Neuvola

Yölento

Supliikin supersankari
Marrasmammat 2016
Tähän ketjuun toivon kokemuksianne neuvolasta. Ihan kaikenlaisia asioita aiheesta. Edellisen raskauden perusteella suhtaudun varauksella, vaikka palvelu oli ystävällistä, mutta ihmeteltävää jäi samoin kuin kahden ensimmäisen lapseni aikoihin.

Viimeksi olin jo täyttänyt 40v ja oletin, että raskautta seurataan tavallista tarkemmin. Olin väärässä. Kiertoni on aina ollut epäsäännöllinen enkä saanut lähetettä varhaisultraan. Ensimmäisessä raskaudessa la heitti 24 päivällä.

Kahdessa raskaudessa minulla on ollut sokerit koholla, sukurasite diabetekseen on vahva. En ole ollut sokerirasituskokeessa.

Olen pienikokoinen. Molemmat lapseni ovat olleet lähes 4kg. Kummallakaan kerralla ei ole arvioitu, mahtuuko lapsi syntymään. Kakkosella oli vaikeuksia, jäikin päästään kiinni ja synnytyssalissa oli kauhea määrä väkeä. Onneksi hoksasi syntyä vuoron vaihtuessa, niin osallistumaan pääsi sekä aamu- että iltavuoro.
 
Kokemukset ollu pääasiassa hyviä. Mulla on raskauden ajan ja nyt 2-v asti aina sama hoitaja lukuunottamatta kesäloma-aikaa. Se oli musta aivan mahtavaa, että ei vaihdu hoitaja synnytyksen jälkeen! Nyt kun päiväkodissa on lapsi niin oon kyllä miettiny, että mistä ne vanhemmat, joilla ei oo lapsi hoidossa niin saa kaikkea tota tietoa.. eli kehitysasioissa tarkempaa tietoa. Neuvola on enemmänki kasvun ja kehityksen seurantaa kun opastusta kasvatukseen. Tai näin mä ainaki oon kokenut. Ehkä jos enemmän kyselis niin keskusteltais enempi myös tulevasta, mutta kun lapsi on kehittyny normaalisti niin ei ole niin hirveesti tullu kyseltyä.
 
Kuulostaapa erikoiselta! Täällä päin sokerirasitustestiin laitetaan muistaakseni kaikki yli 25-vuotiaat odottajat.

Itselläkään ei ensimmäinen neuvolakäynti mennyt ihan nappiin. Kysyivät ensin, onko ok jos harjoittelija on paikalla. Sanoin, että tottakai käy. Vastaus oli, että "niin ajateltiinkin, kun olet kuitenkin uudelleen synnyttäjä." Anteeksi mitä?! En kyllä ennen ole synnyttänyt, mutta on ollut kohdunulkoinen raskaus 10 vuotta sitten. Oli tullut "pieni klikkausvirhe".

Loppujen lopuksi olin ensimmäiset 45 minuuttia yksin harjoittelijan kanssa, jonka kaikki keskittyminen meni siihen, miten tiedot naputellaan koneelle. Jälkeenpäin huomasin neuvolakortissani vääriä tietoja. "Oikea" hoitaja tuli viimeiseksi 20 minuutiksi paikalle. Vointiani kysyttiin ensimmäisen kerran kun olin astumassa ovesta ulos.

Yleensä kannatan sitä, jos harjoittelijoita paikalla, mutta en enää tämän jälkeen, ellei paikalla ole myös pätevää henkilökuntaa. Jäi vähän nuiva fiilis, itselle kuitenkin ensimmäinen odotettu raskaus.
 
^ Oho. Onpa kurja kokemus. Mulla oli esikoisen kohdalla sama, että jäin kaksin harjoittelijan kanssa, mutta kokemus oli vain positiivinen.
 
Mulla on esikoisen aikaiset kokemukset hyviä. Ainoat huonot tuli äitiyspolilla kun ei kukaan ottanut tosissaan minun selkäkipujani. Todellinen syy kipuihin selvisikin sitten synnytyksessä kun jouduin sektioon. Esikoinen oli avonaisessa tarjonnassa ja kun olen hoikka esikoisen selkäranka ja minun ottivat vastatusten joka vaikutti minun alaselkääni negatiivisesti.

Todella toivon että neuvolassa keskustellaan nyt tulevasta synnytyksestä ja otetaan minut tosissaan. Ja haluan että tutkitaan kunnolla onko alatie synnytys mahdollinen. En nimittäin esikoisesta avautunut kuin 4cm vaikka olin "synnyttämässä" 3 päivää, esikoinen ei vain mahtunut laskeutumaan alas että olisin avautunut.
 
Toivotaan tosiaan, että tällä kertaa menee tuon asian kanssa paremmin. Luulisi, ettei olisi ongelma tuon kokemuksen ja tiedon jälkeen, mutta ei näistä koskaan tiedä :/
 
Niimpä. Pitää vain itse vaatia että asiat tälläkertaa tutkitaan paremmin ja luottaa ammattitaitoisiin ihmisiin. Viimeksikin kumminkin selvittiin ammattitaitoisten avulla loppuviimein hyvin.
 
Jännä miten tuo neuvolakin muuttuu, 15vuotta sitten esikoista odotellessani "neuvolan" täti oli eläköitymässä oleva väestöterkka, eikä mikään mitenkään erikoistunut äiteihin/vauvoihin. Hoito oli hyvin nuivaa ja vanhanaikaistakin, mitään ei kummemmin kyselty...
Nyt kahden viimeisen kanssa on ollut oikea neuvola-täti, ihana pirteä asiaansa perehtynyt, jaksaa keskustella ummet ja lammet, ja tietää varata minulle hieman ylimääräistä aikaa juuri koska jään aina jotain pälpättämään :hilarious: Mukava tietää että samalle terkalle varaan aikaa nytkin.
 
Olen päättänyt kaikessa terveyteen liittyvässä, että minä en ole harjoituskappale. Opiskelija saa olla mukana seuraamassa, mutta ei saa tehdä mitään. En ole miltään osin tavallinen ja olen tullut huomaamaan, että vähäisellä kokemuksella ei minun kanssani pärjää. Kuulostaa tylyltä, mutta vain minä voin suojella itseäni. Kesällä viimeksi eräs innokas nuori lääkäri väänsi minut aivan sairaaksi.
 
Ensimmäinen kokemus neuvolasta tässä raskaudessa on positiivinen. Soitin ja sain lähetteen ultraan, asiallisia kysymyksiä.
 
Varasin ajan tuttuun neuvolaan samalle terkalle, joka seurasi aiemman raskauden ja nyt tekee vuosihuollot tytölle. Toivottavasti mahassa on joku! Silloin olisi viikko 8+5. Käyn vielä ultrassa tarkastamassa viikolla 7+0, etten mene turhaan neuvolaan.
 
Minua jännittää ylihuominen ENSIMMÄINEN neuvolakäynti. Puhelimessa terkkari oli kyl tosi herttainen, mutta vähän sellanen hössöttäjän oloinen. Jäi kuitenkin puhelusta hyvä fiilis :)

Olen tosi vähän tarvinnu aikuisiällä käydä lääkärissä ym. ja vaikka itsekkin alalla olen ahdistun käynneistä etukäteen. Tyhmää joo tiedän, mutta minkäs tälle voi.

Tää koko touhu on muutenkin tosi jännää kun on ensimmäinen lapsi kyseessä ja ihan kaikki on uutta ja ihmeellistä. On tälläisen rutiinien ja tuttujen tilanteiden rakastajan päänuppi koetuksella :D
 
Minä varailin tänään myös neuvolaa. Varattiin se rv8+
Uusi neuvola kokonaan kyseessä ja puhelimessa kuulosti vähän tympeeltä, toivottavasti on livenä mukavempi
 
Mä sain ajan neuvolaan 8+1 (omien laskujen mukaan, ultrassa selviää sitten neuvolassa käytettävä la). Terkka on ihan mukava, sama oli kuopusta odottaessa ja hän on myös lastemme th, niin ollaan jokusen kerran siellä jo käyty :D
 
Huomenna täällä eka neuvola, jännittää :) Aika siksi niin aikaisin että varmistetaan ettei raskaus ole oletettua pidemmällä, viime kk. olivat vähän oudot elokuussa. Huomenna viikkoja vasta siis 5+3
 
Mulla on vasta 12.11. neuvola ja silloin pitäisi olla suunnilleen rv10+0, sitä seuraavana päivänä on lääkärineuvola joka sitten ultraa. Oisin saanut aikasemminkin, mutta halusin omalle neuvolatädille ja samaan aikaan esikoisen 10kk neuvola niin ei tarvii koko ajan siellä rampata. :p Ei mua se neuvola niin kiinnosta kun plärätään vaan papereita, mutta oisin halunnu lääkäriin aikasemmin.. toivotaan että noi viikot vastaa suunnilleen, voi olla tietty että ne heittää jopa parilla viikollakin, jolloin en pääsis enää seulaan. :confused:
 
Täällä odottelen ekaa neuvolakäyntiä ihan neutraalia mielellä. Viime kerralla hoitaja vaihtui aika tiuhaan lomien ynnä muiden takia, mutta en sitäkään kokenut mitenkään hirveän huonona. Yksi hoitaja vain oli sellainen hyvin topakka ja tarkka, aiheutti vähän tarpeetonta huoltakin kun vakavan oloisena passitti meidät ylimääräiseen utraan lapsen pienen koon vuoksi. Ultraaja oli onneksi tosi lempeä, totesi vain että siro lapsi mutta niin on vanhempansakin, ei pitäisi olla syytä huoleen. :) Onhan se tietysti hyvä että selvittävät tällaiset asiat, mutta hetkellisesti nosti kyllä stressilukemia...
 
Huomenna täällä eka neuvola, jännittää :) Aika siksi niin aikaisin että varmistetaan ettei raskaus ole oletettua pidemmällä, viime kk. olivat vähän oudot elokuussa. Huomenna viikkoja vasta siis 5+3
Mulla myös huomenna eka neuvola ja viikot vasta 5+0 :wink
Jotenkin ihan älytöntä mut mulla tietyn taustan takia ehkä enempi seurantaa ja tosiaan jutteli että voisin saada lähetteen varhaisultraan kunnalle
 
Meillä ultrataan neuvolassa ettei tarvii mennä mihkään ultraan :) Jännittää onko kaikki niinkuin tässä vaiheessa pitäisi.
 
Eka neuvolareissu tehty :)
Jutusteltiin niitä näitä, mitatttiin verenpaine ja hemppari. Verenpaineet oli vähän naftit, ei siis ihme että välillä huimaa. Lääkkeeksi salmiakkia. :)

Eka ultra tulee olemaan marraskuun lopulla ja seuraava neuvola just ennen joulua.

Kaikki yli 25v. ensisynnyttäjät joutuu sokerirasitukseen, ja se ois sit helmikuussa edessä.
 
Takaisin
Top