Neuvolakuulumisia

undulaatti

Sukkela juttelija
Mä tykkäisin tästä ideasta ihan hirveästi itse, jos vain saadaan pyörimään. Jos ei muita innostuneita löydy, niin annetaan tämän sitten vaipua unholaan. Eli olisi kiva, kun tänne saisi tulla iloitsemaan, suremaan ja ihmettelemään neuvolakuulumisia. On sitten raskauden kesto mikä tahansa! Aina, kun on neuvolassa käynyt, voisi siis tulla ilmoittamaan esim. painonnousun, hemoglobiinin, verenpaineen, vauvan sydänäänistä tai mitä vain onkaan ihmeteltävänä! Tai vaikka ei niin ihmeteltävää olisi, mutta kertoisi peruskuulumiset. Olisi kiva, kun tämä saisi tuulta alleen ja täällä kävisi vilkas keskustelu neuvolakäynneistä... [:)] Itse olen ainakin kiinnostunut sen verran painosta sun muista, että olisi kiva, kun täällä kerrottaisiin asioita!
 
Niin, ja tyrmätkää sitten suoraa vain jos tuntuu typerältä.. Omasta mielestä olisi vain kiva idea. Saisi kuka tahansa kirjoitella neuvolakuulumisia. Ne neuvolakäynnit kun on aina niin odotettuja [:)] Saisi epävarmoista alkuraskauden neuvoloista täällä jauhaa... Jotkut saattavat kuitenkin olla sitä mieltä, että riittää, kun omassa kuukaudessa jauhetaan nämä asiat..
 
Musta ainakin tuntu kivalta idealta ja toivottavasti toimii [:)]. Elikkä eilen oli neuvola ja rv 23+2 menossa nytten. Hemoglobiini on koko raskauden ajan ollu aika tasanen 125 eikä monenkaan numeron heittoo tossa. verenpaine 128/72. Oon 168 cm, normaali paino on 60kg, BMI 21. Eilen oli sit paino noussu jo 80.6, eli +860g. On ihan normaalisti noussu kun huoletti toi painonnousu niin kysyin. Sano et hoikilla vaan tahtoo enemmän tulla raskauden aikana tota painoo [:)]. Sikiön sydämen syke on ollu todella tasasesti ton +150, eli hyvä [:D]. Kaikki oli kyl hyvin muutenkin. Tosin hirveetä ihottumaa käsivarsien taipeissa ja alko aika alussa raskautta, mutta siitä kävin tänään lääkärin luona ja määräs vahvinta kortisonia, jotain normi rasvaa ja kutinan ehkäsyyn jotai tabletteja, en nyt muista sitä nimitystä [:-].
 
Mukava idea, täytyy osallistua, kun ensi maanantaina olemme taasen neuvolassa käyneet [:)]
Ihan tähän neuvolajuttuun liittyen, oletteko sattuneet saamaan käsiinne teistä itsestänne kertovaa äitiyskorttia?
Minulle äitini lykkäsi muutama viikko sitten kouraan neuvolakortin vuodelta 83! Se oli todella mielenkiintoista luettavaa ja vaikka itsellä ei olekaan paria neuvolakäyntiä enempää vielä takana, niin lukemat ym on lähes identtisiä oman äidin kanssa silloin, kun hän odotti minua [:D] Suosittelen kyselemään, josko sellaisia teidän vanhemmiltanne löytyisi! Mukava seurata, meneekö mitenkä paljon samalla tavalla [:)]
 
Rv 16+1 Mulle tuli viikko sitten sanomista, kun paino olikin hieman laskenut... :( (Onneksi vaaka oli eri, voi vedota siihen)
Tuli vähän pahamieli... Terveellisemmäksihän minä olen elämäntapoja rustannut!
Katson mitä syön ja enemmän vain kasviksia sekä pitkiä lenkkejä koiran kanssa. 

Välillä "vaivannut" jatkuva nälkä on kyllä kadonnut... Alkuraskaudesta ja jo ennen sitä ehti kertyä hieman ylimääräistä painoa. Eiköhän niistä lapsenkin ole käyttää! Enkä usko painonnousun tähän kokonaan tyssänneen!
Kaipa sitä ei heidän hienoihin käyriin (suunnitelmiin) mahtunut...
 
Tänään oli neuvolalääkäri. Viikkoja nyt siis 26+2. Paino oli edellisestä käynnistä tippunu puoli kiloa, mutta nyt en ollut kyllä syöny mitään ennen punnistusta toisin kun normaalisti.. Verenpaine oli 125/72 eli kai ihan ok, ja hemppa oli 117, terkkari suositteli rautatablettien hommaamista. Sf-mitta oli HURJA! Vastasi nyt viikkoja 30-31!! Mutta niin se oli viimeksikin ihan reilusti käyrien yläpuolella. Pojun syke oli 130 ja ilmeisesti siellä raivotarjonnassa ollaan ihan niinkin rakenneultrassakin. Kohdunsuu oli tiukasti kiinni ja kiinteä, pituutta oli n. 3 cm. Tuntuu aika lyhkäseltä mutta kai se on ihan normaali kun ei lääkäri siihen mitään kommentoinu. Hassua muuten ettei tuo lääkäri ollu mikään naistentautien erikoislääkäri tms. vaan ihan terveyskeskuslääkäri. Asiantunteva kaveri kyllä... Ja kaiken tämän olisin voinut tiivistää kahteen sanaan, kaikki normaalia [:D]
Ens kerrasta eteenpäin käydäänki sitte neukussa 2 kertaa kuussa.
 
Zeni: Mulla kans sf-mitta iso. Viime viikolla (about samat rv:t kun sulla nyt) oli mulla 30cm. -Toi kohdunkaulan mitta 3cm on normaali, sen kuuluu olla kolme senttiä sisätutkimuksessa, ultrattaessa saadaan pitempi mitta. Lopussa se lyhenee sitten.
 
Huh, onneksi jollakin muulla on parempaa tietoa noista mitoista :) Onneksi normaali tuo kohdunkaulan mitta, melkein jo huolestuin :) Kiitos Viimeinen!
 
Kiva, kun muutkin innostuivat! [:)]

miiuhoo: Mä sain myös äitin neuvolakortin, vuodelta -90, (tai no, -89, minä kun synnyin helmikuussa -90) kun äiti minua odotti. Oli kyllä tosi kiva sitä lueskella ja hauska kattoa kuinka paljon muuttunut [:D] Tai ei se tuolta ajalta loppujen lopuksi ollut paljon muuttunut, periaate oli ainakin tosi sama! Mulle on tullut vähän enemmän painoa koko ajan, kun äitille, mutta muuten aika samoissa lukemissa tosiaan [:)]
 
Mukava ketju tälläinen, saa rauhassa kertoilla neuvolahöpinöitä, kun ei viitsi vauvattomia ystäviä kiusata moisilla!
Mulla on ollut nyt useamman kerran neuvolan jälkeen "pee fiilis", neuvolantäti on ihan mukava, mutta musta tuntuu, että se tekee kaiken pakollisen ja that's it. Kauanko teidän neuvolakäynnit yleensä kestää? Mulla pisin käynti on tainnut olla 15min. Vaikkakin olen selvinnyt vähillä vaivoilla koko raskauden, niin olisi mukava jos täti kysyis edes joskus, että mitä kuuluu? Mä en ole alkuunkaan sen tyyppinen, että alkaisin automaattisesti höpistä kuulumisia, saatikaan negatiivisiä, oon huono valittamaan mistään. Olen kovasti ollut huolissani omasta painonnoususta, joka ollut aika valtava mielestäni, tosin mainittakoon, että oman painon vahtaaminen on enemmän ja vähemmän vaivannut koko elämän. Lähtöpainoa ennen raskautta oli 50kg (mainittakoon, ettei senttejäkään ole kertynyt, kun 158 [8|] )ja nyt raskausviikkoja pian 29 -> paino viimesimmässä neuvolassa rv 27+5 60.5kg. Nyt viimeisimpien neuvoloiden välillä oli tullut ensimmäistä kertaa painoa alle 300g per viikko, muuten se on tavannut huidella siinä 300-600g per viikko. Ainut kommentti neuvolantädiltä viimekäynnillä oli tähän mieltä painaneeseen asiaan, että "olet tainnut vähentää herkuttelua, kun paino ei ole noussut niin paljon kun aikaisemmin". Muut kuten verenpaine, hb ym ok ollut kokoajan.
 
Heh, mulle sanottiin neuvolassa sillonkun maanantaina kävin niin pitäs vähentää karkin ja limun juontia. Mutta karkkiin on vaan jotenkin ihan järjettömät mieliteot. Nyt pitää sit asettaa karkki päivä ja sellanen ollu viimeks sillonkun olin lapsi [:D]. Ennen raskautta en juurika tykänny syödä oikein karkkia ja juoda limua. Enimmäkseen tykänny aina enemmän syödä leipää ja juoda erilaisia tuoremehuja. Tosin noi mehut menee edelleenki ja limppareitten lisäks [&o]. Huh, ehkä on ihan hyvä että rupeen rajottaa tota karkin mäyssyttämistä ja limun juontia, tai ainakin yritän sitä.
 
Mulla oli toinen neuvola tänään. Ja se oli sitten se neuvolalääkäri samalla..

Multa mitattiin hemoglobiini päin sanonko mitä. Viimeksikin se oli neuvolassa 119 ja sanoi, että voisin rautaa syödä jos haluan. No muutaman päivän päästä multa otettiin työterveydessä verikoe ja siinä hemoglobiini 133!! Lääkäriltä tätä myöhemmin kysyin, sanoi, että sormen päästä otettavaan(neuvolassa) tulee herkästi kudosnestettä joka laimentaa verta, verikokeen tuloshan näyttää oikein.
No tänään sitten neuvolassa tästä mainitsin tätille. Hän sitten varmuuden vuoksi "lypsi" neljä tai viisi tippaa verta ennenkuin otti siihen testiin. Kehui vielä miten on vahvan näköistä verta. Sitten ei meinannut saadakaan enää kunnon tippaa siihen testiin ja kun sitten painoin sormen paperiin, tuli pistos kohdasta vain sellasta ruskehtavaa nestettä, ei enää verta! Tulos oli sitten 103 ja täti ihan huolissaan, että nyt kyllä alan syömään rautaa..
No menin sille lääkärille sitten ja kerroin tästä. Hän sanoi, että nimenomaan jos sitä tuollee lypsää niin sieltä tulee kokoajan enemmän sitä kudosnestettä! Argh! [:'(] Minä en sitten tyhmänä tajunnut hermostuksissani pyytää, että hän olisi äkkiä ottanut toisesta kädestä uudelleen kokeen. Hän laittoi mulle lähetteen labraan, että käyn ihan verikokeessa niin saadaan oikea tulos. Kai mä nyt huomaisin omasta olosta jos hemppa ois oikeesti noin huono! Ja kun tossa raskausvitamiinissakin on rautaa! En kyllä ala mitään ylimäärästä rautaa vetämään ennenku saan tulokset tuolta verikokeesta, eli maanantaina.

Tulipa paasaus pelkästä hempasta! [:D] Pahoittelen! Loppu sitten vähän lyhyemmin. Täti on aika hiljanen, ei paljon kysele ylimääräsiä. Nyt mittasi sitten oikein verenpaineen(viimeksi unohti!), 125/76. Eli se oli parempi kun työterveydessä sillon viime neuvolan jälkeen, 104/66! Painoa oli tullut viidessä viikossa(eka neuvola viikolla 12, nyt on tänään 16+5) 1,5 kg. Mitäs muuta? Masuasukin syke oli 153 ja mytkysi kovin masussa. Mitään en vaan vielä tunne. [&:] Niin ja pissatesti ok kaikin puolin. [:)] Tuli myös tulokset ensimmäisellä kerralla otetusta verikokeesta, veriryhmä B ja + onneksi. Eikä ole hiviä, kuppaa eikä hepatiittia.. [;)]
 
Tänään oli lääkäri. Ei juuri katottu muuta kuin sf-mitta ja kuunneltiin sydänäänet. Sf pysynyt siinä viimeviikkoisessa eli oli nyt 30cm. Sydänäänet hyvät 150/160 on huidelleet koko ajan. Kysyi haluanko et kattoo kohdunsuun mut mä tuumasin ettei tartte kun ei oo tehneet kipeetä noi supparit. Mä otan yhteyttä jos alkaa sattuun. Saikkua tuli vuodenvaihteeseen asti, loppuaika laitetaan sitten joko äitipolilla tai neuvolassa.

Kävin vielä hakemassa sen sokerimittarin liuskoineen päivineen terveyskeskuksesta. Pitää nyt aluksi mitata kuus kertaa päivässä, ennen ja jälkeen aamupalan, lounaan ja päivällisen. Toi aamun mittaus on kuulemma kaikkein tärkein...

Mun laskujen mukaan painoa ei oo tullut kuin seitsemän kiloa alusta. Ihan hyvä.
 
Meillä tänään normineuvola, mikä täällä meillä onneksi tarkoittaa tunnin juttelutuokiota neuvolatädin kanssa [:D]Painoa oli tullut melkeen kilo per viikko.. [:@] Sokeriseurannassa siis oon ollu rasituksesta asti ku tunnin arvo oli 10.9 joka saa siis olla 10..
Verenpaineet hyvät 118/78 ja hemppa 128 eli ei lisärautaa tarvinne koko raskausaikana enää ollenkaa [:)] Pääsin ultrassaki pikkusen näkemään ku ei täti osannu sanoa tunnustelemalla että miten päin se tuolla onkaan...raivotarjonnassahan se sitte onneksi jo on ja pää syvällä lantiossa, vielä ku pysyiski noin. Pään läpimitan täti samalla katto ja se oli vähän yläkäyrällä mutta ei kuulemma vielä hälyyttävästi.
Erityisseurantaan jouduin sitte tuon painonnousun, turvotuksen ja sokereiden takia..Reilu viikon päästä seuraava nvla ja jos painon nousu jatkuu tollasena joudun äippäpolille tutkittavaksi jo aiemmin ku mitä oli suunniteltu..ja synnytyksen käynnistys on kuulemma aika todennäköistä jos lapsi kasvaa tolla vauhilla..no sitä sitte murehtie tulevaisuudessa jos näin käy.
Positiivista sentään se et ilmeisesti nyt joka nvlassa ultrataan ja seurataan pikkusen kasvua tarkasti [:)]
 
Keskiviikkona käytiin, terv.hoit. + lääkäri.

Mulla ei ollu hemoglobiini noussu (115), vaikka otan rautamehua. Kannattais kuulemma suunnitella vielä tarkempaa sen otto erillään maitotuotteista, jopa 2h aikaeroa kannattais pitää, sillä kalsium huonontaa raudan imeytymistä. Ja C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä. Nyt sitten on jääny kokonaan rautamehu ottamatta, kun ei ole löytynyt sopivaa maitotuotteetonta aikaa. [&:]

Mulla on kans rauhallinen ja keskusteleva neuvolaneiti, kyselee aina kuulumisia, mutta tuntuu, että itsellä ei riitä niin paljon kerrottavaa ja juttua kuin siellä oltais valmiit kuuntelemaan.

Yllättävää oli se, että lääkäri ei oikein tiennyt mitään meidän vauvan vakavasta sydänviasta. Me oltais voitu pitää esitelmä hänelle aiheesta. Mutta ei kai lääkäri voi kaikesta kaikkea tietää. Ja kun me saadaan asiantuntija-apua sitten keskussairaaloilta, niin ei kai sen niin väliä o, jos neuvolalääkäri on ulkona tästä asiasta.

Virtsa, verenpaine, sf ja kohdun suu olivat kaikki normaaleja.

27+1
 
Itsellä seuraava neuvola vasta 16.12, mutta tähän väliin piti heittää, että meillä neuvolatäti kyselee asioita ihan hyvin. Ei oikeastaan omasta mielestäni edes tarvitse enempää kysellä eli olen ihan tyytyväinen. Meillä neuvolassa menee yleensä 20-30 minuuttia. Menisi varmasti kauemminkin jos minulla olisi jotain kerrottavaa, mutta on ollut sen verran oireetonta, eikä kysymyksiä ole paljon tullut, niin jää sitten siihen, että kerron vain peruskuulumiset. Maitoa tulee ja pissattaa koko ajan-tyylillä. [:D] Tuo 20-30 minuuttia, jos on siis normaalikäynti. Viimeksi oli kelan asiat ja silloin meni tietysti kauemmin.
 
Tänään oli taasen neuvolakäynti. Kuunneltiin sydänääniä pikkuiselta. Vaikka hän teki sen kyllä mahdollisimman hankalaksi, kun ei ollut hetkeäkään paikoillaan vaan kamala sätkintä ja hyörintä taukoamatta [:D] Kyllä ne sykkeet siihen 140 ja 150 välille asettuivat. Rautatablettien ansiosta hemoglobiinikin oli noussut 113:sta 127:ään. Verenpaine olikin sitten tavanomaisen alhaalla; 119/65. Edellisestä kerrasta oli painoa tullut huikeat 200g elikkäs 54g viikkoa kohden. Olin ihan varma, että on tullut roimasti painoa, mutta hyvä kun ei ole tipahtanut paino. Kohdunpohjan korkeus oli 15cm ja ihan hitusen navan alapuolella kohdun korkein kohta kuulemma tuntui [:)]
Muuten keskusteltiin mun kovista sydämen tykytyksistä pitkin päivää ja huonoista oloista. Ilmeisesti ne nyt johtuvat sitten tuosta alhaisesta verenpaineesta, että pitempään seistessä tulee kyllä todella kokonaisvailtainen huono olo [:'(] Kuten äsken kun pyörin parissa kaupassa ja sitten kävin vielä ruokakaupassa. Autolle mennessäni liukuportaissa jonotellessa oli jo todella, todella huono olo että meinas hermot mennä kun tukkivat koko hemmetin liukuportaat ja jouduin odotella ylimääräistä, ennen kuin pääsin autoon istumaan. Sitten taas helpotti [8D]
 
Moi, kivalta vaikuttaa tää keskustelu, vaikka pyörinkin jo kahdella keskustelualueella juttujeni kanssa. [:D]

Kopioin tekstini tuolta toisesta keskustelusta:

Paino on noussut viime käynnistä 200g yhteensä, eli se kun oli 2 viikkoa sitten, niin 100g/vko. Vieläkin ollaan miinuksella lähtöpainosta, mutta pikkuhiljaa.. eiköhän se paino tästä vielä nouse. Minä kun olen muutenkin aika pienikokoinen immeinen, niin saisi noustakin. En silti valita, vaikkei nousisikaan... Kunhan vauva kasvaa

Ja olin muutes aika varma että painoa oli tullut nytten PALJON, koska en ole hirveästi seuraillut syömisiäni.. Suklaata on mennyt jonkun verran (laktoosi-intoleranssin takia en hirveästi sitäkään silti syö..), ananas limpparia kanssa litkitään täällä.. Toki, tulee käytyä joka ilta kävelyllä, ja syötyä muuten ihan suht terveellisesti.. mutta silti! [8|]

(Vähän taustatietoa: Minulla oli erittäin vaikea alkuraskaus, minulla kesti kokopäiväistä pahoinvointia monta kuukautta. Ei siis loppunut kirjojen mukaan viikkoon 12. Minulla ei siis pysynyt EDES vesi sisällä! Kaikki tuli heti ulos, neuvolasta ainut neuvo oli syödä kaikkea. [8|] Ei siinä kyllä muutakaan voinut. Mehujäitä litkin lähinnä.. Tuli sitä kyllä muutakin syötyä, mutta kaikki tuli ulos.. Valikoin ruokani lähinnä maun perusteella, ettei tarvitse pahan maun takia jäädä ylimääräistä kyykkimään pytylle! Vieläkin, viikolla 34+0, minulla on pahoinvointia enemmän kuin tarpeeksi. Onneksi ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä painoni oli noussut 9kg (hassua sanoa näin.. [:D]), kun se heti siitä lähti hurjaan laskuun, ja se laski yli 15 kg, ja nyt vasta lähiviikkoina lähtenyt nousuun, enemmän tai vähemmän! [:)] Muutenkin pienellä alkupainolla varustettuna. Sekava teksti, toivottavasti saitte pointin [:D])

Verenpaine 106/70, jee! Minulla kun on alapaine ollut koko ajan laskussa, niin nyt se oli jopa noussut (Viimeksi se oli 108/68). Minulla on ollut kovia hengitysvaikeuksia, välillä tulee niin raskasta sydämentykytystä, että oksat pois. Mihinkään en voi nojata selälläni, kun verisuonet on heti tukossa... [&o]
Pissa oli puhdas.
Hemppaa ei katsottu, josko olis unohtanut koko asian, viimeksi kun se tosiaan oli 104, ja sanoikin että seuraavalla kerralla katsotaan uudestaan. No, minäkin vasta muistin kyseisen asian äsken.
SF-Mitta 30, eli nätisti kasvaa käyrillä.
Raivotarjonnassa oli muksu vieläkin, liekkö vaikka jäiskin jo siihen.
Syke +, Liikkeet ++. Monotti anturia oikein näkyvästikkin, massu heilui kuin mikäkin hyytelö?! Täti tunsi pikkuiset jalat ylhäällä, oikean kyljen vieressä.

Mulle ei neuvolassa koskaan kerrota vauvan sydämensykkeestä mitään. Onneksi sentään kuunnellaan ne. [:)]

Seuraava aika ois 23 päivä, ja äippäpolille aika 29 päivä. Ja sitten vielä katsottiin sitä seuraava aika, niin 8 päivä TAMMIKUUTA olisi sitten se. Tule jo tammikuu (Ja varsinkin THE päivä, 18 tammikuuta!) [8D]

Meillä neuvolakäynnit on aina kestäneet melkein tunnin?! Vaikkei itse tulisi mitään kyseltyä, niin jostain syystä ne aina kestävät melko kauan. [8|] Tänäänkin kesti sen 45min.

Unohdinkohan jotain? Mulla on aivan kauhea raskausdementia... Kuullaan [:)]
 
Toissapäivänä oli neuvola, painoa tullu nyt 11kg (lähtöpaino 58kg). Hemoglobiini ei tykkää nousta, ollaan sitä neuvolassa ihmetelty. Syön rautaa ja raskausvitamiinia eikä se silti nouse. :( 115 oli nyt viimeksi, se oli jo hyvä verrattuna siihen yhden kerran 99:ään :i
Sf oli tasan 30cm eli hyvin pötsi kasvaa. Ainoa mikä harmitti oli tänään saatu tieto lääkärin jälkeen että muksu päättikin sitten kääntyä pää ylöspäin elikkäs synnytystapatutkimukseen ensviikolla. En mitenkään haluis leikkausta. Eihän siihen ite voi vaikuttaa mut onks joillain kokemuksia siitä että olis kääntyny ihan loppuvaiheessa RT-tilaan?
 
Takaisin
Top