Neuvola, ultrat ym.

Joo, tietty hyvä, jos voi käydä useamman lapsen asioita läpi. Mä olen perehtynyt aika paljon kaikenlaiseen itsekin (osin koulutuksen vuoksi, osin muista syistä), ja kun miehen kanssa ollaan käyty perhevalmennukset ja synnytysvalmennukset ja on ollut aina mukana, niin viimeksi th sanoi, että meillä tuntuu olevan niin homma hanskassa, siis miten nyt tässä voi olla, että ei hänelläkään oikein ole enää mitään lisättävää. :grin Esim. mitään ruoka- tai liikunta-asioita ei ole käyty missään vaiheessa, koska olen niistä paremmin perillä kuin th, että ollaan lähinnä käyty läpi sellasia, joista en oo ollut niin perillä etukäteen. Oon kans varmistellut jotain asioita, jos on kuullut erilaisista käytännöistä ym.
 
Tässä just neuvolan pihassa istuskelen autossa ja koitan päättää lähdenkö ajamaan ikeaan. Mies pitää ihan hulluna kun yksinäni sinne meinaan mennä. :D
Neuvolassa oli kaikki ihan hyvin. Hb ei ole kamalasti noussut (103->105), mutta th itsekin sanoi, että ei saanut parasta mahdollista näytettä ja todellisuus voi hyvinkin olla sen +10. Painoa on tullut 4,5kg koko raskauden aikana ja siitä vauvan painoksi on arvioitu jo yli 4kg. Ei voi muuta kuin olla tyytyväinen. :)
 
Miten usein muita ylimeneviä seurattiin? Mulla oli 40+0 neuvola ja seuraava on vasta 41+3. Aina pelotellaan istukan kalkkeutumisesta yms. Yhtäkkiä iski kauhee paniikki päälle, et ku ei pääse neuvolaan tässä vähään aikaan. :D
 
Mulla oli edellinen neuvola viikko sitten, 39+0 ehkä, ja seuraava 41+jotain, jos ei oo syntynyt. Et meillä parin vkon välein.
 
Tänään neuvola 40+0 ja seuraava 40+5 yliaikais lähete tehty jo valmiiks. Proteiinit 1+ ja verenpaine nousussa mutta katotaan ens viikolla uudelleen
 
Mulla oli viimeksi neuvola rv 38+2 ja seuraava varattu maanantaille jolloin olis 40+2. Mä vieläkin toivon ettei maanataina tarttis enää neuvolaan mennä.
 
Vastailen täältä taustalta :)
Mulla on kokemusta kahdesta yliaikaiskontrollista joista jälkimmäinen oli 1,5 viikkoa sitten.
Meillä (Lohjalla) on käytäntönä, että kontrolli on 41+5 raskauviikolla. Mulla tuo olisi molemmilla kerroilla osunut lauantaille. Sen vuoksi molemmilla kerroilla olin yliaikaiskontrollissa raskausviikolla 41+4.

Yliaikaiskontrollissa annoin ensin pissanäytteen, josta katottiin samat asiat kuin neuvolassakin. Sitten olin noin vartin verran käyrillä, jossa katsottiin vauvan sydänkäyrää ja mun supistuksia, Lopuksi oli lääkärintarkastus. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultralla tarkisti, että vauvalla on kaikki hyvin, ja että istukka ym. näyttää olevan kunnossa. Lääkäri myös arvioi vauvan koon.
Lopuksi lääkäri kertoi ainakin minusta sen mielenkiintoisimman jutun, eli että milloin käynnistetään :)
 
Ekalla kerralla käynnistys oli raskausviikolla 42+0 ja nyt tokalla kerralla 41+6. Käsitin niin, että Lohjalla käynnistetään aina viimeistään, kun 42+0 tulee täyteen.
 
Meillä sama kuvio yliaikaiskontrollissa. TAYSissa yliaikaiskontrolli aina rv 41+5 ja käynnistys ihan viimeistään myös tuolloin rv42.
 
Mulla 41+5 on tulevana lauantaina. Neuvola on torstaina. Epäilen vähän, et saankohan aikaa perjantaille. :/ Jos en saa, niin keksin jonkun vaivan, et pääsen sinne. :D
 
On vaan niin pettynyt olo omaan kroppaan, kun esikoinen syntyi 40+2 ja tämä ei synny millään. :sad001
 
No toisaalta vauva kaiketi signaloi itse (nykytietämyksen mukaan), koska on valmis syntymään... Että oon itse ajatellut (yritän ajatella) niin, että vauva ei oo vielä valmis, että joku syy siihen on, että on vielä sisällä.
 
Viimeinen neuvola ennen vauvaa takana. Sydänäänet 135, verenpaine ym ok. Painoa onneks tullut vain 400g yhteensä lisää kahden viikon takaisesta ja sf-mitta pienentynyt, että oikea suunta. Vauva alempana kuin aiemmin, pää heiluu vielä vähän, mut napanuoran ei pitäis enää terkan mukaan mahtua välistä. Et ei tarvii mennä sairaalaan enää vaakatasossa, jos käynnistyis vesillä. Sain nron, et soitan itse sairaalaan pe, todennäköisesti yliaikaiskontrolli menis maanantaille. Kuulemma keskusteluvaraa on todennäköisesti 42+2 asti, jos ei ole ennen itsestään lähtenyt ja kaikki on istukan ym suhteen ok. Sairaaloissa ollut ruuhkaa kuulemma pari vkoa sitten, että Hgistä käyty Lohjalla synnyttämässä, joten saas nähdä... meidän piti mennä Naistenklinikalle, mutta siellä ei kai hoidettu nyt mitään normaaleja synnytyksiä eli Kättäri todennäköisempi vaihtoehto.

Että kaikki ok tänään ja edelleen odotellaan. :D
 
Mulla on varmaan huomisessa neuvolassa kamala painonnousu, mut ku jatkuvasti on nälkä! Nyt viimeiset pari päivää olis voinut vain syödä ja syödä...
 
Mä oon kans syönyt musta tosi paljon (herkkujakin, joita en normaalisti syö), mutta mietin, oonkohan juonut tarpeeksi ts. saatoin olla vähän "vähänesteinen". Mut viime kerroilla painoa oli sitten tullut senkin edestä ihan viikkotasolla, että alkoi vähän hirvittää, että mistäköhän se on oikein tullut. :shifty: Siis että kun en mielestäni ole ollut enempää turvoksissakaan. Viimeksi ja tänään tosin menin neuvolaan suoraan aamiaiselta, että siitä ehkä joitain satoja grammoja, mutta tuskin kiloja. :cool: Et sikäli helpotti, piti ihan punnita kaks kertaa, että oliko se luku oikeasti noin "pieni", siis lähellä samaa kuin viimeksi.
 
Tänään käyty vikassa neuvolassa. Kun TAYS:siin tehty yliaikais lähete johon luultavasti kutsu ens viikolle. Neuvolassa päättivät että ei sinne enää varata aikaa kun luultavasti yliaikais kontrolli päivänä/sen jälkeen käynnistetään niin turha enää neuvolassa käydä. Nyt odotetaan että tuleeko pikkunen sitä ennen itse vai miten menee. Itsestä tuntuu sille että tää ei täältä ilman apua ole tulossa.
 
Takaisin
Top