Neuvola

En kyl ymmärrä miks ne ohjeistaa tohon ennen ruokailua mittaamiseen, kun just lääkärin kans tuota käytiin läpi. Kumma, kun on noin eri ohjeita. Mittaustiheyskin on mulla ollu ihan eri. Jatkuvasti ei kuulema tarvii mitata, mulla paastoja seurataan päivittäin koska ne oli ennen insuliinia koholla. Sit pari kertaa viikossa myös tunti aterioiden jälkeen, ja sit tietty jos syö jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Mulla kyllä katotaan pitkäaikaissokerit äitipolilla sit erikseen, mut ne on olleet tosi hyvät.
 
En minäkään ole mitannut arvoja ennen ruokailua, kaikissa ohjeissakin lukee ettei ole radissa oleellinen:)
 
Mulla on ohje et 4 päivää aamupaasto, seuraavalla viikolla 1 päivä aamupala/lounas/päivällinen/iltapala mittaus ennen ruokaa (paasto) ja tunti ruoan jälkeen. Ja taas srva vko aamupaastot jne.
Eikä oo puhuttu mitään et vaan pari viikkoa vaan loppuun asti oon ymmärtäny. Vaikka mulla tulokset aina hyvät ja sokerirasituksessaki vaan 2h arvo koholla.

Mulla on tää sama ohjeistus! Ootko kenties HUS:n alueelta myös? :grin

Mul ollu vasta kerran toi kokopäivän mittaus ja suoraansanottuna oli törkeen perseestä! Koko hemmetin päivän sai olla pistämässä, all the time.
Eikä mulla sitä verta tule tarpeeksi vaikka mitä tekisin ni sain kyllä tökkiä tosi paljon:arghh:

Mulla oli tänään aamupaasto jo 5.4:sad001
Paastoaika oli kyl edellee yli suosituksen, 11h eli pitää nyt yrittää myöhemmin syödä.

Mä en enää aio mittailla noita ennen ruoka arvoja. Ihan naurettavaa touhua. Otan satunnaisesti aterian jälkeisiä arvoja.
Mul on kyl alkanu nekin nousemaan eli kohta en saa varmaa mitää syödä:dead:
Korkein arvo oli 7.6 ku söin iltapalaks kaakaoo, ruisleivän ja pienenpienen suklaapatukan.
Eli herkuttelut ja kaakao jää varmaan pois.
 
Mulla on tää sama ohjeistus! Ootko kenties HUS:n alueelta myös? :grin

Mul ollu vasta kerran toi kokopäivän mittaus ja suoraansanottuna oli törkeen perseestä! Koko hemmetin päivän sai olla pistämässä, all the time.
Eikä mulla sitä verta tule tarpeeksi vaikka mitä tekisin ni sain kyllä tökkiä tosi paljon:arghh:

Mulla oli tänään aamupaasto jo 5.4:sad001
Paastoaika oli kyl edellee yli suosituksen, 11h eli pitää nyt yrittää myöhemmin syödä.

Mä en enää aio mittailla noita ennen ruoka arvoja. Ihan naurettavaa touhua. Otan satunnaisesti aterian jälkeisiä arvoja.
Mul on kyl alkanu nekin nousemaan eli kohta en saa varmaa mitää syödä:dead:
Korkein arvo oli 7.6 ku söin iltapalaks kaakaoo, ruisleivän ja pienenpienen suklaapatukan.
Eli herkuttelut ja kaakao jää varmaan pois.

Juu, Helsingistä oon..

Mulla kyl tulee verta, siitä ei o ongelmaa mut en tykkää kyl pistää..

Mulla melkein aina se paasto - etenki aamusin - on 4,6.
 
Keski-Suomessa tuli ohjeet, että 2 krt/viikko mitataan aamupaasto ja 1h kaikkien ruokien jälkeen. Jos poikkeavia arvoja ilman selvää syytä, ni sit useammin. Tätä raskauden loppuun asti.
 
Mitä ihmettä, ei ennen ruokailuja tarvi mitata! Paasto ja tunti ruuan jälkeen riittää. Paaston pitää olla alle 5.5, mutta päiväsaikaan sä et paastoa, eli ei sen jatkuvasti tarvi olla alle ton. Mitkä ihmeen ohjeet oot saanut? Nää mun ohjeet tulee sisätautilääkäriltä, joka on erikoistunur radiin, eli pidän aika luotettavina.
Toi vaihtelee. Kyllä mä joudun mittailemaan ennen ja jälkeen ruokailujen JOS mulla on kokopäivän mittaus. Mulla ei siis ole radia, mutta seuraillaan varuilta ettei sellainen edes tule.
 
Ohje oli 4 kertaa / vk vain aamupaastoarvo + kerran viikossa joka ateriaa ennen ja jälkeen arvot. Tuossa Diabetesliiton ohjevihkosessa "Raskausdiabetes -pidä huolta itsestäsi ja vauvastasi" on mainittu myös se ennen ruokailua 5.5 raja-arvo.
Mulla on ylittynyt se paastoarvo pari-kolme kertaa, ei siis joka kerta. Tänä aamuna oli 5.1 ja kauhea nälkä :D
 
Ööö... Söin aamulla pari paahtispalaa lähes samoilla täytteillä, kuin iltapalalla + kahvi maidolla ja pipari. Lisäksi ravintolisät. Oon mitannut jälkeen-arvon noin tunnin päästä siitä, kun ruokailu loppui.
Tänään joka ateriaa ennen ja jälkeen tuloksia:
klo: 7.55 = 5.8 ja klo: 9.15 = 5.8 hörsin kiireessä tuntia ennen lounasta puoli lasia aika sokerista valmissoppaa, rusinoita vähän
klo:12.03 = 6.3 ja klo:13.14 = 6.1 hernaria ja ruisleipää + maitolasi (aterioiden välillä söin niitä rusinoita muutaman ja join kahvia)
klo:17.19 = 5.6 ja klo:18.30 = 4.6 tofuwokkia ja nuudelia (miks tässä laskee?) (välipala pieni omena, pipari ja brunbergin suukko)
klo:20.30 = 4.3 ja klo:21.44 = 5.9 banaani+jugurttia+vähän mulperimarjoja+vähän mysliä

Nää on ihan mitä sattuu :/... Kolmatta viikkoa nyt mittailen. Toinen tällainen setti koko pv mittauksia oli tänään. Eihän mun kärsi syödä yhtään välipalaa tai juoda kahveja pikkuleivän kanssa, kun ne sokerit on heti pilvissä. En taida syödä protskuja ja marjoja tarpeeksi. Ne ohjeateriatkin sisältää hulluna perunaa ja leipää.

Aamupaasto sulla heittää muut ok. Vähennä hiilareita,banaani pois täysin turhake sokerien nostattaja ja ravinnollisestk. Säännöllistä ateriarytmi ,liikuntaa illalle . Ihan ekana aamulla mittaa ku heräät,ei vettä ym. :) Ei ennen aterioita tarvi olla alle paastoarvon ,paasto on vain aamu. Tuo ennen ruokaa mittaus on vain sua itseäsi varten että huomaat mitä sun kannattaa/ei kannata syödä. Mutta mikää ei oo sun arvoja nostanu kattoon :)
 
Täällä taas sokerirasituksessa kovassa nälässä. Ois tietysti ollu parempaakin tekemistä pariksi tunniksi kuin tämä, mutta pakko tämäkin paha lusia ihan vauvan takia. Joka ikisessä raskaudessa oon joutunut ravaamaan rasituskokeessa.
 
Aamupaasto sulla heittää muut ok. Vähennä hiilareita,banaani pois täysin turhake sokerien nostattaja ja ravinnollisestk. Säännöllistä ateriarytmi ,liikuntaa illalle . Ihan ekana aamulla mittaa ku heräät,ei vettä ym. :) Ei ennen aterioita tarvi olla alle paastoarvon ,paasto on vain aamu. Tuo ennen ruokaa mittaus on vain sua itseäsi varten että huomaat mitä sun kannattaa/ei kannata syödä. Mutta mikää ei oo sun arvoja nostanu kattoon :)

Neuvolantäti kyllä nyt otti nämä mun ennen ruokaa arvot niin tosissaan ja kutsui niitä paastoarvoiksi. Meinaa passittaa mut polille, jos en saa yhtä päivää koko pv mittauksilla niin, että ne pysyy alle 5.5... Että näin meillä.
 
Neuvolantäti kyllä nyt otti nämä mun ennen ruokaa arvot niin tosissaan ja kutsui niitä paastoarvoiksi. Meinaa passittaa mut polille, jos en saa yhtä päivää koko pv mittauksilla niin, että ne pysyy alle 5.5... Että näin meillä.
Hmmmh, siis tarkoitatko että sulla pitää olla aina ennen syömistä toi alle 5.5 vai kaikki tulokset alle 5.5??
 
Mitkä on teidän ateriarytmit ;säännölliset? 3h. Ei yli eikä alle? Elimistö tuottaa sokeria jos tulee yli 3h. Ja alle jäävänä taas umppaa liikaa itseensä.

Nyrkkisääntönä aamupaasto alle 5.5 tunti ruokailusta 7.8 (toistuvasti ylittyessä ei ruokavalio &kotihoito riitä) toki kannattaa kirjata mitä ja miten paljon syö jolloin tietää muuttaa tottumuksia.

Itsellä insuliinihoitoinen radi takana eikä kyllä tarvinnu laskea 5.5 ennen ruokaa ,kunhan aamupaasto pysyy alle ja tunnin päästä 7.8.
 
Syö päivittäin neljä pääateriaa ja 1- 2 väliateriaa.
Syö säännöllisesti, se hillitsee nälkää ja annoskokoja.
Jos olet nälkäinen lisää mieluummin proteiinia kuin hiilihydraatteja. Hyviä proteiinin lähteitä ovat esim. palkokasvit, liha, kala, kana, kanamuna, vähärasvaiset juustot ja leikkeleet, raejuusto, rahkaa.
Syö joka aterialla kasviksia. Viljatuotteista suosi täysviljatuotteita.
Salaattiaterian kanssa voit syödä lisäksi 1-2 palaa täysviljaleipää (ei vehnäleipää).
Syö perunaa, pastaa ja riisiä pieninä annoksina. Pasta ja riisi täysjyvätuotteina.
Käytä maitoa max. 6 dl päivässä (3 lasia).
Suosi pehmeitä rasvoja, esim. ruokaöljyä voin sijaan.
Syö 3-4 kpl keskikokoista hedelmää tai marja-annosta (1-1,5 dl) päivässä (yksi kerrallaan, hyviä välipaloiksi).
Älä syö jälkiruokaa!
Huolehdi hiilihydraatti saannista, min. suositus 150 g/vrk (Käypä hoito -suositus).
Suosi hitaita hiilihydraatteja, esim. täysjyväviljatuotteet, raa`at kasvikset, hedelmät ja marjat
Juo runsaasti vettä, 1,5 – 2 l ruokajuomien lisäksi!
Liikunta!

Näillä ohjeilla pääsee pitkälle ja jos tuntuu ettei tiedä ravitsemuksesta radin kanssa riittävästi . Neuvolasta saa lähetteen ravitsemusterapeutille :)
 
Ei mulla nuo aterian jälkeen arvot ole koskaan koholla. Ei edes lähellä seiskaa. Eilen pidin kiinni siitä 3h välistä ja söin ihan kunnon aterioita. Sokerit pysyi aisoissa, mutta voi jeesus ku oli nälkä joka välissä.
 
Hippusella hyvät ohjeet. Ite en vanno rasvattomuuden nimeen mutta varmasti riippuu ihmisestä. Mulla on koko ajan nälkä ollu eilen ja tänään. Mutta mun käsittääkseni vauva kasvaa näillä viikoilla reilusti +-30. Voisko jotenki liittyä siihen? Mä syön maitorahkaa ja raejuustoa kun ei nosta sokeria juuri ollenkaa. :)
 
Hippusella hyvät ohjeet. Ite en vanno rasvattomuuden nimeen mutta varmasti riippuu ihmisestä. Mulla on koko ajan nälkä ollu eilen ja tänään. Mutta mun käsittääkseni vauva kasvaa näillä viikoilla reilusti +-30. Voisko jotenki liittyä siihen? Mä syön maitorahkaa ja raejuustoa kun ei nosta sokeria juuri ollenkaa. :)

En mäkään rasvattomia käytä/käyttänyt :)
Nyt vauvat kasvaa hurjaa vauhtia;nälkä 24/7 :D
 
Huomenna pitäis olla aamusta sitten ite siellä sokerirasituksessa. Kyllä vaan jännittää et nytkö käry käy. Edellisissä raskauksissa ei ollu ongelmaa, tosin viimeks paastoarvo oli siinä rajalla et jos ois yhtään ollu isompi niin ois tullu diagnoosi.
 
Takaisin
Top