Neuvolakuulumisia!

Tässä muutaman viikon takaset neuvolakuulumiset!

Rv 23+0

Paino: +372 (alusta 5,7kg)

RR: 114/70

Pissa: Puhdas

Hb: 126

Sf: 20

Syke: +140

Liikkeet: ++

Lapsivedenmäärä: N

Kaikki hyvin ja seuraavaksi sitten lääkärintarkastukseen toukokuun alussa! Koittakaas muutkin laitella tänne nuvolakuulumisisa, etten joudu yksin rustailee :D Helpompi sitten aina täältä lukea, kun tonne pitkään ketjuun ne helposti "uppoaa" :)
 
En oo tällästä täällä aiemmin huomannutkaan..parempi myöhään kuin ei milloinkaan..

Neuvolalääkäri Rv 27+3 (5.4.)

Paino: 61kg, +442g/vk (alusta 7kg)

RR: 127/94 (Aina koholla kun joku muu mittaa; jännitys.. :D Kotona seurailtu koko raskauden ajan ja on siis normaalisti sen 110/60)

Pissa: Puhdas

Hb: 113 (alotettiin rautakuuri)

Sf: 25cm

Syke: 138

Liikkeet: ++

Kohdunsuu: Kiinteä ja kiinni, pituus 3,5cm

Lapsivedenmäärään ei ole kukaan koskaan mitään merkinnyt!?

Seuraavaksi neuvola 30.4. ja kontrolliultra istukan sijainnin vuoksi vk32 eli 7.5.
 
rv 29+1

Paino: +2.8kg (+800g)

RR: 109/81

HB: 126

Kohdun pohja: 28

Sydämmen syke: 147

Likkeet: ++

Pissanäyte oli vähän vihertävä proteiinin kohdalta, mutta th kuittasi sen runsaalla valkovuodolla.

Ihanaa kun kaikki on tähän mennessä mennyt  niin hyvin :)
 
Hello!

Neuvolalääkäri Rv 26+3 (25.4.)

Paino: 75,1kg, +513g/vk (alusta noin. 8kg)

RR: 120/65
Pissa: Puhdas

Hb: Ei mitattu

Sf: 25cm

Syke: 146

Liikkeet: ++

Supistuksia töitä tehdessä (kolmivuorotyö) + alaselän ja -vatsan kipuja. Varsinkin työpäivän jälkeen. Lääkärinmääräyksestä yöt ja pitkät päivät pois. Jäljellä olisi ollut 1 pitkä päivä ja kaksi yötä. Nyt täytyy vuorot järjestellä uudestaan ja tuleekin sitten himppusen pitkä putki töitä. Sairaslomalle ei syytä, kun supistukset eivät ole olleet kypsyttäviä. Terveydenhoitajan mielestä minun olisi pitänyt jäädä sairaslomalle. Lapsi liikkuu hyvin ja on pää alaspäin asettautunut. Sörkkii ja painelee minun virtsarakkoani:) Sokerirasituksen tulokse normaalit, oli ihanne arvot. Tärkeintä, oli kuulla että Mimmillä kaikki kunnossa, voi jatkaa rauhallisin mielin. Seuraava neuvola on toukokuun loppupuolella, jolloin työtkin loppuvat:)
 

Päivitetäämpäs näitä neukkukuulumisia myös tänne:

Kuudes neuvolakäynti ja lääkärineuvola Rv 26+3

Paino alusta +8,1kg

RR 128/84

Turvotus ei

Pissa proteiinit +   --> seuraavana aamuna PLV kuitenkin arveli johtuvan elimistön kuivumisesta kun aamulla otettu sokerirasitustesti, kuitenkin hyvä tarkastaa...

Hb 131

Sf-mitta 24cm

Sydämen syke 140

Liikkeet +

RH vasta-aineet pysyneet negatiivisena. Kohdunsuu aavistuksen pehmennyt, pituus 2,5cm

Sokerirasituksen tulokset   paasto-arvo: 4,6   1h: 6,8   2h: 4,2

 
Täälläkin tänään neuvolassa ja läkärillä käyty.

Hb oli laskeut 111, joten rautakuuri tuli
Pissa oli puhdas ja painoa on kertynyt jo 10kiloa, APUA!! 3kg kuukaudessa vaikken elintapoja ole muuttanut mitenkään.
Sf mitta 24 ja syke vauvalla 140.

Kävin siis ekaa kertaa uuden asuinkuntani neuvolassa jossa paljon vaihtuvuutta lääkäreissä ja nyt oli nuori mies joka tutki kuinka ja kauan alapäätä, selitti että nyt tutkin ulkosynnyttimet ja sit survo sen spekulan sisään ja voi vitsi kun sattui, eipä ole aiemmin sitä neukkulääkäreissä käytetty, kuulemma vähän pehmentynyt mutta sitten jouduin itse neuvomaan mitä vihkoon merkataan niin merkkas samat kun aiempi lääkäri eli kiinni ja 3cm kaulaa.
Jäi vähän huono maku kun mies keroili omasta vaimostaan ja koska tunsi potkuja ja ihmetteli kun tunsin jo alle 20viikolla.
Sain myös lähetteen Taysiin josko käynnistävät nopeiden synnytysten takia, sitä odotellessa.
 
Hitusen myöhässä, mut kuitenkin. Eli neuvolakuulumiset torstailta

Neljäs neuvolakäynti ja eka neuvolalääkäri, rv 26+4

Paino alusta +5,3kg
Verenpaine 119/72 (ikinä ei oo ollu noin hyvät paineet emoticon )
Pissa puhdas, viimeks oli haalea plussa
Sf-mitta 23cm, mitattiin ekaa kertaa.
Hb:ta ei nyt mitattu, mutta reilua viikkoa takaperin oli 112, eli alotin raudan natustamisen
Kohdunsuu kiinteä
Liikkeet ++
Syke 135

Sokerirasitus on edessä ens torstaina, jippii, odotan todella innolla. No, saapahan samalla reissulla pari muuta labrakoetta altapois, vasta-aineet mittaillaan ja sit pyysin kilpparikokeet.
 

Tän päiväisen neuvolan tuloksia, tasan vk 31

Paino: +450/vk

RR: 128/84

Pissa: Puhdas

Hb: 114 (syöty rautaa jo 4 viikkoa..)

Sf: 28cm

Syke: 155

Liikkeet: ++

Vauva edelleen pää alaspäin, ollut jo rakenneultrasta, vk 21, saakka :)
 
Neuvolalääkäri kuulumiset tältä päivältä:

Rv 28+3

Paino: +663 (alusta 9,5kg)

RR: 120/74

Pissa: Puhdas

Hb: Ei mitattu

Sf: 25

Syke: +135

Liikkeet: ++

Lapsivedenmäärä: N

Kaikki hyvin siis. Lähetteen laittoivat verikokeisiin, jossa katotaan maksa ja sappiarvot. Mulla kun viimeks oli raskashepatoosi, niin nyt otetaan arvot, vaikkei mitään kutinoita ole ollutkaan. Seuraava aika on sitten 3 viikon päästä 22.5 :)
 
Ikinä en muista tänne kirjata neukku kuulumisia, mutta jos nyt sitte :)

Rv 29+0
Paino: +985 emoticon (alusta 10kg)
RR: 107/72
Pissa: Puhdas
Hb: 124
Sf: 26,5
Syke: +137
Liikkeet: ++

Sokerirasituksen tulokset olivat kuulemma hyvät (5,0/7,0/6,4). Normaalia korkeampi toi alotus arvo kyllä oli (joskus mittaillut huvikseen). Ennen raskautta huiteli jossai 3-3,5 välillä emoticon
 
Plaah... Tänään neuvola sain sokerirasituksen tulokset, 1 h arvo oli kohollaan. Eli nyt joudun mittaileen kotona sokereita viikon verran neljä kertaa päivässä. Muuten kaikki oli hyvin, vaikka jalkoja vähän turvotteleekin. Oon kyllä niin elänyt herkuilla viime kuukaudet, että kai kroppa nyt käy jo niin ylikierroksilla, että...

Rv 31+0
Paino +625 g /alusta 9 kg
RR: 116/69
Hb: 122 (nyt syönyt rautaa 4 viikkoa, kun viimeksi oli vain 104...)
Sf: 29
Syke: +150

Vähän jotenkin hirvittää tuo painonnousu, vaikkei nyt ihan mielettömiä ole tullutkaan. Mutta tosiaan sokerit kohollaan ja turvottaa. Ehkä toi painonnousu nyt vähän rauhoittuu, kun tarvii enempi tarkastella, mitä syö. Ja jättää herkut pois.
 
Mulla oli nyt mun ainokainen neuvolalääkäri. Edelleen ihmetyttää täkälainen käytäntö, etenkin kun lääkäri meinasi olla sitä mieltä, ettei mua tarvitse tutkia, koska mut on tutkittu pari viikkoa sitten päivystyksessä. Vaadin kuitenkin, että lääkäri tekisi tutkimuksen, että paikat ovat kunnossa. Edelleenkään mulle ei kuitenkaan esimerkiksi merkattu vauvan tarjontaa tai lapsiveden määrää. En tajua.

Painoa tullut +333 g, verenpaineet ok, sf 25, hb 131, vauvan syke kuulemma oppikirjamainen ja 145. Niin, ja viikkoja siis 29+4.
 
mulla oli tänään neuvola 29+4 ja seuraavanlaista tietoa sain:

painonnousu alusta 11 kg, käääk..
verenpaine 117/70 (tosin olin vähän hengästyny)
hemoglobiini 132
kohdunpohjan korkeus 26,5 cm
RT
sydämen syke 140

kohdunpohjan korkeus oli kasvanu tosi vähän, mutta kattelin, että viime raskaudessa samoilla viikoilla oli vielä pienempi..
 
Taas vähän myöhässä, mut kuulumisia maanantailta...

Rv 29+1

Paino alusta +9kg (3 viikossa oli tullut hitusen yli 1kg/vko lisää, huhhei. Toivottavasti ei moinen tahti jatku emoticon )
Verenpaine 133/65
Pissa puhdas
Sf-mitta 27cm, eli pompattu keskikäyrän alareunalta yläreunalle.
Hb 130, eli ihan hyvin rautakuuri lähtenyt puremaan
Liikkeet ++
Syke 135

Sokerirasituskokeen tulokset tosi hyvät: alku 4.3, tunnin päästä 6.4 ja 2h 4.0.

Kilpparikokeiden tulokset selittääkin sit jonkin verran tätä koko raskauden kestänyttä väsymystä. Vajaatoimintaahan se näytti ja lääkitys napsahti päälle.
Nyt olen nassuttanut lääkkeitä noin 2 viikkoa ja ehkä ihan hitusen alkaa päivällä vallinnut kooma hellittää. Valitettavasti myös lämmitys on hurahtanut päälle, öisin herään monta kertaa siihen, et oon ihan hikimärkä. Painonnousunkin neuvolantäti sanoi saattavan osittain johtua tästä kilppariarvojen sekoilusta.

Seuraava neuvola onkin vasta melkein kuukauden päästä.
 
Tänä aamuna käväisin neuvolassa :)

Rv 31+1

Paino: +589 (alusta 11,1 kg)

RR: 116/66

Pissa: Puhdas

Hb: 125

Sf: 31

Syke: +

Liikkeet: ++

Lapsivedenmäärä: N

Tarjonta: Rt

Kaikki mallillaan. Nyt aletaankin sitten ramppaamaan kahden viikon välein neuvolassa :). Sf-mitta oli hypänny yläkäyrille, mutta vauva ei silti tunnu erikoisen isolta ja mukana oli varmaan myös vähän mittausvirhettä, koska 3 viikkoa sitten oli sf 25. Maksa ja sappiarvot oli normaalit, mutta laittaa vielä uudet lähetteet, koska nyt on tuntunu taas kutinoita.
 
Täälläkin neuvolassa käyty, kun viikkoja tasan 30.
Painoa tullut 11.7kg ekasta neuvolasta, aika kammottava lukema kun normaalipainon yläpäästä lähtötilanne. :(
Paineet 132/73 ja hb noussu 111->125, ja sen huomaa olossakin :D Taas jaksaa.
Sf mitta 30, eli yläkäyrän yläpuolelle meni että heilahti, aiemmin se olikin mitattu viikolla 22, jonka jälkeen olen käynyt vain lääkärillä joka ei osaa mitata sitä.
Mutta kaikki siis ok ja lähetteen terkka meinaa nyt laittaa synnytystapa-arvioon jotta se tulisi 36 viikon tienoille.
 
Täällä myös neuvolassa käyty. Kaikki hyvin. Painoa tullut nyt kaiken kaikkiaan 5kg mikä saisi olla vähemmänkin kun tuota ylipainoa löytyy valitettavasti ennestäänkin. Onneksi sokerirasitukset olleet normaalit ja muutenkin verensokerit hyvät. Sf-mitta pomppasi kyllä yläkäyrille täälläkin. Edellinen oli lääkärin mittaus joka taisi kyllä olla alakanttiin. Toivottavasti vauva ei meinaa kasvaa liian isoksi. Kokoarvioon yritän ruinata lähetteen jos vähänkin siltä näyttää. Tämä meidän poitsu on aika rauhallisen oloinen tyyppi, liikkeitä kyllä tuntuu vähän väliä. Sykkeet pysyy aina jossain 120-135 välillä. Rt:ssä ilmeisesti on vaikka itse tunnen liikkeitä vähän siellä sun täällä. Seuraava neuvola on kahden viikon päästä että sitten taas näkee miten tuo sf-mitta käyttäytyy.
 

Eilettäin kävästiin neuvolassa:

Rv 30+2

Paino (alusta alkaen) +10kg

Turvotus: Ei

RR: 122/85 p.79

U-Prot: -

U-Glug: -

Hb: 135

Sf: 28cm

Tarjonta: rt

Syke: 135-145

Liikkeet +

Eli kaikki meni niinkuin arvelinkin. Semmonen tasapaksu käynti siis kyseessä. Nyt alkaakin se parin viikon välein hyppääminen neukkutätillä :D

 
Itse kävin jo tiistaina neuvolassa, jos päivittelis sitä tänne hieman, ja viime viikolla käväsin Jorvissa diabeteshoitajalla ja lääkärillä, ultrattiin :-)

Vauvasta painoarvio oli 1,7kg, ja viikkoja ööh.. 30+3, eli ei ole sokerivauva, keskikäyrillä mennään. Sukupuolta ei taaskaan saanut selville, jalat niin hyvin koukussa pienellä. Perätilassa köllötteli.

Neuvolassa kaikki ok, hemppa vaan laskenut 112, muuten ollut jopa yli 130, eli rautaa naamariin vain.
Sykkeet 140+,
Sf 28cm.
Paino oli LASKENUT melkein 2kg, mikä ei haittaa kyllä yhtään, kun tuota ylipainoa ja sokerihommaa on. Alusta on tullut nyt sitten joku 3-4kg.

 
Hello!

Neuvola Rv 30 + 3

Paino: 78,2 kg, +775g/vk (alusta noin. 9kg)

RR: 108/72

Pissa: Puhdas

Hb: 107. Pe kävin tarkastuttamassa labrassa hb:n, suoninäytteenä 113

Sf: 29cm

Syke: 144

Liikkeet: +

Neuvolassa oli mukana terveydenhoitajaopiskelija. Hb:ta mittasi pariin otteeseen kun oudon alhaalla, vaikka ei itselläni tästä ole mitään oireita. 102 näytti ensin sormenpäänäytteestä. Terveydenhoitaja sanoi, että turvotus kyllä vaikuttaa asiaan ja tämän vuoksi kävin labrassa näytteellä vielä erikseen. Jatkossa neuvolat ovat kahden viikon välein. Lisäksi varattiin jo etukäteen lääkäriaika loppuraskauteen. Meidän pikkuinen edelleen raivotarjonnassa:) Kokoa villisti veikaten 1kg 300g tällä hetkellä. Kohdunpohjankorkeus kasvaa tasaisena kauniina käyränä:)
 
Takaisin
Top