Neuvolakäynnit

melela

Piirimestaruustason postaaja
RV 13+3 neukkukäynti takana
Mamma:
painon muutos/viikko +87 eli ei paljoa onneks.
rr 124/79
hb 137
Pikkusen sydänäänet kuulu ja kovasti jumpsutteli, syke 150 molemmin puolin, se oli eka kerta ku kuulin sydänäänet. <3

Sokerirasituksessa kävin maanantaina (rv13+0) ja paastoarvosta jälleen pomppas, eli papereihin merkintä että on raskausdiabetes. Nyt sitte taas alkaa se rasittava kotimittailu ja soittelu neuvolaan arvoista. huoh.. tätä se ylipaino teettää :P

seuraava neuvola onki sitte heinäkuun alussa jo tän diabeteksen takia. joutuu vähän useemmin siellä ravaan. rakenneultraan aika 28.7. kulu aika kulu :D
 
Meillä 23.6 toinen neuvola käynti!
Viikko kertyneenä oli tasan 15 :)
Hassua kyllä, paino ei ole vieläkään noussut samoihin lukemiin, missä oltiin vielä loppu talvesta, mutta kohta puoliin sitäkin ollaan jo saavuttamassa...
rr 120/70
hemoglobiinia ei otettu tällä kertaa, täytyy kyllä käydä mittautamassa, kun huipannu välillä vähän enemmän...
Vieläkään en tavannut mun oikeaa "neuvolatätiäni"! Tällä kertaa olikin lukiosta tuttu terveydenhoitaja vastassa ja oli aivan ihana, kun joku tiesi vähän taustojakin.. Niihin aikoihin sain tosi pahoja paniikkikohtauksia koulussa ja oli täti kovin iloinen että niistä oltiin nyt sitten selvitty ja että kaikki on jo pitkään ollut mallillaan! :)
Oli myös tosi ihana kuulla sydänäänet ja tuli taas sellainen ihana rauha että siellä masussa on kaikki hyvin, kun kovin on vielä hiljaiseloa, kun oireet on loppuneet eikä vielä liikkeitä tunne!

Seuraavan kerran 21.7 pyyhälletään taas neuvolaan ja 3.8 onkin sitten rakenneultra!
 
Kirjotin tänne äsken kauhean riipustuksen, mutta sit ku lähetin niin tilttas tää sivu.. :/

Mulla oli neuvola 16.6. ja ensimmäistä kertaa kuuli jokseenki kunnolla sydänäänet<3  rr oli 134/82, onneksi pysyttelee noissa lukemissa niin ei tarvi niitä lääkkeitä napsia, mulla ku oli ennen raskautta verenpainelääkkeet kohonneeseen alapaineeseen..
Mites teillä onko teidän mies ollut mukana neuvolakäynneillä? Mulla on ollut joka kerta, neuvolalääkärillä ollessani oli mukana muttei huoneessa asti, tulin masentuneena ja itkukohtauksen saaneena lääkäriltä kun se oli niin tympeä :/ sen jälkeen sit ollut joka käynnillä mukana ihan huoneessa asti, pelästyi sillon vissiin ku en saanu itkultani kerrotuksi mikä oli hätänä... :S mut tykkään kyllä et on ollut mukana, eikä mua häiritse yhtään vaikka tehtäis samalla lääkärin toimesta gynekologinen tutkimus :D Eikun miehen toimesta tietty xD no joo...

Meillä on seuraava neuvola 12.7. ja rakenne myöskin 3.8. :) Että ollaan vissiin just yhtä pitkällä melkeenpä? dormantspriten kanssa :)
 
Juu mulla hittää lilypie päivällä, eli ihan käsi kädessä mennään! :)

Mulla oli mies mukana vain ultrassa, kun ei ole töiltään oikein ehtinyt.. Ensimmäisellä kertaa oli kaveri mukana, mutta nyt menin ihan yksin viimeksi.
Mulla on onneks ollu tosi mukavat neuvolakäynnit, niin on selvinnyt urheasti yksinkin :P
Loppu puolella sitten varmaan tulee hänkin sit enemmän mukaan neuvolaankin  :)
 
Heips,

Melela: kuinka sulla on ollut toi sokerirasitus noin aikasin jo? Mulle sanottiin eilen neuvolassa (toinen käynti, nyt rv 14+6) että mä joudun sinne vasta joskus myöhemmin, muistaakseni vasta reilusti yli 20 viikon jälkeen? Outoa..

Eilen ekaa kertaa <3-ääniä kuunneltiin ja hyvin jumputti siellä. :) Mulla  RR 116/62 ja leposyke 52, paino liian korkea (!!) ja sisätutkimuksessa kaikki ok. Rakenneultra ois elokuun puoles välissä.


 
Minulla on ollut jo vähän liiankin usen noita neuvolakäyntejä. Alkuraskauden käynti oli jo rv 5, jonka jälkeen olin neuvolalääkärillä rv 9. Sit olikin NP-ultra rv 12 ja sen jälkeen taas neuvola rv 14. Tällä viikolla olin sit taas neuvolalääkärillä rv 17. Ihmettelin itsekin tätä viimeistä neuvolalääkärin ajanvarausta, kun neuvolantäti varasi sen...ajattelin, että käyntien määrä raskausaikana on muuttunut.
Ajoin yhteensä 100 km, että sain esikoisen lekurin ajaksi hoitoon. Lekuri sit ihmetteli myös miksi minulla oli taas ajanvaraus ja sanoi että käynti on turha, koska kyseessä on normaaliraskaus. Noh, ainakin sain varmistuksen, että pikku tirppanalla on kaikki hyvin masussa....ja lekuri arvaili, että masuasukki olisi poika:) Katsotaan mitä rakenneultrassa näkyy...esikoinen paljasti vasta synnytyksessä, kumpaa laatua hän on :) Sukupuolella ei tietenkään ole väliä, kunhan pikkuinen on terve!
Sokerirasituksesta...siinä lienee erilaisia käytäntöjä eri alueilla....esikoisen kohdalla jouduin sokerirasitukseen, koska olin yli 25-vuotta ja normaalipainoinen. Nyt kun kysyin asiaa, neuvolantäti sanoi, etten tarvitse mennä testiin, koska olen normaalipainoinen ja edelleen yli 25-vuotta :) Esikoisen aikana asuimme eri kunnassa.
HainiH. Mä olen käynyt neuvolassa pääasiassa yksin, mutta mies on ollut mukana NP- ja Rakenneultrassa. Neuvola-ajat kun on keskellä päivää, niin mies ei voi olla kovin usein pois töistä.
Oletteko muuten ajatelleet mennä 4D-ultraan? Me käytiin esikoisen kohdalla siinä ja kokemus oli rahan arvoinen. Ajateltiin mennä nytkin.
 
Millon pitäisi olla lääkärikäyntejä? Mulle ei ole vielä yhtään lääkärikäyntiä tarjottu, mutta noista neuvolasta saaduista opuksista olen saanut sen kuvan, että olisi pitänyt jo olla lääkärintarkastuskin?
 
Jansku82: Neuvolalääkäri kertasi mulle just viime "turhan" kerran jälkeen, että normaalissa raskaudessa neuvolalääkärikäyntejä on kolme. Alkuraskaudessa, sit keskiraskaudessa viikon 24 lähettyvillä ja loppuraskaudessa viikon 36 lähettyvillä. Eli sulla pitäs nyt olla lähiaikoina lääkärikäynti, jos et vielä ole käynyt. Näin ainakin meillä päin.....
 
No ei mullakaan ole lääkärikäyntiä ollut eikä tokassa neuvolassakaan sanonut että olis edes tulossa...
 
Ei ainakaan vielä toisella neuvolakäynnillä annettu lääkäriaikaa, vain seuraava neuvola joka ois vasta 14.7.
 
Juu ei tosiaan ole mullekaan puhuttu mistään lääkäristä sanaakaan! Tosin en oo nähnyt sitä mun hoitajaakaan kuin silloin kun ajan kävin varaamassa ja sanoi että nähdään syksyllä kun on välissä sijaisia vain paikalla :P
Mulla taas kävi niin että jouduin labrassa ravaamaan vaikka kuinka monesti viemässä ties mitä näytteitä... ensin vein normaalin raskaustestipissanäytteen, mutta siitä sitten piti ottaa jotain muutakin mitä sitten ei pystytty ottamaan... no, sitten pitikin viedä klamydia näyte ja sitä viedessäni ne olikin sitten siitä tehneet sen testin mikä piti uudestaan tuoda ja tuodessani sitä alkoi virkailija ihmetellä että mullahan on se jo ja toinen puuttuu... sen osalta todella kiva että (melkein) ilmottavat tuommoisista tai ylipäänsä tuloksista...
Nythän oli jossain uutisissa että oli nainen saanut tietää vasta puolivälissä raskautta olevansa pieniin päin kun ei ollut kukaan ilmottanut tuloksia O_O
 
majima: siks mun piti mennä näin aikaste sokerirasitukseen, koska ekassa raskaudessa oli diabetes ja sit ku on suvussa diabetesta ja itellä ylipainoa niin oon ns. riskiodottaja sen suhteen. jos oisin "normaali" niin sitten ei ois näin aikasten tarttenu käyä.
 
Minulla on sokerirasitus huomenna 15+4 ja olen lähes satavarma, että vähintään yks arvo pompsahtaa ja saan/joudun rd-porukkaan. Riski diabetekseen on sukurasitteen vuoksi todella suuri ja ylipainoakin on ollut jo pitkään ennen mitään raskauksia, että että.....
Yritän vain skarpata ja motivoida ajattelemaan positiivisesti. Pääasia, että masukki voisi hyvin.

Lääkärineuvola ei ole "pakollinen" ainakaan alkuvaiheessa eikä sitä välttämättä tarjota niille, joilla raskaus on mallillaan joka suhteessa.. :D Itse halusin lääkärille verenpaineiden vuoksi, mutteipa tuo ottanut asiaan mitään kantaa. Oli siis ihan turha käynti sillä kertaa.

Ensi maanantaina olisi seuraava neuvola. Sijainen ja vieraampi neuvola kyseessä tällä kertaa. Toivottavasti kaikki olisi ok.
 
Mulla on ollut nyt tällä viikolla ihmeellisiä heikotuskohtauksia, vaikka tähän mennessä kaikki oli mennyt niin hyvin etten meinannut edes uskoa olevani raskaana. Ja viikko sitten kun palattiin Kreikasta alkoi lentokoneen nousun ja laskeutumisen aikana pyörryttämään toden teolla, vaikken ole ennen lentokoneessa kokenut mitään ihmeellisiä tuntemuksia. Mistä lie johtuu, verenpaineetko? Nekin ovat olleet tähän asti ihan kunnossa. Nyt sitten pelottaa muutaman viikon päästä tuleva sokerirasitustesti, miten saan sen litkun alas kun etenkin syömättömyys tuntuu tekevän tosi ikävää heikotusta :/
 
Eilen oli toinen neuvolakäynti ja kaik oli hyvin. Verenpaineet 111/65 hb 131..ei onneks vielä painoa tullut. Sydänäänetkin kuului, olivat 150..Seuraavana odotellaan rakenneultraa joka on 10.8 ja ja seuraava neuvola sitten 15.8.

Olitte miettineet niitä lääkärineuvoloita..täällä ku kävin eka ultras vkolla 6+jotain ni sillon lääkäri teki sisätutkimuksen ja se oli siis eka lääkäri..seuraava on sit 26-28vkolla ultran kans ja vika 36vkolla.
 
Meillä olikätilö sijaisena viime neuvolassa ja sydänääniä ei meinattu aluksi löytää.. Selvis lopuks et pikkuinen veteli sellasella vauhdilla menemään siellä että aina kun löydettiin joku kohta mis kuultiin pari tykytystä niin sitse jo karkas omille teilleen:) uus neuvola 2 viikon päästä.. haluavat vielä että käyn ennen ulkomaan matkaa ja saadaan syke laskettua kunnolla. Hemoglobiini oli 111 ja vaihdettiin retafirit toisiin,kun enhän mä niitä sit syöny ku laatta vaan niistä lens. painoa oli tullut huimat 100g :D mut paineet oli ok,niinku aina.. Odottelemme vain enää aikaa äippäpolille ja rakenne ultraa 5.8 :)
 
Mullaki ollu neuvola mutta en oo muistanu tänne siitä kirjotella. Painon suhteen oon ollu niin hermona etten edes halunnu tietää paljonko painan ja paljonko tullu viikkoa kohden lisää painoa. Terkka vaan merkkas sen neuvolakorttiin mutta ei kertonu mulle kun pyysin näin  :) enkä oo itekkään sit kattonu korttia. :P
sydän äänet vauvalta saatiin heti kuuluviin, 145 paikkeilla kokoajan tykytteli. verenpaineet oli hyvät, niinku aina ennenki. pissa puhas jne. hemoa ei otettu. säästö syistä ei oteta ku tosi harvoin.
ru aika lähenee, jee! itellä nyt alkanu tuntuun että vauva saattas olla tyttö. tai sit se on toiveajattelua :D
 
Meillä tultiin just neuvolasta :)
Mulla oli paino noussut kröhöm sitten alkupainosta 1,3kg. No eihän tuo nyt mitään, tosin melko nopiasti tullut kun viimekerralla ei vielä paino ollut noussut ollenkaan.. :P
hg oli 142, sama mitä se on ollu joka kerralla. RR 122/82 eli hyvä :)
Kaikki arvot oli siis hyviä. Pikkuisen sydän löi 146krt minuutissa. Nauratti kauheasti ku se potki sitä anturia, mullahan ei pokka pitäny ollenkaan :D mieskin siinä nauroi vieressä :D Oli se vaan huojentavaa silti kuulla että siellä se edelleen on hyvissä voimissa, ku näin taas painajaista viimeyönä.. Se tosin liittyi rakenneultraan, ettei kaikki ollukaan kunnossa, ja piti raskaus keskeyttää. Huhhuh... Inhottavia tommoset unet.
Seuraava neuvolakäynti onkin sitten 4.8. ja rakenne 3.8. :)
 
Neuvolakäynti onnellisesti takana :)
Aamulla taas hirviä ressi että jos ei kaikki ookkaa kunnossa kun yhtäkkiä tuntu ettei tuolla mahassa oo tapahtunu mittää :/ 
Ja sitten ukkeli (huomatkaa, olen sisäistänyt jostain ajatuksen että tämä on poika :D ja ru:hun on vielä kuukausi ennen kun selviää kumpi :)) niin vauveli siis päätti taas pakoilla dopleria joka aiheutti lisää tykytyksiä, mutta syke löyty sitten kuitenkin ja olikin 148 <3 <3
Hb oli laskenu 143 sinne 122, mutta ihan normi kun on tupakoinninki lopettanu. Nyt sitten pitäis illaksi löytää työmotivaatio :)
 
Neuvolassa käyty kolmannen kerran. Kiva oli kuulla selvät sydänäänet, kun viimeksi ei löytynyt ja mahdottomasti potkujakin, vaikken ole itse vielä osannut tuntea niitä :) Kaikki oli kunnossa muutenkin. Kohdun paikkaakin mittailtiin ja oli jo navan kohdalle suunnilleen noussut.
 
Takaisin
Top