Neuvola

Tässä uima-asiassakin vaikuttaa aika paljon se et mikä kohta kohdunkaulasta on auki! Jos vaan kohdun ulkosuu on auki (niinkuin minnillä), niin uimisesta tuskin on haittaa. Jos taas on koko matkalta auki (riikkarii), niin ei enää kannata. Itse oon pitänyt limatulppan ilmaantumista merkkinä et ei enää kannata uida, sillonhan kohdunkaula on väkisin auki ja periaatteessa bakteerit voisivat päästä kohtuun. Limatulppaa aloin bongata rv33, ja rv35 lääkärissä kohdunkaula koko matkalta sormelle auki..
 
Mullakin oli siis ulkosuu sormelle auki. Esikoisen odotuksessa uin ihan loppuun saakka kun se oli ainoa juttu mitä pystyi tekemään ja oli kyllä henkisesti tosi tärkeetä päästä liikkumaan. Vika uinti tais olla 39+4, limatulppaa alkoi irtoilla 40+0 ja lapsi syntyi 40+3.
 
Mulla oli äsken lääkäri/synnytystapa-arvio. Nyt rv 36+1. Kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm ja pehmeä. Vauva oli laskeutunut pää edellä hyviin asetelmiin. Ei pitäisi enää kääntyä, joten pelot perätilasta saa nyt jäädä :) siro lapsi tulossa, painoarvio oli nyt 2,8kg. Vieläkään ei ultrassa selvinnyt sukupuoli eli syntymään asti saadaan jännittää sitäkin. Vauvalla on aika luinen pylly, kun kukaan ei ole vielä päältä tunnustelemalla saanut selvää missä asennossa lapsi on. Ja olen vielä hoikka ja lapsi kyllä tuntuu selvästi, mutta eivät vaan erota peppua päästä :D Nyt sit vaan odotellaan synnytystä. Toivottavasti ei montaa viikkoa tarvitse enää odottaa :Heartred
 
Aa selvensi asiaa mannikka :D sori kun tyhmänä kysyn siis (ensisynnyttäjä) jos oon tällai auki nii meinaako se että mulla limatulppa ois jo poistunut vai vieläkö se on siellä? Tai voiko tää aukiolojuttu edes kertoa mitään sen tilanteesta?
Meil on tääl iha kivoja terkkoja ja lääkäreitä mut jotenki en ymmärrä tuota omaaki terkkaa kun viime käynnillä vouhkoontu verenpaineista iha kympillä mutta oli jotenki haluton selittämään mulle kun kyselin et mitä liian korkeina ne aiheuttaa jne. Painotti va et äpolille soittoa jos arvot näyttää tätä. Niillä ohjeilla sitte mennään...
 
Riikkarii, jos et oo tietonen, niin luultavasti limatulppa on paikallaan :wink se on semmonen iso (rkl tai isompi!) hyllyvä limaköntti, jota on vähän vaikee olla huomaamatta jos kokonaan tulee.. paloja saattaa kyllä jo irtoilla, mut se uusiutuu koko ajan.
 
No oon miettiny tuota limatulppaa ku viime viikolla oli pöksyyn pyrähtäny kaks isompaa klönttiä jotain jotka huomasin vessakäynneillä mut tässäkin asiassa oon ollu tiedossa et sen _pitäis_ sisältää verta jollain tavalla, että pelkkä vaalea kirkas ei ole sitä(?)Tuntee kyl olevansa nii urpo näitte juttujen kans. :D
 
Ei oo välttämättä verta seassa! Mut kyllä nuo isommat köntit on varmaan limatulpan paloja.. ja tosiaan kun koko ajan muodostuu lisää limaa, niin sitä vuotoakin tulee sit synnytykseen asti :D :confused:
 
Meillä tämän päiväinen neuvolalääkäri takana. Painoarvio oli 2450g,sf-mitta huitelee ihan alimmalla käyrällä. Sen takia laitto Phks lähetteen et äippäpolilla tarkistetaan vielä kokoa. Ei saatu vieläkään sukupuoleen tarkkaa varmuutta, eikä asiaa ainakaan helpottanut hieman huonoa suomea puhuva lääkäri. Mulle jäi sellanen kuva että tyttöä veikkas mutta miehelle että ois poika :D Ota tästä sitte selvää. Muuten kaikki ok. Paikat vähän pehmenny, sormelle auki ja kaulaa jäljellä 1,5-2 senttiä. Nyt sit vaan odotellaan aikaa sinne äippäpolille..
 
Tänään neuvolassa (rv 37+1) sanottiin, että vauva on erittäin alhaalla ja kun kohdunsuu auki, pehmeä ja lyhyt, niin voi syntyä koska tahansa. Jännä nähdä syntyykö ennen laskettua aikaa. Kaikki kotona olisi jo valmiina :D
 
Mä just kotiuduin äippäpolilta. Kaikki kunnossa, ei huolta mistään. Kasvanut viikossa reilut 200g ja virtaukset oli myös ok. Sydänkäyrän otti muksulta myös eikä siinäkään mitään poikkeavaa. Vahvistui tuo sukupuolikin vihdoin, tyttö pitäis olla tulossa edelleen :D Kovin vauhdikas tapaus tuntui olevan, mittaukset ei meinannu onnistua ihan niin helpolla ku ois pitäny. Isältään varmaan periny tuon vauhdikkuuden, katotaan kuinka vikkelä liikkeinen lapsi saadaan kun vähän oppii sitte liikkumaan. Loppuu varmaa äitiltä ainaki jalat kesken ku koittaa perässä pysyä.
 
Neuvola käynti takana tältä aamulta.
Täti sanoi,että tosissaa on valahtanut alas ja pää on aivan luukulla :grin
Heh jospa se täälläkin alkas sitte jossai vaiheesaa tositoimet.
Tuntuu vaa hassulta ku täällä ei tehä loppua kohden mtn painoarviota, käsikopelolla vaa heitti minkä kokoi saattaa olla.:dummy:
 
Meilläkään ei mitään muuta kuin käsikopelolla painoarvio neuvolassa eikä muutakaan tarkistusta alakertaan ollenkaan :wideyed: mulla huomenna vipa neuvola ennen loppuviikon laskettua aikaa. Olin niin varma, että tää syntyy hyvissä ajoin, mutta taitaakin viihtyä massussa vielä. Tosin masun kiristelyä päivittäin ja välillä tosi yhtäjaksoisesti :woot:
 
Tänään 38 viikkoa täynnä. Neuvolassa kerrottiin pään kiinnittyneen, itse en oo mitään huomannu eikä ole kovin alapäätä vihlonut/särkenyt. Silti kohtu tosi korkealla, joko mulla lyhyt vartalo tai vauva pitkä/iso kun niin ylös yltää. :)
 
Mulle ei neuvolassa oo mitään sanotu onko vauva kiinnittynyt vai ei... varasi vaan ajan 40+2 ja meinasin kiehua kun sanoin siihen että toivottavasti ei tarvitsisi tulla niin reaktio oli että no on ne siltä ennenkin tulleet viikolla 42... muutenkin ei oikein olla samalla aaltopituudella ja oon miettinyt tädin vaihtamista. Ärsyttää tuon naisen jutut joka kerta enemmän kun panikoi ihan kaikesta ja ei siitä mitään tietoa saa.
 
Jos vaan mahdollista, niin vaihda ihmeessä mutikkakeitto!
 
Aloin pohtimaan eilistä neuvolakäyntiä.. onko muilla ollut samaa ettei paino ole noussut viiteen viikkoon ollenkaan vaan laskenut 800g?
 
Mullakin laski viime raskaudessa kanssa vikoilla viikoilla. Nyt oli tullu kaks kiloa jostain huhhei :wideyed:
 
Meilläkin on kiinnitytty lähtökuoppiin ja sen kyllä tunnen paineen ja kivun lisääntymisenä alapäähän, huomenna kun pääsee osallistumaan kaverin tupareihin ni sen jälkeen saa mun puolesta syntyy viimeistään viikon päästä ei jaksais enää pitää lämpöpusseja haaroissa ja selässä ku yrittää hoidella kolotuksia, painokin arvioitiin jo 3.4 - 3.5 kiloo ja lyhyen selän takii alkaa pojulta tila loppumaan
 
Mulla paino kylä noussut edelleen mutta sf-mitta pudonnut keskikäyrältä alakäyrälle. Johtuneeko laskeutumisesta? Mitta ei ole kasvanut moneen viikkoon, mutta mittaajia on kyllä ollut useampia, ja nyt sitten viikossa tippunut 2 cm. Ei lähetetty mihinkään kokoarvioon, edelleenkään.
 
Takaisin
Top