Neuvola

Tänään varasin eka neuvola ajan. Vasta 19.4 :D silloin 7+6 ja neuvolan mukaan 8+0. Jännittää vaikka toinen lapsi kyseessä :D Varhais uä en saa kunnalliselta joten pitää vertailla ylsotyisten hintoja. Halusin rv 7+0 mennä.
 
Varasin tänään ensimmäisen neuvolan, 13.4. Ultrasta ei vielä mitään tietoa. Yksityisellä nuo hinnat taitaa olla melko korkealla?
 
Mä sain varattua neuvola-ajan toukokuulle, 2.5 (vasta!!).
Pääsin kuitenkin onneksi samalle mukavalle neuvolantädille kuin edellistä odottaessani.
Me asutaan ruotsissa ja täällä saa valita kunnallisen ja yksityisen välillä vapaasti. Meidän lähin neuvola on yksityinen mutta en usko että eroaa mitenkään tai ainakaan kovin paljoa kunnallisesta palveluntarjoajasta.

Luulen että päädytään tekemään tälläkin kertaa kromosomiseulontatesti eli KUB ruotsiksi. Siihen kuuluu verikoe ja ultra viikolla 11-12. Ollaan tehty se myös edellisiä lapsia odottaessa, se heitetään aina tarjolle ekalla neuvolakerralla. Nyt kun itselleni ikää on tullut lisää, se tuntuu myös hyvältä vaihdoehdolta.

Tarjotaanko sitä myös Suomessa?
Ja millä viikolla varhaisultran jo saa?

Itse olen pikkusen epävarma LAsta koska kierto on vaihdellut niin paljon. Pari viime kuukautta kierto on ollut 34pvä, sitä ennen 29-30. Mutta nyt kun yritin miettiä hedelmöittymispäivää niin se ei oikein ollut looginen ton 34-päivää-kierron kanssa :wink
En tiiä saako sitä ikinä laskettua tarkasti, vai pystyykö ultralla tarkentamaan?
Jokatapauksessa edelliset on menneet pari viikkoa yli LAn joten joulukuulle menee aika varmasti
 
Minulla tosiaan ensimmäinen neuvola 29.4 eli silloin olisi rv 9 eli varmasti pitäisi ultrassa näkyä hyvin..toi mun neuvolatäti ottaa aina ekalla käynnillä (vasta) rv 9 että tosiaan varmasti hyvin kaikki näkyy. Ihana neuvolatäti, tuttu esikoisen ajoilta..eli eipä oo ku puolisen vuotta siitä kun sillä olen viimeksi ollut..esikoinen on nyt sen puolen vuoden ikäinen.
 
Voi jehna, tajusin just jos kaikki menee hyvin niin meitsi pääsee sokerirasitus kokeisiin.. Onhan mulla ikääkin just sopivasti. :wtf: Tietääkö kukaan minkälainen se on?
 
Minäkin soitin tänään neuvolaan. Ajan sain 2.5. Ollaan itse kaks vkoa reissussa ja sit on neuvolan terkka 2 vkoa lomalla. Käyn kyllä sitä ennen ultrassa. En pysty sinne asti odottamaan
 
On jännää nähdä kyllä miten tuo laskettuaika tulee neuvolan mukaan muuttumaan. Useat nettilaskurit antaa 7.12, mutta esikoisen aikaan saadussa kirjasessa mikä on tän Vau:n niin taulukko antais 8.12.

Miten te ootte määrittäneet itse la:n? Itse en oikein tiedä ihan tarkalleen, kun ei oo kiertoa ollut viime syyskuun, niin en tiedä kiertopäivien määrää, mutta olettaisin, että sama kuin ennen (syyskuuta) eli 30 päivää(?).
 
Neuvolas ne laskee aina 28pv kierrolla laskettun ajan, ja ultran mukaan sitten tarvittaessa korjaavat. Mulla on neuvolan mukaan jo 5+3 vaikka omien laskujen mukaan 5+0. Mä tikutin plussakierosta oviksen niin lasken oviksen mukaan, uskoisin että se tarkempa kun neuvolan antamat viikot : )
 
Mä oon oikeesti ihan pihalla LAsta just kun kierron pituus on viimeaikoina vaihdellut niin paljon. Muutama viime kuukausi kierto on ollut itselleni harvinaisen pitkä 34 tai 33 päivää, (aiemmin 29 tai 28), mutta tän viimeisimmän kierron oli pakko olla lyhyempi koska tulin raskaaksi niin aikaisin kk alkamisista.
Nyt kun tajusin laskea mahdollisesta hedelmöittymispäivästä (niitä on vaan kaksi) niin sain LAksi 1.12 sijaan tyyliin 23.11 tai 25.11.
Eli nyt olisin siis jo viikolla 6...:wink

Pitää varmaan soittaa uudellen neuvolaan ja kysäistä mitä tehdä. Toukokuun alku tuntuu vähän kaukaiselta. Jokatapauksessa molemmat edelliset raskaudet on menneet 2vkoa yli LA:n joten aika varmasti tääkin tulee joulukuussa! :wink
 
Mulla esikoista oottaessani kysy puhelimessa kierron pituutta, kun la:ta määritteli ekan puhelun aikana.
Äsken laskin laskurilla 28päivän mukaan ois 7.12. ja 30päivän 8.12. ja ovulaation & 30pvän mukaan 7.12
 
Voi jehna, tajusin just jos kaikki menee hyvin niin meitsi pääsee sokerirasitus kokeisiin.. Onhan mulla ikääkin just sopivasti. :wtf: Tietääkö kukaan minkälainen se on?

Siihen pitää olla ravinnotta. Otetaan verinäyte,juodaan pari desiä sokeriliuosta ja uudet näytteet 1h ja 2h kohdalla.
Helppo homma ja nesteet nykyisin ihan limpparin makuisia:happy: .
Itsellä sama edessä ja tod.näk. vielä kaksi kertaa:hello2.
 
Soitin neuvolaan ja sain ajan 28.4. Voisin kyllä skipata tuon käynnin suoraan ja ottaa yhden lisäkäynnin siihen kohtaan, kun dopplerilla pystytään kuuntelemaan sydänäänet. Ainakin esikoisen kohdalla tää eka käynti tuntui aika turhalta, kun ainoa asia, mikä itseään tuossa vaiheessa kiinnosti oli, että onko pienellä kaikki hyvin. Meidän neuvolassa ei ole (tai ainakaan eivät käytä) ultrauslaitetta, joten tuohon ainoaan tärkeään kysymykseen ei voinut vastausta saada. Toki on tärkeää jutella ravinnosta, päihteidenkäytöstä yms. mut mut mut :)

Mä joudun todennäköisesti kanssa pariinkin otteeseen sokerirasitukseen, kun viime raskaudessa tuli raskausdiabetes. Mä en ihan sanoisi, että limulle maistuu, mut ehkä lähinnä tosi makealle mehulle :P Vaikeinta tossa sokerirasituksessa oli mun mielessä se 12 tunnin syömättömyys ja juomattomuus, mut muuten koko homma meni aika nopsakasti.
 
Niissä kai luvataan että jostain 12+ viikoilta lähtien, mutta täällä foorumilla oon kuullut, että jotkut on saanu kuuluviin jo 8+. Vissiin aika yksilöllistä.
 
Itse ostin esikoisen aikaan dopplerin joskus rv17 paikkeilla. Sillon kyllä kuulu. Googletella oon yrittänyt niin jotku sano, et jo rv6, mut tiedä sitten.Ite aattelin joskus kympin paikkeilla yrittää taas. :)
 
Olipas pelottavaa soittaa ekaa kertaa ikinä neuvolaan! Sain ajan sieltä heti tälle viikolle eli 8.4 jolloin vasta rv 5+2! Ei siis mitään erikoista syytä ole sille että sain sen näin aikasin. Asun vaan niin pienellä paikkakunnalla, että täältä saa kait ajan sit tosi nopeesti :)
 
Mulla on huomenna nyt tuo eka neuvola aika. Vitsit kun en yhtään muista mitä siellä ekan kerran ees tehään, vissiin esikon kanssa mennyt niin sumussa se kerta :D Mitä siellä käyään läpi, muistaako/tietääkö kukaan?
 
Takaisin
Top