Neuvola

Mulla on pyynnöstä mitanneet joka kerta hemoglobiinin kun mulla on taipumusta matalaan hemoglobiiniin ilman raskauttakin.
 
Tänään (rv 27+3) oli neuvola ja nyt mitattiin ensimmäistä kertaa hb ja otettiin sf-mitta. Kummatkin olivat oikein hyvät: hb oli 129 ja sf-mitta 26, eli sf-mitta meni ihan hieman keskikäyrän yläpuolella. Lisäksi kuunneltiin sykkeet, jotka oli noin 130-140.

Siinäpä se taas. Toisaalta, hyvä ettei ole mitään poikkeavaa tai muuta ihmeellistä. :)
 
Täälä kans tännää neuvola (27+3). Oma leposyke melko korkee 109 ja hb matala 113. Muuten kaikki suht ok. Sf mitta 27cm eli hieman keskikäyrän yläpuolella. Ja vauvan sykkeet siinä 150 korvilla. Välillä huiteli 170 ku oli jumpat ja hipat käynnissä :D :Heartred
 
Mulla on kans näissä neuvolan mittauksissa sykkeet aina korkealla. Ilmeisesti jännitän sitä alitajuntaisesti, vaikka kuinka koitan olla rennosti. En jaksa kuitenkaan ressata tuosta, sillä tiedän ettei se ole koko totuus. Esim. kotona sykekello näyttää leposykkeen ihan normitasolle. Luin myös jostain, että raskaana syke voi olla 10-15% normaalia korkeampi.
 
Täällä eilen oli neuvola ja ylimääränen lääkäri, rv 27+5 ja nyt jäin saikulle, 8.2 asti ja seuraava lääkäri jossa katsotaan jatkot mutta voin sanoa jo nyt että loppuajan tuun olemaan saikulla, nää maatilantyöt ei sovi tällähetkellä kropalle enkä usko että kuukaudenkaan päästä tilanne olis toinen :) katsotaan.. en oo muissa raskauksissa ollut ulkopuolella töissä kun oon yrittäjä mutta tästä nyt olin ja eilen oli vika työpäivä, ihanaa jäädä nyt ”vain” kotiin :) Sf mitta mulla oli kasvanu kolmessa viikossa 6,5cm !!! :O vaikkei painoo ollukka tullu kun 700g. Nyt sf oli 28,5cm ja kahteen kertaan lääkäri mittas, mennään nyt siis yläkäyrän yläpuolella.. tosin sanoi että ompa mun kohtuni tosi korkealla nyt että se voi vaikuttaa mutta seuraillaan ja lopussa arvioidaan tarvitaanko sitten mahdollista painoarviota jne. Seuraava neuvola tosiaan 8.2 :)
 
Eilen oli neuvola 27+6. Sf mitta oli 26cm ja vauvan painoarvio sen 1000g (sanoi että arvio voi heittää sen +/-200g). Eli keskikäyrillä mennään. Hemoglobiinikin oli lähtenyt hienosti nousuun, kiitos nestemäisen raudan, arvo oli 129 :) ja mistä sain kehua niin, sokerirasitus arvoista, olivat todella tasaiset ja ovat kuulemma olleet muutenkin koko raskauden. Seuraava neuvola laitettiin kuukauden päähän, ja vika lääkäriaika rv 36. Jännä ajatella että synnytys lähestyy hurjaa vauhtia, se on niin lähellä mutta silti niin kaukana :D Sain myöskin imetyspassin. Siinä on asioita imetyksestä, joita käyn teoriassa itse läpi esim. naistalo.fi sivuilta ja vedän rastin ruutuun sitä mukaan. Neuvola ja synnäri sitten katsoo sen läpi ja ohjeistaa niissä kohdissa missä tunnen tarvitsevani apua. Sairaslomasta sen verran, että ajattelin sinnitellä vielä tämän kuun loppuun töissä ja sitten jään sairaslomalle, symfyysikivut ovat jo jokapäiväisiä ja supistukset epämukavia/kivuliaita. Vessaan ei pääse päivän aikana välttämättä kuin kerran ja tauotkaan ei ole niin kuin pitäisi, iltavuorossa niitä ei välttämättä ole laisinkaan :sad001 olen siis liikkuvassa työssä kotisairaanhoidossa.
 
Hei te muut uudelleen synnyttäjät kuinka usein teillä on neuvola ja monta neuvolaa teillä on ollu tähän asti? Mulla on ollu viimeks 4.12 ja nyt seuraava on vasta 23.1 ja yhteensä ollut nyt 2 neuvolan th aikaa ja 1 neuvolan lääkäri. Musta tuntuu et mulla on tosi vähän neuvola aikoja :eek:
 
Mulla on tainnu olla kolme hoitajan ja yks lääkärin käynti, seuraava käynti ens viikolla. Varmaa alkaa tihenemään nyt noi välit käynneissä.
 
Mulla on ollut 2 neuvolakäyntiä (25+1). Seuraava käynti on Helmikuun alussa.
 
Mulla ollu 5 neuvolakäyntiä joista yks ollu lääkärikäynti ja niiden lisäksi ens viikolla kolmas äitiyspolikäynti. Mun mielestä voisin käydä harvemmin neuvolassa, ku ramppaan äpolin kontrolleissaki kerran kuussa. Neuvolaan ku on matkaaki 13km/suunta ja äitiyspolille 25km/suunta, niin kyllä siinä tulee ajeltua ihan tarpeeks. Sit ku näiden lisäks on viel esikoisenki neuvolat.... o_O
 
Huomenna ois taas neuvolapäivä, taitaa tulla painosta sanomista. Tullu melkein kilo viikolle lisää edellisestä käynnistä, tosin kotivaa'an mukaan. Toivon syvästi että näyttää väärin ja oiski tullu vaan puolet siitä mitä nyt odotan tuleeksi. Nyt ois tullu noin 15 kiloa lisää, ja jäljellä vielä 8 viikkoa aikaa kerätä massaa.

Mittasin mahan ympärystäki huvikseen ja vertasin edelliseen raskauteen. Nyt +5cm edelliseen raskauteen ja siinä olin samassa "leveydessä" noin kolme viikkoa myöhemmin. Musta tulee ihan jäätävä pallo ennen laskettua aikaa :D
 
Tänään (32+1) oli taas neuvola, eikä mitään ihmeempää tullut taaskaan esille. Hb oli lähtenyt nousuun, mikä on ilmeisesti normaalia loppuraskaudessa. Nyt oli siis 137. Paineetkin olivat vähän kohonneet, mutta normaalia kuulemma sekin eikä kuitenkaan hälyttävillä rajoilla. Paino oli noussut noin 250g/viikko-tahdilla kuukauden aikana.

Sf-mitta oli 30, joten vauva kasvaa oikein tasaisesti ja piirun verran keskikäyrän yläpuolella. Sykkeet oli 125-135 ja vauva liikkuu oikein aktiivisesti. Vaikuttaisi, että hän on jo pää alaspäin, mutta kuukauden päästä on lääkäriaika ja siellä katsotaan vauvan sijainti kunnolla.

Sain myös lähetteen labraan pissanäytettä varten, lähinnä varotoimena oireetonta pissatulehdusta varten. Stiksi on ollut oikeastaan aina negatiivisen ja positiivisen välissä, mutta kaikki otetut labrat ovat näyttäneet tähän asti negatiivista.

Ei siis mitään uutta taivaan alla, nyt vaan ootellaan tuota lääkäriaikaa. :)
 
Mä kävin eilen siellä neuvolassa, onneks painoa ei ollu tullu niin paljon ku kotivaaka valehteli. Suotta sain melkein sydärin asiasta. Mulle tullu aika tasaisesti 500g viikolle painoa.

Verenpaineet edelleen samalla tasolla kuin aiemmin eli matalat, pissa puhdas.
Sf mitta 28, hieman keskikäyrän alapuolella. Tasaisesti kasvaa omalla käyrällä

Hyvä kun koko lahden terveyspalveluiden järjestelmä on pois käytöstä henkilökunnalla, joutu hoitaja kohottamaan wordiin kaikki tiedot ja siitä sit siirtämään jossain vaiheessa takas järjestelmään. En saanu toistaseks vielä aikaa lääkäri neuvolaan kun ajanvaraus myös pois käytöstä.

Edit. Täällä muksu myös pää alaspäin, ja sen kyllä huomaa ku potkut tulee kylkiluihin ja peppu puskee tonne välii.
 
Muokattu viimeksi:
Karz mäkin kävin tänään neuvolassa Lahdessa ja tietsikka ohjelmineen pelas moitteettomasti :eek:
Varattiin aika seuraavalle terkkarikäynnille ja sitä seuraavalle käynnille lääkäri.

Kauheasti on kyllä vaivaa aiheuttanut ohjelmistopäivitys meidän alueella :mad: Milloin reseptejä ei pysty kirjoittamaan tai ottamaan potilaita vastaan. Vielä ei ole omalle kohdalle osunut. Onneksi synnyttäjien esitietolomake on eri palvelun kautta... pitäisköhän se kuitenkin varmuuden vuoksi tulostaa neuvolakortin väliin :woot:

Vauva oli heittänyt itsensä perätilaan, että ilmankos on pari päivää tuntunut ettei henki kulje normaalisti.
 
Jännä mulle sanottiin aamulla Lahdessa, et eivät voi varaa uutta aikaa neuvolaan, kun järjestelmät ei
toimi. En tiedä sit vaikuttaako se, millä alueella neuvola on. Mulla itäinen.
 
Karz mäkin kävin tänään neuvolassa Lahdessa ja tietsikka ohjelmineen pelas moitteettomasti :eek:
Varattiin aika seuraavalle terkkarikäynnille ja sitä seuraavalle käynnille lääkäri.

Kauheasti on kyllä vaivaa aiheuttanut ohjelmistopäivitys meidän alueella :mad: Milloin reseptejä ei pysty kirjoittamaan tai ottamaan potilaita vastaan. Vielä ei ole omalle kohdalle osunut. Onneksi synnyttäjien esitietolomake on eri palvelun kautta... pitäisköhän se kuitenkin varmuuden vuoksi tulostaa neuvolakortin väliin :woot:

Vauva oli heittänyt itsensä perätilaan, että ilmankos on pari päivää tuntunut ettei henki kulje normaalisti.

Aika jännä kyllä. Ei oo neuvolantäti ainakaan vielä ollu yhteydessä kun lupasi laitella viestiä heti kun koneet toimii :D
 
Mun neuvolassa on toi uusi järjestelmä ollut jo pidempään käytössä, joten voiskohan olla ongelmia niillä paikoilla, joihin se tuli vasta vuoden vaihteessa.
 
Mun neuvolassa on toi uusi järjestelmä ollut jo pidempään käytössä, joten voiskohan olla ongelmia niillä paikoilla, joihin se tuli vasta vuoden vaihteessa.

Hoitaja puhu jotain että oli hakkeroitu tai jotain vastaavaa. :"D Tiedä sitte mikä on todellinen tilanne.
 
Täällä tänää 32+3 neuvola. Painoa tullut hyvin, 400g/vko. Paineet ok mutta syke huiteli 116. Ehkä vaan jännitin sitä mittausta. Pissassa sokerit yhellä plussalla ja leukkarit kahella. Joutuu siis viemää labraa näyttee muttei mittää oireita kyllä oo ollu. Sf mitta 30.5 eli keski ja yläkäyrän välimaastossa mennää. Vauvan sykkeet oli hyvin sielä 150päälle ja kuulemma tuntu olevan raivotarjonnassa.
Kaikki siis hyvin täälä, nyt vaa tilaa lääkäriaikaa tuon häntäluun kivun takia. Terkka sano että hyvä käydä näyttää onko jotai tulehdusta vai mikä vaivaa. On kyllä inhottava ku ei voi rentona istua normaalisti vaa aina vähän kierossa.. jospa tämä tästä :)
 
Takaisin
Top