Neuvolakuulumiset

Taas yksi neuvolakäynti takana..

rv 38+3
Paino +800g/viikko
Pissa puhdas
RR 137/90 (totesi, ettei tosta alapaineesta kannata huolestua sen kummemmin, saattaa kuulemma johtua siitä, kun olen nukkunut 2 viimesintä yötä aika surkeesti ja voi myös enteillä lähestyvää synnytystä.. really? :D )
Hb 123
Sf 33
Tarjonta rt
Vauvan syke +150
Liikkeet ++
 
Hei! kirjottelen tänne ensimmäistä kertaa vaikka sivuja olen lukenut koko raskauden ajan..ihanaa tietää miten samanlaista elämää moni muukin käy tällä hetkellä :) Ensimmäistäni odottelen ja sempä takia kaikki on siis aivan uutta ja tuntematonta raskauden osalta. Siispä haluaisin kuulla et onko muille tehty synnytystapa arvio millä tavalla? mistä on katsottu että mahtuuko syntymään normaalisti? minä kävin eilen viimeisessä lääkärineuvolassa niin tohtori ei edes ultrannut vaan käsikopelolla kokeili että painoa on nyt noin 2.8 kg vauvalla ja kuunteli sydänäänet ja mittasi mahan päältä 31 cm. Onko muilta katsottu lapsivedenmäärää tai istukan toimintaa jo automaattisesti vai onko saanut lähetteen vielä jatkotutkimuksiin?
Kaiken lisäksi olen lyhyt ihminen niin vähän jännittää että pitääkö painoarvio varmasti paikkaansa ja mahtuuko vauva syntymään??lääkäri sanoi että jos olisi ollut isompi kokoinen vaaveli niin olisi laittanut minut keskussairaalaan kun nyt kävin siis hyvin pienessä terveyskeskuksessamme jossa vain suurimmaksi osaksi arvaillaan....
 
Täällä ei tehty synnytystapa-arviota niin ensimmäisellä kuin tällä toisellakaan kertaa.  Ekalla kerralla tuli vain käsikopelolta painoarvio (lääkäri rv36 arvioi syntymäpainoksi 3,5-4kg ja kätilö synnytyssairaalassa synnytystä ennen 3,6kg).  Nyt tokalla kertaa mulla on sf-mitta temppuillut eli sen takia olen ollut äitipolilla ylimääräsessä ultrassa missä tarkistettiin just lapsiveden määrä, sikiön koko, istukka- ja napavirtaukset jne.  Siellä sai painoarvion ultran perusteella (tarkempi) ja jos siis samoja käyriä kasvaa millä silloin oli, syntymäpaino olisi 3,7kg.  Se painohan ei yksin sanele mahtuuko lapsi syntymään, pään ja hartioiden koosta paljon kiinni.  Ja jos on hirmupitkä lapsi niin painoa voi olla vähän enemmän.

Mulla esikoinen oli syntyessään 4260g eli alakanttiin meni ne käsikopeloarviot kumpikin.  Alateitse syntyi silti.  Niinpä siis tämä toinenkin varmasti mahtuu jos se kerran pienempi on.
 
Eilen oli siis taas neuvolapäivä :)

Rv 37+6
Paino -400g/vko, eli oltiin tultu alaspäin viime viikosta. Kokonaispainonnousu 7,9kg.
RR 120/73, p 95
Hb ei tälläkertaa otettu
Sf-mitta 35, noussu viikossa 1,5cm, mutta neuvolantäti oli sitä mieltä, että korkea mitta johtui kun vauva pönkäs pyllyään ylöspäin.
Tarjonta RT, ja tositosi alhaalla ollaan
Sydämensyke 135
Liikkeet ++

Ensi perjantaina ois sitten taas neuvola, sitä odotellessa :)
 
Takaisin
Top