Neuvolakuulumiset

pikkukonna

Piirimestaruustason postaaja
Toukokuun äidit 2019
Neuvolakuulumisille oma ketju! :)

Mulla oli tänään lääkärineuvola-aika ja oli kiva ylläri, kun ultralla vähän vilkaistiin vauvaa samalla :Heartred Kaikki oli muutenkin ok, seuraava neuvola onkin vasta ens kuun lopussa, kun on se voimavarakeskustelu mihin mieskin osallistuu :)
 
Millä viikoilla sulla oli neuvolalääkäri? Mitä sillä käynnillä tapahtui?
En muista, että mulle olisi tästä ekalla käynnillä neuvolassa puhuttu mitään. Kiva olisi päästä ultralla kurkkaamaan pientä :)
 
Viikoilla 13+0 :) Nämä neuvolalääkärikäynnit vaihtelee vissiin paikkakunnasta riippuen aika paljon. Mulle varattiin tuo aika heti ensimmäisessä neuvolassa ja tuo oli mun toinen neuvolakäynti tässä raskaudessa.
Käynnillä on tosiaan hoitajan lisäksi lääkäri, katotaan perus pissat, paino ja paineet, lääkäri kyseli vähän raskauden kulusta ja fiiliksistä, teki alatutkimuksen ja kokeili mahan päältä kohdun kokoa. Kuunneltiin sydänäänet ja boonuksena tosiaan ultrasi. Viime raskaudessa kävin samassa neuvolassa ja silloin ei ultrattu, vaikka ultra kyllä löytyi jo silloin. Nyt oli eri lääkäri.
 
Tänään 15+1 oli toinen neuvola käynti. Kaikki oli kunnossa ja sykkeet saatiin tovin etsinnän jälkeen kuuluviin myös. Paino oli pudonnut reilu 2 kiloo alusta, jeeeeee!
Tällä tai ens viikolla pitäa mennä sokerirasitukseen, en vaan tiedä miten saan sen hoidettua ton meidän 1veen kanssa...
 
Miten teillä on noi voimavarakeskustelut mennyt? Puhutaanko siellä oikeasti asioista vai sivutaanko lomake vain läpi ja jos ei kysyttävää, ei puhuttavaa?
 
Mie istun sokerirasituksessa, tylsä kakstuntinen edessä:sad001
 
Paastoat 12h, otetaan nolla arvo eli paasto arvo, sit oottelet tunnin otetaan toinen arvo ja ootat toisen tunnin ja otetaan viimeinen arvo, sit pääset kotiin :) Tollai nopeesti kerrottuna:)
 
Paastoat 12h, otetaan nolla arvo eli paasto arvo, sit oottelet tunnin otetaan toinen arvo ja ootat toisen tunnin ja otetaan viimeinen arvo, sit pääset kotiin :) Tollai nopeesti kerrottuna:)

Plus juot ensin sen kamalan sokerilitkun :p
 
Joo, toi unohtu. Onhan se makeeta kieltämättä, mut ihan hyvin mie oon saanu sen juotua. Tää oli mulle nyt 8 vai 9 sokerirasitus ja kertaakaan ei oo litku tullu ylös eikä oo aihettanu sen kummempaa oloa :)
 
Mulla tuli niin heikko olo et piti mennä makuulle. Onneks en oksentanu.
 
Tänään oli toka neuvolakäynti. Mun neuvolassa on kyllä kaikki niin ihania ja kannustavia. Molemmat kerrat käyny siis terveydenhoitajalla ja ensi kerralla sit lääkärikin paikalla.
Tänään kaikki perustestit ja hyvältä näytti. Kuunneltiin sydänääniä ja sit vaan yleistä keskusteluu. Pistettiin influenssarokote, jota kovasti siellä suosittelivat et ois hyvä ottaa. Harmillisesti oli "turhaan" laitettu alkuraskaudesta jo sokerirasitukseen, joka ei siis viime viikolla onnistunut. Nyt siis vasta viikolla 26-28 edessä vastaava koetus.
Kovasti sai vinkkejä ja neuvoja, jotka kaikki otin ilomielin vastaan. Nyt siis seuraavaan aikaa odotellessa ☺️
 
Tänään oli toka neuvolakäynti. Mun neuvolassa on kyllä kaikki niin ihania ja kannustavia. Molemmat kerrat käyny siis terveydenhoitajalla ja ensi kerralla sit lääkärikin paikalla.
Tänään kaikki perustestit ja hyvältä näytti. Kuunneltiin sydänääniä ja sit vaan yleistä keskusteluu. Pistettiin influenssarokote, jota kovasti siellä suosittelivat et ois hyvä ottaa. Harmillisesti oli "turhaan" laitettu alkuraskaudesta jo sokerirasitukseen, joka ei siis viime viikolla onnistunut. Nyt siis vasta viikolla 26-28 edessä vastaava koetus.
Kovasti sai vinkkejä ja neuvoja, jotka kaikki otin ilomielin vastaan. Nyt siis seuraavaan aikaa odotellessa [emoji5]️

Influenssarokotusta oon aatellu myös, en oo kyllä ennen ottanut mutta nyt lienee suotavaa. Mun puoliso on päiväkodissa töissä niin riski että kantaa sieltä noita pöpöjä on melkoinen.. :D teillä pistettiin neuvolassa? Täällä tuntuu että on vaan ne yleiset päivät jolloin pitäis mennä jonottamaan piikkiä, pitänee itekin selvittää olisko mahdollista saada neuvolassa!
 
Influenssarokotusta oon aatellu myös, en oo kyllä ennen ottanut mutta nyt lienee suotavaa. Mun puoliso on päiväkodissa töissä niin riski että kantaa sieltä noita pöpöjä on melkoinen.. :D teillä pistettiin neuvolassa? Täällä tuntuu että on vaan ne yleiset päivät jolloin pitäis mennä jonottamaan piikkiä, pitänee itekin selvittää olisko mahdollista saada neuvolassa!

Meillä ainakin on neuvolassa tietyt päivät jolloin pistetään ilman ajanvarausta ja sit lisäks vastaanottokäynnin yhteydessä saa. Seuraavalla käynnillä parin viikon päästä otetaan miehen kanssa kumpikin piikki. :-)
 
Meillä kans käyntien yhteydessä tai sit niinä tiettyinä päivinä. Ja tosiaan koko perhe saa käydä ne neuvolassa ilmasiks ottamassa.
 
Minäkin ajattelin että ottaisin kuitenkin sen piikin ensimmäistä kertaa. Olisin jo ottanut, mutta olen nyt flunssassa niin en halua tähän päälle vielä mahdollisia rokotteen buustaamia oireita. Kukaan ottanut jo, tuliko mitään?
 
Mä otin, ei tullu mitään kummempia :) Pistokohta oli kipee pari pvää (huomas vaan jos käänty esim yöllä käden päälle) ja yhen särkylääkkeen otin pistosta seuraavana pvänä kun päätä jomotti töissä.
 
Me käytiin keskiviikkona koko perhe ottamassa ja ei ainakaan vielä oo mitään tullu. Pistos kohta oli vähän arka siinäpä se :)
 
Voiko sen rokotteen vaan pyytää neuvolakäynnillä vai pitäisikö ilmoittaa etukäteen, että haluaisin sen kun tulen? Minulla on ensiviikolla seuraava neuvolakäynti ja olisi kyllä kätevää jos voisivat siellä pistää. Työni puolesta minulla on iso riski saada influensa ja toki meille on nimetty päivä, jolloin rokotteen voi hakea työterveydestä, mutta se olisi kesken työpäivän ja pitäisi sitten hankkia minulle sijainen siksi aikaa kun olen ottamassa sen... Neuvola on töitten jälkeen niin olisi kätevämpi ottaa siellä.
 
Takaisin
Top