoi kun söin päivittäin reinnietä närästykseen että ei hyvä niin suurissa määrin kun sisältää sokeria ja semmosia niin paljon että lisää kuulemma lapsiveden määrää.. määräsi sitten ihan reseptilääkkeen joka todellakin on tuhat kertaa parempi apu kun rennie. :)
 
Mulla ruokavalio on melko lailla samanlainen, kuin ennen raskautta. Tosin ennen kuin tapasin mieheni söin vain kevyttuotteita yms, ja se kyllä näkyi. Mieheni kautta olen oppinut syömään hyvää, aivan "tavallista" ruokaa. Ei liian paljon, ei liian vähän rasvaa eikä sokeria. Tosin yhdessä vaiheessa raskautta kärsin kamalasta makean himosta ja popsin naamaani kaiken, eniten suklaata. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä painoin 74 kg, mikä oli pituiselleni kuulemma sopiva. Seuraavalla käynnillä painoni tippui 71 ja nyt viikolla 21+4 painoni oli noussut 83,4 kg! Neuvolan täti oli aivan ihmeissään ja alkoi kysellä mitä syön, popsinko paljon herkkuja, leivoksia ja sen sellaista. Hän laittoi lähetteen sokerirasitustesteihin.
Olen kuullut, että korkea verensokeri vaikuttaa lapsiveden määrään (?). Joka tapauksessa, neuvolassa olivat sitä mieltä että painonnousu on syytä tutkia koska vauvallamme on todettu vakava munuaisten laajentuma. Käyn seurannoissa kahden viikon välein yliopistollisessa sairaalassa ja viime käynnillä lääkäri totesi, että minulla on runsaasti lapsivettä. Hänen mielestään se oli vain hyvä, koska vauvamme ei voi virtsata kunnolla ja se vähentää lapsivettä... ei ollut mitään puhetta ruokavaliostani. Hän vain totesi, että vauvamme kannalta on hyvä asia, että lapsivettä on ehkä vähän liikaakin, mutta näin hän voi kehittyä.
Koen ruokavalioni hyväksi, syömme "tavallista" kotiruokaa, perunaa, pastaa, lihaa ja kalaa silloin tällöin. Makeisten syönnin olen jättänyt vähemmälle, korvaan ne hedelmillä ja itsetehdyllä marjapirtelöllä, johon en lisää sokeria.
 
Neuvolasuosituksissa on, ettei pellavansiemeniä saisi syödä. Tosi monessa leivässä niitä kuitenkin on varmaan aika pieni määrä. Osaako joku sanoa, voiko semmosia leipiä syödä?
 
mulla lukee muistaakseni siinä neuvolan lapussa ettei haittaa leivän päällä muttei muuten suositella syötäväksi. :)
 
nii mä vähän arvelinkin mutta siinä listassa, minkä mä sain neuvolasta, pellavansiemenet lukee kielletyissä. täytyy vielä varmaan kysästä seuraavalla neuvolakerralla, siihen vaan on vielä pari viikkoa..
 
Takaisin
Top