Neuvola kuulumiset

No niin viimeinen lääkärineuvola takana rv 35+5 ja tää on kolmas kerta kun kirjoitan tätä koska olen jotenkin saanut aina hävitettyä tekstin!!! emoticon menee hermot taas...

-verenpaine 117/75 eli hyvä
-hg 111, laskenut TAAS, eli rautaa naamaan koko loppu aika.
-painonnousu 600g/viikko, aika paljon mutta nyt tullut yhteensä 10kg, kun edellisessä tuli huimat 20kg!!! olen siis tyytyväinen.

-Ultraa ei ollut mutta lääkäri teki "käsituntumalla" arviot, eli mahtuu syntymään siitä ei epäilystä, pää on alhaalla mutta ei kiinni (joka ei tarkoita mitään, tyttäreni ei kiinnittynyt vasta kun syntyi )
-Lapsi vettä tuntui olevan runsaasti ja siksi mahani on niin jätti, mutta ei kuulemma haittaa mitään eikä vaadi ultraamista. Kenellkään tästä kokemusta?? Mistä sinne se vesi tulee??
-Koko arvio oli lapselle vähän isompi kuin isosiskonsa joka oli 3,3kg, tämä olisi täysiaikasena sellainen 3.5-3.6
-Kohdunkaulankanava lyhentynyt 3cm:stä 2,5cm:iin mikä voi olla supisteluista ja siksi lääkäri sanoi että voisi syntyä vähän aiemmin mutta paikat oli vielä kiinni että aika vaikea silti mitään veikata.

Tällainen käynti meillä, seuraava aika vasta parin viikon päähän kun olen uudelleen synnyttäjä, silloin jo rv yli 37 eli saapas nähdä jos vaikka syntyis ennen sitä emoticon
[url=http://lilypie.com][img]http://lbdf.lilypie.com/3T1vp3.png[/img][/url]


 
käytiin taas aamulla neuvolassa .. 
kaikki edelleen kunnossa. painoa itelle tullu +400g viikossa. oon ihan tyytyväinen, terkkarihan ei voinu tähän kommentoida mitenkää kannustavasti. mutisi vain jtn siitä, miten painoa on kertynyt koko raskauden aikana hurjsti, tällä hetkellä taitaa olla +17kg .. :/ 

RR edelleen tasoa 118/80. Hb oli enää säälittät 103 .. viimeksi oli vielä 108 .. kotiin tullessa otin sitte puolukkaa sulamaan ja vielä pitäis apteekissa käydä hakemassa jtn jykevämpää mutta vatsalle sopivaa rautaa .. :) se synnytys kun kovaa vauhtia lähenee, niin pitää hieman tankata ennen sitä. 

sf-mitta, komeat 33cm !! :D yläkäyrällä menee .. edelleenki. mutta vauva tuntu terkkarin käteen "normaalilta" .. raivotarjonnassahan tuo köllöttää, eikä oo vielä kiinnittynyt .. 
sykkeet vauvalla +150 .. kuunteli hyvän aikaa, kun ehdin olla vähä huolissaan vauvan liikkeistä, mutta kyllä se sielä myllertää sittekki normaaliin tapaansa. :D 

ens lääkäri onki sitte äpoliila, sinne varataaan ens viikolla aika .. äpolilla tehdään kokoarvio, eikä sen takia enää ookkaa sit nvlalla lääkäriä, hoidetaan kuulemma ne hommat sitte äpolilla .. se sopiii .. :)) 
terkkari mittas verensokerinki ku juteltiin vauvan tulevasta koosta jne .. ei tainnu uskoa, että sokerirasitus oli OK, kertyneiden kilojen ja tulevan kokoarvion takia .. arvo oli 4,9, n.1½h aamupalan jälkeen, eli mainio !! :D 
 
täällä käyty nyt pariin kertaan neuvolassa ja lääkärissä tällä viikolla.

alkuun epäiltiin sitä raskausmyrkytystä kun ollut virtsassa valkuaista ja verenpaine on ollut niin korkea.

kävin kättärin päivystyksessäkin jo ja siellä sanoivat että seuraillaan tilannetta mutta ei tehty sisätutkimusta (kaikki muu mahdollinen kyllä katsottiin)

tänään sitten oli neuvola ja lääkäri: proteiini edelleen + verenpaine 153/93 ja 144/88 vauvan sykkeet 150-160 (vaihtelivat) hemoglobiini 121 painoa ei ole tullut nyt 4vk lisää ollenkaan. eli aika tasan 10kg tullu koko raskauden aikana.
Lääkäri teki sitten sisätutkimuksen kerran kättärillä sitä ei tehty ja hän huomasi että pää on laskeutunut jo niin alas että sen tuntee sormilla ja kohdunkaula on aivan pehmennyt. vielä kiinni mutta todella pehmeä.

eli nämä mun myrkytysoireet onkin johtuneet käynnistyvästä synnytyksestä. meillä on h-hetki nyt aivan lähellä ja lääkäri käski pitää kassin pakattuna =)
 
Neuvolassa käyty taas täälläkin, rv 34+6. Painoa oli tullut +367g/vk,
sf-mitta 30,5cm ja verenpaine 109/69. Vauva oli sittenkin raivotarjonnassa, vaikka itse kuvittelin jotain muuta. Ja vauvan sykkeet oli yli 160, kun se vaan myllersi kamalasti kun sydänääniä kuunneltiin. :)
Ens kerralla onkin sitten lääkärineuvola..
 
Terveisiä neuvolasta.

Hmgl laskenut 110 ja käski aloittaa raudan syömisen (rask. ajan monivitam. lisäksi) Painoa tullut 2 viikossa 2kg... ohhoh.

Sanoi, että antaa supistella vaan jos supistaa, saap syntyä.

Ei kai siellä erityisen ihmeitä, parin viikon päästä olis seur. aika jos...
 
Meillä oli tänään neuvola (rv 34+4). Painoa on nyt tullut kaiken kaikkiaan 6,6 kiloa. Paineet vähän nousseet viimekertaisesta, muttei merkittävästi (127/77), ja hemoglobiini edelleen nousussa! Nyt 133, mikä on oikein kiva, kun se alkuun ei meinannut nousuun lähteä oikein. Sf-mitta 29 eli ei siinäkään mitään kummallisuuksia. Vauvan syke nyt 140, mitä nyt lopussa innostui taas touhuamaan, niin nousi n. 150:n. Meillä oli nyt eri terveydenhoitaja, mutta oikein mukava oli tämäkin. Avokki tykkäsi erityisesti, kun häntäkin pyydettiin kokeilemaan, missä vauvan pää tuntuu. Ja löysihän se mieskin sen sieltä, kun uskalsi vähän enemmän painaa. Kohtalaisen alhaallahan tuo jo on. Parin viikon päästä sitten seuraava neuvola, meillä tuskin ehtii ihmeempiä sitä ennen tapahtua. :)
 
Moikka!

Kirjoitin juuri ensimmäistä kertaa helmikuun juttuihin ja ajattelin että pistetään nyt samalla tännekkin kuulumisia kun neuvolassa juuri tänään kävin! (rv 35+5)
Painoa oli parissa viikossa tullut 1,5 kg, yhteensä on tullut n. 16 kg. Olen luonnostani tosi hoikka joten huimasta painonnoususta ei ainakaan vielä ole natistu neuvolassa emoticon 
Turvotusta on ollut hieman, varsinkin aamuisin sormissa. Kohdunpohjan korkeus 33 ja lapsen syke 138.

Rastafa 81: Täällä yksi kohtalotoveri!! Meillä vauva istuskellut masussa jo tosi pitkään ja mulle ei ole annettu neuvolassa enää paljon toivoa kääntymisestä. Todennäköisesti myös kääntäminen ei tule onnistumaan koska vatsani on niin pinkeä ja istukka edessä. Itse olen todennäköisesti päätymässä keisarinleikkaukseen jos kääntäminen/kääntyminen ei onnistu. Minulla on ensi viikon pe synnytystapa-arvio, siellä sitten selviää millä tavalla neiti ulostautuu tähän maailmaan :)
 
Neuvolassa oltiin (lääkäri ja hoitaja) edelleen sitä mieltä, että vauva on oikein päin, mutta sitten sydänäänistä ajattelivat, että taitaa se sittenkin olla perätilassa. Onneksi kävin siellä yksityisellä ultrassa...On kyllä tosi epävarma olo jatkossa käydä tuola neuvolassa. Muuten kaikki arvot hyvin ja turvotusta lukuunottamatta voidaan hyvin. Tietysti huoli on jotenkin suurempi nyt papusta, kun se on väärinpäin, että onko kaikki hyvin kun ei pääse kääntymään.

Ylihuomenna selviää taas paljon enemmän siellä äippäpolilla.


Orvokki81: Jahas onko tämä syntymävuosi 81 joku perätila vuosi ;)
 Mulla on nyt perjantaina siis ylihuomenna se synnytystapa arvio ja mahd. kääntöyritys. Jotenkin se kääntäminenkin jännittää, kun onhan vauvelilla joku syy olla perätilassa? Napanuora kaulan ympärillä tms.
Kyllä miehen kanssa juteltu ja tuttujen kanssa keskusteltu, jotka on kokeneet perätilan niin sektiona kun synnytyksenä ja alan olemaan myös sen sektion puolta. Kyllä se harmittaa, kun olin niin asennoitunut synnyttämään "normaalisti" alateitse. Jotenkin on sellainen epäonnistunut olo naisena, ettei pysty synnyttään normaalisti..? En tiedä vai otanko asian vaan liian vakavasti..emoticon Mua kyllä vaan ajatuksena jännittää enemmän sektio, kun tavallinen synnytys. Hassua, kun taas toiset nimenomaan toivoo sektioo. On meitä moneen junaan! Mitkä sun fiilikset asiasta?

tsemppiä mammat viimeisiin hetkiinemoticon

 
Rastafa 81: Veit sanat suustani, eli ihan samanlaisia ajatuksia on käynyt minunkin päässäni! Olin ihan asennoitunut synnyttämään luonnollisesti, mutta ajatus synnyttää lapsi kaksinkerroin ja vielä väärinpäin kauhistuttaa sekä itseni että lapsen kannalta.
Eikä se kääntäminenkään kauhean hyvältä ajatukselta tunnu... olen miettinyt ihan samaa, että jos lapsi on kiertynyt napanuoraan eikä sen vuoksi ole päässyt kääntymään. No mutta, onneksi molemmat saadaan kohta vastauksia, eiköhän ne lääkärit tiedä mikä on paras vaihtoehto saattaa lapsukaisemme maailmaan emoticon  mielenkiinnolla jään odottamaan, mitä sulle sanotaan perjantaina, paljon tsemppiä!!!!
 
Tulin äsken neuvolasta 37+2. Kaikki oli oikein hyvin. Painoa tullut vain 88g viikon aikana, mitä epäilin kun koko ajan tuntuu että on nälkä. Verenpaine oli 116/80, pissa oli puhdas, kohdunpohjan korkeus 30,5cm, tasaisesti alakäyrällä mennään. Raivotarjonnassa edelleen ja sykkeet 140-150. Viikon päästä seuraava aika. Kyllä alkaa jo synnytystä odotella! Toivottavasti ei menisi lasketun yli :)
 
Heips!

Eilen oli neuvola, rv 36+3 ja kaikki hyvin. RR 120/70, hg alhainen 103, joten rauta-annos tuplattiin. Painoa +200g/viikko, turvotusta plussan verran (tosin häviää aina päivän aikana, joten jos neuvola olis ihan aamulla niin vois olla enempikin). Sf oli 33cm, keskikäyrällä mennään, vauva edelleen rt ja sykkeet hyvät, noin 140. Seuraava aika taas ens viikolla jos ei kummempia tapahdu. Booring.
 
Tiistaisessa neuvolassa sain kuulla, että vauva on laskeutunut jo yhden pykälän ja siitä johtuen sf-mittakaan ei ollut kasvanut kahdessa viikossa kuin sentin. Sykkeet oli 158 ja vauva oli samassa asennossa kuin kahdella aikaisemmallakin neuvolakerralla eli raivotarjonnassa ja selkä kohti mun vasenta kylkeä. :)

Varmaan tuosta laskeutumisesta johtuen nyt tulee joka päivä kipeitä piikkituntemuksia kohdunkaulan suunnille. Supistelutkin on lisääntynyt huimasti ähiaikoina.
 
Ja äippäpolilla on käyty. Herraa ei saatu yrityksistä huolimatta kääntymään ja nyt sitten 1.3 on sektio aikaemoticon  Harmitus on kova, mutta ensisynnyttäjänä ja vauvan kannalta päädyttiin sektioon.

Kovasti jännittää. Jospa toisen saisi sitten synnyttää normaalisti. Kunhan nyt tulee terve vauva se on pääasia.
 
voi harmi Rastafa .. :/ mutta toisaalta, eikö oo jännää, et tietää jo etukäteen mikä se vauvan tuleva syntymäpäivä on !? . :) 

täälä kans käyty taas nvlassa. rv 33+6. 
painoa tullut +400g/vko. RR 120/72 .. 
sf-mitta sama 33cm .. sykkeet 140 molemmin puolin .. 
siinäpä se .. :D 
terkkari teki lähetteen äpolille kokoarvioon joka olis sitte parin viikon päästä suurinpiirtein .. sitä odotellessa. :) 
 
Rastafa81 tiedän tunteen niin hyvin, kun itsellänikin sektio takana. Tuntui etten ole tarpeeksi nainen tai jotain kun en pystynytkään synnyttämään normaalisti. Tuntui että jäin jostain paitsi. Mutta toisaalta tilanteessasi on mielestäni se hyvä, että voit nyt asennoitua sektioon etukäteen. Ja synnytys se sektiokin on, sanovat jotkut sitten mitä tahansa! Ja lopputulos tulee olemaan palkitseva! :)

Ensi tiistaina sitten itsekkin tiedän, onko sektio edessä.
 
Heippa... meillä oli neuvola eilen 34+4 sf 33 ja painoa tulee viikottain se n.700g joten parisenkymmentä kiloa on kertynyt.
Rauta oli 116, nousee mutta hitaasti, verenpaineet ok. Sydänäänet 140 paikkeilla, liikkuu hyvin. Tarjonta on rt ja nyt vauva on laskeutunut ihan tuonne lantioon, eli ei käännyt enää... tosin on kokoajan ollutkin pääalaspäin.
Seuraava neuvola onkin sit jo taas viikon päästä ja se poli aika 24.2, pääsee sit tarkempaan arviointiin... vähän jännittää! :)
 
Heippahei pitkästä aikaan!

Täällä myös jännitetään vauvan kääntymistä. Ollut nyt reilu kaksi viikkoa perätilassa ja ens viikolla on varmaan käännytysyritys, jännittää. Haluaisin niin kovasti kokea alatiesynnytyksen, mutta en usko että lähden perätila vauvaa ensisynnyttäjänä yrittämään alakautta. Toisaalta sektiossa tietää tosiaan syntymäpäivän etukäteen, ainoa positiivinen asia. emoticon No täytyy toivoa, että vauva kääntyisi itse tai avustuksella oikeinpäin.

Muuten kaikki on mennyt todella hyvin koko raskauden ajan ja viimeinen kuukausi jo käynnissä. emoticon
 
Heissan jälleen pitkästä aikaa ja ystävänpäivää kaikille.

Oon käyny neuvolassa 2.2., 9.2. ja 14.2. joista eka ja vika oli lääkärikäyntejä. Viimeiselä käynnillä kohdunduu kiinni mutta pehmeä, pää tuntuu jo alhaalla. sf 32, ( th mittasi viimeksi 35,5, eli ota tosta selvää mennäänkö yläkäyrillä vai ala)  rt, +145, liikkeet ++  Omat paineet taas katossa, mut kotimittaukset ok. Hb 135. Tulossa sieltä siis ollaan, mutta koska, siitä sitten ilmoitellaan myöhemmin :)
 
No niin äpolilla käyty tänään. Vielä ei tullut mitään päätöstä puoleen taikka toiseen. Otettiin magneettikuvat lantiosta ja torstaina lääkäri soittaa miltä ne kuvat näyttää.

Vauva on siis iso! Nyt jo 3,4kg vaikka viikkoja vasta 36! Joten jos ei muuta, niin luultavasti ainakin käynnistetään aikaisemmin.

Nyt oli jo kohdunsuu sormelle auki ja kanavaa enää 1cm jäljellä. Joten kyllä ne supparit on saanu jotain aikaiseksi. :) Tosin uudelleensynnyttäjänä se ei tarkoita että synnytys olisi mitenkään erityisen lähellä, koska tilanne voi pysyä samana pitkäänkin.

Lääkäri kyllä teki melkoisen kovakouraisen sisätutkimuksen, ja nyt sen seurauksena supistaa melko kipeästi. Esikoisen synnytys lähti samanlaisesta sisätutkimuksesta käyntiin, joten vähän tässä nyt kuulostelen. :)
 
Taasen neuvolassa käyty rv 37+4

Painoa tullut 600g/viikko..aaaargh en toivo että enää tulis noin paljon.. emoticon

paineet 114/76 mutta syke huimat 120!!! Luuli että sydänkohtauksen saan, mutta johtuu siitä että juoksin neuvolaan 20asteen pakkasessa kahden valvotun yön jälkeen suoraan neuvolan penkkiin. emoticon

hg noussut jälleen 111sta 124 jee! nyt loppuajan syön kyllä ettei enää laske alas..
sf mitta 32 laskenut 33,5stä mutta voi johtua mittaajasta (joka kerta eri!)
Sykkeet 140-146 ja pomppasi välillä 160-170 kun innostui emoticon Turvotusta hiukan ja pissa puhdas..Niimpä aika taas vasta kahden viikon päähän. Silloin viikot jo huimat 39+4 Ehkä ei tarvi mennä olleskaan emoticon
 
Takaisin
Top