Neuvola

Täällä on kanssa kotikäynti jossain vaiheessa ennen ja jälkeen synnytyksen
 
Häh miks ne kotiin tulee ennen synnytystä? Sen jälkeen ymmärrän, että käydään..
 
Mua kiinnostaa kanssa tämä kotikäyntikäytäntö. Meillä ei ainakaan 2015 Turussa kukaan käynyt ennen eikä jälkeen.
 
Ei meillä ainakaan oo kukaan koskaan käynyt kotikäynnillä ennen synnytystä. Syntymän jälkeen muksua tulee ekan kerran kotia kattomaan ja mittoomaan. En kyllä ihan ymmärrä tarkoitusta, miksi raskauden aikana kotikäynnille neukkutäti tulisi...
 
Kyl se kuuluu niihin neuvolajuttuihin. Kerran ennen lapsen syntymää ja kerran sen jälkeen. Ihan normijuttu. :) Et sua ei varmasti epäillä mistään, jonka perusteella ois pakko tsekata, missä kuosissa kämppä on.... :D :D

Kai ne katsoo vähän et millaisia riskejä on kotona tms, esim. itsellä on takka, ja kaikki ei välttis ajattele, että sekin on riskitekijä... Jollain voi olla joku hyllykkö, joka ei ookaan kunnolla kii tms.... Ja sit käyvät niitä läpi, että ehtii vähän varautua, ennen kuin on kiinni sen lapsen kanssa. Näin aattelisin maalaisjärjellä.
 
No jotain tämmöstä oinastelinkin, mut silti, mun mielestä pitäs olla samanlaiset käytännöt joka neuvolassa. Jos osaa "epäillään" ja halutaan mennä tarkastuskäynnille ja toisten luona ei sit syystä tai toisesta tarviikaan käydä. Hassua.
 
On siinä varmaan sit sekin, että jos on vaikka joku masentunut ihminen ja ei jaksa siivota tms. ja on sikalikaista kotona, niin tietävät sitten antaa enemmän tukea ja jotain kotiapua? Siis tääkin vain villi veikkaus. Pääosin varmaan ei ole mitään syytä, kuin se, että tämmöinen on käytäntö ja piste. :)
 
Kiva kuulla, että tällainen käytäntö on jossain muuallakin! Alkoi jo ihmetyttämään kun ihan kaikki tutut ja puolitutut, jotka saaneet lapsen ihan vastikään tai saamassa pian, eivät ole kuulletkaan tällaisesta. Siis käytännössä yksi ainoakaan jolta olen kysynyt, ei ollut kuullut ja ovat olleet aivan ihmeissään. Kyllä tässä nyt alkoi jo itseäkin ihmetyttämään, kun KUKAAN heistä ei ole kuullut ja sitten meille heti ensimmäisellä käynnillä kerrottiin tällainen olevan tulossa :grin
 
Täällä päin käy perhetyöntekijä juttelemassa kotikäynnillä ennen synnytystä. Käsittääkseni vain esikoista odottavien kotona käydään :)
 
Täälläpäin ei oo kukaan koskaan käynyt odotusaikana. Vissiin tuo käytäntö on kyllä yleistymässä, mutta ei koske vissiin meidän perhettä kun on jo useempi lapsi. Synnytyksen jälkeen käy th aina kerran. Kaksoset jos on niin käyntejä vähintään kaksi. Seuraavat käynnit sitten neuvolassa.
 
Tänään oli neuvolalääkäri ja ihan turha käynti.. kuunneltii vaan sydänäänet,ei sisätutkimusta. Ja kysyin että eikö ultrata ni 'vaan siinä tapauksessa jos sydänääniä ei saa kuuluviin'.itellähän on dobbleri mitä käytän joka toinen pvä tyyliin ni oli vähä pettyny fiilis..
 
Mulla on tiistaina seuraavan kerran neuvola. Toinen virallinen laatuaan. Saa nähdä, saanko lisää ultrakuvia. Oispa makeeta, jos vois aina 3-4 vkon välein seurata kehitystä kuvina. :)

Ahdistaa taas se painon tarkistus. En ole käynyt vaa'alla nyt kuukauteen. Tuntuu et on tuplat tullu lisää, siis ainakin 4 kg. Ehkä mä viikonloppuna uskaltaudun. Huomenna vasta 14+0....
 
Eilen oli toinen neuvola. Kuunneltiin sydänäänet ja siellä sen pikkutyypin sydän hakkasi :Heartred Olisi kyllä niin kiva, jos ultraisivat myös neuvolassa.

Punnaamista pelkäsin, koska olen reilusti ylipainoinen ja sitä painoa ei kauheasti saisi tulla lisää. Onneksi vähän alta kilo oli tullut lisää, vaikka välissä oli joulu ja kahden viikon etelänloma :D Pelkäsin että on kertynyt useampikin.
 
Kävin juuri määräaikaisessa neuvolalääkärissä. Hän oli gyne ja ultrasi samalla. Hieman jännitti kun olen ollut sairaslomalla supistelujen vuoksi, mutta onneksi nyt supistelut eivät olleet saaneet mitään muutoksia aikaseksi. Tämä viikko vielä sairaslomaa jäljellä, mutta hän oli sitä mieltä että hyvin voi ens viikolla palata töihin. Virtsatestin määräsi varuiksi ettei ole virtsatietulehdusta vaikka mitään oireita ei kyllä ole ollut.

Oli kyllä ehdottomasti perusteellisin neuvolalääkäri jolla oon käynyt. Puol tuntia kesti. Esikoisesta kun kävin Helsingissä neuvolalääkärillä oli kyllä ihan eri meininki. Tosi lyhyet käynnit eikä lääkärit oikein kiinnostuneita. Nyt asun siis Vantaalla ja positiivisesti olin yllättynyt.

Painoa tullut tähän mennessä 1,7kg ja verenpaine 103/60. Pissatikkutestin perusteella prot ja gluk neg. Vauvan syke oli 128 ja liikuskeli siellä. Nyt sitten vain odotellaan rakenneultraa joka on 21.2.

Rv18+4
 
Mulla oli keskiviikon neuvolassa verenpaine 100/55. Mulla se on kyllä aina ollut matala, mutta on vähän laskusuunnassa toi alapaine varsinkin. Vielä kk sitten oli kuiten 105/65. Mietin vaan kuinkakohan alas se voi vielä laskea? Tehdäänkö sille mitään jos hirveästi laskee?
 
Neuvolassa otettiin nyt ekan kerran tällä viikolla mittanauhalla mitta mahasta ja laitettiin neuvolakortin käyrälle eka piste. Ihmettelin vähän jälkeen päin että masutyyppi ei oikein tuntunut tykkäävän kun neuvolatäti kokeili ja paineli vatsaa. Pois lähdettäessä oli hirveä meno ja meininki eikä meinannut rauhoittua millään. Lisäksi tuli paljon harkkasuppareita koko loppuillan. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
^Täällä ainakin aina neuvolan tai ultran jälkeen tyyppi on paljon aktiivisempi loppupäivän. Ja illalla tulee harkkasuppareita.
 
Luin tuossa neuvolakorttia viimeisen käynnin osalta ja siihen oli merkitty rt. Olettaen, että tarkoittaa vauvan asentoa, niin mistäköhän se tieto on taiottu? o_O Tutki/paineli vatsaa vain hyvin kevyesti ja lyhyesti (kuten yleensäkin, koska vatsa kipeytyy hyvin herkästi), eikä maininnut mitään asennosta. Sanoin kyllä olettavani niiden liikkeiden olevan potkuja, mitkä tuntuu oikealla ylävatsalla/kyljellä, mutta eihän siitä vielä oikeasti tiedä asentoa.

Miten, onko teille tehty mitä sisätutkimuksia? Tai onko loppuajasta vielä tiedossa jotain muuta kuin perus neuvola käyntejä? Olikohan mun toinen ja samalla viimeinen lääkärikäynti ehkä joskus viikolla 20. Neuvolan terkkari ei ole kertaakaan tutkinut sisältä ja nyt olen pohtinut mm, että onko paikat siinä kunnossa, että uskaltais harkita uimista tai vaikkapa jopa paikkojen avautumista ennenaikaista synnytystä ajatellen. :confused005 Onko ihan yleistä, ettei tutkita mitenkään? En mä toki tykkää alapään käpälöinnistä, mutta silti... On kuitenkin pariin kertaan ottanut ohimennen puheeksi ennenaikaisen synnytyksen riskin ja vuodelevon mun vatsakipujen takia, mutta ei kuitenkaan tee mitään konkreettista, pelottelee vaan. :smiley-angry002 Ja kuulemma ei olisi mitään muita käyntejä, kuin näitä normaaleja neuvoloja enää, katsotaan siis pissatesti, hb, verenpaine ja paino, eikä oikeastaan muuta.

Ja viimeksi kyseli vihjailevaan sävyyn paremmin maistuneesta ruoasta. Eli siis painonnoususta. Mikä ihme se on, että paino nousee, jos ei ole puoleen vuoteen pystynyt harrastamaan minkäänlaista liikuntaa/fyysistä rasitusta. Ei sitä ruoan määräää voi ihan olemattomiin vähentää. :banghead: Tilanne siis vko 33+ ja noin +10kg lähtöpainoon, rajalla onko painoindeksi vielä normaalin puolella näilläkin kiloilla. Onhan toi aika paljon jo, mutta kai sitä vois kommentoida jotenkin fiksumminkin kuin vihjailla paremmin maistuneella ruoalla ja herkuilla, varsinkin kun tietää varsin hyvin, etten pysty harrastamaan mitään liikuntaa.
Juu, ei oikein kemiat pelaa yhteen sen tädin kanssa...
 
Meillä terkka viimekerralla rv 28 kokeili vatsan päältä mitenpäin vauva on ja pää alaspäin sielä köllötteli, terkka sen myös kertoi itsekkin. Kohdunsuun tilannetta ei oo katsottu kertaakaan, paitsi ekalla neuvolääkärikerralla joskus rv8 :)
Meillä on tulossa toinen neuvolalääkäri vielä rv36 eli kuuden viikon päästä. Siellä varmaan katsotaan toi kohdunsuun tilanne ja saadaan ainakin painoarvio.
Mulle terkka ei ole painosta sanonut mitään, rv28 oli tullut +15kg, hyvin maittanut ruoka alusta asti kun ei pahoinvointia ollut. :)
 
Meillä oli eka lääkärineuvola rv16, sillon tehtiin alatutkimus ja ultrattiin. Toka lääkärineuvola olis joskus rv 36, mutta se jää multa välistä ku on äitipolikäyntejä. Terkkari ei multa ainakaan edellisessäkään raskaudessa kertaakaan tehny alatutkimusta, se on lääkärin heiniä. Neuvolalääkäri ei taas koskaan tehny painoarviota, vaan sen teki meidän kokenut terkkari vatsan päältä tunnustelemalla. Eli ei siis tarkkaa arviota antanu, mutta sano vaan, että iso vauva tulee ja että hän tekee lähetteen käynnistyksen arvioon jos vauva ei synny ennen la:ta.

Tässä raskaudessa on ollu paljon enemmän supistuksia mitä esikoisesta, myös todella kipeitä, mutta ei neuvolassa oo siihen mitenkään reagoitu vaikka asiasta oon maininnu..
Mutta oon kuullu et joka neuvolassa ei oo enään ku yks lääkärineuvolakäynti/raskaus. Säästösyistä näin..

Paino noussu tässä raskaudessa viime viimisimmän neuvolan mukaan 3,7kg ja siinä on 1,7kg liikaa.. mulle sanottiin et paino sais nousta max 2kg ylipainon takia. Mutta koska en pysty myöskään harrastaan mitään liikuntaa, en oo koko aikana hirveesti pystynykkään, ni ymmärtäähän sen että paino nousee vähän enemmän ku haluais.
 
Takaisin
Top